Huis klaar, nu is de schuur, mijn schuur aan de beurt!

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Klopt Willem, Ledstrips geven weinig warmte af, maar de warmte die geproduceerd wordt, moet wel afgevoerd worden door een geleidend oppervlak. Niet zozeer direct schadelijk voor de omgeving, maar wel voor de levensduur van de strip..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Geen foto's, maar de elektra is aangesloten, alle licht centraal onder 1 knop. was nog ff spannend, ik doe zoiets nooit, dus met het omzetten van de stop hopen dat de aardlek er niet uitknalt.. :) Alles doet het nog iig..

Het grote inrichten en ruimen is begonnen. Ik heb zoveel bende dat ik maar 's een schifting moet maken. Ik moet hoognodig bakken aanschaffen voor in de stelling. Had zondag het overzicht niet meer en weet ff niet waar ik alles moet laten. Ik denk dat ik het organisatorisch talent van m'n vrouw maar 's ga inschakelen. :D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ghehehe, als ik haar idd alleen haar gang laat gaan dan ligt t in de kliko.. 😁 Natuurlijk onder mijn supervisie gaat dat best goed komen... :p
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Wat te doen met resthout? Ik heb er even over na moeten denken. Ineens bedacht ik me dat er nog een open hangkastje stond waar ik nu niets meer mee kon. Zachtboard achterkant eruit en een van multiplex gezaagd. Wieltjes eronder et voila: een resthoutbak! En gelijk maar volgegooid.. 😁 Moet nog wel even uitzoeken, er zitten nog stukken tussen die de vuurton inkunnen. Maar snel een fijn resultaat na een half uurtje werk..









 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Waar heb je die ledstrips vandaan?
Hoeveel lumen en watt zijn ze en welke kleur?

Rizz, hier ben ik ook wel benieuwd naar. Vandaag heeft m'n tweede bouwlamp het begeven die ik in de garage gebruikte. Ik liep al ergens met een 1.200 TL armatuur onder de arm, toen ik deze oplossing weer herinnerde.

Hieronder de kleuren (pagina 8) van dit topic. Op pagina 5 heb je het over de led-gigant. Heb je daar de verlichting weg?

Ik ben al een tijdje met led lichtstrips bezig en kan je zeggen dat 3528 led's de zwakste zijn van allemaal. Op dit moment zijn de trips met 5630 type LEDs degene met de beste lichtopbrengst zo'n 14 watt met 900-1000 lumen per meter.
Zelf heb ik boven de werkbank en de boorkolom een paar stukken van dit type hangen maar dan 1 warm wit (rond de 3000K) en 1 koud wit (rond de 6500K en die combi geeft een beter licht dan een TL bak.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@ Hunto: Ik had 3dMazter al via PB beantwoord, vandaar dat het niet in het topic stond.

Ik heb het volgende aangeschaft: http://www.ebay.com/itm/39126466731...49&var=660546852275&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

10 meter white en 10 meter warm white. Ook een setje van deze: http://www.ebay.com/itm/360954734049?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

De tips van Fantic heb ik opgevolgd, dus een strip wit en warmwit naast elkaar op een alu profiel geplakt en dit vervolgens tegen het plafond bevestigd. Zoiets als het onderstaande, maar dan in alu en gewoon vlak. Het ging mij om de ribbels voor koeling. Natuurlijk met de geribbelde kant tegen het plafond. Bij de karwei in de profielenstelling gevonden. 50mm breed, 1 meter lang voor €5,99. 20% keuzekorting op 1 artikel, dus 9 strips in mijn geval, maakt het wat aangenamer. Totaal dus zo rond de €125

DV_8_0737633_03_4c_DE_20130514221501.jpg


Wat je evt. anders kan doen is ipv 4 adapters aan te schaffen, zoals ik bij de sets strips gedaan heb, is 1 centrale voeding te kopen en het wat netter weg te werken. Bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/Switch-Powe...hash=item4afa7cee08:m:mRikYq1huBwLnIAepDqOrgA
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Geen dank Hunto, graag gedaan. Wat volgt is een waarschuwing..

Als je (ik dus) niet precies weet wat je doet aangaande elektra, doe het dan vooral niet!!!

Vanavond loop ik de schuur in om wat verder op te ruimen, doe het licht aan, knipper knipper, en geen stroom meer in de schuur.. Wel in de keuken, zelfde groep. :confused:

Dan maar op zoek met een hoofdlampje. Ik had schroefdoppen gebruikt voor de hoofdaansluiting. Volgens de buurman old school, maar prima voor het doel. Wat echter niet zo goed werkt, is daar 4 draden inproppen en vastschroeven. Wat blijkt, van zowel de blauwe als de bruine draad zat er 1 los. Waardoor het slecht contact maakte en dus erg warm werd, ik rook het direct toen ik het paneel eraf schroefde. Eerst nog even zitten tobben, hoe kan dit, en toen besloten om de vierde draad, een losse wcd bij de deur, eruit te trekken en drie draden te verbinden. Dat werkt dus wel.

Les: morgen gelijk andere connectoren halen waar ook de dikke (grondkabel 6mm2) in past. De reden dat ik hier schroefdoppen heb gebruikt, is omdat de andere die ik heb de grondkabel niet kunnen herbergen. Rest is allemaal 2,5mm2.
Daarbij laat ik de buurman, als hij terugkomt van vakantie alles nog even nakijken en zonodig aanpassen. Ik ben hier aardig van geschrokken, dit had heel makkelijk brand kunnen worden, met alle leed van dien, om maar niet te spreken van al het werk wat ik erin heb gestoken..
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ja, die lasdoppen zijn aan mij ook niet besteed. Heb ik altijd ruzie mee. Dan maar beter lasklemmen......
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
haal gewoon ff wat lasklemmen van Wago daar kun je ook draad met zachte kern insteken.
12699.jpg
maar voor 6 naar 2,5 is er eigenlijk geen lasklem te vinden, dat moet je met een schroef klem doen zoals deze:
Schroefklem.JPG
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Rizz; beter iets dikker draad van 2,5 mm dan goedkoper uit met standaard draad.
Voorkom je in ieder geval teveel warmteontwikkeling als je lekker bezig bent met je zaagtafel op een dik stuk hout of zoiets met alle problemen van dien.
Gelukkig was je er nu op tijd bij doordat een draad los zat en meteen alles beter/veiliger aangesloten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De eigen merk lasklemmen waren een paar jaar geleden erg slecht, bij een beetje vermogen branden ze al door, gebruik wago klemmen als het met de draailasdoppen niet lukt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De updates worden wat kariger, heb ook wat minder te melden.. Er komt nog een luik met vlizotrap in, maar voor nu wilde ik de boel ff dicht hebben. De enige grote plaat die ik had was een oud eiken tafelblad. Twee geleiders en een stukje ladegeleider van dezelfde tafel als handvat. Isz prima goed! Hoef ik niet meer zo te stoken.







Dit was overigens niet mogelijk geweest zonder de zolder eerst op te ruimen. :) alles wat van boven naar beneden moest en vice versa versleept en alles wat handiger neergezet. Je kon er niet bewegen, nu kunnen we er rondjes fietsen.. :p

Nu is het zaak orde in de chaos te brengen, ik heb echt teveel meuk..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dit gaat voorlopig even stil.

Ik reed gisteren met redelijk hoge snelheid op de snelweg toen mn cruise control vastsloeg. Da's best even schrikken als je al 150 rijdt en je auto gaat er vandoor. Dit is de tweede keer dat ik met hoge snelheid doodsangsten uitsta met deze auto, dus hij gaat eruit. Dat betekent dat het budget nu naar een andere auto gaat en we dan weer reserve op moeten bouwen.

Ik ben blij dat het rustig op de weg was en dat we er allebei gezond en wel uit zijn gestapt. De cc is onklaar gemaakt, dus het kan niet meer gebeuren, maar het vertrouwen is weg.. Jammer, want het is een lekkere auto, maar tijd voor een andere..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.