Vlak- en vandiktebank vlekt op hout

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Sinds een tijdje krijg ik steeds vieze strepen op mijn hout bij vlakken of vandikken.
Ik heb de tafels schoongemaakt met wasbenzine en ingespoten met hout glijmiddel, maar het blijft maar afgeven. Dit was eerder nooit.
Iemand een idee waardoor dit kan komen en wat ik hier aan kan doen?
Alvast bedankt.
 

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Dank voor je reactie. Het komt echt van de bladen af.
De vlakbank geeft af en ook het blad van de vandiktebank.
Was eerder nooit en er is niets aan veranderd.
 

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Vlakbank en vandiktebank. Alle houtsoorten.
Bij licht hout valt het het meeste op.
Ik ben nu met eiken bezig en dat komt er gewoon vies uit. Maar ander hout ook.
Ligt niet aan looizuurgehalte.
De vlekken zijn zwart, alsof er kettingsmeer op zit.
 

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Denk je dat het probleem merkgebonden is?
Dat zou wel raar zijn. Het is een Rojek combinatiemachine.
Geen probleem met een lager. Het zit hem echt in de bladen. Die geven ineens af.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Zit er niet iets van een braam op de werkvlakken waar vuil of vet achter blijft hangen? Misschien een idee even een foto van het hout en het probleem posten om een betere indruk te krijgen?
 

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Ik heb helaas geen icoontjes boven het tekstvak. Alleen pijltje naar links en rechts, 1 en 2 en plaats een reactie.
Misschien thuis op de pc eens kijken of het daar wel zit.
 

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Eindelijk even tijd om te proberen de foto's toe te voegen, hoewel ik op de pc ook geen icoontje zie om foto's toe te voegen.
IMG_20200414_135256.jpgIMG_20200414_134726.jpgIMG_20200416_151901.jpgIMG-20200416-WA0011.jpg
Het probleem met zwart afgeven is er nog steeds.
Op advies van de leverancier de bladen schoongemaakt met wasbenzine en scotch brite, daarna goed gedroogd en ingespoten met siliconenvrij houtglijmiddel.
Helaas geen enkel verschil. De bladen blijven afgeven.
Op de foto's één schone geschaafde kant die geen contact met het blad heeft gehad, één kant met allemaal zwarte sporen van de kant die over het blad heeft gelopen.
De prop met zwart is wat er nog steeds afkomt na een paar uur poetsen. Het stukje vurenhout heb ik één keer door de vandiktebank gehaald en heeft allemaal vieze plekken. Bij elke volgende machinegang wordt het zwarter.
Hoe kan ik dit stoppen? Wat is dat zwarte? Kan het kwaad voor de verlijming? Ik krijg het trouwens ook niet van het hout afgepoetst met thinner. Ik krijg het alleen schoon door na de machinegang nog een keer handmatig alles te schaven.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Hoi,

Je schreef al dat het echt van de bladen afkomt. Zo te lezen heb je ze al grondig schoongemaakt.
Op je schoonmaak papier zie ik gewoon vieze zwarte smurrie. Dus dat komt niet vanzelf daar maar toch ergens uit je machine denk ik.
Domme vragen bestaan niet dus ik probeer deze: als je de bladen schoonmaakt, de machine uit laat staan en zelf een schoon stuk hout over de bladen wrijft, heb je dan ook die vegen?
Zo ja: dan ga ik eens heel erg hard denken.
Zo nee: als je dat stuk hout dan vlakt, heb je dan wel die zwarte vegen?

Nog een idee: Komt die viezigheid niet van je messenblok af? Dat wordt immers bij zowel vlakken als 'van dikken' gebruikt.

Thomasz
 
Laatst bewerkt:

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Hoi Thomasz,

Ook als ik met een schoon stuk hout over de bladen wrijf wordt het zwart. Die test heb ik ook gedaan. En ik heb de ene doek na de andere over de bladen gehaald in de hoop dat op een bepaald moment de doek niet meer vies werd.
Maar de bladen blijven afgeven.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Nou ja,

Dat is wel heel vreemd, het lijkt wel op een chemische reactie.
Het zijn gietijzeren bladen denk ik. Bij aluminium zou ik me dat zwarte nog kunnen indenken al weet ik dan ook niet hoe dat zou komen.
Nog een 'stomme vraag'.Een nieuw stukje hout van de bouwmarkt of zo, dus niet uit eigen voorraad, heeft die dat ook, van die zwarte vegen?

Thomasz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.