Het regent werkbanken (Roubo Houtbank bouwverslag)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@mink @Arend b ik ben naar aanleiding van jullie opmerking nog eens gaan kijken, en jullie hebben gelijk! Ik heb te vroeg gejuicht gisteren :).

WhatsApp Image 2022-03-07 at 10.21.46.jpeg

Ik spotte inderdaad een kleine 'gap' aan de bovenzijde van de klem, en dat los je zoals geschreven op met shims aan de onderzijde. Maar toen ik die shims er tussenzetten om te kijken of ik de gap weg kon krijgen gebeurde er dit:

WhatsApp Image 2022-03-07 at 10.21.46 (1).jpeg

De alu hoekprofielen beginnen te torderen. Nu het alleen daarbij blijft en het niet buigt of breekt ga ik dit dus proactief oplossen en stalen profielen halen om deze te vervangen, kan ik ze eenvoudig namaken. Stop ik er gelijk fatsoenlijk afstandsbussen in in plaats van 30 ringetjes :).
 
  • Wow
Waarderingen: mink

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Hoe ik het nu gepland heb is om twee stukken staal, 12mm dik en 40mm breed, te gebruiken voor dit geheel.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe ik het nu gepland heb is om twee stukken staal, 12mm dik en 40mm breed, te gebruiken voor dit geheel.
Dat werkt ook :). Omdat ik hoekprofielen heb 'lopen' die over het vlak van de poot en klem (dus niet in het kanaal, dat is wel waar ze in zakken bij volledige sluiting). Als je gewoon platte stalen latten gebruikt denk ik dat de nauwkeurigheid van het kanaal iets nauwer komt omdat die dan het 'geleiden' moeten doen, tenzij je ook beugels gaat maken in het kanaal waar ze langs scharnieren (ik gebruik gewoon een metalen pin bovenin).

Oh, en zorg dat het midden van je 'schaar' (dus de naad waar ze elkaar raken) precies onder het centrum van je spindel loopt. Anders trekt/hangt de boel scheef.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Waarom neem je niet een koker met aan weerskanten een strip? Dan ben je gelijk van die asymetrische belasting af. De strippen kan je ook nog over een groot deel van de lengte koppelen tot een u vorm.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Waarom neem je niet een koker met aan weerskanten een strip? Dan ben je gelijk van die asymetrische belasting af. De strippen kan je ook nog over een groot deel van de lengte koppelen tot een u vorm.
Dan moet ik de kanalen nog veel breder maken. Met alleen twee stalen hoekstrips en een paar gaten ben ik nu klaar.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Maar dat is dus de reden van de kleine 'gap' aan de bovenkant, nu. De alu hoeken gaan wijken en dus geven die niet genoeg tegendruk om het ding parallel aan de poot te houden. Weer wat geleerd :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Korte update: Bank in de gekookte olie gezet, nog wat extra gaten gemaakt aan de zijkant (zodat je een lange plank in de beenklem kan hangen) en wat stalen 30x30x3 hoekprofielen besteld om de crisscross opnieuw te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Een hoeklijn lijkt me niet een erg goede keuze. Wat er met je aluminium hoeklijn gebeurde , gaat ook met je metalen hoeklijn gebeuren. Je kan dan nog beter twee dikke strippen nemen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een hoeklijn lijkt me niet een erg goede keuze. Wat er met je aluminium hoeklijn gebeurde , gaat ook met je metalen hoeklijn gebeuren. Je kan dan nog beter twee dikke strippen nemen.
Als dat gebeurt is dat de volgende stap. Ik denk dat je goed je best moet doen om 3mm staal te buigen hoor. Voor de mensen die dit ontwerp gemaakt hebben (ik heb het niet zelf verzonnen) lijkt dit goed te werken.


Hij gebruikt 8 gauge (ongeveer 4mm dik) maar dan ook wel 36" (~90cm) en ik heb 60cm bij 3mm dik.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Op een enkele speciale legering na heeft aluminium ong. Dezelfde sterkte/gewicht ratio als de gemiddelde staal legering.

Het is misschien 3x zo licht, maar ook 3x zo zwak. De sterkte van aluminium- t.o.v. staal-constructies wordt gehaald uit het overdimensioneren van de gebruikte kokers en buizen e.d.

Een warmgewalst stalen 3x30x30 hoekprofiel zal eerder het hout van je bankschroef vernielen dan dat het veel zal buigen. Sterkte technisch kun je op een meter lengte een kleine auto/flinke motor op parkeren.
In tegenstelling tot een alu profiel van dezelfde afmetingen. Deze kun je op een meter lengte met de hand (en evt iets als een kleine klemtang) torderen en buigen. (Met n grotere tang zelfs permanent vervormen) dat vervormen gaat je met n stalen profiel niet lukken zonder grof geweld.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had een verjaardag dit weekend dus weinig meer gedaan of gepost, maar voor het weekend nog wel wat gedaan. Ik heb het bestelde hoekstaal bewerkt met de alu stukken als mal/voorbeeld zodat ik ze gewoon over kon zetten. Dit werkt beter, en het staal buigt niet zoals het alu deed, maar 100% perfect is het nog niet. Aangezien ik toch nog een rubberen lip wilde lijmen heb ik die wat dikker gemaakt zodat de tip/rand iets naar binnen wijst. Dit is voldoende om het verschil te overbruggen en ik kan nu werkstukken heel erg stevig vastklemmen. Het kan vast nog beter, maar voor nu laat ik het zo. Ik wilde in de stijl van de vroegere 'DIY Jointers benches' blijven en in dat licht is het perfect gelukt.

Toen moest ik nog een simpele bedverlenging maken aan mijn Jet draaibankje. Ook dat is niet 100% perfect gelukt, maar nu werkte het. Ik maak later nog wel een mooiere en betere met metalen geleiders zodat de snelklem veel beter pakt/werkt.

WhatsApp Image 2022-03-14 at 13.05.27.jpeg

De enige reden hiervoor was dat ik de baton voor de beenklem iets langer wilde hebben dan de ~28cm die ik standaard kwijt kon. En dat is op zich prima gelukt.

En daarmee noem ik mijn werkbank voor nu 'af'. Er komen vast verbeteringen danwel aanpassingen, meer gaten (zodra ik fatsoenlijke hold fasts heb b.v.) en ik ga nog wel wat meer gereedschap 'opbergruimte' maken maar dat zal allemaal geen onderdeel meer uitmaken van dit kernproject: het bouwen van een roubo stijl werkbank uit zo veel mogelijk 'budget' beschikbare materialen, want dat is wat men vroeger ook deed.

Een kostenopsomming:

~ 15 euro aan benzine destijds om de balken op te halen (gratis afhalen, het lag in de weg)
~ 28 euro aan Woodmaxx lijm (2 kokers) om het blad, de gebroken ligger, de klemmen en het rubber te verlijmen
~ 200 euro voor de schroefspindels via Baptist
~ 6 euro voor vier plastic 19mm werkbank klemmen
~ 75 euro voor de pot met eikenbeits (voor ~ 75% leeg gemaakt)
~ 20 euro aan metalen draadbouten en schroeven
~ 30 euro voor het hoekstaal inclusief verzenden

dan nog wat 'sideline' kosten, zaken die ik dankzij het project kocht maar die verder gewoon ingezet worden in de werkplaats de komende jaren:

~ 155 euro voor de Makita cirkelzaag (het kon met de hand maar dit was iets sneller/rechter)
~ 95 euro voor 20 liter aan gekookte Lijnolie (mijn restjes gingen op aan de bank)
~ 15 euro voor een nieuwe 19mm peddelboor (die maat had ik niet liggen)
~ 20 euro voor het 22mm extra lange freesbit van Ecotools die gesneuveld is tijdens het project

Als ik sideline niet meereken heeft de bank dus ongeveer 374 euro gekost. Daarvoor iets hij, naar mijn bescheiden mening, minder 'strak' of mooi dan bijvoorbeeld de eikenhouten 'Anarchist' workbench van @TheJVH maar niet (veel) minder functioneel.

Dan rest ons de finale foto's nog. Ik heb hem een beetje gedecoreerd voor added effect ;).

WhatsApp Image 2022-03-14 at 12.59.46 (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-03-14 at 12.59.46.jpeg

WhatsApp Image 2022-03-14 at 12.59.46 (2).jpeg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mocht iemand de been/pootklem willen namaken, een kleine 'guide'.
Ik gebruik foto's van de ALU variant om e.e.a. duidelijk te maken.

Twee stukken hoekstaal van 30x30x3mm, in mijn geval precies 60cm ofwel 600mm lang.
Precies in het midden een gat voor het scharnier en een gat op het eind om in de werkbank/de klem te monteren:

WhatsApp Image 2022-03-14 at 16.07.01.jpeg

Mijn alu strips hadden al een bende gaatjes van zichzelf, die moet je negeren. Het gaat om de 4 gaten waar ik pijlen bij heb gezet. Omdat ik dom ben geweest bij het overnemen zitten mijn gaten rechts niet op dezelfde afstand van de rand van de strip, maar idealiter zitten die dus precies in het midden van de breedte van de strip. Bij mij heeft dit tot gevolg gehad dat het gat waar de pen door loopt (in de bank en in de klem) niet op dezelfde diepte zitten, dus dan moet je beter opletten waar je het gat boort. Ook wil je dit niet te dicht tegen de rand van het hout hebben zodat je de boel niet door het hout naar buiten rukt bij het aanklemmen.

Maak de gaten precies zo groot als de bout of pen die je wil benutten. Staal kan lastig zijn met bewerken, ik beveel aan dat je eerst een klein gat maakt (met een klein boortje) en dan langzaam opwerkt naar de juiste diameter. Gebruik een smeermiddel tijdens het boren, ik gebruikte houtglijmiddel zonder siliconen zodat het geen vervelende problemen zou geven als er iets op het hout terecht kwam.

Beide uiteindes moeten afgerond worden. Zoals je bovenin ziet zijn beide ijzers 'gelijk' aan elkaar en dus geen spiegelbeeld. De linkerzijde heb ik alleen dit ene hoekje afgerond, het rechte gedeelte gaat namelijk over het hout glijden en moet dus vol contact maken. De rechterzijde heb ik bol gemaakt omdat deze 'in' de sleuf gaat scharnieren en daarom dus iets van het metaal aan de rechte zijde weggehaald zodat ik niet 'klem' kwam te zitten in de sleuf:

WhatsApp Image 2022-03-14 at 16.07.00 (4).jpeg

De sleuf zelf luistert ook enigzins nauw. Beide ijzers zullen met de 'rug' naar elkaar gemonteerd worden, de sleuf word dus zo breed als één platte zijde plus één rand. Je kunt op deze foto enigzins zien dat bij volledig inklappen van de 'schaar' de hoekstalen helemaal in de poot en de klem verzinken. Ik heb de sleuf zo diep gemaakt als de dikte van één hoekstaal, dus ongeveer 30mm. Ook zit er een uitsparing in het hout voor de bout en moer die het scharnier vormen. Qua positie: Als je voor de klem staat zit de sleuf in de poot meer links van het hart en die in de klem rechts van het hart, maar het scharnierpunt tussen de twee dus in het midden.

WhatsApp Image 2022-03-14 at 16.07.00 (2).jpeg

Aan de bovenzijde van zowel klem als poot heb ik een horizontaal gat geboord door de poot/klem heen waar een lange bout doorheen steekt. Die klemt uit zichzelf al genoeg om te blijven zitten in mijn geval, ik had precies de juiste maat boor liggen. Een houten pen werkt ook, maar is moelijker te verwijderen bij het inpassen. Ik heb metalen afstandsbusjes gebruikt om te voorkomen dat het hoekstaal heen en weer kan schuiven in de sleuf.

WhatsApp Image 2022-03-14 at 16.07.00 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-03-14 at 16.07.00 (3).jpeg

Je ziet hier waarom één zijde van de onderkant van het staal 'recht' moet blijven, anders zou hij wiebelen. Nu 'loopt' dat gedeelte over de rand van de sleuf. De sleuf zelf dient eigenlijk vooral voor het opbergen van de schaar bij volledig inklappen, want in gebruik is het de oppervlakte van beide delen die het metaal geleiden. In het originele ontwerp was het de sleuf die de geleiding deed, maar ik snapte het ontwerp eerst niet goed en heb dus onbedoeld een andere uitvoering gebouwd.

WhatsApp Image 2022-03-14 at 16.07.00.jpeg

Je ziet, de onderzijde hangt volledig 'vrij' en is niet gemonteerd. In niet aangespannen toestand zit er ook flink wat beweging in - vooral heen en weer - maar onder klemdruk verdwijnt dit bijna volledig.

Van belang is dat de scheidingslijn waar de twee stalen elkaar raken (het absolute midden van de schaar dus) parallel staat met het centrum/hart van je spindel. Récht eronder dus. Anders krijg je, zoals bij mij waar hij een millimeter naar links hangt, dat de klem iets uit het lood hangt. Een millimeter is echter zo weinig dat de flex in het hout en staal dit recht trekt bij het aanklemmen en het vormt dus geen echt obstakel.

Hoe langer je hoekijzers hoe groter de klem open kan. Het ijzer moet zo stijf mogelijk zijn. Bij het monteren maak je éérst beide hoekstalen vast in hun respectievelijke sleuven (inclusief de afstandsbussen), dán schroef je de spindel erin en als laatste de scharnierbout erin om de schaar af te maken. Ik heb twee ringen gebruikt om te zorgen dat het scharnier vrij kan bewegen, en om te zorgen dat het niet los loopt zit er een gewone moer overheen met daar tegenaan een borgmoer geklemd, precies zo dat er geen speling op het scharnier zit maar het ook niet 'schuurt'. Eventueel een beetje houtglijmiddel erin om de slijtage tegen te gaan. Voordeel is dat je dit ook op het hout mag spuiten onderop waar de stalen over het hout lopen.
 
Laatst bewerkt:

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Lekker bezig!

De stalen hoeklijnen kunnen wel diepe sporen maken in het hout van de poten de de klem aan de onderkant waar ze de gleuf raken. Het is raadzaam daar een stripje staal te schroeven (geen aluminium) zodat het staal op staal glijdt. Anders heb je binnen de kortste keren een asymmetrische klemming.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Lekker bezig!

De stalen hoeklijnen kunnen wel diepe sporen maken in het hout van de poten de de klem aan de onderkant waar ze de gleuf raken. Het is raadzaam daar een stripje staal te schroeven (geen aluminium) zodat het staal op staal glijdt. Anders heb je binnen de kortste keren een asymmetrische klemming.
Hou ik zeker in de gaten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.