Het regent werkbanken (Roubo Houtbank bouwverslag)

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Volgens mij moet je gewoon een groot klemblok pakken. Desnoods versterkt met een stalen plaat, of een samengesteld blok.

Qua bekleding: Benchcrafted gebruikt kurkrubber, en ook the Anarchist workbench door onze collega op het forum. Op zijn aanraden heb ik het ook gekocht: Koop Online: Kurkrubber - Kurk & Co..
Ik heb daar verschillende stukken van gekocht (bij andere leveranciers) en het lijkt bij mij minder grip te geven dan zonder. Jouw ervaring is dus wel positief?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zat me al helemaal af te vragen hoe ik een groter stuk ging maken om de hoogte te overbruggen... en toen herinnerde ik me dat ik nog een traptrede over had van de werkplaatstrap! Precies de juiste dikte/diepte.

20220303_193330.jpg

Beetje teruggevlakt en grof op maat gezaagd. Ik besloot toch niet over de hele breedte te gaan omdat ik de klem niet precies in het midden heb gezet. Daarna afgetekend.

20220303_195228.jpg

Met pijn en moeite de gaten afgetekend en geboord voor de geleiders en de schroefdraad. Daarna tot de ontdekking gekomen dat ik daar toch een beetje scheef zat en de balk iets tekort komt. Maar dat hindert niet zo, ik zat er toch al over te denken er een balkje recht overeind in te zetten. Ja, dat had mooier een zwaluwstaart geweest, maar ik had maar een ienie mienie zwaluwstaart bitje en met woodmaxx plak je een olifant tegen het plafond (zolang hij maar lang genoeg in de lijmklemmen hangt).

20220303_205721.jpg

Daarna twee tegenstukken gemaakt en dat geheel ligt nu te drogen.

WhatsApp Image 2022-03-03 at 21.34.38.jpeg

Morgen het blok opschonen, precies op maat schaven, randjes breken en dan zowel dit als het stootblok in de beits zetten. Langs de onderzijde ga ik er nog 160mm lange schroeven in verzinken als extra kern tegen het buigen/breken. Ik twijfel of ik de onderkant voorzijde nog iets weg wil schuren zodat hij een graadje schuin (naar binnen toe) komt te staan - dit trekt dan mooi recht als je er iets in klemt. Ik geloof dat de metalen meubelmakersklemmen dit standaard ook doen.

Als bekleding heb ik besloten een laagje rubber te doen, om de simpele reden dat ik dat nog heb liggen van het zweedse blokhut project (waterdichte laag van het dak, vijverliner). Ook dat kan ik er eenvoudig met een laagje woodmax tegenaan lijmen, want dan is de klem af en kan hij het zelf aandrukken :p.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Als bekleding heb ik besloten een laagje rubber te doen, om de simpele reden dat ik dat nog heb liggen van het zweedse blokhut project (waterdichte laag van het dak, vijverliner). Ook dat kan ik er eenvoudig met een laagje woodmax tegenaan lijmen, want dan is de klem af en kan hij het zelf aandrukken :p.
Gratis tip: doe iets tussen de twee laagjes waar de lijm niet op hecht, zodat je niet je twee stukken rubber aan elkaar lijmt. Vraag me niet hoe ik dit weet. ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: martino en trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Blok is passend gemaakt. Ingefreesde zijkantjes en 8 stuks 6x160mm schroeven verzonken langs de onderzijde voor extra stijfheid. Het blok staat nu precies recht, ik durfde het niet door de vlakbank te halen om iets af te schuinen vanwege de nerf van de latten die er dwars op staat (wellicht breekt het uit). Daarom ga ik de bek aan de bovenzijde heel iets versmallen door daar een extra strook (of twee) aan rubber in te lijmen straks. Op die manier zal de bovenzijde altijd eerst 'grijpen' en heb ik de boel recht zodra er druk op staat (want de bovenzijde zal ondanks de maatregelen altijd iets naar achter buigen).

WhatsApp Image 2022-03-04 at 10.41.04.jpeg

Beide blokken liggen nu in de eerste laag beits. Het droogt allemaal niet zo snel als ik zou willen omdat de werkplaats 's nachts erg koud is (het vriest hier nog licht). De bank is wel al in gebruik, dus het stof blijft een beetje in de beits hangen die nog trekkerig aanvoelt. Dat trekken we straks wel weer recht als het helemaal uitgehard is, maar ik moet er rekening mee houden dat de hele bank pas over 1 a 2 weken echt droog genoeg is voor een laag olie (en dan weer een week drogen).

Ik heb de bench dogs binnen - simpele plastic dingen, voor nu. Ik weet niet nog niet wat voor metalen bench dog ik zou willen en deze waren maar 6 euro. Echter: de oude Black en Decker bench dogs die ik nog had (in fel oranje) passen perfect in een 20mm gat. Deze nieuwe zijn 19mm.... en zitten dan dus veel te los. Dat word een 19mm forstner bitje regelen.

Ondertussen ga ik dus beginnen aan de 'leg vise'. Hopelijk word die simpeler dan de tail vise, maar dat zal wel niet....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had een balk klaarstaan om als klemblok te gaan dienen. Lekker dik vuren, zacht genoeg om niks te beschadigen (in tegenstelling tot douglas, wat nog wel eens vervelend wil doen) en goed zwaar. De rechterzijde had echter heel veel spijkergaten die ook verkleurd waren onder invloed van het metaal.

Nou, dat lossen we eenvoudig op door de balk mooier te maken :).

WhatsApp Image 2022-03-04 at 16.45.46.jpeg

Strip afgezaagd met de spijkergaten erin, omgedraaid, twee schuine stukken eruit gehaald.
Daar maken we vervolgens heel veel gaatjes in met mijn nieuwe machine:

WhatsApp Image 2022-03-04 at 16.45.46(1).jpeg

Woodmax erover, 24 deuvels erin geklopt en de hele boel in elkaar geramd. Daarna klemmetjes erop:

WhatsApp Image 2022-03-04 at 16.45.46(2).jpeg

En over 24 uur heb ik een mooi klemblok met een lekkere brede bek.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Met klem één in de beits en klem twéé in de lijm was er weinig om mee aan de slag te gaan, dus besloot ik alvast vooruit te werken en mijn hand te proberen met het draaien van een knuppel. Ja, niet zo één, maar de hendel voor de klem(men). Ironisch dat de hele bank van Douglas is gemaakt met een 'luxe' Eiken-look beits erop (die pot was duurder dan de hele stapel hout me heeft gekost) en dat ik precies één stukje eiken in heel mijn werkplaats heb liggen. Was een tientje in de aflegstapel bij Fijnhout Drenthe destijds.

Dat balkje heb ik gehalveerd:

WhatsApp Image 2022-03-04 at 19.09.56.jpeg

En afgekort op ~34cm in de draaibank gestoken. Reden zijnde, het ding kan niet breder.

20220304_192948.jpg

Dat ging relatief vlot en met wat nameten hier en daar heb ik hem aardig op 28mm zitten. Ik wilde voor 29.5 gaan (de opening is 30mm) maar ik schoot iets door. Ik heb één kant een knop gedraaid, maar de andere kant moet nog door de klem kunnen steken (en verwijderbaar zijn). Ik koos dus voor een losse knop.

Omdat ik niet kon verzinnen hoe ze dat vroeger gedaan zouden hebben, heb ik het 'modern' opgelost. Voorboren en een lange Torx schroef erin, verzonken. Niet echt ouderwetsch, maar het werkt.

20220304_202449.jpg

Deze gaat niet in de beits (het is immers van zichzelf al eiken!!!) maar alleen in de olie.

20220304_202911.jpg

Voila. One down, one to go.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Deze kant is zo goed als klaar. Ik smeer er nog een tweede laag beits op, en zodra dat droog is gaat de rubberen liner erin.

WhatsApp Image 2022-03-05 at 11.58.59.jpeg

De spindel voor de beenklem komt met een tegenstuk voor achter de poot:

WhatsApp Image 2022-03-05 at 12.17.15.jpeg
WhatsApp Image 2022-03-05 at 12.17.06.jpeg

De verzonken schroefgaten indiceren dat het de bedoeling is dat je het hele geval verzinkt in de poot. Uiteraard is dat een optie, en het zou ook mooier/eleganter zijn... maar volgens mij zie ik geen enkel nadeel hem gewoon tegen de poot de schroeven? Iemand input?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goed, we gingen dus verzinken. Om een hoekje. In taai douglas hout. Voor een taps toelopende metalen moer. Wat een rotwerk was dat :ROFLMAO:.

WhatsApp Image 2022-03-05 at 16.15.30.jpeg

WhatsApp Image 2022-03-05 at 16.21.55.jpeg

Maar we zijn er. Paar flinke schroeven er door, en het zit:

WhatsApp Image 2022-03-05 at 16.27.26.jpeg

Om het gat in het blok te maken, zou ik het ding eigenlijk even op hoogte vast moeten kunnen klemmen... hmmm...

WhatsApp Image 2022-03-05 at 16.39.57.jpeg

Ding bouwt zichzelf :cool:.

En als we dan toch bezig zijn, gelijk maar even een leuke 'touch':

WhatsApp Image 2022-03-05 at 16.54.44.jpeg

De metalen ring iets verzinken. Gewoon voor de mooi.

WhatsApp Image 2022-03-05 at 16.54.36.jpeg

Volgende stap is het mooi maken van het blok. Even wat stukken schuin afzagen/schaven hier en daar.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn 19mm boortje kwam binnen, dus ik kon de dog-gaten boren:

WhatsApp Image 2022-03-05 at 19.01.00.jpeg
WhatsApp Image 2022-03-05 at 19.01.10.jpeg

Ik heb nog maar één rij gedaan, geen idee of dat genoeg gaat zijn. Kan altijd nog bij maken.

De klem even proef-gepast:

20220305_182430.jpg

Hij moest nog een stuk kwijt aan de bovenzijde dus dat heb ik gewoon op de zaagtafel gedaan - het uiteindelijk ontwerp ziet er dus iets anders uit (schuiner aan de bovenzijde).

Nou het lastige werk... het Andrew's Cross. De handleiding is op zich niet slecht, maar ik vind het toch lastig. Sowieso doet hij alles in inches, maar ik kan ook slecht bepalen waar alles moet komen, dus ik doe het een beetje op gevoel. Het metaal kan ik verprutsen, dan haal ik gewoon nieuw. Zolang ik de bank maar een beetje heel hou :).

20220305_194203.jpg

Het idee is dus een kruis dat aan de bovenzijde met een pen in de poot en het blok steekt, de onderzijde kan vrij 'glijden' in het kanaal, en er zit nog een bout in het midden om te scharnieren. Het ding hoeft geen krachten te zetten of op te vangen, hij dient puur om de boel recht te houden.

20220305_215138.jpg

Ik heb reeds een sleuf in het klemblok, maar de handleiding schrijft voor dat het kanaal zo diep is als de metalen beugel dik is. Hier mis ik dus nog een paar millimeter, maar het hangt denk ik ook af van hoe diep het boutgat zit.

In de poot heb ik ook al een kanaal gemaakt, maar dat moet nog verder uitgediept worden, en dat is hard werken... duimen dat het morgen een beetje gaat lukken. Zou zó vet zijn.

ah, een video die ook vertelt wat er mis kan gaan :D.

 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vandaag een dagje dierentuin gedaan, dus ik heb alleen 's ochtends en 's avonds een uurtje gewerkt.

Maarrrrr met gepaste, nee, ENORME trots ;) presenteer ik u:

WhatsApp Image 2022-03-06 at 17.22.54(2).jpegWhatsApp Image 2022-03-06 at 17.22.54(4).jpeg
WhatsApp Image 2022-03-06 at 17.22.54(3).jpeg
WhatsApp Image 2022-03-06 at 17.22.54.jpeg

Het geheel functioneert naar behoren :). Hij hangt standaard een millimeter of twee schuin, maar trekt recht bij aanklemmen. Geen slecht resultaat gezien het gebruik van restijzer (twee oude alu hoekprofielen, wat bouten uit de 'emmer' en een hele hand vol ringetjes omdat ik niet voldoende afstandsbusjes had om te zorgen dat de profielen niet kunnen 'schuiven' heen en weer in de sleuf. Het heeft me vooral veel gehannes gekost, omdat ik geen idee had hoe het werkte op voorhand en dus niet wist welke afwijkingen t.o.v. het ontwerp ik me kon permitteren.

Nu dat ding nog in de beits zetten en dan kunnen we langzaam richting een finale versie van deze bank gaan :).
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Kijk, dat ziet er al weer goed uit, functionerende bank!

Ben wel benieuwd naar een filmpje voor de soepelheid van de klemmen, hoe loopt dat schroefdraad ?
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Zijn aluminium profielen niet veel te zwak voor deze criss-cross? Juist in het midden is een zwakke plaats ontstaan door het gat voor de bout die daar zit.
Of wordt zo'n bankschroef als deze nooit hard aangedraaid? (zelf geen ervaring mee)
Overigens een compliment voor een mooie bugdet oplossing!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Zo een kruis ken ik niet . Heb zelf nog op de ouderwetse manier onder een balkje met gaten en een pen,
Zie zo op een foto waar dat balkje zit in geklemd de onderkant toch nog wel schuin af loopt
Dan klemt dat balkje alleen vast aan de onderkant van de zijkant als ik het zo zie
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zijn aluminium profielen niet veel te zwak voor deze criss-cross? Juist in het midden is een zwakke plaats ontstaan door het gat voor de bout die daar zit.
Of wordt zo'n bankschroef als deze nooit hard aangedraaid? (zelf geen ervaring mee)
Overigens een compliment voor een mooie bugdet oplossing!
Die kans bestaat zeker, maar de stalen profielen die ik nog had waren veel te kort. Mochten ze ooit buigen/breken hoef ik ze alleen maar na te maken in staal en te herplaatsen. In feite komt de kracht op het middelpunt van de strip te staan, inderdaad precies waar de bout zit. Maar het is een hoekprofiel, er is dus nog een zijde die stijfheid verleent.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoi
Zo een kruis ken ik niet . Heb zelf nog op de ouderwetse manier onder een balkje met gaten en een pen,
Zie zo op een foto waar dat balkje zit in geklemd de onderkant toch nog wel schuin af loopt
Dan klemt dat balkje alleen vast aan de onderkant van de zijkant als ik het zo zie
Het balkje zat goed vast maar je kunt door strips ('shims') te plaatsen onderin in de sleuven de stand aanpassen om een eventuele schuine klem te corrigeren. Als dit tijdens gebruik nodig blijkt zal ik dat zeker doen :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.