Hulp gevraag bij reparatie DeWalt 1600s radiaalzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ja die past ook op jouw machine. Volgens mij ben je dan wel beperkt tot een 300mm zaagblad. Maar zeker weten doe ik dat niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als je de onderdelenmachine koopt heb ik wel interesse in het onderstel. Ik vond het te ver rijden voor alleen het onderstel.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Als je de onderdelenmachine koopt heb ik wel interesse in het onderstel. Ik vond het te ver rijden voor alleen het onderstel.
We zijn er voorbij gekomen terug van vakantie, maar geen puf meer om afspraak te maken. Ik kijk eerst hoe het schulpen zonder spouwmes gaat en dan eventueel nieuwe plannen maken
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Bestelling bij kruis is binnen.
De rubber adapter kan ik vervormen zodat er een ronde slang in past maar het meest belangrijk is de sluitring. Het is me een raadsel hoe ik deze kan bevestigen. Ik ben heel benieuwd en hou jullie op de hoogte. Vanmiddag worden de 380v kabels, stekkers en contrastekkers geleverd. Ik hoop dat ik alles goed aansluit.
 

Bijlagen

  • 20220727_133719.jpg
    20220727_133719.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Chevy en anderen. De sluitring is geplaatst en ik kan het juk weer vastklemmen. Ik heb het werkblad opgeknapt en de machine is klaar voor gebruik. Helaas krijg ik hem niet aan de praat.

Als ik hem op krachtstroom aansluit en ik draai aan de schakelaar dan zoemt de motor maar hij draait niet.

Ik heb de zwarte voedingskabel met 4 aders als volgt op de 5 polige krachtstroomstekker aangesloten:
geel groen op de dikke aarde pen
bruin op L1
zwart op L2
blauw op L3
op de N is niks aangesloten.

Zie foto's

De zwarte 4 aderige voedingskabel gaat naar de schakelaar, hier komt een 6 aderige? grijze kabel uit die naar de motor gaat.
 

Bijlagen

  • 20220729_224538.jpg
    20220729_224538.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 12
  • 20220729_224552.jpg
    20220729_224552.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 11
  • 20220729_224559.jpg
    20220729_224559.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 10
  • 20220729_224611.jpg
    20220729_224611.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 12

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik hem op krachtstroom aansluit en ik draai aan de schakelaar dan zoemt de motor maar hij draait niet.
Ik heb de zwarte voedingskabel met 4 aders als volgt op de 5 polige krachtstroomstekker aangesloten:
geel groen op de dikke aarde pen
bruin op L1
zwart op L2
blauw op L3
op de N is niks aangesloten.
van op afstand is het voor mij moeilijk om een diagnose te stellen
technisch gezien: krachtstroom veronderstelt spanning op L1 + L2 + L3
in VL is blauw de draad die voor N voorbehouden is
op N zit geen stroom
en ik veronderstel dat dit een europese afspraak is
het schakelschema van je machine geeft aan dat die eerst in ster draait & daarna in 3-hoek
die opeenvolging heeft men ingevoerd om grote vermogens te schakelen zonder de voeding er uit te laten knallen
anders gezegd: je mist 1 stroomdraad
de motor zoemt omdat hij maar op 2/3de van de kracht kan draaien (lees 'probeert te starten'), wegens ontbreken van die 3de stroomdraad
in de rand: ik ben reeds installaties tegengekomen waar slechts 2 ipv 3 stroomdraden (400V) binnenkomen + N 🤣 😭

1659130569297.png 1659130605711.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Heb je de zaag ooit zien draaien? Motor is mechanisch los? Schakelaar heeft geen verbrande contacten? Bedrading van het aansluitblokje naar de wikkelingen in de motor ziet er nog goed uit? Wat heb je zelf al gemeten? Ik gok dat je ergens een fase mist, maar mijn kristallen bol is met een welverdiende vakantie'.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
van op afstand is het voor mij moeilijk om een diagnose te stellen
technisch gezien: krachtstroom veronderstelt spanning op L1 + L2 + L3
in VL is blauw de draad die voor N voorbehouden is
op N zit geen stroom
en ik veronderstel dat dit een europese afspraak is
het schakelschema van je machine geeft aan dat die eerst in ster draait & daarna in 3-hoek
die opeenvolging heeft men ingevoerd om grote vermogens te schakelen zonder de voeding er uit te laten knallen
anders gezegd: je mist 1 stroomdraad
de motor zoemt omdat hij maar op 2/3de van de kracht kan draaien (lees 'probeert te starten'), wegens ontbreken van die 3de stroomdraad
in de rand: ik ben reeds installaties tegengekomen waar slechts 2 ipv 3 stroomdraden (400V) binnenkomen + N 🤣 😭

Bekijk bijlage 121849 Bekijk bijlage 121850
Beste zotvanhout, Dat was een snelle reactie. Voor een leek op krachstroomgebied moeilijk te begrijpen. Wat bedoelt u met VL? U zegt dat er een ader mist. Dat is vreemd. Ik zal proberen uit te leggen. Toen ik de machine kocht heb ik hem draaiend gezien. Dezelfde 4 aderige kabel zat er op. Echter... misschien dat het volgende ermee te maken heeft:

Er ging een 5 aderige krachstroomkabel naar een noodstop. Vanuit deze noodstop ging de hierbovengenoemde 4 aderige kabel naar de schakelaar deze noodstop heb ik verwijderd en middels bovengenoemde methode heb ik op de 4 aderige kabel een 5 polige stekker aangesloten. Kan dit ermee te maken hebben? Het is mij nog steeds een raadsel waarom hij het naar deze aanpassing niet doet. Hebt u een idee hoe ik hem aan de praat kan krijgen? Moet ik de noodstop weer installeren of is er een andere methode?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Heb je de zaag ooit zien draaien? Motor is mechanisch los? Schakelaar heeft geen verbrande contacten? Bedrading van het aansluitblokje naar de wikkelingen in de motor ziet er nog goed uit? Wat heb je zelf al gemeten? Ik gok dat je ergens een fase mist, maar mijn kristallen bol is met een welverdiende vakantie'.
Hallo chevy,

Ja machine zien draaien, nee gelukkig geen verbrande contacten etc. Het verschil tussen de situatie bij de koop waar hij draaide en de situatie in mijn werkplaats nu is dat ik de noodstop ertussenuit heb gehaald.

Situatie bij koop: 5 aderige kabel naar noodstop, van noodstop naar 4 aderig kabel, naar schakelaar machine

Situatie nu: 5 polige stekker op de 4 aderige kabel naar schakelaar machine

Het us mij een raadsel waarom hij het met noodstop wel doet en 4 aderig kabel met 5 polige stekker niet
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als de machine gelopen heeft, moet je het zoeken in je bedrading. Je machine heeft genoeg aan 3 fases. Een nul is niet nodig. Dus pak je multimeter en meet je aders door van je stekker naar je schakelaar.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is een beetje laat op de avond, of eigenlijk vroeg op de morgen
mijn verstand is naar de slaap toe aan het afzwakken
met 'VL' bedoel ik de zuiderbuur van 'NL'
ik vermoed dat ook in NL blauw voor neutraal staat
mijn diagnose is dat je 1 van de 3 krachtstroomdraden mist
@chevy66 heeft dit bevestigd door te schrijven dat je een fase mist
ff filosoferen . . . 'we' - dus ik, jij & anderen - pogen dikwijls in een discussie de medediscussiërenden er van te overtuigen dat de oplossing die we voor ogen hebben, zou moeten werken . . . terwijl we opzij schuiven dat ze eigenlijk niet werkt
laat ons deze situatie vanuit de andere richting bekijken
anders gezegd: je hebt misschien wel dezelfde kleuren gerespecteerd zoal je oorspronkelijk gevonden/gezien hebt, maar dat betekent niet dat daar de kleuren reglementair aangesloten waren
maw, het is goed mogelijk dat in de vorige werkende opstelling op de blauwe draad spanning zat
onderstaande aansluitingen hen ik reeds gezien, maar dan als vaste aansluiting
dus niet in combinatie met die draaiknop

1659133143585.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Hoe zit het met het krachtstroom stopcontact waar je de machine op aansluit? Weet je zeker dat daar alle fases aanwezig zijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
In zijn 5 polig kracht stopcontact zal de blauwe draad de nul zijn. Maar in zijn stekker zit er geen draad op de nul. Daar wordt de blauwe draad als fase draad aangesloten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
akkoord dat de aansluiting verkeerd is
ik denk dat hij de kleuren gerespecteerd heeft, en blauw op blauw aangesloten, waar de machine op blauw een fase ipv neutraal verwacht
een tekening van de opeenvolgende aansluitingen is duidelijker dan een berg tekst
@Victor1, kan je hiervoor zorgen ?


1659134673861.png
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ik begrijp niet hoe het kan werken zonder nul draad, maar dat is nu niet belangrijk. Wel heb ik zelf gehad dat L2 en L3 verwisseld moesten worden. Met mijn kloofmachine eens gehad, start niet maar bromt wel. L2 en L3 omdraaien en machine loopt. Op nieuwe machines kan dit vaak vanaf buitenkant stekker, L2 en L3 zitten op een ”draaischijf”.
Maar zoals gezegd ik snap die missende nul draad niet dus geen idee of dit in deze situatie ook zo werkt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
De zaag start niet. Twee van de draden omdraaien, verandert alleen de draairichting. Moderne machines hebben meestal een nul nodig om het beveiligingscircuit te laten werken. Deze machine heeft alleen een motor. Die heeft geen nul nodig. Er zit ook niets in de motor om een nuldraad op aan te sluiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.