Hulp gevraag bij reparatie DeWalt 1600s radiaalzaag

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ik heb een freeskop voor flury messen, die verkocht werd door metabo om op hun zaagmachine te kunnen gebruiken. Is 180 mm met een gat van 30mm en een verdieping voor de moer. Daar kan je prima mee vlakken. En omdat je de kop van de zaag kan kantelen, heb je ook de mogelijkheid om schuine kanten te frezen. Omdat de zaag 2800 toeren draait, in plaats van de 4400 toeren van de metabo zaagtafel, moet je iets rustiger aanvoeren. Die freeskoppen kom je geregeld op marktplaats tegen. Ik heb voor de mijne 25 euro betaald, plus verzendkosten. Er is volgens mij geen grote markt voor. Moeren m30x 2 L zijn gewoon te koop. Die kan je als basis gebruiken voor hulpstukken.
Als je bedoelt dat je zo een hulpstuk om te schaven hebt waarbij de (forse moer) wegvalt in het hulpstuk zou dat fantastisch zijn. Ik ga even kijken wat je bedoelt.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Een schuurschijf staat ook nog op mijn lijst om te maken. En een 19mm doorn om satineerborstels en schuurrollen te kunnen gebruiken. De schuurschijf vooral om kops hout te schuren. Je kan bij een radiaalzaag de kop onder een hoek zetten, dus je hout kan vlak op de tafel liggen. Voor vlak schuren wil je liever niet dwars op de vezels schuren, maar in de lengte. Daarvoor kan je dan beter een schuurrol gebruiken. Die heb ik voor mijn kleine dewalt en daar gebruik ik dun schuurlinnen op. De standtijd valt nog best mee. Het is niet voor productie werk. Het is gewoon leuk om veel verschillende dingen met de zelfde machine te kunnen doen. Nu nog wat meer tijd om te knutselen.
Ok, ja ik wil inmiddels het liefst EN een schuurschijf EN een schuurrol EN een schaafschijf. Ik ben er inmiddels ook achter dat het moeilijk om iets te vinden wat qua omvang passend is bij de radiaalzaag laat staan dat het op mijn as past. Er moet volgens mij dan een verloopstuk gemaakt worden van het schaaf/schuurgereedschap naar de M30 x 2 linksdraaiende uitwendige draad. Volgens kan dit alleen met een draaibank. Klopt dat?

Ik heb deze schijf gevonden, met klitteband, M33x3,5

schuurschijf 300 mm - houtdraaibank toebehoren

Ik kwam toevallig ook nog dit topic tegen.


Net als jij wil ik proberen zoveel mogelijk houtbewerkingsmethoden op de radiaalzaag te doen. Dan hoef ik mijn werkhok niet vol te stoppen met allerlei machines. Ik was van plan een kantschuurmachine te kopen maar wil nu eerst proberen of ik dit op mijn radiaalzaag kan doen.

Bij 2e hands hulpstukken van Dewalt RAS hebben ze het vaak over 5/8" draad. Dit past dus niet op mijn machine?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Nee de 5/8 hulpstukken passen niet op je machine. Een draaibank maakt het zelf knutselen van onderdelen makkelijk. Ik heb een draai en een freesbank, maar voorlopig geen tijd om te knutselen.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Nee de 5/8 hulpstukken passen niet op je machine. Een draaibank maakt het zelf knutselen van onderdelen makkelijk. Ik heb een draai en een freesbank, maar voorlopig geen tijd om te knutselen.
Als je bedoelt dat je zo een hulpstuk om te schaven hebt waarbij de (forse moer) wegvalt in het hulpstuk zou dat fantastisch zijn. Ik ga even kijken wat je bedoelt.
Hallo Chevy, ik heb gekeken wat je bedoelt met freeskop voor flury messen. Ik zag deze freeskop maar heb dan 2 vragen.
1 zit de moer om de freeskop vast te draaien niet in de weg bij het frezen?
2 volgens mij freest de freeskop aan de zijkant en niet aan de onderkant als je begrijpt wat ik bedoel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Er passen rechte messen van 50mm in. Dan valt de moer er binnen. Waarom zou het mes aan de onderkant moeten snijden? Je wil er toch niet mee gaan boren?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Nee de 5/8 hulpstukken passen niet op je machine. Een draaibank maakt het zelf knutselen van onderdelen makkelijk. Ik heb een draai en een freesbank, maar voorlopig geen tijd om te knutselen.

Er passen rechte messen van 50mm in. Dan valt de moer er binnen. Waarom zou het mes aan de onderkant moeten snijden? Je wil er toch niet mee gaan boren?
IK wil de freeskop als een soort schaaf gebruiken. Ik zet de motor van afkortzaag recht naar beneden, de as staat dan verticaal, hier schroef ik de freeskop op, ik laat het draaien en vervolgens voer ik de ruwe balken er onderdoor en komen ze er mooi glad weer uit (in mijn fantasie dan). Ik heb dan volgens mij zo'n soort freeskop nodig: zie foto 1 en niet zo'n freeskop (€14): zie foto 2 (€99). Ik zou freeskop 1 met verloopstuk foto 3 (€25) op mijn as kunnen bevestigen
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    56,9 KB · Weergaven: 13
  • knipsel3.JPG
    knipsel3.JPG
    32,4 KB · Weergaven: 10
  • Knipsel2.JPG
    Knipsel2.JPG
    28,4 KB · Weergaven: 12

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die freeskop die je als eerste noemt heeft de snijkanten aan de verkeerde kant. Je zaagmotor draait de andere kant op. De middelste lijkt op de freeskop die je nodig hebt, maar heeft geen verzonken stuk voor de moer. Je hebt de metabo uitvoering nodig. Die kan je niet omdraaien, maar omdat je de snijmessen en de spaanbrekers kan omwisselen, kan je die toch voor beide draairichtingen gebruiken. Wat je met het carat onderdeel wil, is me niet duidelijk, maar geen linkse draad betekend niet bruikbaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik was net even thuis in de werkplaats en de metabo freeskop had oorspronkelijk een gat van 25 mm. Maten zijn 158 x 40 x 25 .
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Die freeskop die je als eerste noemt heeft de snijkanten aan de verkeerde kant. Je zaagmotor draait de andere kant op. De middelste lijkt op de freeskop die je nodig hebt, maar heeft geen verzonken stuk voor de moer. Je hebt de metabo uitvoering nodig. Die kan je niet omdraaien, maar omdat je de snijmessen en de spaanbrekers kan omwisselen, kan je die toch voor beide draairichtingen gebruiken. Wat je met het carat onderdeel wil, is me niet duidelijk, maar geen linkse draad betekend niet bruikbaar.

Ojee, bedankt voor je geduld. Ja je moet natuurlijk ook met de draairichting en messenstand rekening houden 😬. Wat een puzzel. Het caratverloop had ik uitgezocht omdat je hiermee de blauwe freeskop aan de as van de RAS kan schroeven. Linkse of rechtse schroefdraad heb ik niet op gelet helaas.

Ik begrijp niet goed waarom ik freeskop nr 2 nodig heb. Ik heb toch een freeskop nodig met messen aan de ONDERkant en niet aan de ZIJkant? Dat er een verzonken deel nodig is om de moer in te verzinken snap ik gelukkig.

Ja. Die metabo uitvoering lijkt me perfect maar onvindbaar op internet. Ik begrijp dat je het asgat hebt uitgeboord?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik begrijp niet goed waarom ik freeskop nr 2 nodig heb. Ik heb toch een freeskop nodig met messen aan de ONDERkant en niet aan de ZIJkant?
Nummer 1 kan je vergelijken met een gewone boor:
Deze beide snijden alleen aan de onderzijde. Je kan niet zijwaarts met een boor (door hout bijvoorbeeld).
Nummer 2 kan juist wél zijwaarts. En dat is nou precies wat jij wilt.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Nummer 1 kan je vergelijken met een gewone boor:
Deze beide snijden alleen aan de onderzijde. Je kan niet zijwaarts met een boor (door hout bijvoorbeeld).
Nummer 2 kan juist wél zijwaarts. En dat is nou precies wat jij wilt.
ok, ik moet dit even op me in laten werken. in mijn hoofd snijdt nr 2 alleen aan de zijkant om bijv een groef in de zijkant van een plank te frezen of om een stuk van de hele zijkant ipv de bovenkant van een plank weg te halen. dit klopt dus niet.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Je nadert je werkstuk vanaf de zijkant, dus moet je iets hebben wat aan de zijkant snijdt. Een zijsnijder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je ziet bij die blauwe schijf ook dat hij snijkanten aan de zijkant heeft. Daaraan kon ik zien, dat hij voor de verkeerde draairichting was. Zoals boktor het beter uitlegt, je snijdt met de zijkant. Je freest eigenlijk een hele brede, maar ondiepe sponning. Of het een goed idee is om je hout onder een stationair opgestelde frees door te duwen om het te vlakken, waag ik te betwijfelen. Je hebt goede kans op nieuwe gaten in de muur, als het hout even wiebelt. Ik leg het hout vast en beweeg de frees.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Je ziet bij die blauwe schijf ook dat hij snijkanten aan de zijkant heeft. Daaraan kon ik zien, dat hij voor de verkeerde draairichting was. Zoals boktor het beter uitlegt, je snijdt met de zijkant. Je freest eigenlijk een hele brede, maar ondiepe sponning. Of het een goed idee is om je hout onder een stationair opgestelde frees door te duwen om het te vlakken, waag ik te betwijfelen. Je hebt goede kans op nieuwe gaten in de muur, als het hout even wiebelt. Ik leg het hout vast en beweeg de frees.
ok, nou ik laat het idee maar even rusten... ga verder met de schuurrol..
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
ok, nou ik laat het idee maar even rusten... ga verder met de schuurrol..
Hallo chevy, het is volgens mij toch mogelijk om met de juiste freeskop de radiaalzaag als schaafmacine te gebruiken. Mooie bijkomstigheid: je kan van je houten planken rabbat maken!

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je kan met een freeskop gewoon frezen met een radiaalzaag, maar ik zie hem nergens in dat filmpje de frees gebruiken om het hout op dikte te schaven.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Je kan met een freeskop gewoon frezen met een radiaalzaag, maar ik zie hem nergens in dat filmpje de frees gebruiken om het hout op dikte te schaven.
Ik dacht dat jij twijfels had bij een plank onder een stationaire freeskop doorduwen. Hij haalt met een stationaire freeskop een stuk van naar schatting 3x1cm van de plank af. Dan kun je toch ook bijv. 0,2 cm van een plank van 3cm (of 5cm, of 10cm) breed afhalen? of maak ik weer een denkfout?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
een freeskop met verzinking kan ik nog niet vinden.ik ben inmiddels ook met schuurrol bezig maar valt niet mee, en nogal prijzig. hieronder asgat 30mm doosnede ca 6cm
 

Bijlagen

  • 54181001_A.gif
    54181001_A.gif
    122 KB · Weergaven: 3
  • schuurrol-100.png
    schuurrol-100.png
    51,8 KB · Weergaven: 3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.