Het regent werkbanken (Roubo Houtbank bouwverslag)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Uit lui- en moeheid (het is nogal aanpoten met dit materiaal) mijn werk van vanavond even samengevat in één foto. Het blad is nu nog zo'n 14cm dik maar uiteraard komen er toch weer oneffenheden naar boven zodra de boel geklemd werd. Ik verwacht dat ik in totaal nog zo'n 1cm er vanaf zal frezen straks om het echt vlak te krijgen, dus ik heb de poten teruggeschaafd naar 13cm.

There is method to the madness :). Het blad ligt nu op zijn kop op de behandeltafel, in de klemmen, te drogen. Omdat het een paar kilo's weegt (ik schat tussen de 100 en 120kg, maar het kan meer zijn) zal ik dit niet 'zomaar' even manouvreren. Ik zal het frame dan ook naast de tafel beginnen bouwen. Zodra de lijm uitgehard is gaan de klemmen eraf (ik geef het twee dagen vanwege de dikte) en ga ik de onderzijde in situ vlakken met een bovenfreesconstructie. Daarna moet ik het blad zien te kantelen op het frame ernaast en monteren. Daarna kan ik de bovenzijde van het blad vlakken en de eindjes opschonen. Ik twijfel nog steeds of ik er een dwarsbalk op moet maken. Ik heb daar nog hout voor, maar het word wel een monsterkarwei om daar dan sleuven in te frezen, en die precies af te stemmen zodat ik de dwarsbalk erin kan slaan.

20220223_212425.jpg

De dwarsbalken ga ik met een pen en gat verbinding vastmaken. Ik twijfelde eerst of ik de zijkant van de poten gewoon wilde inzagen om de dwarsbalken daarin te leggen, maar dat staat niet zo netjes - zeker met warrig en taai hout zoals dit zou ik die lijn nooit helemaal strak krijgen. Daarom een hele simpele halve pen (gewoon de laatste 7cm van elk uiteinde verdunnen) omdat, zodra de bodem erin gemaakt word, je daar toch niks meer van ziet. Aan de zichtzijde ga ik wel houten pennen door de verbinding boren en slaan om ze te zekeren.

Het frame zet ik onderlangs met lange keilbouten aan het blad vast, daar zie je toch helemaal niks van, en dan kan het ooit nog uit elkaar mocht het ooit op transport moeten.

Qua afwerking twijfel ik ook nog. Ik heb goeie ervaringen met de perkoleum op de werkbank van de kinderen - erg taai spul, maar ik zou niet willen dat het ooit afgeeft op zware werkstukken. Ik wil wel iets om het hout aan te kleuren, want er zitten minder mooie stukken in het hout (o.a. verkleuringen). Wellicht word het een beits met daaroverheen gekookte lijnolie.

Werkende maat van het blad is ongeveer 170 bij 70. Het frame maak ik 150 bij 70 zodat ik iets overhang heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Korte update, want het is zwaar, saai en repetitief werk:

WhatsApp Image 2022-02-24 at 15.32.06.jpeg

Met de kolomboor + forstner bit de eerste uitdieping recht naar beneden, daarna met een langer forstner bit en de accuboor dat kanaal volgen en tot 6cm gaan (dieper gaat het ding niet). Daarna met de beitels alles uitsteken tot een rechthoekig gat en passend maken. Ik probeer de voorzijde zo goed en zo kwaad als het kan gelijk te trekken.

20220223_212425.jpg

Elke poot krijgt 4 sleuven, twee onderin en twee bovenin, dus 16 totaal. Wat een werk o_O.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Onderzijde frame staat (droog) in elkaar. Ik twijfel over houtdraadbouten langs de binnenzijde (straks onzichtbaar als de bodem erin ligt) of dat ik óók woodmax in de pen/gat verbindingen wil gebruiken voor extra rigiditeit. Er gaat flink aan getrokken en gedouwd worden en dan vermijd ik misschien de noodzaak voor een kruisbalk in het midden?

Wat denken jullie? Er komen ook nog balken bovenin de poten, waar het blad op zal rusten.

WhatsApp Image 2022-02-25 at 16.04.37.jpeg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Diagonalen zijn super sterk, "space frame". Als het als schaafbank gebruikt gaat de energie voornamelijk een kant op en hoef je geen kruis te maken maar volstaat een diagonaal.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Diagonalen zijn super sterk, "space frame". Als het als schaafbank gebruikt gaat de energie voornamelijk een kant op en hoef je geen kruis te maken maar volstaat een diagonaal.
Ik heb momenteel nog geen idee in welke richting ik krachten zal gaan uitoefenen. Het word een beetje een 'vanalles' bank (maar met klemmen en schaafstops).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zaterdag klusdag!

De vervelendste klus is altijd de pen-en-gat verbindingen, in ieder geval wel als het om Douglas hout gaat, want dat is taai en warrig. Gelukkig heb ik er wat ervaring mee ondertussen...

Na het aftekenen boor ik de stukken op diverse plekken in, dat maakt het wegbeitelen stukken makkelijker.
Uiteindelijk nog een beetje bij steken bij het droog passen om te zorgen dat het allemaal recht zit, en diep genoeg.

WhatsApp Image 2022-02-25 at 20.37.47.jpeg

Als ze allemaal zitten wederom proefpassen en kijken of alles een beetje recht zit.

WhatsApp Image 2022-02-26 at 14.20.24.jpeg

Daarna moet de boel weer uit elkaar. Het mag dan gekregen hout zijn, ik wil wel eer van m'n werk, dus we gaan het een beetje opleuken. Met de kantenbreker overal een mooie rand aan maken. Dit doe ik voor alle zichtdelen zodat je een mooi relief krijgt in de verbindingen. De onderzijde van de poten heb ik met de frees gedaan want dat was met de hand niet te doen. Ze zijn niet netjes, maar dat trekken we nog een beetje recht met schuren en daar zie je straks toch niks meer van.

WhatsApp Image 2022-02-26 at 14.35.35.jpeg

WhatsApp Image 2022-02-26 at 16.06.46.jpeg

Zodra alles geschuurd is, potloodlijntjes weg, kantjes geschaafd en alles goed zit, heb ik wat lijm in de pockets gesmeerd, alles goed vastgeklemd (waarom lijmklemmen als je spanbanden hebt!) en daarna verzonken houtdraadbouten door de verbindingen gezet, langs de binnenzijde. Ook die zijn straks onzichtbaar als de vloer erin ligt en dienen om, samen met de schouders op de pennen, het bewegen onmogelijk te maken. Ik heb besloten géén kruis in het midden te plaatsen omdat ik de ruimte nuttig wil gebruiken. Er zit momenteel geen enkele beweging in het frame, maar mocht dat later toch gebeuren is een kruis achteraf plaatsen niet zo moeilijk.

WhatsApp Image 2022-02-26 at 16.12.45.jpeg

In de richting waarin geschaafd zal worden zijn de pennen dieper en breder, en zitten er ook twee bouten in.

Voor de vloer ga ik oude pallets gebruiken, om in de stijl van 'gratis hout' te blijven.
Daar heb ik voldoende van om de hele bodem mee vol te leggen. Ik wil de vloer verzonken hebben, dus tússen de liggers en niet erop.

20220226_163248.jpg

Met de afkortzaag even vlot stukken van 60cm gezaagd (uiteindelijke breedte moet 59 worden).

20220226_164616.jpg

Deze ga ik zometeen op ruwe dikte sorteren en allemaal door de vlakbank trekken. Ook deze krijgen een breekrandje. Ik maak vuren latten op de binnenzijde van de liggers om ze op te maken. Ik denk niet dat ik een balk in het midden nodig heb, de latten zullen ~15mm dik zijn en slechts ~58cm overspannen. Er zal voornamelijk hout komen te liggen en af en toe een stuk gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink, Marijn en DannyL

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Leuk project en mooi verslag. Ik volg het met plezier.
Ik ben niet echt een houtsoortenkenner maar juist vandaar de vraag: is dit wel Douglas? (zoals je in het begin schreef). Mij lijkt het Oregon Pine. Het is een vraag vanuit interesse. Voor de bank maakt het niet uit denk ik .

Klaas
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Leuk project en mooi verslag. Ik volg het met plezier.
Ik ben niet echt een houtsoortenkenner maar juist vandaar de vraag: is dit wel Douglas? (zoals je in het begin schreef). Mij lijkt het Oregon Pine. Het is een vraag vanuit interesse. Voor de bank maakt het niet uit denk ik .

Klaas
Nee, Oregon Pine is veel geler van kleur. Maar ze lijken soms erg op elkaar, zeker!
Het pallethout dat er nu op ligt is gewoon waaibomenhout (voornamelijk vuren).
Er komt een eiken tint beits op dus ik hoop op een leuk contrast :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De vuren latjes erin geschroefd:

20220226_191505.jpg

En daar dan plankjes passen in gemaakt. Ze zitten vast met spijkertjes. Lekker simpel.

20220226_193908.jpg

20220226_195018.jpg

Daarna mocht 'ie op z'n kant om de onderkant te beitsen. Die beits is voor het kleurtje, maar ook om te preserveren, dus de stukken die je niet ziet zijn óók belangrijk.

20220226_195359.jpg

En zo staat het eerste laagje beits dan te drogen. Het kleurt langzaam steeds donkerder.
Zodra droog komt er een tweede laag op, en daarna gekookte lijnolie (die witte jerrycan op de achtergrond bevat 20 liter van het spul, dus ik kan weer even voort).

WhatsApp Image 2022-02-26 at 20.50.46.jpeg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
In het kader van 'wat besparen we hier nu precies' :

Zij vragen rond de 5000 euro:


Deze mag voor 2000 euro van eigenaar wisselen:


En deze spant de kroon met 6000 dollars:


Ja, je hebt de Ramia's van Baptist maar dat is een hele andere orde - demontabel en van veel dunner (gelamineerd) hout gemaakt. Nou had ik ook gewoon dik, fatsoenlijk eiken kunnen kopen en dan was ik heel wat duurder uit geweest natuurlijk. Tot noch toe zit ik onder de 200 euro aan materiaal (en da's inclusief Beits en Olie), maar ik moet nog klemmen kopen...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De twee rechte zijkanten van een oude IKEA matrasbodem waar nog zo'n handige rand aan zit dienen als geleiderails. Deze heb ik waterpas gemonteerd in de lengte en ten opzichte van elkaar.

20220227_104752.jpg

Twee van de latten uit die matrasbodem worden de steun en geleide voor de frees, met een paar gekunstelde wieltjes voor soepel lopen langs de zijkant.

20220227_110651.jpg

De bovenzijde van de rails en de latten heb ik ingespoten met siliconenvrij houtglijmiddel, waar ik ook de oppervlakte van mijn machines mee behandel. Dat zorgt voor minder frictie zonder dat dit het oppervlak aantast of beits/olie onmogelijk maakt.

20220227_112734.jpg

Uiteraard kom ik weer allerlei nieuwe problem... eh, leermomenten tegen. De vibratie van het grote bitje doet soms de diepte 'lock' lossen, maar ook de dieptestop verliest langzaam maar zeker tiendes van millimeters gaandeweg waardoor ik stiekem steeds dieper ging. Ik ben dus iets meer oppervlakte verloren dan bedoeld.

Daarom nogmaals met een hele lichte/ondiepe beweging overgedaan om het iets vlakker te krijgen.

20220227_115342.jpg

Het is zeker niet perfect en je ziet er nog wat sporen in, maar na een paar keer met de bandschuurmachine erover is het relatief vlak. De waterpas erover laat zien dat het best goed gelukt is. Omdat het nu makkelijker is dan wanneer hij geflipt word, nu alvast de breekrandjes eraan en de beits erop.

20220227_134949.jpg

Zodra de beits droog is word het blad omgedraaid - dit was slechts de onderkant, mooi dat ik hier de fouten heb gemaakt dus) en gemonteerd op het frame. Dan word het zaak om de bovenzijde vlak, glad en waterpas te vlakken met dezelfde methode, maar dan met meer kennis en ervaring.

Het lastigste word nog het (zo) perfect (mogelijk) recht afzagen van de kopse kanten. Ik heb geen machines om dat te doen dus het word grotendeels handwerk (waarschijnlijk wel inzagen met de handcirkelzaag). Nu ik dat zo schrijf, waarschijnlijk wil ik de onderzijde alvast inzagen voor hij op het frame ligt, scheelt weer moeilijk gemanoeuvreer.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hmmm, ik had hier nog niet heel erg bij stil gestaan, maar zoals ik de boel nu gepland heb komt de verzonken klem rechts aan de kop van de werkbank terecht. Dit terwijl alle voorbeelden die ik kan vinden de klem links op de kop hebben (en dan eventueel verzonken). Voor het verzinken zou ik zo eentje gebruiken:


maar misschien kan ik de kop beter strak afzagen en iets over de hele breedte van de kop monteren?


Ik heb nooit zo'n ding gebouwd óf gebruikt dus weet niet wat wijsheid is. Die tweede Veritas schroef lijkt echter niet makkelijk in te bouwen te zijn in ~13cm massief hout. Ik heb aan die zijde wel overhang, maar hij zal er dan wel onderop komen. De Irwin hoef ik maar een klein beetje in te frezen, en dan een houten blok met iets overhang aan het klemgedeelte, om hoog genoeg uit te komen en gelijk met het blad te liggen.

Voor de grote 'leg vise' aan de linkerzijde denk ik dat ik hier voldoende aan heb?


En dan lijkt me dit een nuttige toevoeging....

 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
The mark of the master is how he hides his mistakes...

De oplettende kijker weet misschien nog wat ik onder het te verlijmen blad twee vuren geschaafde balken had liggen. Deze dienden om de boel recht uit te lijnen aangezien mijn grote klemmen zo krom als een hoepel zijn en daar dus niet op vertrouwd dient te worden (het hielp geen zier, maar dat terzijde).

Uiteraard sijpelt er lijm uit bij het klemmen waardoor de vuren balken verlijmd waren geraakt met het werkblad. Geen probleem, daar gaat later toch de frees over, dus die bikken we wel los.

20220223_203943.jpg

Fast forward naar vanavond...

Ik wilde het blad op het frame kantelen, zonder dat het van de behandeltafel zou schuiven (want die is iets hoger) en zonder risico dat de hele bende op mij terecht zou komen. Dus... ik legde twee lange balken op het frame om dit net zo hoog als de behandeltafel te maken, en kantelde het werkblad daarop. So far, so good....

Vervolgens gebruik ik één van de vuren balken als hefboom om het blad langzaam te laten zakken, met de intentie om die eronder liggen later weg te halen. Maar de vuren balken zaten een stuk minder stevig verlijmd als ik eerder dacht....

WhatsApp Image 2022-02-27 at 19.45.25.jpeg

De vuren balk liet los van het blad, en het blad kletterde met een klap op het frame. Was dat op de poten gebeurd, was er niks aan de hand geweest. Maar ik had ze (dom genoeg) boven de dragers gelegd. Mijn geluk is dat de balk alleen lengtewijs is gescheurd, de vezels zijn in principe niet 'door'. Bovendien word het gewicht vooral op de poten gesteund en dienen deze dragers vooral voor het fixeren van het blad.

Ik heb er dus een zwik SMP tussen gesmeerd, geklemd, en schroeven er doorheen gejast, bovenlangs. Dat zie je straks toch niet meer, en er komen ook nog bouten de andere kant op zodra het blad vastgezet word. De pen-en-gat verbinding is nog heel en als ik de boel straks, na het drogen, gladschuur en opnieuw in de beits zet zie je er waarschijnlijk niks meer van.

WhatsApp Image 2022-02-27 at 19.19.38.jpeg

20220227_192931.jpg

20220227_192938.jpg

:rolleyes:.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
goed opgelost! Shit happens. Ik had een trap die op mijn mooie eiken stoel viel en die doormidden haalde. Dat is nog niet hersteld helaas. Dit ziet straks niemand meer en structureel is het dik in orde.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Oei. Best wel een klap.
Wat me op viel, je hebt de pennen aan de bovenkant van de balk zitten. Als je nu druk op het midden van de balk uitoefent dan heb je een "grotere" kans op scheuren dan wanneer de pennen aan de onderkant van de balk zaten. Mocht je je daar zorgen over maken dan zou je nog een losse pen kunnen toevoegen. Stevige deuvel dwars door de poten de lange liggers in.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Oei. Best wel een klap.
Wat me op viel, je hebt de pennen aan de bovenkant van de balk zitten. Als je nu druk op het midden van de balk uitoefent dan heb je een "grotere" kans op scheuren dan wanneer de pennen aan de onderkant van de balk zaten. Mocht je je daar zorgen over maken dan zou je nog een losse pen kunnen toevoegen. Stevige deuvel dwars door de poten de lange liggers in.
Bij mijn eetkamertafel waren de pennen veel dieper/groter maar hier was het hout zo dik dat ik anders niet diep genoeg kon komen met mijn forstner bits dus heb ik ze kleiner gemaakt. De bedoeling was alleen maar om het blad eraan te fixeren, omdat het gewicht al door de poten gedragen word vanwege de stijfheid van het blad. Mijn eettafel is 3x1m en 4cm dik dus die kan doorhangen/buigen, daarom dikkere pennen en een middenligger, maar deze is maar 1m70x70 en 13cm dik dus hangen zal niet gebeuren. Ik had er natuurlijk niet op gerekend dat ik het blad zou laten vallen, maar met 100+ kilo van die hoogte zou die balk ook wel gescheurd zijn met een volledige pen hoor.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Poging #2 :).

WhatsApp Image 2022-02-28 at 09.32.03.jpeg

Zelfs zonder schroeven erin ligt het blad al zo solide dat je er op zou kunnen schaven.
Volgende stap is het blad afzagen om de kopse kanten netjes te krijgen. Ik denk dat ik de verzonken klem laat voor wat het is... ik zaag beide kanten parallel af en een klem op de kopste kant steekt dan iets uit, maar dan ben ik wel vrij in de positionering.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.626
1.834
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Omdat de betonnen vloer niet perfect vlak is op alle plaatsen in de werkplaats heb ik de bank alvast op, wat waarschijnlijk de vaste plaats gaat zijn, neergezet. Daarbij was er een minieme hoeveelheid 'wobble' van linksboven naar rechtsonder wat eenvoudig verholpen was door rechtsboven en linksonder met de bandschuurmachine de bovenkant van het frame iets bij te werken. De balk die eerder gebroken en gelijmd is, heeft nu een lichte buiging (overzijde op deze foto) maar dat trekt recht zodra de schroeven (6.0x160mm) onderlangs het blad in gaan.

WhatsApp Image 2022-02-28 at 11.49.24.jpeg

Ik heb besloten eerst voor het vlakken van het blad te gaan. Dat maakt weer zoveel millimeter minder om straks door te zagen... de freesmal is daarom weer gemonteerd en waterpas gesteld. Op de foto is alleen het midden gemeten maar hij is in alle richtingen waterpas.

WhatsApp Image 2022-02-28 at 11.49.25.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.