Unboxing en review van de Jet JTS-600XL 400v formaatzaag

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Preface: Ik ben geen gereedschapskenner of expert. Ik heb weinig tot geen ervaring met zaagtafels dus ik neem alles zoals het komt en kan geen vergelijk trekken met andere machines. In dit Zaagtafel formaat kiezen topic kun je lezen hoe ik bij mijn keuze ben gekomen. Ik heb de zaag particulier gekocht en bekostigd en word door niemand gesponsord of gevraagd dit te schrijven.

De zaag werd geleverd door 'Holz und Licht' in Zuid-Duitsland. Voor 120 euro aan transport werd hij maandag opgehaald en woensdag reeds geleverd :). Transporteur was gewoon Nederlands (overgedragen aan de grens) en zette het europallet (dat ook weer mee retour moest) netjes in de werkplaats neer en hielp met afladen. Dan blijft dit over:

20211208_111338.jpg

Na de noodzakelijke zaken (plaspauze, nieuw vocht klaarzetten, kinderen van school halen) ben ik aan het uitpakken geslagen. In de doos vind je, naast de bouten en onderdelen, 3 steek/ringsleutels, twee inbussleutels (terwijl je nog een derde maat inbus nodig hebt voor het stellen van de (rol)tafels die er dan weer niet bij zit), een ijzeren roede om het spouwmes mee te verstellen/(de)monteren en een plastic duwstok.

20211208_112758.jpg
20211208_112520.jpg

Het word hierbij al vrij snel duidelijk dat de handleiding iets afwijkt. Er heeft blijkbaar een eerder model bestaan waarbij de 'basis' van de zaag één geheel is en je slechts de roltafel, tafelverbreding en wat kleine spul monteert. Dit is echter een uitvoering waarbij de eigenlijke zaag op een cabinet komt dat je zelf assembleert.

20211208_132843.jpg

Ik merk hierbij op dat de beschermende olie, in combinatie met de plastic zak die eromheen zat, vlekken heeft gemaakt op het tafelblad die er niet met alcohol afpoetsen. Daar zal ik wat harder op moeten schrobben. Om het cabinet, dat je los in elkaar zet, goed op de zaag te passen moet je de zaag even op zijn kop zetten omdat je alleen dan de correcte uitlijning van de voor- en achterpanelen krijgt. LET OP: Het spouwmes zakt niet geheel in de tafel (het blad wel) dus legt er even wat houtjes onder zodat je het spouwmes niet stuk/krom drukt hierbij.

z1.jpg

Er worden rubberen pootjes meegeleverd die simpel om het metaal aan de onderzijde klemmen en worden niet vastgemaakt. Ze kunnen dus niet tegen schuiven. De stofafzuiging vind ik niet heel elegant geregeld. Er zit een mooi stuk plastic bij dat in de metalen wand 'klikt' maar vervolgens steekt de interne slang hier gewoon los doorheen, en je maakt aan de buitenzijde het koppelstuk vast waarmee je splitst naar de afzuigkap bovenop de machine.

Dit zou allemaal prima intern kunnen ware het niet dat er geen voorziening is om die smalle slang dan naar de bovenzijde van de machine te geleiden, dit gaat buitenom en deze slang zal dan op een metalen pootje steunen aan de tafelverlenging.

20211208_161835.jpg

De tafelverbreder en -verlenger laten zich eenvoudig monteren. Twee bouten voor de kleine en vier voor de grote, en evenzoveel stelboutjes.

z2.jpg

Het stelsysteem is rudimentair, zal ik zeggen. De grote zilveren bouten dienen om het gewicht van de tafel te dragen, maar aanspannen hiervan kantelt het blad tevens naar beneden. De kleine zwarte stelboutjes kantelen het blad weer naar boven. Ze werken elkaar tegen, dus je moet de één of de ander een beetje lossen om de ander speelruimte te geven, en dat viermaal naast elkaar. Je kunt het blad goed parallel en vlak stellen maar het kost wel even wat moeite en aandacht.

z3.jpg

De (stevige dikke) metalen roede voor de langsgeleider monteert via een viertal bout-systemen die bedoeld zijn voor het stellen ervan, zowel horizontaal langs de tafel als parallel aan het zaagblad en voelt zeer solide aan. De scherpe kijker ziet echter al direct een kleine onvolkomendheid...

z6.jpg

Het witte verlengblad komt niet parallel met de zaagtafel uit. En dat gaat ook niet, de boutgaten in de verlengtafel laten verder naar voren trekken niet toe. Dat is niet een heel schokkend probleem, maar betekent wel dat ik de maatgever met wat vulling moet monteren:


20211208_154807.jpg

om deze niet krom te trekken bij het aandraaien van de schroeven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De klem voor de langsgeleider is dan wel weer een zeer solide stuk ijzerwerk:

z7.jpg

Wat ik weet van Jet, en ook van anderen lees, is dat ze het laten liggen op de afwerking. Dat vind ik niet echt een issue en was een geaccepteerd risico bij de aanschaf. En ze stellen niet teleur:

20211208_161719.jpg

het nog te monteren frontpaneel heeft deuken in het metaal zitten waar gewoon overheen gespoten is. De verf is dan wel weer netjes gedaan, en ik stoor me er verder niet aan - het is een machine, geen ornament. En laten we eerlijk wezen, als het geld hier weggehaald word en de machine verder goed functioneert, is dit totaal geen factor in het geheel.

20211208_161757.jpg

Ook de verlengtafel heeft putten, alhoewel deze alleen zichtbaar en niet voelbaar zijn. Ze zijn opgevuld met verf/plamuur om de tafel vlak te maken.


Ik ga dan even iets over de handleiding zeggen, want die moet ik regelmatig raadplegen om zeker te weten dat ik de juiste spullen op de juiste plaats monteer. Er is een 'parts list' handleiding die in diepte uitlegt welke boutjes en moertjes op welke plaats per (sub) onderdeel zitten door middel van 'exploded view'. Niet heel nuttig voor assemblage.

De 'manual' vertelt wél met fotomateriaal hoe je bepaalde zaken moet monteren, maar het cabinet gedeelte staat hier niet in beschreven (zie eerdere uitleg over modellen) en begint bij de verlengtafel(s). Deze handleiding is zeker nuttig, de foto's zijn zwart/wit maar helder genoeg, en wat me vooral positief opvalt is dat het geen 'babelfish' vertaling is. Alles is in correct Engels/Duits/Frans opgeschreven en is goed te volgen.

Tijd voor de roltafel.

De arm monteert met een magnetische plaat aan de binnenzijde aan het voorpaneel (waar het Jet logo op zit) waar vervolgens twee grote inbus bouten doorheen gaan. Het zit goed stevig vast in ieder geval. Er zitten stelmogelijkheden op de as waar het geheel op scharniert, maar dat komt later pas terug.

20211208_161049.jpg

De metalen staander steekt los door de arm heen, want de twee moeren zijn bedoeld om tegen elkaar te klemmen en niet één onder en boven de arm, zo vertelt de handleiding. Het gewicht houd de boel uiteraard op zijn plek, maar een extra moer onderop zou ik wel zo netjes gevonden hebben. Heeft waarschijnlijk te maken met het vrij lopen tijdens het draaien, want de staander schroeft onderin de schuiftafel.

De roltafel weegt best veel, dus deze voorzichting en netjes op de zaag krijgen was best even hannessen.
En zo staat het er dan nu bij:

20211208_163016.jpg

Het zit allemaal nog even losjes vast, want er moet nog van alles gesteld worden. Hiervoor moet ik dieper in de handleiding duiken. Ik heb de verlengtafels wel al parallel gesteld maar de roltafel heeft meer dimensies om rekening mee te houden, dus dat ga ik even bestuderen. Er moet nog een poot onder de achterkant van de roltafel maar dat doe ik pas als ik de definitieve positie van de zaag bepaald heb (in verband met in/uitvoer van de maximale lengte van 3 meter die ik gekozen heb).

We zijn nog een lange weg van daadwerkelijk zaagsnedes maken, maar ik heb er wel ontzettend veel lol mee, het assembleren. Ik leer een hoop over hoe de machine werkt en heb goede hoop dat ik alles straks netjes af kan stellen.

Tot nu toe voelt alles zéér robuust aan. De zaken waarop tot nu toe bespaard is hinderen de goede werking niet. De roltafel loopt wat zwaar (ik heb grotere machines gevoeld die soepeler liepen) maar wellicht komt dan nog met afstellen en wellicht wat extra smeren. Het grootste aandachtspunt is voorlopig de aan/uit schakelaar. Deze steekt schuin uit de machine via een beugel (die maar op één manier gemonteerd kan worden) maar dit maakt dat het voorpaneel niet gemonteerd kan worden, want de uitsparing die hierin zit voor de schakelaar lijkt niet op de goede plek te zitten. Het bij buigen van de buigel zou wellicht helpen, maar dan gaat de verf waarschijnlijk barsten en zou niet moeten. Hier moet ik nog eens goed naar kijken.

Het valt ook op dat er geen stroomsnoer is inbegrepen. Geen groot probleem, maar moet ik dus nog even regelen. Er is wel al een zaagblad gemonteerd.
 

Bijlagen

  • 20211208_161711.jpg
    20211208_161711.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 17
  • 20211208_161752.jpg
    20211208_161752.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en jorisvh

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, hij staat :).

20211208_195636.jpg

De handleiding vermeld vrij specifiek hoe je, en met welke toleranties, je verscheidene onderdelen moet stellen. Ik heb de roltafel nu perfect evenwijdig aan het tafelblad staan, een ruimte van 5.5mm voor en achter. Of hij parallel aan het zaagblad staat heb ik niet gemeten, maar de eerste testsnede lijkt te zeggen van wel:

index.jpg

perfect haaks aan alle 4 de zijden. So far, so good.

Het probleempje met de aan/uit schakelaar is opgelost. De beugel kan maar op één plaats en oriëntatie gemonteerd worden, maar ik had hem óp het frame geschroefd - hij moest erachter. Hiervoor zaten dus die gaten in de beugel... om de inbus doorheen te steken. Echt even zo'n Homer Simpson momentje.

We zijn er echter nog niet helemaal:

20211208_195649.jpg

20211208_195653.jpg

Ik heb een onderdeel over :p. Het moet ergens op geschroefd worden, en lijkt een soort fijnafstelling te zijn. De draaiknop doet de dikke pin die eruit steekt in- en uitschuiven. Ik kan echter nergens vinden waar hij moet, en de handleiding roept er niks over.

Last but not least heb ik de roltafel gesteld zo goed ik kan, en alles werkt naar behoren, maar soepel loopt hij niet. Hij loopt niet consistent; er zitten zwaardere en lichte secties in. Niet zo zwaar dat je hem niet kunt gebruiken, maar volgens mij hoort zo'n ding met een zetje bijna helemaal tot de stop te lopen. Daar moet ik dus nog aan werken.

En dan hebben we natuurlijk de totaalfoto's nog:

20211208_195838.jpg

20211208_195847.jpg
20211208_195855.jpg

Zoals je zag heb ik hem even aangezet. Lawaai is niet super storend, uiteraard dragen we gewoon uit voorzorg gehoorbescherming. Het blad heeft een ingebouwde rem die zijn werk goed doet. Een simpele rechtoe-rechtaan zaagsnede met de parallel aanslag was perfect haaks, maar de langsgeleider heb ik nog niet getest. Deze staat goed parallel aan het blad (gemeten met een meetlint voor en achterop het blad) maar de echte test komt natuurlijk met de '5-cut square' techniek die ik morgen ga testen zodra ik stofafzuiging heb gemaakt. Ik zeg gemaakt omdat ik de afsplitsing daarvoor nog moet aanleggen.

Daarvoor moet ik nog even goed bekijken hoe ik de afzuigslang/buis ga aanbouwen... hij moet niet in de weg liggen of hangen.


De machine staat zo georiënteerd dat ik precies 3 meter voor en na het zaagblad kwijt kan, op het punt van de snede gemeten. Rechts van het blad kan ik 1m50 kwijt tot aan de werkbank aldaar en links van het blad 3 meter tot aan de werkbank aan die zijde. De aanslag kun je uitschuiven tot bijna die lengte. Overal zit rubber onder zodat het resoneren hopelijk weg blijft.


Tot nu toe ben ik écht dik tevreden. De machine is zijn geld meer dan waard zo op het oog. De onderdelen die er echt toe doen zijn van goede kwaliteit en nauwkeurig in te stellen. Ondanks dat ik mijn eigen geld erin gestoken heb en ik dus wellicht een onbewuste neiging vertoon de machine op te hemelen, probeer ik terecht kritisch te zijn waar dat nodig is. Er zijn reeds wat kleine onhebbelijkheden aan het licht gekomen zoals de matige afwerking van de panelen, het bevlekte blad, het 'gat' bij de tafelverbreding en de niet volledige handleiding. Ook vind ik dat de voetjes beter hadden gekund (dikker/steviger) en had de stofafzuiging echter netter gekund.

Maarrrr... voor 2200 euro, zeker als ik dan kijk naar de 1500 euro die de HBM 1600 moet kosten (met zijn eigen 'puntjes' zoals de uitgebreide review van @L.N. destijds liet zien) kan ik op dit moment niet anders concluderen dan dat dit een hele goede koop is geweest. Mocht dit over tijd veranderen zodra ik ervaring met de machine op heb gedaan zal ik dat ook zeker melden, evenals het verloop van de testen de komende tijd :).
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de slang van de VVD gebruikt, dat is toch een vreselijk stug ding en op de zaag hoeft hij bijna niet van positie te veranderen dus is daar beter op zijn plek. Daarmee heb ik ook de afzuiging kunnen testen.

20211209_124711.jpg

20211209_124727.jpg

Alhoewel bij het inschakelen van de afzuiging het gevoel bij de oranje kap is dat 'bijna niks' aan zuigkracht is blijkt het in de praktijk wel goed te werken. Bij enkele testsnedes van een stuk OSB bleef er vrijwel geen zaagsel liggen.

Ik heb de langsgeleider nog niet getest, ik heb wel de '5 cut' methode toegepast op de parallel aanslag. Resultaat is dat ik na 5 sneden een halve graad afwijking heb op één van de hoeken van het vierkant. Bijna niet zichtbaar, maar het is er wel. De afstelling is dus nog niet perfect!

Daarnaast heb ik de zaagtafel nog eens met iets aggressievers (Dettol spray) geprobeerd te poetsen maar de vlekken komen er totaal niet af. Wel jammer, want dit is recht in het zicht en heeft nog eens niks te maken met afwerking van de machine, puur met de keuze voor het vet/plastic, de opslag dus. Daarna de boel gelijk in de siliconenvrije spray gezet.

20211209_124717.jpg

Dan nu de langsgeleider aangepakt. De week een millimeter naar binnen af aan de punt bovenaan. Kan een fabrieksinstelling zijn (hij is erg solide maar als je heel hard duwt kun je de punt bovenaan iets naar buiten duwen) maar ik heb de zwarte bussen onderop iets bijgesteld en ik heb nu een nette evenwijdige snede bij gebruik van de langsgeleider. Dit is met OSB gemeten dus voor een meer betrouwbare meting ga ik dit later nog eens met multiplex doen.

Daarbij moet gezegd worden dat bij een 'offcut' aan de linkerzijde van het blad (OSB, dus lekker veel troep en splinters die eraf springen) de afzuiging niet meer zo goed werkt, er bleef veel troep achter op de tafel.

Daarna heb ik om de roltafel aan te pakken het platform er even afgehaald. Dat gaat heel simpel, je draait de twee zwarte doppen los waarmee het geheel tegen de roltafel klemt en je tilt de boel er zo af.

20211209_154202.jpg

De verstekgeleider met lineaal zit helemaal op dit frame gemonteerd en komt er dus mee af. De instelling voor de meetlat maak je met een klem onderop:

20211209_154152.jpg

de zwarte knop in het midden zet een zwarte pion vast (rechts daarvan) die door het frame naar beneden steekt en kan scharnieren. Op die manier blijft de instelling ook behouden wanneer je de geleider draait om verstek te zaken, wat deze zaag twee kanten op kan door de hele parallelgeleider eraf te tillen en op een tweede scharnierpunt te plaatsen onderop het frame.

Op deze manier blijft de instelling van de meetlat dus behouden wanneer je de roltafel verwijdert en terugplaatst. Handig!

Maar het ging dus om de roltafel die niet soepel loopt! Ik heb het plateau verwijderd om uit te sluiten waar de weerstand zat, en dat was niet de arm onderop. Het bleek in de roltafel zelf te zitten. Na een paar keer schuiven en overal nog wat smering aan te brengen vielen me een hele rij zwarte inbussen op in het bed van de roltafel:

20211209_154144.jpg

deze zitten over de hele lengte verdeeld in het bed aangebracht. Ik besloot enkele ervan iets te lossen nadat ik ontdekte dat de inbussen in een V-groef vallen en door het aandraaien dus effect het bed zeer lichtjes plaatselijk verbreden. Je kunt op die manier de weerstand regelen, zo blijkt. Na alle zwarte bouten te hebben gelost (niet zó los dat ze eruit vallen) loopt de tafel véél soepeler. Nog niet op het punt dat ik zeg - 'perfect' maar wel 90% daarvan. De rest zal misschien nieuwigheid zijn en ik laat het spul nog maar even inlopen. Mettertijd zal ik alle instellingen nog eens opnieuw nalopen en kijken hoe 'vast' ze zijn.


Voor een leek als ik wekt alles een hele goede indruk. De instellingen die nodig zijn, zijn eenvoudig te maken en het afstellen wijst zichzelf vrij eenvoudig. Er lijkt ook rekening te zijn gehouden dat het allemaal ingesteld kán worden, zo ook bijvoorbeeld de 90 en 45 graden stop op het zaagblad (die fabrieksaf al voor je gezet zijn - perfect, zo blijkt). Je kunt overal goed bij en ze maken het je niet te moeilijk het ding gewoon te gaan gebruiken. Ideaal voor een hobbyist, dus.

Hiermee denk ik dat de review voorlopig voltooid is. De boel is opgebouwd, ingesteld en gebruiksklaar.

En ja, die zwarte knop die ik over had, bleek onderop de roltafel te moeten om deze te vergrendelen!
Mysterie opgelost... met dank aan de tip hier en de onbekende rus wiens video ik hiervoor raadpleegde.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en Wim Kluck

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Gefeliciteerd met je zaagtafel. Het verhaal over de keuze was al leuk om te volgen, en een review van deze keuze is een kers op de taart.
Hopelijk heb je er veel plezier van (de zaagtafel en review).
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat onderdeel wat je over hebt.
Is dat niet om de roltafel vast te zetten?

Maar ziet er goed uit.
Lijkt me niet heel logisch - de roltafel is echt wel nodig om de zaag te gebruiken. Maar als dat zo zou zijn... ik kan nergens een plek verzinnen waar het ding in of op past.


verrek... ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb rondom gekeken, maar niet onderop. Bij tijdsindex 3:41 zie je hem de roltafel vastzetten met een knop onderop, dat zou deze wel eens kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb nog even 2 meter 100mm flexi slang besteld, een stroomsnoer, en aangezien het allemaal bij HBM vandaan komt ook maar een paar extra zakken voor de afzuiging. Dan kan ik de installatie van de zaagmachine permanent afmaken :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mailtje uitgestuurd naar Tool France met een Cc naar de leverende partij over de vlekken op het blad.
Hierin aangegeven dat ik erg blij ben met de machine, maar minder met de lelijke vlekken die ik er niet af gepoetst krijg, en of hier iets aan te doen is.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Vlekken op het bovenblad.
Dettol spray is volgens mij niet echt heel agressief ;-) Probeer eens schijfremmen cleaner (Action) of anders een hars remover. Die laatste is trouwens toch handig om je zaagblad schoon te houden. Ik gebruik die van Felder


en die van Ballistol
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vlekken op het bovenblad.
Dettol spray is volgens mij niet echt heel agressief ;-) Probeer eens schijfremmen cleaner (Action) of anders een hars remover. Die laatste is trouwens toch handig om je zaagblad schoon te houden. Ik gebruik die van Felder


en die van Ballistol
Hars oplosser heb ik staan vanwege de heggeschaar, kan ik ook eens proberen inderdaad, en remmenreinger heb ik ook standaard in huis (2 motoren).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Toffe video gevonden over het afstellen. Ik weet op zich hoe hij afgesteld moet worden, maar ik heb het idee dat de uitleg en methodes van deze man heel nuttig zijn. Ik versta er alleen geen klap van :ROFLMAO:.

 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Het is een gietijzeren blad? Dan geen remmenreiniger gebruiken, dat kan gaan reageren met het gietijzer en later icm glijmiddel zwarte vlekken veroorzaken op het hout.

Er is hier ooit een draadje over geweest, zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.
Edit, dat was dit topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Reactie van Tool France: Thinner of 'White Spirits' en eventueel een polisher, hij heeft het een paar keer eerder gehad. Daarmee zou het weer helemaal schoon/mooi moeten worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.