Het regent werkbanken (Roubo Houtbank bouwverslag)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
2022-03-03 10.32.15.jpg

2022-03-03 10.32.19.jpg

2022-03-03 10.32.22.jpg

De kleur van het blad is na de tweede beitslaag aan het bijtrekken. Ik denk dat ik een derde laag nodig heb om helemaal bij het frame te kleuren, zeker bij de plek van de reparatie. Terwijl de bank droogt kan ik werken aan het hout voor de grote beenklem links voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nu heb ik wel een lastig vraagstuk....

De klem is op advies van Baptist geweest, speciaal omdat ik zo'n dik blad heb. Het is een simpel ontwerp, maar word normaliter gebruikt onder een wat dunner blad met een verdikte rand waar de metalen roedes doorheen steken.

WhatsApp Image 2022-03-03 at 14.03.53.jpeg

Nu heb ik twee opties, maar optie twee is eigenlijk geen optie...

Optie 1: ik monteer hem onderop. Ik hoef alleen gaten in de korte ligger te maken waar de roedes doorheen kunnen steken. Ik moet dan wel een vrij hoog blok benutten als klemblok. Het blad is immers 13 centimeter, maar de schroefgaten voor de klem zitten daar onder, dus mijn blok moet toch wel een centimeter of 18 hoog zijn, op zijn minst. Monteer ik dat blok met de nerf horizontaal loop ik serieus risico dat dit blok onder de krachten die hier gaan spelen simpelweg doormidden barst. Doe ik het verticaal, vermoed ik dat ik de draadbouten waarmee het blok aan de klem vast zit simpelweg door het hout trek (want die zitten dan dicht tegen de rand van de vezels). Ik zou een verlijmd blok kunnen maken met vezels in beide richtingen, maar niet te dik, want dan verlies ik kostbare klemruimte.

Optie 2 is verzinken in de onderzijde van het blad. Maar dan moet ik 1) echt serieus diep gaan om het probleem met het klemblok te verminderen, en 2) ook de roedes over de hele lengte verzinken.... eigenlijk niet echt een optie. Ja, dan moet het hele blad er terug af, en dan moet ik een dag met de frees aan de slag. Eigenlijk gekkenwerk.

Wat zien jullie hierin?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Weet niet hoe dik de stangen zijn.
Maar zou het lukken met een slangenboor/speedboor?
Bekijk bijlage 116165
even op het blote oog is de middelste minimaal 25mm in doorsnee. De geleideroedes minder, maar eentje heeft een borgring op het eind die minstens die groot is. Een gat van tegen de 30mm is aanbevolen denk ik.

- edit -

even gemeten. 35mm zou veilig zijn voor de grote schroef-as, en het gat moet toch wel 40cm diep zijn, dan. Een slangenboor op die maat is aardig prijzig.
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Ja maar met die verlenging kan je af met een kortere of een speedboor.
Gewoon rustig aan boren en niet haasten ga je een heel eind mee komen .
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja maar met die verlenging kan je af met een kortere of een speedboor.
Gewoon rustig aan boren en niet haasten ga je een heel eind mee komen .
Wacht even, jij zou gewoon een normale speedboor met dit verlengstuk gebruiken? Hoe betrouwbaar gaat zo'n ding 'recht' door het hout heen? Ik heb niks aan een gebogen kanaal...

Is het niet simpeler dat ding er gewoon onder te klappen en een fatsoenlijk klem-blok-idee te ontwerpen?
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Mmm. Dit is de zijde met de lange overstek. Gek idee. Kun je het blad nog verplaatsen zodat de kopse kant vlak met de dwarsbalk komt? Dan hoef je de gaten alleen maar door die balk te prikken. De montageplaat zet je achter de dwarsbalk. De dwarsbalk en de kopsekant vormen genoeg oppervlak om de bek straks tegenaan te drukken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mmm. Dit is de zijde met de lange overstek. Gek idee. Kun je het blad nog verplaatsen zodat de kopse kant vlak met de dwarsbalk komt? Dan hoef je de gaten alleen maar door die balk te prikken. De montageplaat zet je achter de dwarsbalk. De dwarsbalk en de kopsekant vormen genoeg oppervlak om de bek straks tegenaan te drukken.
Dat lost mijn probleem niet op - de overspanning van onder naar boven. De diepte ervan is het probleem niet.
Ik moet gewoon een hele grote (hoge) bek maken en ik ben bang dat het houten blok dat ik daarvoor wil gebruiken dat intern niet aankan. De overhang is juist heel handig om grote objecten doorheen te hangen en te klemmen, ook als die onderaan niet recht zijn.

Misschien moet ik een blok maken met aan beide kopse kanten een balk die erin gezwaluwstaart zit? Dan heb ik vezels in beide richtingen (verti- en horizontaal) zodat het meer laterale druk aan kan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even voor de duidelijkheid:

WhatsApp Image 2022-03-03 at 15.34.51.jpeg

De dikte is hier zo'n 13cm. De klem zit ónder het blad. De schroefgaten in het klemgedeelte (rechts) komen dus ook ónder het blad uit. Als ik een blok hout wil gebruiken in deze opstelling, moet dat blok hout dus dieper zijn: 13 om vlak met het werkblad uit te komen, plus genoeg 'vlees' om de draadbouten door de klem in het blok te draaien.

Ik kan voor dat blok dan kiezen, zet ik de nerf verticaal of horizontaal:

WhatsApp Image 2022-03-03 at 15.34.51 (1).jpegWhatsApp Image 2022-03-03 at 15.34.51 (2).jpeg

Horizontaal is het grootste risico - het blok zou in de breedte (langs de nerf) kunnen splijten als ik begin te klemmen. Verticaal moet ik extra veel vlees onderop hebben zodat de bouten zichzelf niet naar buiten trekken... en dat staat ook weer niet zo fraai.


Slangenboren door het blad heen vind ik een groot risico, ik heb geen enkele manier om te boor te sturen/geleiden en over 40+ centimeter is zo'n ding behoorlijk flexibel. Zeker omdat ik met de nerf mee zou boren heb ik grote kans dat ik het kanaal niet recht boor, en dan heb ik er precies niks aan...

- edit -

Hoe langer ik erover nadenk, hoe logischer een samengesteld klemblok lijkt. Ik zou er desnoods een kanaal onderlangs in kunnen boren met stalen roedes erin ter versteviging. Zie je niks van.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nog een andere vraag: Ik wil de bek bekleden met leer. Maar ik ben vegetariër en gebruik/koop liever geen producten waar dieren in verwerkt zitten :p. Dus als ik dan al leer gebruik, dan liever hergebruik. Ik heb alleen niks liggen. Iemand een lap waar ik wat mee kan? Of een idee voor een alternatieve bekleding?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Volgens mij moet je gewoon een groot klemblok pakken. Desnoods versterkt met een stalen plaat, of een samengesteld blok.

Qua bekleding: Benchcrafted gebruikt kurkrubber, en ook the Anarchist workbench door onze collega op het forum. Op zijn aanraden heb ik het ook gekocht: Koop Online: Kurkrubber - Kurk & Co..
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Is dit wat je bedoeld? En dan de montage plaat achter de plank.
Bekijk bijlage 116169

Nee. Uiteraard kan dat ook nog maar dat zou niks toevoegen want de kracht word bovenin geplaatst.

Ik heb de knoop doorgehakt, en het zit nu zo:

WhatsApp Image 2022-03-03 at 16.59.49.jpeg

Vanavond dus een samengesteld blok bouwen dat aan het zwarte (beweegbare) gedeelte van de klem vast komt te zitten. En even een fijne bedekking regelen van de bek. Gezien de positie ga ik gewoon voor een blok dat de breedte van de achterzijde beslaat, kan het gelijk doubleren als lijmklem :).
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik gebruik als blok gewoon aan beide zijdes beuk, zonder iets erop..
En nu na een paar jaar zie je wat slijtage, maar als het te erg is vervang ik het blok gewoon.

Heeft het een reden dat je het blok wil bekleden?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Je zou de bek van de bankschroef ook kruislings kunnen lamineren voor meer stevigheid.
Data
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.