Hulp gevraag bij reparatie DeWalt 1600s radiaalzaag

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Zou voor de zekerheid even de muur stopcontact open maken en de volgorde van kabels bekijken.
Het is me ooit wel is overkomen dat ik een machine kocht en de aansluiting op mijn muur en de machine compleet anders zaten.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
het is een beetje laat op de avond, of eigenlijk vroeg op de morgen
mijn verstand is naar de slaap toe aan het afzwakken
met 'VL' bedoel ik de zuiderbuur van 'NL'
ik vermoed dat ook in NL blauw voor neutraal staat
mijn diagnose is dat je 1 van de 3 krachtstroomdraden mist
@chevy66 heeft dit bevestigd door te schrijven dat je een fase mist
ff filosoferen . . . 'we' - dus ik, jij & anderen - pogen dikwijls in een discussie de medediscussiërenden er van te overtuigen dat de oplossing die we voor ogen hebben, zou moeten werken . . . terwijl we opzij schuiven dat ze eigenlijk niet werkt
laat ons deze situatie vanuit de andere richting bekijken
anders gezegd: je hebt misschien wel dezelfde kleuren gerespecteerd zoal je oorspronkelijk gevonden/gezien hebt, maar dat betekent niet dat daar de kleuren reglementair aangesloten waren
maw, het is goed mogelijk dat in de vorige werkende opstelling op de blauwe draad spanning zat
onderstaande aansluitingen hen ik reeds gezien, maar dan als vaste aansluiting
dus niet in combinatie met die draaiknop

Bekijk bijlage 121851
ok ik geloof dat ik je begrijp, maw ik moet wat goochelen met de aders van de 4 aderig kabel omdat ze niet reglementair op de schakelaar zijn aangesloten (heb ik dat goed begrepen?) De huidige situatie waarbij de motor zoemt en niet draait is:
geel groen op de dikke aarde pen
bruin op L1
zwart op L2
blauw op L3
op de N is niks aangesloten

Welke bedradingssituatie stel jij voor?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ik begrijp niet hoe het kan werken zonder nul draad, maar dat is nu niet belangrijk. Wel heb ik zelf gehad dat L2 en L3 verwisseld moesten worden. Met mijn kloofmachine eens gehad, start niet maar bromt wel. L2 en L3 omdraaien en machine loopt. Op nieuwe machines kan dit vaak vanaf buitenkant stekker, L2 en L3 zitten op een ”draaischijf”.
Maar zoals gezegd ik snap die missende nul draad niet dus geen idee of dit in deze situatie ook zo werkt.
hallo Joost, ah goed te horen dat er nog iemand is die moeite heeft met het begrijpen van krachtstroom. Jouw oplossing klinkt mij als muziek in de oren vanwege de simpelheid. Chevy en Zotvanhout kunnen jullie bevestigen of deze oplossing gaat werken?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Zou voor de zekerheid even de muur stopcontact open maken en de volgorde van kabels bekijken.
Het is me ooit wel is overkomen dat ik een machine kocht en de aansluiting op mijn muur en de machine compleet anders zaten.
dat zou ook nog kunnen inderdaad......... het zal toch niet? De kloofmachine doet het wel op het muurstopcontact
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
samenvatting stroomprobleem

1 zijn de draden op muurstopcontact goed aangesloten? Kloofmachine doet het wel op muurstopcontact. Ik ga straks controleren. Ik zal de afzuiginstallatie op het muurstopcontact aansluiten.

2 zijn de draden van de 4 aderige voedingskabel goed op de stekker en/of op de schakelaar aangesloten?

op dit moment is de 4 aderige stekker als volgt op de stekker aangesloten:
geel groen op de dikke aarde pen
bruin op L1
zwart op L2
blauw op L3
op de N is niks aangesloten

als de 4 aderige kabel niet reglementair op de schakelaar is aangesloten wat stellen jullie voor als aansluitschema van de 4 aders op de stekker. Zwart en blauw omdraaien? Blaus en bruin omdraaien? Etc
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
deze vraag blijft voorop staan
een tekening van de opeenvolgende aansluitingen is duidelijker dan een berg tekst

ok, maw ik moet de bruin, blauw, zwart controleren of op die draden stroom staat. Kan dat met een stroomschroevendraaier? Is dat niet levensgevaarlijk?
meten is weten
kan je een foto van je wcd plaatsen ?
en meet zonder ze te openen op welke contacten stroom staat
dat kan met een stroomschroevendraaier
die zet je op 1 contact tegelijk
sommigen beweren dat dit een gevaarlijk instrument is
ik gebruik die regelmatig
je kan ook een multimeter gebruiken
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ik mis trouwens een verklaring op het fenomeen dat hij het met noodstop wel deed en zonder niet. Het kan zijn dat ik dit gemist heb
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hoe zit het met het krachtstroom stopcontact waar je de machine op aansluit? Weet je zeker dat daar alle fases aanwezig zijn?
het enige wat ik weet is dat ik deze muuraansluiting voor de 380v kloofmachine gebruik en dat dit goed werkt, ik zal straks de afzuiginstallatie er op aansluiten
deze vraag blijft voorop staan
een tekening van de opeenvolgende aansluitingen is duidelijker dan een berg tekst


meten is weten
kan je een foto van je wcd plaatsen ?
en meet zonder ze te openen op welke contacten stroom staat
dat kan met een stroomschroevendraaier
die zet je op 1 contact tegelijk
sommigen beweren dat dit een gevaarlijk instrument is
ik gebruik die regelmatig
je kan ook een multimeter gebruiken
hoi zotvanout ja ik las het maar ik ben geen cad cam tekenaar, ik kan wel een een beetje met paint overweg maar schemas maken weet ik niet. Ik kan wel meer fotos maken. Moment
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
dat zou ook nog kunnen inderdaad......... het zal toch niet? De kloofmachine doet het wel op het muurstopcontact
Dat kan.
Het ligt er helemaal aan hoe iets aangesloten is.
De 3 fases kunnen op de machine en stekker compleet anders zitten.
En in de muurcontact weer anders.

Zoals gezegd.
Meten is weten.
Zodra je 3 fases meet heb je meer zekerheid.
Mocht je er maar 2 meten heb je een zoek richting.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ben geen cad cam tekenaar, ik kan wel een een beetje met paint overweg maar schemas maken weet ik niet.
begin met het uitmeten van je wcd
daarvan maak je dan een foto waarop je aanduidt waar stroom staat & waar niet
vooraleer je een foto maakt, kan je op de wcd bij elk contact een nummer schrijven
alternatief is om pen & papier te nemen, en de wcd te tekenen met eveneens aanduiding van stroom of niet
van die tekening kan je een foto maken
noot: ik vermoed dat de aarding op een dikker contact zit - dat maakt het onderscheid tussen aarding & nul/neutraal makkelijker
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ik heb nogmaals getracht mijn opstelling te verduidelijken. NB zie ook de fotos. De krachtstroom machine is als volgt aangesloten.

1 muurcontactdoos 5 aderig
2a verlengkabel 5 aderig naar de voedingskabel machine 4 aderig
2b NB in de vorige opstelling ging de verlengkabel naar een noodstop en vandaaruit naar de vier aderige voedingskabel. In deze opstelling draaide de motor
4 voedingkabel gaat naar schakelaar machine (ster en driehoek)
5 zesaderige kabel komt uit schakelaar en gaat naar motor


Ok, ik heb alle suggesties nagelopen. incl muurcontact zijn alle 5 aders correct aangesloten:
BruinL1
ZwartL2
GrijsL3
BlauwN
Geel/groen
Aarde symbool

muurcontact incl verlengkabel gecontroleerd met stroomschroevendraaier en andere machine. MAW muurcontact en 5 aderige kabel zijn correct aangesloten

4 aderige voedingskabel mbv chevy en zot van hout van de machine als volgt aangesloten:
BruinL1
ZwartL2
Blauw

L3
xN
Geel/groen
Aarde symbool
 

Bijlagen

  • 20220730_132004.jpg
    20220730_132004.jpg
    79,5 KB · Weergaven: 13
  • 20220730_132021.jpg
    20220730_132021.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 14
  • 20220730_132036.jpg
    20220730_132036.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 14
  • 20220730_132039.jpg
    20220730_132039.jpg
    78,9 KB · Weergaven: 13
  • 20220730_132057.jpg
    20220730_132057.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 12

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Dat kastje met de noodstop is een motorbeveiligingsschakelaar. Maar in dit verhaal even niet belangrijk. alles is goed aangesloten. Heb je nu stroom op de draden die de schakelaar ingaan? Zo ja, heb je stroom op de draden die de schakelaar uitgaan?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Dat kastje met de noodstop is een motorbeveiligingsschakelaar. Maar in dit verhaal even niet belangrijk. alles is goed aangesloten. Heb je nu stroom op de draden die de schakelaar ingaan? Zo ja, heb je stroom op de draden die de schakelaar uitgaan?
Ja, logische vervolgstap idd. Ik ga proberen
 

jorisvh

Post veel
hier komt een 6 aderige? grijze kabel uit die naar de motor gaat.
de 6 aders van de schakelaar naar de motor zijn volgens mij de 2 eindes van elk van de 3 wikkelingen.
zo kan de schakelaar tussen ster (3x230V - aanloop) en driehoek (3x400V - bedrijf) zoals op het schema
1659160452937.png
Er is geen N nodig, die maak je door de 3 fases na de wikkelingen aan elkaar te knopen (horizontale streep in ster schakeling).

Misschien kan je door de schakelaar te openen checken op welke 3 aders van de kabel naar de schakelaar toe de 3 fases horen te zitten?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
de 6 aders van de schakelaar naar de motor zijn volgens mij de 2 eindes van elk van de 3 wikkelingen.
zo kan de schakelaar tussen ster (3x230V - aanloop) en driehoek (3x400V - bedrijf) zoals op het schema
Bekijk bijlage 121859
Er is geen N nodig, die maak je door de 3 fases na de wikkelingen aan elkaar te knopen (horizontale streep in ster schakeling).

Misschien kan je door de schakelaar te openen checken op welke 3 aders van de kabel naar de schakelaar toe de 3 fases horen te zitten?
ja, begrijpen doe ik het niet helemaal maar dat zal de reden van de 6 aders zijn.

'Misschien kan je door de schakelaar te openen checken op welke 3 aders van de kabel naar de schakelaar toe de 3 fases horen te zitten'

Voor mijn beperkt bevatingsvermogen mbt krachtstroom: hoe check je dat?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Chevy! Ik denk dat je gelijk hebt! Los draadje gesignaleerd in de schakelaar. Ik hou jullie na de koffie op de hoogte.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Als hij het eerst gewoon deed, dan moet het iets simpels zijn. Draadbreuk, of draad geen goed contact.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.