Huis klaar, nu is de schuur, mijn schuur aan de beurt!

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Zo'n vrouw moet je koesteren; als zij dat hartje op zaterdagavond op jouw muren schildert. Nooit meer wegdoen!
Doe ik ook niet, het was haar idee om te gaan latexen :D
Het hartje, het lief of beide? :)
Probleem met dit soort dingen is dat je het bijna altijd blijft zien, wat het hartje betreft heb ik dus geen keus. Het lief blijft sws ook, dus beide.. ;)
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Thx Rick!

De (ik hoop) laatste boodschapjes voor de schuur. Bedenk me trouwens net dat ik toch nog 1 ding ben vergeten.. :( Ach, dat mag de pret niet drukken. Heb net de laatste wijziging doorgegeven in het bouwdepot. Het is maar 2x zo veel geworden.. :D Maar dan heb je ook wa!!

 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Hi guys 'n gals! Dilemma!

Ga nu bijna in de fase komen dat ik de boel ga inrichten, tenminste, daar wel heel serieus over na moet gaan denken.

Nu mn werkbank plaatsen, onder het raam of niet? Niet helemaal symmetrisch, maar wil iig rechts naast de werkbank kunnen staan. Er komt sws licht boven, maar zou daar iets tegen of juist voor zijn? Graag jullie gedachten!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Welke vestiging ben je geweest?

Tip voor de volgende keer. Als je meer dan 3 platen van 122 x 61 nodig hebt. Laat dan een plaat van 122 x 244 zagen. Ben je goedkoper uit.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Klopt.. Maar het stormde en kon niet bij de grote platen, daarbij was het rekemsommetje net even gunstiger met kleine platen. Ik had er 10 nodig, dus dat zou dan 3 platen betekenen. Heb wel 5 euro bespaard.. 😁

Btw, in Nieuwerkerk
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dat is dalijk een verademing om in te mogen werken, goed bezig ! Als je je werkbank voor het raam plaatst heb je het voordeel van het daglicht, helaas heb je daar dan 's avonds niets aan ;) Het nadeel (Kan de afstand niet goed inschatten) is dat je, wanneer je rechts van je bank wilt staan, je met je rug naar de muur staat. Met bijvoorbeeld zagen heb je kans je elleboog te stoten. De vrije ruimte is dan beperkt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ander nadeel van raam boven je werkbank is dat je dan boven de bank geen wand hebt om (met french cleats?) allerlei spullen bij de hand op te hangen.

Dat kan je dan achter je aan de wand doen, maar dan gaat de hangruimte ten koste van je bewegingsruimte. Als je raam grenst aan je bewegingsruimte en je gereedschap boven de werkbank hangt is het geheel wat ruimer.
 
P

Pel

Guest
Ik heb een raam voor mijn werkbank, maar veel plezier heb ik daar niet van, het is op het zuid westen dus de zon schijnt regelmatig op mijn werk en je krijgt vals licht en het verblindt. Wat ik met een jaloezie en een zonnescherm weer moet tegen houden, daglicht is fijn maar dan op het noorden of op oosten gericht, dat hadden onze kunstschilders zoals Rembrandt al.

Groet Pel.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Hadden ze de drive afgesloten? Kan mij er niks van herinneren. Platen staan ook in de zaagerij.

Misschien heb je mij rond zien lopen met een klein karretje als je tussen 8 en 14 langs bent geweest.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Nope , ben in de avond geweest.. het ging toen al flink tekeer. De drive was deels afgesloten..

Iig ben ik door jullie opmerkingen en suggesties tot een heel andere indeling gekomen. Kwestie van alles even uitmeten en er zijn een aantal zaken waar ik rekening mee moet houden, zoals het luik tegenover het raam. Daaronder moet het vrij blijven voor de vlizotrap. Zo zou het net moeten kunnen Ook moeten de machines waar afzuiging nodig is, zoveel mogelijk bij elkaar staan

Deze indeling heeft wel als voordeel dat ik de stelling langer kan maken. Mn zaagtafel en lintzaag zijn verrijdbaar en dus flexibel, zo kan ik de doorgang vanuit de deur zoveel mogelijk vrij houden. Zaagtafel staat er overigens niet op, maar zal onder het luik naast de werkbank geparkeerd worden.

houtje touwtje, maar effectief! :)



LZ lintzaag
FT freestafel
KB kolomboor
AFZ afzuiging met cycloon
SM cilinderschuurmachine
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Lijkt mij een goede opstelling Rizz, als je alles hebt staan, en je bent aan het werk dan merk je vanzelf wat eventueel anders moet staan. Maar de deur zoveel als mogelijk vrij houden i.v.m. transport. Misschien dat je de lintzaag een kwart slag moet draaien i.v.m. het zagen van lange ongekantrechte platen, door gebruik te maken van de deur opening?

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
:) het is een Inca lintzaagje.. lange platen worden 'm sws niet.. 😁

Ik zal me vooral bezig houden met kleine projecten en gitaarbouw. Groter kan wel maar dan wordt het een handcirkelzaag. Ik verwacht niet snel hele grote stukken te moeten handelen..
 
P

Pel

Guest
Ha ha, dat kon ik op de tekening van jou niet zien Rizz, ik had al zo,n grote industriële lintzaag in gedachte;)

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Qua oppervlakte zitten we op dezelfde lijn, bij mij is het 4 x 4 m, dat is passen en meten want er komt alleen maar bij, maar je wordt vindingrijk als er weer bijkomt.

Groet Pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Heb je al overwogen de werkbank tegen de korte wand te plaatsen? Dan houd je het raam bereikbaar.
image.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Dank je voor het meedenken, Ronald! Heb ik overwogen in een iets andere opstelling, maar dan kan ik niet rechts naast mn werkbank staan en dat is wel een vereiste. Ik doe dat vaker en vind dat ook prettig werken in bepaalde situaties..
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Rizz, waarom maak je niet een werkbank op wielen als een mobiel werkstation met een split top tafel?
Dan kan je als je grote panelen wit verzagen dat op je bank doen die je even wat van de wand afrolt.
Ook handig met andere grote werkstukken en als je een stekkerdoos erop monteert heb je altijd kontakten om gereedschap aan te sluiten.
En stel je wilt in de toekomst een andere opstelling dan zet je 'm ergens anders neer.
Ik weet niet hoe groot je cilinderschuurmachine is maar hier is een bank waar hij uit klapt.
https://www.youtube.com/watch?v=-HgZgsrQ7Qs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.