Huis klaar, nu is de schuur, mijn schuur aan de beurt!

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Goed, zeiltje gespannen en slopen maar weer. Het is echt een rare constructie, maar als ik het goed zie steunt de dakbalk op de grote plafondbalk en die staat weer op de voor- en achterkant van de schuur. Dat maakt dat ik dus zonder al teveel problemen de hele muur eruit kan jekkeren. Er moeten wel stempels onder. nu heb ik er twee, zoals te zien is op 1 van de voorgaande foto's, is dat genoeg? moet ik ze verplaatsen?

Frame kan dus vervangen worden, zit ik alleen met de deels rotte grote plafondbalk, die kan ik er niet halen, dus ik zit te denken om daar een stuk uit te halen en op te vullen, iemand daar ideën over? Te zien op de onderste foto..

Enige verrassing die ik nog kan tegenkomen is wat er achter de volledig zwarte balk zit, dat weet ik echt niet. Maar daarvoor moet eerst de buitenkant er helemaal af.







 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De onderzijde weghalen tpv de oplegging zal geen al te groot probleem zijn, het moment is daar gunstig en afschuiving zal door het resterende deel geen probleem vormen. Wel ruim tot op het goede hout weghalen en het resterende deel behandelen tegen schimmel. Zorg er trouwens echt voor dat dit goed en grondig gebeurd anders is het puur de flora en fauna van nieuw voedsel voorzien.
Daarnaast moet de lekkage uiteraard verholpen worden en zou ik de boel eerst laten drogen alvorens aan te helen indien mogelijk.
 
P

Pel

Guest
Je kunt het nu beter in een keer goed doen, dat als je er straks achter komt dat je het niet ver genoeg hebt los gemaakt en dat er alsnog problemen ontstaan. Ik zie dat het schuurtje niet gevoegd is dat is ook niet bevorderlijk om het vocht buiten te houden

groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou het rotte gedeelte royaal van de dragende "plafond"balk halen, de balk behandelen, en er dan een balk naast schroeven, voor de sterkte.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Of een zo rechthoekig mogelijk deel uit de balk zagen, tot minimaal 2 cm in het gezonde hout. Dan het gezonde hout behandelen met houtrot stop. Er zijn ook glazen capsules met zoiets is mij wel eens verteld. Die stop je in een geboord gat en tik je daarna met een prop kapot. Zo kunnen ze het gezonde hout doordrenken. Vervolgens een vervangend stuk balk op maat maken en erin lijmen. Eventueel een paar mm ondermaats, en dan met epoxy erin lijmen.

Ik kan de stempels niet goed beoordelen, ik zie ze niet op de foto's hierboven. Eventuueel een tijdelijke dwarsbalk onder drie of vier liggers en die dan met je twee stempels onderstempelen. Het hangt een beetje af van het gewicht dat de verschillende liggers te houden hebben. Is het een pannendak of een pannen-imitatieplaat op het dak? Dat scheelt nog al wat gewicht.
 
P

Pel

Guest
Ik meen mij te herinneren dat we vroeger Alcon gebruikte dat was groen waterig spul daar smeerde wij de balklagen mee in, inmiddels zal er wel ander en misschien beter spul op de markt zijn.

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De onderzijde weghalen tpv de oplegging zal geen al te groot probleem zijn, het moment is daar gunstig en afschuiving zal door het resterende deel geen probleem vormen. Wel ruim tot op het goede hout weghalen en het resterende deel behandelen tegen schimmel. Zorg er trouwens echt voor dat dit goed en grondig gebeurd anders is het puur de flora en fauna van nieuw voedsel voorzien.
Daarnaast moet de lekkage uiteraard verholpen worden en zou ik de boel eerst laten drogen alvorens aan te helen indien mogelijk.

Ik heb de lekkage gevonden, die gaat niet meer terugkomen.. Drogen wordt wel lastig, zeker nu met dat zeil eroverheen. Ik was sws al van plan om alles te impregneren. Was alleen nog geen schimmelwerend middel tegengekomen, voorbeeld?

Je kunt het nu beter in een keer goed doen, dat als je er straks achter komt dat je het niet ver genoeg hebt los gemaakt en dat er alsnog problemen ontstaan. Ik zie dat het schuurtje niet gevoegd is dat is ook niet bevorderlijk om het vocht buiten te houden

groet Pel.

Dat was wel het idee, het is alleen wel lastig om de hele schuur uit elkaar te halen.. :) Dat voegen is al de derde keer dat ik dat nu hoor. Kan ik trouwens aan de binnenkant van het muurtje ook gewoon dampopen folie spannen? en dan isolatie/dampdichte folie, plaatmateriaal.

Ik zou het rotte gedeelte royaal van de dragende "plafond"balk halen, de balk behandelen, en er dan een balk naast schroeven, voor de sterkte.

Balk ernaast is niet nodig, denk ik. Als ik een ruim deel van de onderkant weghaal en daar een stuk onder plaats, komt dat weer op het frame te liggen. Dat stuk frame zit er nu niet meer in, was ook helemaal weg. Moet er ook een deel afgekort worden, wordt het een ander verhaal.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik kan de stempels niet goed beoordelen, ik zie ze niet op de foto's hierboven. Eventuueel een tijdelijke dwarsbalk onder drie of vier liggers en die dan met je twee stempels onderstempelen. Het hangt een beetje af van het gewicht dat de verschillende liggers te houden hebben. Is het een pannendak of een pannen-imitatieplaat op het dak? Dat scheelt nog al wat gewicht.



Het is overigens een pannenimitatie, het zijn gewoon stalen platen. Daaronder een balkenframe en isolatieplaten.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als ik op een verhuursite kijk kan zo'n stempel ongeveer 1000kg per stuk hebben (10,3kN). Dan kan je wel 3 of vier van die dakspanten steunen, maar dan moet je weer een stevige onderbalk versieren. Je huurt die dingen bij Boels voor zo'n 4 euro per week.

Die onderbalk zou ik in zijn geheel vervangen, en van alle staanders ook een stuk, afhankelijk van de aantasting.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Geen folies tegen het metselwerk aanzetten, ook daar heb je ventilatie nodig, dus ca. 30mm loshouden.

Voor schimmelwerende middelen kun jij bijv. kijken bij Remmers bouwchemie, maar ook even Van Lierop of een vergelijkbare partij bellen, die kunnen aan de hand van de foto's meestal wel een adviesje geven en wat middelen toesturen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Rizz, dat van de link is volgens mij verkeert spul voor jouw toepassing.
Ik lees, Lindaan, DDT und PCP belast hout, vooral voor binnentoepassing.
Jij wil schimmels bestrijden en geen bestrijdingsmiddelen vastleggen.

Ik heb even bij dezelfde leverancier verder gekeken en ze hebben ook,
Induline GW-310
Watergedragen lazuur voor een oppervlaktebescherming in een dunne laag met schimmelwering en conservering van de verffilm
Vanaf €32.50 Incl. BTW

Volgens mij kan je dat beter gebruiken, neem anders voor de zekerheid contact met ze op.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dit lees ik in het technisch blad van de PU Houtversteviging:

Toepassing Voor het verstevigen, verbeteren en stabiliseren van hout binnen en buiten, wat door schimmels, zwammen en insecten is aangetast. Het behandelde hout wordt daar waar de vloeistof komt bovendien beschermd tegen verdere aantasting van schimmels, zwammen of insecten. Als vochtscherm voor MDF-, HDFplaten, enz,

Producteigenschappen Remmers PU Houtversteviging stabiliseert en verstevigt het hout wat door schimmels, zwammen of insecten is aangetast. Zeer goede indring- en penetratieeigenschappen zorgen voor een zeer goede indringdiepte en een excellente verstevigende werking, ook van het houtmeel als gevolg van aantasting door insecten. Voor het gronderen van MDF-, HDF, enz. als bescherming tegen vochtopname

En dit in de GW-310:

Induline GW-310 is geschikt voor het beschermen van hout zonder bodemcontact buiten tegen blauwschimmel in overeenstemming met GK 2 en 3 conform EN 335-1. Voor het behandelen van alle geveltimmerwerk buiten zoals bijv. gevelbetimmeringen, schuttingen, tuinhekken, pergola’s, tuinhuisjes, dakoverstekken en als grondering voor geveltimmerwerk zoals kozijnen en buitendeuren.
Producteigenschappen  Een in water geëmulgeerde, biocide houdende impregneerlazuur  Beschermt het hout tegen UV-licht  Vloeibaar houtbeschermingsmiddel tegen blauwschimmel conform EN 152-1  RAL-oorkonde Nr. 1011  Bladdert niet  Geen scheurvorming

Ik had die laatste iid wel gezien, maar de eerste leek me meer toepasselijk. Ik zal morgen 's bellen, thx!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Bedankt voor het op scherp zetten, De Haan! Heb toch maar even met Remmers gebeld en het advies gekregen om geen van beiden te gebruiken. Het is de Induline SW-900 geworden. Besteld, ze hadden het helaas niet op voorraad. Er zit een webwinkel vlakbij hier, maar de beste man ging ervoor zorgen dat het zsm bij mij terechtkwam.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Intussen weer wat verder. De hele boel weggebroken. Hoe meer ik weghaalde, hoe meer ellende er tevoorschijn kwam, dus het hele frame wordt vervangen..

Al het hout geïmpregneerd, dat ligt nu lekker te drogen. Ik hoop morgen te beginnen met opbouwen, zaterdag hoop ik het weer dicht te hebben. En dan vanaf zondag te beginnen met aftimmeren..

 
P

Pel

Guest
Wat voor een frotter heeft dat gemaakt Rizz, heeft de vorige eigenaar dit gemaakt? Dit zijn anders gebreken die je misschien op hem kunt verhalen, maar het zal een zware kluif worden?

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De schuur is gebouwd door de eigenaar daarvoor weer, nu zo'n 12 jaar geleden. De grootste rot is gekomen door een lekkende dakgoot en een onbegrijpelijk raar gemonteerde balk daaronder. Die was zo schuin geplaatst dat het water zo naar binnen stroomde en lekker langs de muur aan de binnenkant kon broeien. Dat is volgens mij door de laatste eigenaar gedaan. Daarvan krijg ik nu continu betalingsherinneringen binnen van allerlei bedrijven, dus veel zal er niet te halen zijn vermoed ik. En ik sterf liever dan dat ik hem nog s aan mijn schuurtje laat zitten.. :)

En ik had wel wat gezien toen we hier binnenkwamen, maar dat het zo erg zou zijn...

Enfin, ik los het zelf wel op, dan weet ik iig zeker dat het goed gebeurt.

Mijn grootste zorg nu is dat het zeil op z'n plek blijft ondanks de harde wind.. Het klinkt heftig iig!
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Rizz, het is nu niet de ideale tijd van het jaar om aan een dak te werken, maar ik hoop voor jou dat je het dicht krijgt.

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Het zeil heeft het niet helemaal overleefd, maar schermt nog net genoeg af om het binnen droog te houden. :)

inmiddels lekker opgeschoten. De erg rotte delen vervangen, het nieuwe frame gezet, folie er tegenaan en de buitenkant zit er ook al op! Hoef ik me ook geen zorgen meer te maken of m'n gereedschap er nog staat de volgende ochtend.. :) Helaas was er geen licht meer om ook nog de dakgoot te plaatsen. Morgen verder, dan hoop ik ook een eind met de binnenkant te komen..





 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Is dat maar een halfsteens muurtje Ritzz? daar zou ik toch een klampstenen muurtje tegenaan zetten met isolatie er tussen scheelt enorm met de temperatuur in het schuurtje. Het gaat de goede kant op zo te zien, je hebt het ergste gehad, (hopelijk).

Groet Pel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.