Hulp gevraag bij reparatie DeWalt 1600s radiaalzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Op youtube vond ik een filmpje wat misschien je probleem weergeeft met de oplossing er bij. Zoek op dewalt 790 ripping danger and a solution. Bij mijn machines kan je de kap kantelen, dus ik begrens daarmee de ruimte . Je ziet ook gelijk het soort duwhoutje waar ik het over had.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Aan de uitgaande kant lopen de tanden naar beneden. Dus hoe je het dan voor elkaar krijgt om je hout af te vuren? Hoe je aan een gat in je hand komt, terwijl je hand nergens in de buurt van je hout komt, moet je nog eens uit leggen. Je duwhoutje is een plaat multiplex van een halve meter met een handvat er op. Die laat je langs de geleider lopen. Breedte afhankelijk van hoe breed je wil schulpen.
Begrijp ik nu iets niet? De tanden draaien aan de ingaande kant omhoog. Maw het zaagblad wil het werkstuk naar de zaagpersoon en aan de rechterkant omhoog duwen. Je kan het werkstuk niet met je hand naar beneden duwen (te dicht bij zaagblad). Je kan het werkstuk alleen met het duwhout door het zaagblad duwen en niet klemhouden tegen het werkblad. Hierdoor komt het werkstuk omhoog en het gedeelte tussen zaagblad en fence wordt met kracht naar de zaagpersoon geslingerd. Tenminste dat is wat er volgens mij bij mij gebeurd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Bij mij zit het hout opgesloten tussen de zaagkap en het duwhout. Weet je trouwens zeker dat je zaagblad echt evenwijdig aan je aanslag staat?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Bij mij zit het hout opgesloten tussen de zaagkap en het duwhout. Weet je trouwens zeker dat je zaagblad echt evenwijdig aan je aanslag staat?
ja daar zeg je wat... zoals je op de foto kan zien zit bij mij het werkstuk ook ogenschijnlijk opgesloten tussen schuifje en duwhout en aanslag. Toch vliegt het hout me om de oren op het moment van de dangerzone (volgens man op youtube)
Op youtube vond ik een filmpje wat misschien je probleem weergeeft met de oplossing er bij. Zoek op dewalt 790 ripping danger and a solution. Bij mijn machines kan je de kap kantelen, dus ik begrens daarmee de ruimte . Je ziet ook gelijk het soort duwhoutje waar ik het over had.
ok, ik dacht dat ik alle filmpjes over ripping with ras al had gezien maar deze ken ik niet. De meneer in het filmpje heeft hetzelfde probleem als ik: rondvliegende stukken hout op het moment van de 'dangerzone' zoals hij dat noemt en heeft daar de hulpmiddelen voor bedacht. Het ziet eruit als een oplossing maar wel weer extra handelingen helaas.

Maar hoe kan het nu dat jij daar geen last van hebt chevy??
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ik ben geen expert in dit soort dingen.
Maar deze foto is hoe je het invoert?
Is dat dan niet de verkeerde kant?
nou ik heb inmiddels tientallen filmpjes gezien en dit is de goede kant. als je van de andere kant gaat invoeren loop je het risico dat je vingers in het zaagblad getrokken worden
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
chevy: theoretisch zou het inderdaad niet mogelijk moeten zijn als het werkstuk tussen aanslag, beschermkap, en duwhout geklemd zou zijn???? Ik begrijp dit ook niet...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Zaagblad scherp? Je zou ook nog een stel latjes op je duwhout kunnen plakken, zodat je een trapje krijgt. Dan kan je hout ook niet omhoog. Voer je wel met een beetje snelheid in, zodat er druk op je duwhoutje blijft staan?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Zaagblad scherp? Je zou ook nog een stel latjes op je duwhout kunnen plakken, zodat je een trapje krijgt. Dan kan je hout ook niet omhoog. Voer je wel met een beetje snelheid in, zodat er druk op je duwhoutje blijft staan?

Ja er zat een nieuw zaagblad op toen ik hem kocht. Het is een zAagblad met positieve spaanhoek. Denk je dat een zaagblad met negatieve spaanhoek verschil maakt?

Ja ik kan latjes plakken of een hoek uit duwhout zagen maar je moet dit dan vrijwel elke keer opnieuw doen wanneer het duwhoutje in aanraking met zaagblad komt
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Negatief blad is om het klimmen te beperken met afkorten. Daar heb je met langszagen geen probleem mee. Waarom zou je elke keer opnieuw een duwhoutje moeten maken? Als de voorrand te veel inzagingen heeft, haal je er 5 cm van af. Dan kan je weer een hele tijd voor uit. Heb je nu wel al een duwhoutje gemaakt, zoals in het you tube filmpje wat ik noemde? En dan niet lummelen, maar het hout door de zaag duwen, totdat het vrij van de zaag is. En ga uit de vuurlinie staan.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Negatief blad is om het klimmen te beperken met afkorten. Daar heb je met langszagen geen probleem mee. Waarom zou je elke keer opnieuw een duwhoutje moeten maken? Als de voorrand te veel inzagingen heeft, haal je er 5 cm van af. Dan kan je weer een hele tijd voor uit. Heb je nu wel al een duwhoutje gemaakt, zoals in het you tube filmpje wat ik noemde? En dan niet lummelen, maar het hout door de zaag duwen, totdat het vrij van de zaag is. En ga uit de vuurlinie staan.
Ja maar ik durf niet zo goed meer... :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Je weet nu hoe je het moet doen. Handen niet in de buurt van de zaag en niet in de vuurlinie staan, dan kan er verder toch weinig gebeuren? En zet je afzuiger ook uit de vuurlinie. Met zo'n gat in de stofzak, werkt hij niet goed.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Chevy,

Moed bijeengeschraapt, duwhoutje gemaakt, zaagblad en aanslag nog eens paralel uitgemeten en eergisteren een 10 tal panlaten op maat gemaakt. HET GING GOED. Laatste stuk met het duwhoutje zonder twijfel in 1 keer door de zaag jassen.

Nog een paar aandachtspunten:
  1. het duwen gaat vrij zwaar (net of het werkstuk klem zit tussen aanslag en zaagblad)
  2. de stofafzuiging werkt perfect bij afkorten maar bij schulpen (waar veeeeeeel meer stof vrijkomt) werkt hij niet. Ik zal foto's ter verduidelijking toevoegen. Ik sta in een regen van stof en zaagsel het werkstuk door het zaagblad te duwen.
  3. ik heb een stofzuigerslang op het rubber hoekje bovenop het ovalegat van de beschermkap aangesloten maar heb het idee dat deze zeer weinig afzuigt. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Wat gebruik je voor tafelblad? Ruw multiplex? Dat schuift voor geen meter. Ik heb bij de gammel een afdekplaat van een pallet laminaat gekocht in de koopjeshoek. Dat is een plaat laminaat uit een stuk van ongeveer 80 cm bij 120 cm. Die leg ik op mijn tafel, zodat het te zagen hout makkelijk glijd en ik krijg zo geen groeven in de langsrichting in mijn tafelblad. Afzuiging bij een radiaalzaag is een jongen met een bezem. Bij sommige zagen wijst het tuitje op je zaagkap naar je toe, bij sommige van je af, maar werken doen ze geen van allen.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Chevy, update. Ik heb een zaagstraat van 2 verstevigde bureautafels gemaakt. Ze komen net iets boven het werkblad van de zaagtafel uit. Ik denk dat dit makkelijker schuift. Ik ben nog wat aan het rommelen om ook bij het schulpen nog wat zaagsel af te zuigen.

Heb inmiddels ook een kolomboor: TNW 24. Deze staat net niet op foto. Ga straks proberen door een rvs buis van 10cm te boren
 

Bijlagen

  • 20221005_201153.jpg
    20221005_201153.jpg
    118,1 KB · Weergaven: 23
  • 20220927_230353.jpg
    20220927_230353.jpg
    43,4 KB · Weergaven: 23

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ze komen net iets boven het werkblad van de zaagtafel uit. Ik denk dat dit makkelijker schuift
Gaat je hout dan niet blijven haken als je het doorschuift? Normaliter staan ze een fractie lager (of vlak) zodat het bed van je zaag het hoogst is, en het schuiven zonder problemen gaat bij schulpen, en bij afkorten gaat je hout niet knijpen.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Gaat je hout dan niet blijven haken als je het doorschuift? Normaliter staan ze een fractie lager (of vlak) zodat het bed van je zaag het hoogst is, en het schuiven zonder problemen gaat bij schulpen, en bij afkorten gaat je hout niet knijpen.
Ja, daar zeggen jullie wat, dat is natuurlijk ook zo. Ik zal de zaagtafel naar boven bijstellen. Jammer. Ik dacht makkelijk over de trespa tafels te kunnen schuiven.... Ik zal op zoek naar zo'n laminaatplaat. Dat vind ik wel een goed idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.