Ik heb zelf een Harvey in mijn schuur staan. Werkplaats is 2.5 x 4 meter, dus het kan wel (maar ideaal is het niet). Ik heb er wel de rechter tafelverbreding vanaf gelaten, en de zaag staat op wielen.
Ik kan dus alleen relatief klein spul zagen binnen, maar ik kan de tussendeur (op de ene kopse zijde) openzetten voor meer lengte, of de zaag naar buiten rollen als ik echt meer ruimte nodig heb.
En groter plaatmateriaal kan ik op deze zaag inderdaad niet kwijt, maar daarvoor gebruik ik de TS55 invalzaag met lineaal om het op te delen. En alleen de kleinere delen op de tafelzaag te verzagen.
Ik werk zelf voor 80% met massief hout, en mis de roltafel niet echt. Soms zou het wel makkelijk zijn, maar voor mij was dat ook echt geen optie ivm de beschikbare ruimte. Had ik een veel grotere werkplek gehad, dan zou ik mogelijk ook een andere keuze gemaakt hebben daarin.
Ik ben zeer tevreden over mijn Harvey (400V). Laatst over de volledige hoogte eiken geschulpt (7cm), met een scherp zaagblad ging dat als een mes door boter.
Eenmaal afgesteld nagenoeg geen werk meer aan. Wel heb ik er een digitale meter bij gemonteerd voor de geleider + een Incra verstekaanslag bij gekocht voor meer precieze.
Ik heb ivm de ruimte ook geen tafelverlenging. Wel heb ik 2 kleine rolbokjes (
deze) die ik op mijn verrijdbare ladekast zet. Neemt weinig extra ruimte in en is zeer mobiel te gebruiken.
3.10meter breed is wat ik ga krijgen. Een zaag van 1.60 meter breed, dan hou je nog 1.50 over. Is dat voldoende denk je? Of moet ik naar kleinere maat zoeken
Of je voldoende ruimte hebt naast de zaag, ligt er ook aan hoe groot de werkstukken zijn.
Ik heb hier (tussen de muurstelling en zaag) 60 cm als die in de lengterichting van de werkplaats staat, of een kleine meter in de breedte als die met z'n achterkant tegen de lange muur staat. Betekent dus dat als ik iets wil zagen wat hier niet in past, ik de boel naar buiten moet rollen (en dan dus hopen op droog weer).
Ik denk dat het het meest handig is om een tekening te gaan maken van de beschikbare ruimte (incl deuren) en daarin ook de vaste elementen in te tekenen. Bijvoorbeeld een kastenwand of houtopslag (waar je prima machines onder kunt parkeren bij niet-gebruik). Want dat bepaalt de netto werkruimte die je hebt.
En ook ruimte om je werkstukken in elkaar te zetten of onderdelen tijdelijk op te slaan moet je meerekenen. Ik heb hier het 'geluk' dat de werkplaats tegen het huis aan zot, met een tussendeur naar binnen. Het gevolg is dus wel dat er regelmatig hout in de bijkeuken en woonkamer staat omdat het me in de schuur gewoon in de weg staat...