Huis klaar, nu is de schuur, mijn schuur aan de beurt!

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat weet ik dus niet, het lijkt er wel verdacht veel op.. voor de zekerheid snij ik het grootste deel eruit en plaats dampopen folie.. Kan het niet helemaal weghalen omdat de buitendelen aan de staanders vastzitten.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik weet t, het gaat alleen wat ver op dit moment om dit overal te doen. dan moeten alle wanden vernieuwd worden aangezien alles gespijkerd is. De man was verliefd op z'n tacker. Ik heb daar simpelweg geen budget voor. Het budget wordt al opgerekt door deze nieuwe ontwikkelingen en het buitenschilderwerk is daardoor de klos. Dat zullen we moeten uitstellen. De rot komt vooral door jarenlange lekkage van de hemelwaterafvoer, te kort afgezaagde dakplaten en optrekkend vocht en geeen scheiding tussen hout en beton/steen. en beperkt zich hoofdzakelijk tot deze anderhalve muur. Daar had dampopen folie ook niet tegen geholpen. Maar ik moet nu wel door, kan hier nu niet mee stoppen en over een jaar verder gaan. Wellicht in de toekomst vernieuw ik ook de rest. Bedankt voor de tip iig! Ik kan dan wel kiezen om de folie gewoon weg te snijden..

Ik heb nu overigens ook dampopen folie gekocht, dan moet ik het maar gebruiken.. :) Het is ook om het plafond van de vliering te scheiden en isoleren.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb nu overigens ook dampopen folie gekocht, dan moet ik het maar gebruiken..
smile.png
Het is ook om het plafond van de vliering te scheiden en isoleren.

Dit moet dampdicht zijn, er vanuit gaande dat je isoleert. Het dik gedrukte is erg belangrijk, de rest kan je eventueel weglaten:

Warme ruimte gips/planken<> Dampdicht folie<>isolatie<>dampopen folie/winddoek<> koude ruimte
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dank je, had de volgorde inmiddels goed begrepen.

Heb wel meermalen het advies gekregen om aan de koude zijde dus wel dampopen folie te gebruiken.. Ik had me de moeite en kosten kunnen besparen dus. Da's wel jammer.
Nou ja, komt goed. Nogmaals dank!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dit lijkt mij dampopen folie. Ik zie er geen dichte lagen zoals in de link van svenskapelsin. Kun je er doorheen kijken, dan is het waarschijnlijk dampopen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Aan de koude zijde moet je volgens de regeltjes achter beplanking en overige niet gesloten afwerkingen idd dampopen folie gebruiken. Metselwerk bijv. is volledig dicht door het vermetselen en dus hoeft daar geen folie achter te worden aangebracht. De getoonde folie kan trouwens dampopen zijn, er zijn veel b-merken in de markt met verschillende kleuren. Je zou kunnen kijken of er een microperforatie te zien is.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Waar baseer je dit op? Wanneer er aluminium in is verwerkt is het vrijwel altijd dampdicht

Waar zie jij aluminium, ik kan het op de foto niet goed zien. Ik heb hier thuis dezelfde folie als op de foto en die is dampopen. De folie uit jouw link is meerlaags en dampdicht.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik zal morgen 's goed kijken en vergelijken met de nieuwe folie..


Aan de koude zijde moet je volgens de regeltjes achter beplanking en overige niet gesloten afwerkingen idd dampopen folie gebruiken. Metselwerk bijv. is volledig dicht door het vermetselen en dus hoeft daar geen folie achter te worden aangebracht. De getoonde folie kan trouwens dampopen zijn, er zijn veel b-merken in de markt met verschillende kleuren. Je zou kunnen kijken of er een microperforatie te zien is.

Dat bedoel ik dus, wat is waar en wat niet? Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Maar kwaad kan het dus niet. Ik gebruik het dus maar wel, heb het nu toch al gekocht..
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Waar zie jij aluminium, ik kan het op de foto niet goed zien. Ik heb hier thuis dezelfde folie als op de foto en die is dampopen. De folie uit jouw link is meerlaags en dampdicht.

Euh hier, wat is het merk van jouw folie?:


Zilverkleurig en het reflecteert, grote kans dat het aluminium is. Verder ken ik het Miofol spul goed en dit folie lijkt daar als twee druppels wat op. Dit is meerlaags maar dat zie je niet, voor het menselijk oog is het 1 folie met een rasternet wat stevigheid geeft. Het voelt niet aan als aluminium maar meer als plastic, het zal dan ook meer een aluminium coating oid zijn.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zie het niet, ik zie een foto in het donker gemaakt. Ik zou het eerst zeker willen weten voordat ik al het folie er uit zou snijden. Zoals ik zei, ik heb ook deze folie met raster wat wel dampopen is.
Laat er anders iemand bij je in de buurt naar kijken die het verschil kan zien.


Euh hier, wat is het merk van jouw folie?:
merk weet ik niet meer, 10 jaar geleden de cls wanden en dak van mijn huis er mee gedaan en gehaald bij een plaatselijke bouwmaterialenhandel.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht




geen alu op de muur dus.. is het dan per definitie niet dampdicht? De dampopen rol heeft ook het raster
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Niet perse dampdicht nee, maar vanaf een foto is dat heel moeilijk te zien. Je zou het zelf kunnen zien, maar het zijn hele kleine openingen vaak aan de randen van elk vierkantje.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En laat er anders een vakman naar kijken. Het zou jammer zijn als je veel onnodig werk en dus kosten moet maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Nou ja, de folie heb ik dus al. Het zou me wel werk schelen.. Ik heb trouwens wel het nummer van de man die het gebouwd heeft, het is een aannemer en doet nog steeds werk voor mensen hier in de buurt. Zal 'm toch maar 's bellen dan..

Ik hoop wel dat hij beter werk voor een ander doet dan in z'n eigen huis. Ik zou 'm niet inhuren iig, ook gezien de rare dingen in de rest van het huis..
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Aan de koude zijde moet je volgens de regeltjes achter beplanking en overige niet gesloten afwerkingen idd dampopen folie gebruiken. Metselwerk bijv. is volledig dicht door het vermetselen en dus hoeft daar geen folie achter te worden aangebracht. De getoonde folie kan trouwens dampopen zijn, er zijn veel b-merken in de markt met verschillende kleuren. Je zou kunnen kijken of er een microperforatie te zien is.

Van de merken, kleur doorzichtig etc kun je weinig conclusies trekken (tenzij Miofol), het is zoals Emilio schrijft als het dampopen is zou je in bijna alle gevallen microperforatie moeten zien, hele kleine gaatjes op regelmatige afstand en dan plaatsen met de doordrukzijde naar buiten gericht dat als er vocht langs loopt dit over kleine verhogingen loopt en dus niet naar binnen gaat.

Als ik de foto's zie is dit volgens mij dampdicht...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik vind het niet zo slim van je dat je rot hout laat zitten en hier nieuwe hout (is nieuw voedsel voor de schimmels) tegen aan brengt.
als die schimmels er eenmaal zijn gaan ze m.i. niet zomaar weer weg.
Om het goed te doe haal je alles weg en behandel je de gezonde restanten met een sporen dodend middel.
voordat je weer gaat opbouwen
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hoe kom je daarbij? Alles wat rot is, gaat eruit en wordt vervangen. Dat is het hele doel van deze exercitie. Ik haal zoveel mogelijk weg.

Ik had echter nog niet gedacht aan een sporendodend middel, heb je daar voorbeelden van?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.