Het regent werkbanken (Roubo Houtbank bouwverslag)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik hikte er al een tijd tegenaan, maar de metaalwerkbank is een goede 'proef' geweest hoe bruikbaar dit hout nog is. En daar heb ik wat van de slechtere stukken voor gebruikt. Ik wil ook zo'n mooie "Roubo" stijl werkbank hebben met mooie klemmen erin, een gootje voor mijn beitels, bench dogs, "the works". Ik heb enkele pogingen gedaan er eentje aan te schaffen maar mijn laatste poging gisteren via marktplaats liep ook stuk (ik bied, hij gaat akkoord, hij wil er die dag nog vanaf, ik reageer binnen 30sec 'noem het adres maar en ik kom eraan' en dan blijft het stil... aan een ander verkocht. Eikel.) dus ik moet toch echt zelf aan de slag. De uitdaging is dat ik maar over één maat douglas beschik; de massieve variant:

WhatsApp Image 2022-02-23 at 10.44.47.jpeg

Dat is prima voor het blad, maar niet voor het frame eronder. Bovendien wil ik deze bank kaarsrecht hebben en spiegelvlak. Ik ga dus het blad los vervaardigen en de poten ditmaal niet door het blad steken zoals met de metaalbank. In plaats daarvan maak ik een frame en monteer ik het blad op dat frame. Ik zal dus enkele balken moeten splitsen. Ik heb nu een iets grotere lintzaag tot mijn beschikking, maar die gaat uiteraard geen 14cm douglas splijten, dus ik heb wat voorwerk gedaan.

WhatsApp Image 2022-02-22 at 17.49.54.jpeg

Mijn 15+ jaar oude Bosch groen machientje met een grof schulpblad erin gaat maar 4cm diep, maar wat hij tekort komt in penetratie maak hij goed in doorzettingsvermogen :cool:. Beide zijden van de balk inzagen maakt dat er nog maar een smalle strook in het midden overblijft, en daar bijt de Metabo zich dan net niet op stuk.

WhatsApp Image 2022-02-22 at 17.49.54 (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-02-22 at 17.49.54 (2).jpeg

Dit spul kan ik dan verder gaan vlakken en rechten/verdikken zodat ik perfect haakse balken overhou. Het ontwerp moet deze kant op gaan:

roubo-hobelbank1.jpg

De oplettende kijker zal hebben gezien dat van mijn 5 balken voor het werkblad, twee iets langer zijn, zo'n 13cm na snijverlies. Ik hoop dat te kunnen behouden om een klem in te bouwen die dan parallel met deze uitstulping ligt, zodat je net zoals hierboven een verzonken klem krijgt. In plaats van een richel in het midden ga ik een sleuf frezen (een langgerekte bak, eigenlijk) waar spullen in kunnen liggen zodat het werkblad 'vrij' kan blijven voor grotere objecten. Verder komen er uiteraard gaten in voor benchdogs, en ik wil zoals ook hier weergegeven een 'leg vise' hebben, het materiaal daarvoor zal ik moeten kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Ik zal wel dom zijn, maar je hebt toch een zaagtafel? Met een zaaghoogte van 7cm?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Kijk, nog een werkbank. Toch heeft elke weer zijn eigen stijl / houtsoort / opbouw. En dat maakt het leuk :p

Succes, het lamineren van 5 balken is in ieder geval minder werk als 222 latjes tegen elkaar plakken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zal wel dom zijn, maar je hebt toch een zaagtafel? Met een zaaghoogte van 7cm?
8 centimeter zelfs, maar met een niet-verwijderbaar (ja, tegen een uur werk) spouwmes dat boven het blad uitsteekt. Dat was me teveel gezeik en ik wilde mijn nieuwe zaagblad ook niet gelijk slopen met dat taaie douglas.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Even google gebruikt om te weten wat een Roubo werkbank is. Top. Hopelijk is zelf bouw heel wat goedkoper want de prijs die ik vond is ronduit belachelijk :)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Laat ik dan voor de leukigheid precies bijhouden wat deze bank me kost :). Ik laat stroom buiten beschouwing want ik heb 8kw aan panelen en die betalen momenteel mijn hele energierekening (inclusief het gas, zoveel lever ik terug....) en slijtage lijkt me ook een beetje lastig bijhouden.

Tot zo ver ben ik een paar liter benzine armer om deze balken vorig jaar gratis op te halen en ik heb zojuist voor een ~10 euro houtdraadbouten gehaald bij de Hubo om straks e.e.a. aan elkaar te gaan zekeren. Ik zal ook nog wel een flinke tube Woodmax verbranden met het verlijmen van het blad, een tube is ~13 euro.

Er moet ook nog een bestelling volgen bij Baptist voor een tweetal klemmen (of toch het materiaal ervoor), een paar goeie benchdogs (al heb ik nog van die plastic B&D bladstekers liggen.... ergens) en wellicht wat klembeugels.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Ik vind het wel lachen, koop je een nieuwe mooie zaagmachine, met een complete afzuiginstallatie, ga je met een lullig handcikelzaagje staan te knoeien. Dat spouwmes hoef je toch maar een keer op maat te maken? 24 tands ecotools blad heeft geen probleem met die balkjes. Is eigenlijk prima voor alle massief hout werkzaamheden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind het wel lachen, koop je een nieuwe mooie zaagmachine, met een complete afzuiginstallatie, ga je met een lullig handcikelzaagje staan te knoeien. Dat spouwmes hoef je toch maar een keer op maat te maken? 24 tands ecotools blad heeft geen probleem met die balkjes. Is eigenlijk prima voor alle massief hout werkzaamheden.
Laatste keer dat ik dat spouwmes verwijderde was het een hoop gezeik om het weer terug te krijgen (ze willen bij Jet echt niet dat je het weghaalt, dus het is vrij lastig gemaakt). Bij zulke dikken balken is er bovendien het risico dat bij het schulpen het blad vastloopt in de balk als het hout interne spanning heeft die ervoor zorgt dat de zaagsnede naar binnen toe gaat klemmen, en ik wil geen balk van 25 kilo door de werkplaats lanceren. Dit was echt de meer veilige manier om het te doen!

En dat spouwmes op maat maken... uiteraard zou dat kunnen (stukje eraf choppen) maar waar laat ik dan de topafzuiging?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Als je die balk vasthoud gebeurt er toch niets mee? Als hij klem loopt gaat de motor er op een gegeven moment thermisch uit, maar als je zo'n balk in 2 keer zaagt , zoals je toch al moet, omdat je niet genoeg zaaghoogte hebt, Gebeurt er niets. Als je met een schulpblad zaagt en niet sneller hout aanvoert dan het blad kan afvoeren gaat dat prima. Daar is een zaagmachine in eerste instantie voor bedoelt. De topafzuiging zou ik aan een losse arm hangen. Vooral bij mensen zo als jij, die veel verschillende dingen op hun zaagtafel willen doen, is het handig als die stofkap niet aan het spouwmes zit. En het spouwmes niet boven het blad uitsteekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
256
Die plastic hoed hoeft niet per se vast te zitten aan dat spouwmes.
Je kan hem aan een (beweegbare) arm maken boven je blad, of aan een telescoopstang aan je plafond.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik snap die discussie over dat spouwmes niet zo..... ook bij schulpen wil je gewoon een spouwmes hebben.
Dus als je de balk volledig doorzaagt wat is dan het beoogde probleem? Alleen dat je stofafzuiging eraan zit?

Niet dat ik persé een zaagtafel met een max van 8cm voldoende zou vinden voor een balk van 7cm, een cm of 2 meer is toch wel zo prettig. Maar dat is een andere discussie.....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik snap die discussie over dat spouwmes niet zo..... ook bij schulpen wil je gewoon een spouwmes hebben.
Dus als je de balk volledig doorzaagt wat is dan het beoogde probleem? Alleen dat je stofafzuiging eraan zit?

Niet dat ik persé een zaagtafel met een max van 8cm voldoende zou vinden voor een balk van 7cm, een cm of 2 meer is toch wel zo prettig. Maar dat is een andere discussie.....
De enige 'issue' momenteel is dat mijn spouwmes boven het blad uitsteekt. Ik zou er dus een stuk af moeten slijpen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Er zit soms heel veel spanning een dikke balk, zeker bij Douglas & als dat vastloopt in de zaagmachine komen er krachten bij vrij die je in je sluitspier voelt… Een lintzaag gebruiken is dan een betere optie, IMO.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Er zit soms heel veel spanning een dikke balk, zeker bij Douglas & als dat vastloopt in de zaagmachine komen er krachten bij vrij die je in je sluitspier voelt… Een lintzaag gebruiken is dan een betere optie, IMO.
Dat was mijn gedachte... better safe than sorry. De tafel was misschien sneller geweest, maar nu is het ook gelukt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.792
946
Leeuwarden
Je hebt wel een ludieke titel gekozen voor het topic, maar dat zal het in de zoekmachine minder goed doen voor geïnteresseerden op de lange termijn. Je kunt de titel vandaag nog aanpassen.

Fons
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Rechts de poten, die heb ik al perfect haaks. Eventueel kan ik ze nog wat dunner maken. Waarom? Kom ik zo op.
Links de eerste 4 balken die onderin het frame zullen komen. Die zullen iets dikker zijn dan die bovenin.

20220223_161342.jpg

Voordat ik nu verder ga met het frame wil ik het blad alvast in de lijmklemmen leggen. Om straks zo min mogelijk te hoeven vlakken (en dus zo min mogelijk van het hoogte van het blad te verliezen, want ik wil aan twee zijdes een freesframe gaan benutten) wil ik ze zo haaks mogelijk maken. Op dit moment zit er een hele kleine afwijking in, maar keer 5 balken telt dit al snel op.

De poten wil ik liefst niet dikker hebben dan het blad zelf, dat staat wellicht gek, dus mocht ik nog heel veel werk hebben aan het preppen van de 5 blad-balken, worden de poten wellicht nog iets smaller (huidig: 13.5cm). Het frame word gewoon 4 poten met dwarsbalken tussenin, en bovenin. Ik maak het frame net zo breed, maar iets minder lang dan het blad. Dit omdat ik een 'leg vise' wil hebben maar aan de koppen juist iets overhang wil hebben. Onderin komt eventueel nog een plank of iets meer ingewikkelds, dat bekijk ik nog.

Ik twijfel nog of ik op de kop van het blad een dwarsbalk wil maken die ik infrees. Word het blad langer van en schijnt goed te zijn om werken tegen te gaan?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
De balken die hij door wil zagen zijn dikker dan de hoogte van zijn zaagblad. Als je spouwmes dan boven je zaagblad uit komt, stoot het nog niet gezaagde hout tegen het stuk spouwmes dat boven je zaagblad uitsteekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.