Hulp gevraag bij reparatie DeWalt 1600s radiaalzaag

jorisvh

Post veel
Inderdaad, de aansluitingen lijken, op basis van de beschrijving correct (ttz zou moeten werken).
Niet reglementair omdat blauw niet voor een fase mag gebruikt worden maar dat is in deze troubleshooting fase misschien niet de hoofdzorg.

In de schakelaar zou het zo moeten zitten:
1659186450346.png

Ik noem de 6 aders die naar beide zijdes van de 3 wikkelingen gaan A, A’, B, B’, C, C’.
de L1,2,3 zouden op A,B,C aangesloten moeten zijn. De schakelaar zorgt ervoor dat de A’ B’ C’ verbonden worden om ofwel ster ofwel driehoek de krijgen.
Als daar een draad los zit gaat er inderdaad niet veel gebeuren.
En als de motor verkeerd om draait (opletten want zaagblad kan los komen als je verkeerd om start) wissel je 2 fases om.

Als je een voltmeter / multimeter ter beschikking hebt zou je tussen N-L1, N-L2 & N-L3 230V moeten meten.
en tussen L1-L2, L2-L3 & L3-L1 400V.
Nu, als andere 3-fasegewijs machines werken zal dit wel oke zijn.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
De radiaalzaagmachine doet het. Hij zaagt fantastisch zonder splinters. Afstellen viel niet mee. De beschermkap werkt niet prettig maar dat zal af fabriek ook zo zijn.

Ik waardeer jullie hulp enorm. Vooral chevy heeft me veel geholpen. In de bijlage een filmpje van de vorderingen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Wat was nu het probleem? Losse draad op de schakelaar? Er is volgens mij iets niet goed gegaan met je bijlage. Die nieuwe kappen hebben veel te veel onderdelen, daarom gebruik ik de oude. Daar zitten geen losse onderdelen aan. Als je je aanleert om de zaag met je linkerhand naar je toe te halen, kan je weinig gebeuren.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Wat was nu het probleem? Losse draad op de schakelaar? Er is volgens mij iets niet goed gegaan met je bijlage. Die nieuwe kappen hebben veel te veel onderdelen, daarom gebruik ik de oude. Daar zitten geen losse onderdelen aan. Als je je aanleert om de zaag met je linkerhand naar je toe te halen, kan je weinig gebeuren.

Ja, tussen de aankoop waarbij de motor draaide en het opknappen van de machine is er een ader (de bruine) in de schakelaar losgegaan. Hierdoor zoemde de motor maar draaide niet. Omdat ik de noodstop had verwijderd en doordat ik niet snapte dat je een vieraderige kabel op een 5 polige stekker kon aansluiten begreep ik niet waar de oorzaak lag.

Zodra ik vertrouwd ben met de zaag verwijder ik ik de losse delen van de kap. Dit werkt zeer onhandig. Hij blijft haken en het is erg omslachtig om het zaagblad te vervangen. Een goede tip om je linkerhand te gebruiken om de zaag naar je toe te halen.

Ik heb er al hout en trespa mee gezaagd. Zowel schulpen als afkorten. Tot nu toe fantastisch. Ik merk niks van de horrorverhalen op internet mbt schulpen en rondvliegende en schuddende stukken hout.

Mbt bijlage. Ik had een demonstratiefilmpje gemaakt maar kreeg een foutmelding dat het te groot was. Ik knip hem morgen in 2en en kijken of het dan wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
ik dacht dat je voor een sterschakeling een nul nodig hebt
wanneer hier geen nul is, wat is dan het nut van die stand van de schakelaar ?
Neen hier is geen nul voor nodig. Het is een aanloopschakeling zoals hoger ook reeds aan gehaald. Beschermt de installatie tegen het steeds uitspringen van de zekeringen. De spoelen worden op een andere manier geschakeld. En bij gebrek aan een nuldraad kan je deze ook creëren door een bijkomende draad te koppelen op de retour van een wikkeling in de motor. Het juiste schema moet ik even terug op zoeken.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Neen hier is geen nul voor nodig. Het is een aanloopschakeling zoals hoger ook reeds aan gehaald. Beschermt de installatie tegen het steeds uitspringen van de zekeringen. De spoelen worden op een andere manier geschakeld. En bij gebrek aan een nuldraad kan je deze ook creëren door een bijkomende draad te koppelen op de retour van een wikkeling in de motor. Het juiste schema moet ik even terug op zoeken.
Hallo houtdraaierke, behalve verstand van houtbewerken ook veel elektriciens hier op het forum lijkt het wel. Maar waarvoor dient de driehoeksschakelaar eigenlijk? Ik merk tijdens het zagen weinig verschil tussen de 2 standen. Het zoemen wordt iets feller op de driehoeksstand. nauwelijks hoorbaar
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Hallo houtdraaierke, behalve verstand van houtbewerken ook veel elektriciens hier op het forum lijkt het wel. Maar waarvoor dient de driehoeksschakelaar eigenlijk? Ik merk tijdens het zagen weinig verschil tussen de 2 standen. Het zoemen wordt iets feller op de driehoeksstand. nauwelijks hoorbaar
De functie van die driehoek schakelaar is nochtans in meerdere hier bovenstaande reacties reeds uitgelegd. Door de spoelen op een andere manier te schakelen neemt de motor bij het opstarten minder Ampères van het net en gaan de zekeringen minder belast worden. De kracht door de motor geleverd in sterschakeling is ook kleiner. Wanneer hij op toeren is schakel je door naar de driehoek , je gaat inderdaad niet veel , meestal geen verschil zien , maar de motor kan wel meer kracht leveren. Nu ik denk dat jet in deze machine zeer moeilijk is om de motor echt op zijn maximum te belasten. Ik heb een kleiner model dat die van jou en daar zit ook nog een overbelasting knop op waardoor de zaag gaat uitvallen alvorens je dat maximale belastingspunt bereikt.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Inderdaad, de aansluitingen lijken, op basis van de beschrijving correct (ttz zou moeten werken).
Niet reglementair omdat blauw niet voor een fase mag gebruikt worden maar dat is in deze troubleshooting fase misschien niet de hoofdzorg.

In de schakelaar zou het zo moeten zitten:
Bekijk bijlage 121872

Ik noem de 6 aders die naar beide zijdes van de 3 wikkelingen gaan A, A’, B, B’, C, C’.
de L1,2,3 zouden op A,B,C aangesloten moeten zijn. De schakelaar zorgt ervoor dat de A’ B’ C’ verbonden worden om ofwel ster ofwel driehoek de krijgen.
Als daar een draad los zit gaat er inderdaad niet veel gebeuren.
En als de motor verkeerd om draait (opletten want zaagblad kan los komen als je verkeerd om start) wissel je 2 fases om.

Als je een voltmeter / multimeter ter beschikking hebt zou je tussen N-L1, N-L2 & N-L3 230V moeten meten.
en tussen L1-L2, L2-L3 & L3-L1 400V.
Nu, als andere 3-fasegewijs machines werken zal dit wel oke zijn.
Oudere motoren hebben R S T en U W V als primaire en secundaire kant van de spoelen, ook op de oudere schakelaars vindt je dezelfde letters terug voor het aansluiten van de motor kabel. De 3 spoelen van de motor zit dan tussen de R en V, S en W en T en U
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
De functie van die driehoek schakelaar is nochtans in meerdere hier bovenstaande reacties reeds uitgelegd. Door de spoelen op een andere manier te schakelen neemt de motor bij het opstarten minder Ampères van het net en gaan de zekeringen minder belast worden. De kracht door de motor geleverd in sterschakeling is ook kleiner. Wanneer hij op toeren is schakel je door naar de driehoek , je gaat inderdaad niet veel , meestal geen verschil zien , maar de motor kan wel meer kracht leveren. Nu ik denk dat jet in deze machine zeer moeilijk is om de motor echt op zijn maximum te belasten. Ik heb een kleiner model dat die van jou en daar zit ook nog een overbelasting knop op waardoor de zaag gaat uitvallen alvorens je dat maximale belastingspunt bereikt.
ok, ja, dat ik heb zeker gelezen dat de sterstand als opmaat dient voor de driehoeksstand maar toch is het me nog niet duidelijk wanneer ik, in welke situatie, naar de driehoek zou moeten doorschakelen. Hij zaagt immers tot nu toe prima in de stermodus. Waarom zou ik niet standaard in de sterstand zagen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Je schakelt altijd door naar de driehoek stand als de motor op toeren is. De ster stand is alleen om onbelast aan te lopen. Je motor heeft een spoelspanning van 380v. In ster staat daar maar 220volt op. Dus onderspanning. Als je nu vermogen gaat vragen zal er een te hoog amperage gaan lopen, waardoor je de wikkeling er uit fakkelt
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Je schakelt altijd door naar de driehoek stand als de motor op toeren is. De ster stand is alleen om onbelast aan te lopen. Je motor heeft een spoelspanning van 380v. In ster staat daar maar 220volt op. Dus onderspanning. Als je nu vermogen gaat vragen zal er een te hoog amperage gaan lopen, waardoor je de wikkeling er uit fakkelt
duidelijk, dank je
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
Bij een driefasen apparaat heb je geen nul nodig, omdat de stromen in de drie fasen opgeteld altijd nul zijn. De sinusvormige stromen zijn niet op hetzelde moment op hun top, maar netjes verdeeld na elkaar.
daardoor gaat de stroom die bv. op een bepaald moment door twee aders naar de machine toe gaat, door de derde ader de machine uit.

Het voordeel is dat je een vierde geleider (de nul) weg kunt laten, dat is goedkoper.
Bij hoogspaninningsmasten zie je ook altijd drie fasen. Vaak aluminium, wat koper is te duur.

Voorwaarde voor het mogen weglaten van de nul is overigens wel dat de machine symmetrisch moet zijn. Een drie-fase kachel moet wel een nul hebben, als ze los van elkaar geschakeld kunnen worden.
 

jorisvh

Post veel
bij de ster schakeling kan je je inbeelden dat je het einde van elke wikkeling (had ik A’ B’ C’ genoemd maar de officiële code is blijkbaar U V W) aansluit op de N zodat de stroom van de L1 L2 L3 via de spoel naar de N terugvloeit. (zoals het in een 1-fase 230V kring gebeurt).
vermits de 3 stromen in de 3 wikkelingen mekaar opheffen (faseverschil 120gr), zal de netto stroom door de N nul zijn. maw, je kan die net zo goed weglaten.

edit: zie dat @mink net iets sneller was maar we zeggen hetzelfde op een andere manier.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Beste mensen, ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met mijn radiaalzaag DeWalt 1600s. Het afkorten gaat fantastisch maar met schulpen loop ik tegen problemen aan: de stukken hout vliegen me om de oren namelijk. Dit is heel jammer want ik heb de machine juist gekocht om af te korten en om te schulpen zodat ik niet een aparte zaagtafel nodig heb.

Hebben jullie ideeen hoe ik normaal en veilig kan schulpen met dit apparaat?

Ik heb zelf nog de volgende ideeen:
  1. zaagblad met negatieve tandhoek kopen. Helpt dat?
  2. spouwmes en anti-kickback vingers monteren. Deze zijn echter niet meer nieuw verkrijgbaar.
Is er iemand die me kan helpen aan spouwmes en anti-kickback vingers? Dank je.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Voer je van de goede kant aan? En draai je de kap tot vlak boven je hout? Wat gebeurt er precies als je schulpt? Kan je je werkwijze hier plaatsen? Wat voor hout probeer je te schulpen? Vers, hoe dik, wat voor zaagblad gebruik je? Geen van mijn dewalts hebben een spouwmes. Ik heb ook nergens anti-kickback vingers op zitten. Op mijn delta kloon zaagtafel zit ook geen spouwmes. Het is vast veiliger met, maar ik heb ze nooit gemist.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Chevy, bedankt dat je me weer te hulp schiet. Gaat het schulpen bij jou wel goed dan? Dat zou mooi zijn.

Ja ik voer volgens mij van de goede kant aan. De tanden draaien naar me toe, omhoog.

Ik heb hardhouten kozijnlat naar 15mm en vurenlatten naar 15mm geschulpt. Niet vers

Bedoel je met de kap de zwarte beschermkap? Wat bedoel je dan met draaien? Volgens mij kun je die van mij niet draaien. Ik heb de beschermkap gedemonteerd, ik vond het onwerkbaar. Bleef overal achter haken, ging moeilijk over de fence etc.

Ik ga foto's maken
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Wat heb je nu om je hout in opwaartse richting te begrenzen? Als je een vaste kap hebt, zit daar een schuifstukje op , dat je naar beneden kan zetten, tot vlak boven het hout. Wat heb je voor zaagblad?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Chevy, klopt aan beide zijden van de kap zit een schuifstukje, dit heb ik tot vlak boven het hout ingesteld. Ik heb ook nog nagedacht wat er precies gebeurd.

Het doet zich voor bij het laatste stukje schulpen. Ik kan het werkstuk daar niet meer vasthouden omdat het te dicht bij het zaagblad komt. Ik duw dit laatste stukje dus met de duwstok door het zaagblad en dan vliegt het werkstuk met kracht door de werkplaats met oa de gevolgen zoals op fotos: wondje aan hand en dwars door de plastic stofzak.

zaagblad: 350x3,5/2,5x30mm 48 tanden

20220924_182206.jpg20220924_181617.jpg20220924_182128.jpg20220924_183204.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Aan de uitgaande kant lopen de tanden naar beneden. Dus hoe je het dan voor elkaar krijgt om je hout af te vuren? Hoe je aan een gat in je hand komt, terwijl je hand nergens in de buurt van je hout komt, moet je nog eens uit leggen. Je duwhoutje is een plaat multiplex van een halve meter met een handvat er op. Die laat je langs de geleider lopen. Breedte afhankelijk van hoe breed je wil schulpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.