Vlak- en vandiktebank vlekt op hout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Nog een idee: wordt het niet veroorzaakt door het glijmiddel? Oud, nieuw, laatste restje, te heet geweest of te koud..Vervuild?
.Ander merk?
Dus tafels voor de zoveelste keer schoonmaken en proberen zonder dat spul.:mad:
 
Laatst bewerkt:

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Het blad van mijn tafel van de vvd-bank is zwart, maar dit is slechte kwaliteit en wil er met vlagen af slijten, dit geeft zwarte vlekken.

Niet zoiets aan de hand?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Kan het zijn dat je de bladen (net voordat het probleem begon) schoon hebt gemaakt met schuurpapier ? Dan met wasbenzine net zolang schoonmaken totdat het papier niet meer zwart wordt.
Maar zelfs als je geen schuurpapier hebt gebruikt. Schoonmaken totdat het papier niet meer zwart wordt.
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Mijn vermoeden zegt dat wasbenzine mogelijk de probleem veroorzaker is. Koop eens Dasty bij de Wibra, ze zijn niet zo duur. Deze hebben betere reinigend vermogen dan wasbenzine. Daarnaast kun je Dasty ook als huismiddeltje gebruiken.

Wasbenzine laat altijd een residu of een vette laag achter. En bij gelegeerd staal en vooral aluminium blijft deze steeds zwart afgeven met poetsen. Dat is ook de reden waarom ik gestopt ben met wasbenzine als ontvetter of reiniger, ik heb ze niet meer in huis staan. Je zou eventueel ook thinner kunnen gebruiken, deze is niet zo "vet" als wasbenzine.
 

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Allemaal bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Ik heb nog een testje gedaan met nieuw hout van elders: ook zwart.
Schuurpapier heb ik nog nooit gebruikt op de bladen.
Schoonmaken met iets anders dan wasbenzine heb ik nog niet geprobeerd. Vooral ook omdat de leverancier van de machine (uit Rosmalen) zweert bij schoonmaken met wasbenzine en scotch brite. Ik kreeg nog wel de tip om niet met papier schoon te wrijven, maar met doeken. Ik heb de machine 5 jaar geleden nieuw gekocht en ging er vanuit dat ik er probleemloos 15 jaar mee kon doen. Misschien een keer iets vervangen, maar zeker niet gedonder met de bladen. De vorige machine die ik had was meer dan 50 jaar oud en heeft nooit een vlek op mijn hout gemaakt. Ik hoop dat het geen kwaad kan bij het maken van verlijmingen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Daar ben je mooi klaar mee Lastovka, maar de ontknoping komt naderbij als ik dat zo eens lees.
Het is geen smurrie uit je machine en het ligt ook niet aan het soort hout. Ook je eigen voorraad hout is niet langer verdacht.
Blijft over wasbenzine, glijmiddel en scotchbrite. Ik las dat er veel onder 'scotchbrite valt dus ik weet niet wat je precies gebruikt. Als het zo'n kunststof spons is, dan lijkt me dat die ook uitgesloten kan worden.
Dacht er zelf nog aan om als een alchemist wat houtglijmiddel (spuitbus van bison) en wasbenzine te mengen en eens te kijken wat dat voor effect heeft.
Maar om nog om 1:30 naar mijn hobbyhok te gaan... Ga ik later deze dag nog wel proberen.

Thomasz
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Hoi Lastovka,

Ik heb een experimentje gedaan:

- eerst wasbenzine van de Karwei op een stukje geplastifcieerd spaanplaat gedaan. Uitgewreven, niet echt laten drogen. Daarna bison houtglijmiddel uit de spuitbus er bij. Beetje uitgewreven met keuken papier.
daarna een stuk schoon vurenhout er overeen gewreven: geen zwarte vegen

- toen op het tafeltje van mijn kolomboormachine (uit China), het enige ijzer wat ik hier heb, de rest is allemaal aluminium, hetzelfde kunstje met hetzelfde stuk hout:
en ja hoor zwarte vegen. Niet zo heel erg maar toch. Zie fotootje.


IMG_20200423_110406_resized_20200423_113518741.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Thomasz, nu is de hamvraag: het komt dus door de combi gietijzer met wasbenzine en mogelijk houtglijmiddel.
Heb je ook nog geprobeerd om het er weer af te krijgen (zodat het niet meer afgaf) en zo ja waarmee? Ben ook wel benieuwd namelijk.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Hoi klusrob,

Neen,dat heb ik niet gedaan. Heb geen dasty in huis en daarnaast dacht ik dat het gietijzeren plateautje van mijn Chinese boormachien vast van andere kwaliteit is, dan de vandiktetafels van de combinatiemachine.
Bij lastovka deed het verschijnsel zich van de ene op de andere dag voor; naar mijn idee nog vóórdat hij begon met scotchbrite, wasbenzine en houtglijmiddel.
Want dat ging die pas gebruiken op aanraden van de leverancier nadat hij al zwarte vegen kreeg.
Dus :
1 nooit last gehad
2 plotseling zwarte vegen
3 op aanraden van leverancier aan de slag gegaan met wasbenzine etc.
4 nog meer ellende, die ik dan een beetje heb gereproduceerd.

Tussen 1 en 2 is wat gebeurd. Maar wat? De enige die dat kan weten is lastovka, of iemand anders die de machine heeft gebruikt misschien.

Thomasz
 

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Even een update.
Ik heb allerlei schoonmaakmiddelen over de tafels gegooid en het probleem lijkt te verminderen. Het lijkt of ik de reacties in het metaal heb kunnen afremmen.
Helaas kreeg ik een trap na van de leverancier uit Rosmalen. Die stuurde me een factuur van 50 euro voor een (nutteloos) adviesgesprek van 12 minuten.
Vandaag ga ik weer verder poetsen en testen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Heeft hij/zij aan jou gevraagd of advies geld kost? Dit mogen zij niet zomaar doen, en voor 200 euro per uur vind ik wel erg duur. Daarnaast zou je ook wat service verwachten.
 

Lastovka

Nieuw lid
14 apr 2020
14
0
Toen ik belde kreeg ik een bandje dat zei dat er aan het gesprek kosten konden zitten.
Konden...
Maar niet hoeveel en ook niet in welke gevallen.
Nu is hun verweer dat ik 5 jaar geen onderhoud door hun heb laten doen, dus dat het eigenlijk mijn eigen schuld is. Alsof de tafels daar iets mee te maken hebben. Die hebben blijkbaar heel veel onderhoud nodig.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ga ik denk ik ook maar eens doen: Zeggen dat er aan het gesprek kosten kunnen zitten. Sterker nog... Dat gaat al beginnen met het inspreken van m'n antwoordapparaat. Gouden tijden in deze crisis. Gewoon lukraak factureren...
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
En dat is nou precies de reden dat ik geen machine meer in Rosmalen bestel.
Ik had ooit een korte vraag over een gebruikte Altendorf WA6 die ik had gekocht. Ik moest eerst mijn gegevens door faxen, want er zouden kosten aan het gesprek zitten. Voor mij was het toen duidelijk hoe hoog "service" in vaandel stond.
Altendorf Duitsland gebeld en die hebben me zonder problemen geholpen. De freesmachine die ik later heb gekocht is dus geen Casadei geworden.
Ik denk dan maar : hoogmoed komt voor de val.
Tja, ik kan me er nu nog steeds druk over maken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
En dan naar Google review gaan, bij de negatieve recensie van 6mnd terug.
1629795771329.png

Even een update.
Ik heb allerlei schoonmaakmiddelen over de tafels gegooid en het probleem lijkt te verminderen. Het lijkt of ik de reacties in het metaal heb kunnen afremmen.
Helaas kreeg ik een trap na van de leverancier uit Rosmalen. Die stuurde me een factuur van 50 euro voor een (nutteloos) adviesgesprek van 12 minuten.
Vandaag ga ik weer verder poetsen en testen.

Heb je uiteindelijk de factuur nog moeten betalen?
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Even een update.
Ik heb allerlei schoonmaakmiddelen over de tafels gegooid en het probleem lijkt te verminderen. Het lijkt of ik de reacties in het metaal heb kunnen afremmen.
Helaas kreeg ik een trap na van de leverancier uit Rosmalen. Die stuurde me een factuur van 50 euro voor een (nutteloos) adviesgesprek van 12 minuten.
Vandaag ga ik weer verder poetsen en testen.

Kan je nog vertellen hoe dit is afgelopen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.