Het regent werkbanken (Roubo Houtbank bouwverslag)

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Welke afwijking van vlakheid sta je jezelf toe? Het zou me verbazen als het in de buurt van 1 mm komt met houten referentiebalkjes . Ik denk vooralsnog dat je een alum profielsysteem nodig hebt. .

En hoe controleer je het resultaat?

Klinkt wat zuur. Zo is het niet bedoeld. Je hoort zelden mensen rapporteren over hun (geverifieerde) resultaten van dit soort acties.

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik draai het om: Wat is het alternatief? Dat ik het met de hand doe? Zeker mogelijk, maar dan kom ik ook niet tot zo'n minimale afwijking. Machinaal vlakken van zo'n groot oppervlak (niet te vergeten het gewicht) met een vlakbank is praktisch onmogelijk, dus dan blijft deze constructie over. Zeker, met metaal zou ik iets minder tolerantie hebben, maar de laatste keer dat ik zo'n frame tegenkwam was hier op WW voor 200-300 euro en voor die ene keer vond ik dat een beetje gortig.

Wel een goeie vraag, hoeveel sta ik toe.... ik denk dat ik minder dan een millimeter beoog. Ik gebruik een goeie waterpas als referentie, maar misschien dat ik een langere wil kopen om zeker te zijn van afwijking over grotere afstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.230
2.645
Laat je niet gek maken, het is een houtbewerkingswerkbank, geen zeiss meettafel. In de meeste werkplaatsen is de vloer ook niet binnen een millimeter vlak, dus als je daar je werkbank op zet , is die ook niet vlak. Ik kom zelden werkbanken tegen waar vulplaatjes onder zitten voor kleine hoogteverschillen. Als de bank wiebelt, dan gaat er een houtje onder, maar dan is de gemiddelde bank al aardig scheluw.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tja.... zo'n mooie werkbank vraagt eigenlijk toch gewoon om te worden gevlakt met een...... schaaf ;).
WhatsApp Image 2022-02-28 at 14.43.12.jpeg

Ik heb deze foto speciaal voor jou gemaakt. Omdat ik zeker over de gereedschappen en know-how beschik om dat te doen. En omdat ik géénszins van plan ben om een dikke vierkante meter aan taai douglas hout met de hand te gaan schaven voor de lol :p. Mijn idee van lol is mooie dingen maken, niet met een duwmaaier lopen als ik ook een zitmaaier heb. Schaven zijn leuk voor detailwerk en zo af en toe een traditioneel projectje, niet om meters te maken :p. Bovendien zou ik voor groot/grof werk een hele grote blokschaaf moeten hebben en die ontbeer ik nog.

@chevy66 je hebt zeker gelijk, maar ik probeer er toch een béétje rekening mee te houden door de bank te vlakken op de definiteve positie in de werkplaats, zodat enige oneffendheden in de vloer (hopelijk) gecompenseerd worden. Ik hoop wel een relatief vlak oppervlak te bereiken, dat helpt toch bij projecten en bovendien bij het verlijmen van stukken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tja, wat zal ik ervan zeggen…. Schaven is juist één van de mooie aspecten van handmatige houtbewerking en een vaardigheid om te trainen. Maar vooruit, ieder zijn ding :).
Je hebt helemaal gelijk, maar de voornaamste reden is dat het dan te moeilijk/frustrerend word om tot een vlak (genoeg) referentie-oppervlak te komen. Ik bouw de bank juist om meer met de hand te doen, waar ik nu geen goede plek voor heb. En sommige zaken aan de bank zijn ook handwerk geweest zoals de pen/gat verbindingen (deels dan toch).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik draai het om: Wat is het alternatief? Dat ik het met de hand doe? Zeker mogelijk, maar dan kom ik ook niet tot zo'n minimale afwijking. Machinaal vlakken van zo'n groot oppervlak (niet te vergeten het gewicht) met een vlakbank is praktisch onmogelijk, dus dan blijft deze constructie over. Zeker, met metaal zou ik iets minder tolerantie hebben, maar de laatste keer dat ik zo'n frame tegenkwam was hier op WW voor 200-300 euro en voor die ene keer vond ik dat een beetje gortig.

Wel een goeie vraag, hoeveel sta ik toe.... ik denk dat ik minder dan een millimeter beoog. Ik gebruik een goeie waterpas als referentie, maar misschien dat ik een langere wil kopen om zeker te zijn van afwijking over grotere afstand.
Begrijp ik. Maar een vlakke bank is fijn als je het ook als montagebank gebruikt. Je noemt zelf al een mooi voorbeeld: lijmen
Wat je kunt overwegen is: Vast houden aan je houten frame en dat uitmeten/stellen met een machinewaterpas die je ``even`` van iemand leent (bijv van iemand van het forum). Dan weet je vooraf waar je mee bezig gaat en achteraf kun je de machine waterpas nog een keer gebruiken om je resultaat te verifiëren. Zelf vind Ik het prettig om te weten hoe goed het resultaat is van al het (leuke) werk, zeker als het kan voor niet al te veel kosten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Begrijp ik. Maar een vlakke bank is fijn als je het ook als montagebank gebruikt. Je noemt zelf al een mooi voorbeeld: lijmen
Wat je kunt overwegen is: Vast houden aan je houten frame en dat uitmeten/stellen met een machinewaterpas die je ``even`` van iemand leent (bijv van iemand van het forum). Dan weet je vooraf waar je mee bezig gaat en achteraf kun je de machine waterpas nog een keer gebruiken om je resultaat te verifiëren. Zelf vind Ik het prettig om te weten hoe goed het resultaat is van al het (leuke) werk, zeker als het kan voor niet al te veel kosten.
Je advies is word gewaardeerd, maar ik 'leen' niet :p. Of ik heb het liggen, of ik koop het, of ik zonder. Mijn huidige waterpas is erg nauwkeurig (de fabrikant garandeert het ook) dus ik ga gewoon kijken hoe dichtbij ik kom met de huidige middelen. Ik heb wel besloten om toch een handcirkelzaag te gaan aanschaffen met wat meer diepte dan de huidige, dat zal nog wel vaker van pas komen denk ik.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2022-02-28 at 17.07.59.jpegWhatsApp Image 2022-02-28 at 17.07.59 (1).jpeg

Ik durf zonder het juiste meetgereedschap niet glashard te beweren dat ik onder de 1mm deviatie zit, maar het is zelfs voor het schuren al verdomd vlak. Ik heb twee passages gemaakt met 2mm afname en daarna nog een keer met ~1.5mm afname, dat was genoeg om het laagste punt heel lichtjes mee te nemen. Ik heb een pocket aangeboord en nog een flinke knoest, maar op die locatie wil ik toch al een gereedschapssleuf frezen dus dat komt allemaal goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Of deze waterpas nauwkeurig is, daar valt nog wel iets over te zeggen. Ik vind dit voor deze hele leuke en mooie werkbank niet van toepassing. Je laat heel mooi zien dat de bank over 40 cm mooi vlak is. En dat is ruim voldoende. Machinewaterpas voor een werkbank voor houtbewerking is naar mijn mening waanzin. Ik vind die dingen zo wie zo veel te nauwkeurig. Je bent veel te lang bezig met stellen. Dit alles gaat over deze toepassing en niet over het stellen van metaalbewerkingsmachine en andere precisie instrumenten.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Of deze waterpas nauwkeurig is, daar valt nog wel iets over te zeggen. Ik vind dit voor deze hele leuke en mooie werkbank niet van toepassing. Je laat heel mooi zien dat de bank over 40 cm mooi vlak is. En dat is ruim voldoende. Machinewaterpas voor een werkbank voor houtbewerking is naar mijn mening waanzin. Ik vind die dingen zo wie zo veel te nauwkeurig. Je bent veel te lang bezig met stellen. Dit alles gaat over deze toepassing en niet over het stellen van metaalbewerkingsmachine en andere precisie instrumenten.
Ik denk dat de waterpas een aardig end klopt, maar je zegt heel terecht dat 40cm natuurlijk vrij kort is. Bij nameten met wat langere materialen heb ik een héél licht dipje richting het midden, waarschijnlijk toch door iets doorbuigen van de dwarsgeleider onder het gewicht van de frees.

20220228_192623.jpg

Dat kan ik heel eenvoudig oplossen door het over te doen na het verstevigen/verstijven van de geleider, maar ik laat het zo - het verschil is minder dan een millimeter. Ik heb met korrel 80 geschuurd om de ergste freessporen weg te schuren en fijnere korrels volgen pas na de volgende bewerkingen.

Wat veel vervelender is, is dat ik de bank verkeerd om had staan :p dus hij is waterpas gevlak in de verkeerde richting (de vloer loopt af richting de deur, zo blijkt). Na juist neerzetten had ik dus weer een verschil, maar dat was met twee vierkante kartonnetjes onder de poten vrijwel opgelost zonder dat dit de weerstand ten opzichte van de vloer negatief beïnvloedde.

Dat ik hier zo nauwkeurig mee ben is omdat ik niet wil dat mijn te klemmen werkstukken schuin hangen in de kopklem, in ieder geval niet zo schuin dat ik me eraan zou gaan storen. Ik heb een wat grotere zaag besteld om het blad recht te kunnen afzagen:


(niet bij deze winkel overigens).

De gerepareerde ligger is heel aardig uitgekomen. Ik heb de lijm die er nog uit sijpelde weggeschuurd maar opnieuw beitsen doe ik pas als de hele bovenzijde af is.

20220228_203719.jpg

Het blad zit vanaf nu ook gefixeerd aan het frame met heule lange (voorgeboorde) schroeven door de dragers heen. Ik heb nog iets óp de poten geschuurd om een héle kleine wiebel uit het blad te halen voor ik dat deed.

20220228_203711.jpg
20220228_203705.jpg

Nu sprak ik een bevriende houtbewerker en die riep gelijk: "Maar zo dik hoeft het blad totaal niet te zijn voor een stevige werkbank! Dat kan ook anders!"

Ja, wellicht wel. Maar dit had ik liggen, en nu kan ik lekker dit doen:

20220228_211149.jpg

Een mooie brede bak frezen waar ik mijn beiteltjes veilig in kan leggen zodat er niks van de tafel rolt. Het is nu te laat om nog lawaai te maken maar morgen weer verder. De bak word ongeveer 15cm breed, ~90cm lang en enkele centimeters diep. Ik laat één zijde recht naar beneden aflopen en de andere zijde laat ik flauw vanaf het blad naar beneden lopen, een soort schansje dus. Heeft verder geen functie maar vond ik gewoon leuk.

Zodra de zaag er is het blad choppen, ik gebruik nu de af-te-zagen eindjes nog om schroeven voor de freesgeleider in te jassen. Verder heb ik hier en daar nog wat oneffendheden/scheurtjes/knoesten gevuld met vloeibaar hout. Afwerking word korrel 240, dan beits, dan 2000 en dan gekookte lijnolie.

Op de achterzijde (op bovenstaande foto) wil ik de kopse klem gaan maken. Aan de voorzijde gewoon afwerken. Wellicht dat ik er nog een balkje in frees want zo tegen die nerf aan kijken is ook niet echt mooi.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
maar je zegt heel terecht dat 40cm natuurlijk vrij kort is
'Nerd mode': Om een vlaktafel te conroleren / kalibreren gebruik je een korte waterpas met een zeer hoge nauwkeurigheid en met een hoge resolutie en afleesbare schaal. Dan zet je een vierkant raster uit op je werkbank. Je meet van kruispunt naar kruispunt hoeveel seconden de verandering is. Uiteindelijk plot je alle punten uit en zie je wat de vlakheid is. Maar da's voor vlaktafels ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
'Nerd mode': Om een vlaktafel te conroleren / kalibreren gebruik je een korte waterpas met een zeer hoge nauwkeurigheid en met een hoge resolutie en afleesbare schaal. Dan zet je een vierkant raster uit op je werkbank. Je meet van kruispunt naar kruispunt hoeveel seconden de verandering is. Uiteindelijk plot je alle punten uit en zie je wat de vlakheid is. Maar da's voor vlaktafels ;)
Inderdaad, onzin voor een houtbank :p.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.554
256
Durf het bijna niet te zeggen, maarrr...

1646157777122.png

Wellicht hadden de groeiringen een betere volgorde kunnen hebben: Om en om.

Nou ja... Kan je gelijk je nieuwe cirkelzaag ff uittesten en alles weer los zagen... 🙈
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als ik het goed begrijp heb je het blad vastgeschroefd, dat had ik bij mijn werkbank eerst ook gedaan met lange m6 bouten door de liggers. Met aan de achterkant grotere gaten om het werken van het blad op te kunnen vangen. Ik was vrij snel tot de conclusie gekomen dat dat niet werkt, dan blijft het blad niet gelijk met het onderstel aan de voorkant waardoor de bankschroef haast niet bruikbaar is of dat de hoek t.o.v. het blad niet 90 graden is. Ik heb dat opgelost aan de voorkant in het blad en in het frame een gleuf te schaven en daar een losse lat in te plaatsen, sindsdien heb ik geen problemen meer.

Dus ik kan van harte aanbevelen nu de bank nog niet helemaal in mekaar zit, om even goed te kijken naar de huidige bevestiging van het blad zodat je later geen problemen ondervindt met een verschuivend blad of met je bankschroef.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als ik het goed begrijp heb je het blad vastgeschroefd, dat had ik bij mijn werkbank eerst ook gedaan met lange m6 bouten door de liggers. Met aan de achterkant grotere gaten om het werken van het blad op te kunnen vangen. Ik was vrij snel tot de conclusie gekomen dat dat niet werkt, dan blijft het blad niet gelijk met het onderstel aan de voorkant waardoor de bankschroef haast niet bruikbaar is of dat de hoek t.o.v. het blad niet 90 graden is. Ik heb dat opgelost aan de voorkant in het blad en in het frame een gleuf te schaven en daar een losse lat in te plaatsen, sindsdien heb ik geen problemen meer.

Dus ik kan van harte aanbevelen nu de bank nog niet helemaal in mekaar zit, om even goed te kijken naar de huidige bevestiging van het blad zodat je later geen problemen ondervindt met een verschuivend blad of met je bankschroef.
Mijn douglas eettafel van 3x1m gaat al een jaar goed op deze wijze inclusief de foutief verlijmde jaarringen @The Boktor. Niet dat jullie advies niet juist is (dat is het wel) maar ik heb gewoon geluk gehad denk ik. De jaarringen in deze balken zijn voornamelijk schuin, dus dan is er weinig aan te doen, bovendien heb ik geselecteerd op de 'mooiste' bovenzijde (en niet perse de beste ring-richting). Het is een oefenproject, als deze bank ooit de geest mocht geven (wat me sterk lijkt, maar soit) bouw ik een keer een échte, met mooi, goed hout.


Vandaag weer enkele belangrijke leermomenten gehad. Ten eerste: als je van plan bent een bak/gat te frezen, begin dan niet met de randen. Dan word het namelijk heel moeilijk het midden nog te doen als je niks hebt om de frees op te leunen 🙈. Ik veroordeelde mezelf dus tot de beitel:

(toch nog handwerk, @GH1 !)

20220301_185717.jpg

(Noot aan de moderators: kan ik deze bak indienen voor de WW challenge afdeling 'houtsnijden'?? :sneaky:)

Omdat ik de randen wel met de frees kon doen, tot de juiste diepte, kon ik dat wel als indicator gebruiken voor het beitelwerk. Ik heb het meerendeel met de beitel gedaan en met de bandschuurmachine op korrel 40 (dan gaat het vrij hard) de bodem gevlakt. Het schuine vlak was iets lastiger en vergde wat fijn werk, maar onverhoopt heb ik mezelf daar een groot plezier mee gedaan: het is nu heel eenvoudiger om schaafsel/stof uit de bak te vegen!

Dan het opschonen van de eindjes. Ik heb een flinke Makita aangeschaft die er heel eng uitzag en ook een ton weegt, maar bij ingebruikname blijkt het ding een stúk beschaafder en rustiger te operereren dan die groene schreeuwlelijk waar ik al 15 jaar mee werk. Hij maakte vlot korte metten met dit dikke douglas.

20220301_203446.jpg

Helaas is ook de makita niet 'groot' genoeg met een 235mm zaagblad dus er is nog wel wat handwerk bij.

20220301_204126.jpg

Dat is echter een stuk makkelijker als het meeste al weg is, en je een bestaande snede hebt om de zaag te geleiden. Daarna moet er nog wat geschuurd worden, kantjes breken en dergelijke, en dan is die kant af.

WhatsApp Image 2022-03-01 at 21.08.05.jpeg

Datzelfde herhalen we aan de lange zijde waar meer overhang is. Ook daar is de zaagsnede zichtbaar, dus ik ben nog wel even aan het schaven en schuren geweest om ze een beetje netjes te krijgen. Het is en blijft vies oud douglas wat snel splintert, uitbreekt en daar valt nu eenmaal maar zoveel eer aan te behalen.

WhatsApp Image 2022-03-01 at 21.07.37.jpegWhatsApp Image 2022-03-01 at 21.07.43.jpeg

Het hele blad opnieuw geschuurd met korrel 180 op een excenter. Daarna nog wel even met vloeibaar hout aan de slag, ik had toch wat putjes, kiertjes en knoesten waar ik me aan ging ergeren.

WhatsApp Image 2022-03-01 at 21.18.12.jpeg

Morgen opnieuw schuren en dan de beits erop.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-03-01 at 21.18.12.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-01 at 21.18.12.jpeg
    85,8 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Doodeenvoudig, houten balk als hefboom en een paar dolly's eronder gooien. Maar in principe hoeft hij niet weg, hij staat nu vlakbij de kast met handwerktuig die ik eerder voor dit doel heb gebouwd. Daar liggen alle beitels, schaven etc etc voor het grijpen in schuine vakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.