Hulp gevraag bij reparatie DeWalt 1600s radiaalzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.624
Een plaat trespa of een kantinetafel is ook prima. Als het maar glad en slijtvast is.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
ik heb er gewoon een vloertje opgelegd.... werkt prima
foto vergeten
Chevy, of anderen ik wil gaan schuren met mijn radiaalzaag. Weten jullie waar ik zo'n schuurschijf kan vinden. Ebay, kruis al geprobeerd zonder resultaat
 

Bijlagen

  • 20221008_123028.jpg
    20221008_123028.jpg
    135,1 KB · Weergaven: 26

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.624
Ik zou gezien het formaat en vermogen van je machine, kijken naar een schijf van 300mm, omdat daar standaard schuurvellen voor te koop zijn. De meeste standaard hulpstukken voor dewalts zijn voor 5/8 linkse draad en meestal bedoelt voor de kleinere machines. Ik denk dat de kortste klap het aanpassen van een schuurschijf voor op de houtdraaibank is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.624
Als je er mee wil vandikte schuren moet je de rand van de schijf een beetje afronden. Op die manier loop je niet met de zijkant van je schuurpapier in je werkstuk.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Wat voor schuurschuif zoek je? Wat zit er voor schroefdraad op je zaag as?
Ik heb voor het eerst mijn schroefdraadmetertje gebruikt en de resultaten zijn metrisch 2.0 maar withworth 13G vond ik ook prima passen. De as is 2.96cm dik. Zie fotos.
 

Bijlagen

  • 20221015_222323.jpg
    20221015_222323.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 17
  • 20221015_222844.jpg
    20221015_222844.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 9
  • 20221015_223019.jpg
    20221015_223019.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 13

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ik zou gezien het formaat en vermogen van je machine, kijken naar een schijf van 300mm, omdat daar standaard schuurvellen voor te koop zijn. De meeste standaard hulpstukken voor dewalts zijn voor 5/8 linkse draad en meestal bedoelt voor de kleinere machines. Ik denk dat de kortste klap het aanpassen van een schuurschijf voor op de houtdraaibank is.
zo, wat een joekel. ik las op internet ook iets van 5/8 draad maar ik kwam op 2.0 metrisch en 13G withworth uit met mijn schroefdraadmeter. Zegt je dat wat? Je bedoelt dat je een bestaande nieuw te kopen schuurschijf van nieuw draad voorziet? Ja, dat is een goed idee. Wat bedoel je met houtdraaibank?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Als je er mee wil vandikte schuren moet je de rand van de schijf een beetje afronden. Op die manier loop je niet met de zijkant van je schuurpapier in je werkstuk.
Ik wil er balken, planken en latten onderdoorschuiven om de ruwe kant eraf te halen. Bedoel je dat met vandikte schuren?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
CMT heeft schuur/uitlijnschijven, o.a. art. 299.112.00M. In NL op een paar plaatsen te koop, maar in Italië bij Mobiltecnica goedkoper.
Je moet daar dan rond schuurpapier op plakken, bijvoorbeeld te krijgen bij Baptist.
Ja, ik heb het gezien. Ik zal informeren of er een mogelijkheid is om deze uitlijnschijf om mijn as te krijgen. Dank je.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.624
Je hebt dus m30 x 2 linkse draad. Er is geen standaard schuurschijf te koop voor je machine. Dat ding van cmt gaat je niet helpen. Je moet in de voorkant een gat hebben voor je inbussleutel.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.541
254
Deze man krijgt nog weleens wat (niet meer verkrijgbare) accessoires van zijn achterban, zo verteld hij in één van z'n filmpjes.
Zo ook een schuurschijf:
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.624
Dat zijn allemaal hulpstukken voor 5/8 linkse draad. Ik heb ook zo'n amf dewalt uit 1956. Die machines werden verkocht als een compleet bewerkingscentrum. Met freeskoppen, schuurschijf, schuurdrum, vingerfrezen, dado stacks, slingerzaag. Er zijn voor de machines met 5/8 draad nog veel dingen te koop op bijvoorbeeld e bay. Vaak nog nieuw in de doos. Ik denk dat veel kopers toendertijd zich alle hulpstukken lieten aansmeren, maar dat de zaag in de praktijk vooral als afkortzaag gebruikt werd. En de hulpstukken bleven in de kast.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Dat zijn allemaal hulpstukken voor 5/8 linkse draad. Ik heb ook zo'n amf dewalt uit 1956. Die machines werden verkocht als een compleet bewerkingscentrum. Met freeskoppen, schuurschijf, schuurdrum, vingerfrezen, dado stacks, slingerzaag. Er zijn voor de machines met 5/8 draad nog veel dingen te koop op bijvoorbeeld e bay. Vaak nog nieuw in de doos. Ik denk dat veel kopers toendertijd zich alle hulpstukken lieten aansmeren, maar dat de zaag in de praktijk vooral als afkortzaag gebruikt werd. En de hulpstukken bleven in de kast.
Hallo chevy, ik ben in verwarring over de draad van de as. Om een passende schuurschijf op de as te krijgen moet ik wel de juiste schroefdraad weten. Kun je me helpen? Is het nu m3 5/8 linkse draad of m3 2 metrisch linkse draad of m3 13G withworth linkse draad? Dank je.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.624
Een schuurschijf staat ook nog op mijn lijst om te maken. En een 19mm doorn om satineerborstels en schuurrollen te kunnen gebruiken. De schuurschijf vooral om kops hout te schuren. Je kan bij een radiaalzaag de kop onder een hoek zetten, dus je hout kan vlak op de tafel liggen. Voor vlak schuren wil je liever niet dwars op de vezels schuren, maar in de lengte. Daarvoor kan je dan beter een schuurrol gebruiken. Die heb ik voor mijn kleine dewalt en daar gebruik ik dun schuurlinnen op. De standtijd valt nog best mee. Het is niet voor productie werk. Het is gewoon leuk om veel verschillende dingen met de zelfde machine te kunnen doen. Nu nog wat meer tijd om te knutselen.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ik denk dat er erg weinig schuurpapier op zo'n schijf zit om zulke oppervlaktes te schuren zonder dat je vaak schuurpapier moet wisselen.
Ja, maar het gaat niet om grote aantallen, af en toe een balkje. Ik denk dat een schaafschijf en/of schuurrol hiervoor beter is maar jammer genoeg is dit gereedschap moeilijk te krijgen voor mijn as van M30 x 2 linksdraaiend.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.624
Ik heb een freeskop voor flury messen, die verkocht werd door metabo om op hun zaagmachine te kunnen gebruiken. Is 180 mm met een gat van 30mm en een verdieping voor de moer. Daar kan je prima mee vlakken. En omdat je de kop van de zaag kan kantelen, heb je ook de mogelijkheid om schuine kanten te frezen. Omdat de zaag 2800 toeren draait, in plaats van de 4400 toeren van de metabo zaagtafel, moet je iets rustiger aanvoeren. Die freeskoppen kom je geregeld op marktplaats tegen. Ik heb voor de mijne 25 euro betaald, plus verzendkosten. Er is volgens mij geen grote markt voor. Moeren m30x 2 L zijn gewoon te koop. Die kan je als basis gebruiken voor hulpstukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.