Ervaring met lucht ontvochtigers?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
De beredenering is te volgen ja, ik kan/ga geen leidingen naar de garage trekken dus voor mij geen optie. Wellicht voor een ander. Ik ben nog niet klaar met experimeteren met de zibro kachel. Het verbruik om het op een graad of 14 te houden viel me tegen maar afgelopen nacht heb ik 'm op 10 graden gehouden en er leek nauwelijks brandstof verbruikt te zijn.

Ander pluspuntje is dat het van 10 graden binnen een paar minuten goed op temperatuur is v.w.b. comfort. De trui kan zelfs uit.

Belangrijker is dat als ik met een graad of 10 in een enigzins efficient werkgebied kom van een energiezuinige luchtontvochtiger heb ik denk ik wel een aardige oplossing.

Daar bovenop overweeg ik isolatie om het verbruik nog verder terug te dringen... maar dat moet ik nog maar even bekijken.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Ik heb ook nog even een aanvulling.

Gister testje gedraaid met ontvochtiger.

Waardes voor start:
8.5 graden
72% RV

Ontvochtiger heeft 1 uur gedraaid, waarbij het resultaat was;
8.5 graden
71% RV

Daarna enkel mijn 3.3 kw kacheltje aangezet waar de waarden na 2u draaien als volgt waren;
16 graden
52% RV

Een combinatie van beide heb ik nog niet getest.

7.5° is te koud om met een ontvochtiger te werken, dat heeft geen enkele zin. Vanaf een graad of 15-16 begin je een rendement te halen. Verder moet je de lucht ongeveer 2-3 keer per uur kunnen verversen. Dus als je ruimte 28m² is en pakweg 2,5m hoog, moet je een ontvochtiger hebben met minimaal 140m³/u capaciteit.

Als je echt de relatieve vochtigheid naar beneden wil, zorg dan dat de absolute vochtigheid laag is (maw, zorg dat er geen water(damp) binnenkomt (vloer, kieren, gevelbekleding die doorgeeft, ...)) en dat je temperatuur hoger is en blijft (15°+). Nadien kun je gaan kijken voor een ontvochtiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Een graad of 15 is voor nu niet te doen denk ik, zeker niet zonder isolatie. 10 graden daarentegen lijkt me wel te doen, ik heb nauwelijks brandstof verbruikt op de zibro om het 10 graden te houden de laatste 24 uur.

Hetgeen ik dus nu overweeg is deels isoleren in de hoop dat ik het verbruik verder kan terugdringen waar misschien zo rond de 15 graden goed te doen zonder al te veel brandstof.

Met deels bedoel ik dan i.e.g. het plafond en de "achtermuur".
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je de werkplaats in de winter gaat verwarmen en in de zomer niets doet, gaat over het algemeen de relatieve vochtigheid hoger zijn in de zomer als in de winter.
Ik ben er niet van overtuigd dat een onverwarmde werkplaats per definitie meer problemen met roestvorming geeft dan een verwarmde, op voorwaarde dat ze 'droog' is. Een droge werkplaats betekent voor mij voldoende dicht, gesloten vloer, niet binnen regenen enzovoort.
Er zijn gereedschappen die roesten terwijl je er naar kijkt, andere hebben er geen last van. Regelmatig gevoelige delen even in geschikte olie zetten gaat het meeste onheil voorkomen. Daar heb je geen dure apparaten voor nodig.
Hout stockeren in dezelfde condities als een bewoonde en verwarmde woning heeft voordelen voor de stabiliteit van de werkstukken. Maar dat is een ander verhaal.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ik heb zelf nog even gekeken naar de oplossingen (in mijn geval) voor het verwarmen van de werkplaats. De conclusie voor mij lijkt dat een airco de meest efficiënte manier is om de ruimte te verwarmen. Deze zijn een stuk zuiniger in het opwarmen dan een elektrische kachel.
Bijkomend voordeel is dat deze ook kunnen ontvochtigen.

Een wat simpeler LG model is al aan te komen voor €650 incl buiten en binnenunit. Natuurlijk een stuk duurder in aanschaf dan een elektrische kachel.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb zelf nog even gekeken naar de oplossingen (in mijn geval) voor het verwarmen van de werkplaats. De conclusie voor mij lijkt dat een airco de meest efficiënte manier is om de ruimte te verwarmen. Deze zijn een stuk zuiniger in het opwarmen dan een elektrische kachel.
Bijkomend voordeel is dat deze ook kunnen ontvochtigen.

Een wat simpeler LG model is al aan te komen voor €650 incl buiten en binnenunit. Natuurlijk een stuk duurder in aanschaf dan een elektrische kachel.
Welk model denk je dan aan? En wat is het bijhorende energieverbruik? (dit is namelijk ook wel een realistische optie voor mijn garage....)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je een wat wij een Heat pump noemen wil gebruiken, kan Ik je wel vertellen dat je geen centen spaart met dat.

Mijn buurman die professioneel koel installaties plaatste en onderhout en reparaties deed, had er een aangeschaft voor zijn eigen huis, en die vertelde mij dat je wel energie (gas of olie) spaarde, maar dat de kosten van electricity en de levensduur van de pomp samen, net zoveel of meer koste dan het vorige, de reden dat Ik geen heat pump plaatste.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Welk model denk je dan aan? En wat is het bijhorende energieverbruik? (dit is namelijk ook wel een realistische optie voor mijn garage....)
Zoek van te voren wel goed uit bij welke temperatuur het ontvochtigen werkt want dat verschilt nogal en denk goed aan extra stoffilters om de inlaat van de airco. Ik had een installateur die het sterk afraadde in een stoffige omgeving.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Rendement Airco en condensdroger
.Al de elektr.. energie dat in de airco (of condensdroger) wordt gebruikt eindigt zijn leven als ""warmte""
Stel dat de airco een verwarmings element, ventilator en compressortje heeft die totaal 2000 watt dissiperen dan is dat als een kacheltje van 2000 watt. Daar mag dan ruim 600 watt bij worden opgeteld als er 1 kg water per uur wordt gecondenseerd.
Bij een condensatie van een halve kg water per uur mag er ruim 300 watt bij worden opgeteld. Zo komen die dingen aan een hoge efficiency.
Bij 100% RV bevat 1 kuub lucht van 15 graden, 14 gram water.
Ik hoop dat ik de getallen goed heb opzocht.

Klaas
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Een airco is efficienter dan een gewoon kacheltje. Als je een gewoon kacheltje 2000w warmte laat leveren zal dat ook 2000w stroom kosten.

Bij een airco is dat niet het geval
A66E01F9-3EF4-4CC9-9C60-E7E0B0CB288E.jpeg

Welk model denk je dan aan? En wat is het bijhorende energieverbruik? (dit is namelijk ook wel een realistische optie voor mijn garage....)
Ik had het nu over deze
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een airco gaat inderdaad ontvochtigen. Maar je gaat dan wel de warmte naar buiten blazen. Geen goed idee in de winter lijkt mij.Bovendien ga je ook een minimum ruimte temperatuur moeten aanhouden. Als het binnen te koud is, gaat het toestel niet meer in koelmodus. Je zou wel een warmtepompboiler kunnen overwegen. Dan gebruik je de warmte tenminste nog nuttig.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Mathieu, je opmerking dat bij koelen een deel van de warmte naar buiten gaat is een belangrijke toevoeging Die energie gaat verloren in dit geval. Ik gaf in item 70 dat condensatie warmte vrij komt. Er had bij moeten staan dat airco's gedurende een deel van hun taakje warmte naar buiten moeten blazen.

Ik zie overigens (nog) niet hoe een airco hier in deze toepassing effectiever is dan een kachel.

.
 
Laatst bewerkt:

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
In mijn geval is het in de winter zo dat verwarmen genoeg is om de rv ver genoeg omlaag te brengen. In de zomer zou de ontvochtiger stand gebruikt kunnen worden. Daarbij kan ik heel makkelijk een transmitter programmeren die samenwerkt met mijn temperatuur en vochtmeter waardoor ik logica kan insluiten waarbij hij gaat ontvochtigen bij een bepaalde luchtvochtigheid of verwarmen bij een bepaalde temperatuur.

Dan vraag ik me verder nog af wat je bedoelt met warmte naar buiten brengen in het geval van ontvochtigen. Een airco brengt namelijk nooit daadwerkelijk lucht naar buiten. Die functioneert op basis van koudemiddel (r32). Tenzij dat je dat niet letterlijk bedoeld natuurlijk?
 
Laatst bewerkt:

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ik zie overigens (nog) niet hoe een airco hier in deze toepassing effectiever is dan een kachel.

.
Met effectiever heb ik het over het stroomverbruik om te verwarmen zoals in het eerdere plaatje afgebeeld staat. Puur als we het over electrisch verwarmen hebben

Ik spreek ook uit de ervaring dat we op de bovenverdieping 3 binnenunits hebben die gekoppeld staan aan 1 buitenunit. Met deze unit verwarmen ik gedurende de werkdag ook mijn kantoor en als ik het verbruik daarvan vergelijk met het verbruik van mijn bouwkachel in de garage is dat een flink verschil. De airco heeft minder stroomverbruik om dezelfde temperatuur te bereiken
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@mhermans: Met alle respect: Overtuig me met een (verwijzing naar een) fysische onderbouwing. Mag ook met een goed opgezet experiment.

Wat wel duidelijk is dat ik het (nog steeds ;)) niet snap. Kortom: Wat vergelijk je hier)?

Maar eh, vraag is bedoeld om allen wat op te steken hoor. Geenszins negatief bedoeld.
Klaas
 
Laatst bewerkt:

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ik vat het ook niet negatief op. Ik ben ook zeker geen expert op dit gebied dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

Ik zal even wat uitgebreider proberen te noteren wat ik precies bedoel.

1. Ik heb het in deze situatie uitsluitend over elektrisch verwarmen, dus niet over een toepassing als de zibro
2. Als ik het over een airco heb praat ik over een split unit met een buiten en binnen unit
3. In mijn geval gaat het om een geïsoleerde garage
4. Ik heb de afgelopen weken meerdere keren mijn bouwkacheltje gebruikt om de relatieve luchtvochtigheid omlaag te brengen. Met als voorbeeld gister;
start temperatuur: 10 graden
start luchtvochtigheid: 72%
na aanzetten kachel voor 3u: 20 graden & 45% luchtvochtigheid


Laten we als voorbeeld even een 2000W convectorkachel nemen.
We mogen er in dit geval vanuit gaan dat 2000W aan warmte ook 2000W aan stroom kost.

Laten we nu een airco zoals de LG nemen. Deze heeft een SCOP van 4.
De scop is geeft weer wat het rendament van verwarmen is op basis van ons klimaat. Deze wordt bepaald door metingen die gedaan worden bij verschillende temperaturen.

De scop van 4 houd het volgende in;
4000W aan warmte kost 1000W aan stroom.

Op die manier kun je dus stellen dat je voor 0.5 van de stroomkosten 2 keer zoveel warmte krijgt met een airco vergeleken met een convectorkachel.

Nog even een andere vergelijking.

Deze airco: MaxiCool LUNA AER R32 3D inverter LMD-AER-09HDI-SET • Airco Druten
heeft ook een SCOP van 4 en bij een "Jaarlijks energievebruik verwarmen bij nom. gebruik van 1400 uur" een verbruik van 770kWh

Laten we even uitgaan van een prijs van €0,23 per kWh komt dat neer op;
770 * 0,23 = €177,10 per jaar

Laten we nu de convectorkachel nemen met 2 kWh per uur;
Als deze 1400 uur per jaar draait komt dat neer op 2800 kWh
2800 * 0,23 = €644 per jaar

Dan is de airco €466 per jaar goedkoper in stroomverbruik

Ik hoop dat dat het verhaal duidelijker maakt.


PS.
Niet heel belangrijk in dit verhaal, maar wil het nog even verder toelichten. Ik ben software engineer van beroep en heb het hele huis op zelf gemaakte domotica zitten. Wat betekend dat ik zelf code en hardware heb gemaakt om dingen zoals lampen, de garagedeur etc te besturen. Dit heb ik vervolgens allemaal zo opgezet dat het te besturen is vanuit homekit.
Het zou voor mij dus relatief simpel zijn om een transmitter op te zetten voor de airco die de commando's van een afstandbedienig reproduceerd.

Ik heb momenteel al een temperatuur en luchtvochtigheid meter die communiceert met homekit. Het zou dan slechts een kwestie zijn van op basis van temperatuur en luchtvochtigheid veranderingen de airco automatisch aan te sturen
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@mhermans: Dank. Interessante combinatie van kennis! Ik mis dat.

Ik heb nooit onder ogen gezien dat uit het principe van de omgekeerde koelkast in theorie zoveel energie is te halen :(. En dat die energie door de sterke verbetering van compressortje en ventielen nu ook praktisch is te winnen.

Misschien zal in de periode van het jaar dat je het meest nodig hebt die COP van een factor 3 niet worden gehaald, maar dat warmtepompprincipe is met die praktische verbeteringen zeker een weg die hier aandacht verdient.

Ik heb dit item in zijn geheel nog eens doorgelezen en denk dat om de RV te beheersen er niet valt te ontkomen aan een combinatie van flinke verbetering van isolatie en groot deel van het jaar 24/7 verwarming. Dat laatste lijkt met gebruik van een airco op warmtepompprincipe qua exploitatie tot de ""betaalbare" mogelijkheid te gaan behoren heb ik hier geleerd. Op het belang van betere isolatie wezen velen al o, maar eerste stookproefjes van Robert gaven hoop dat het met de huidig isolatie nog niet zo slecht gesteld was. Maar die hoop is later de bodem in geslagen.

Ik weet niks over betrouwbaarheid van die airco's maar met de huidig ontwikkeling van warmtepompen zal het daarmee wel goed zitten.

Ach ach, die kennis - goed onderbouwd en al - lag al lang voor het opscheppen maar ik heb het genegeerd :) .

Klaas
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
ondertussen is het een tijdje stil van mijn kant.. ik heb de diverse opmerkingen in dit onderwerp wel meerdere malen gelezen en blijf wel twijfelen of het wel nuttig gaat zijn om te isoleren.

We hebben nu wel een paar koude dagen gehad (in midden NL) waarbij het langere tijd koud blijft, zowel overdag als 's nachts. Mijn conclusie is dat voor comfort (het secundaire aspect) de Zibro prima is. Om tijdens vriesperioden de temperatuur continue zo rond de 6-8graden te houden verbruik ik weinig brandstof

Ik schat in (en dit is een GROVE inschatting met te veel variabelen) dat ik met een liter of 15-20 (á totaal 150-200EUR) wel een winter kan overleven in de zin dat ik de garage op minimaal 6 graden hou continue en als ik er even sta te werken het naar 15 graden breng. Daarmee staat ik zelfs soms in een T-shirt afhankelijk van hoe eigenwijs het hout is of hoe dom ik ben

De RLV schommelt een beetje tussen de 70 en 90% bij 6-8 graden en zakt naar zo'n 60-65% zoals me al is uitgelegd tijdens de warmere temperaturen. Het nadeel is dat ik nu wel een keer heb moeten dweilen.. en dan bedoel ik het plafond! OVERAL condens dat eraf kwam druppelen, niet alleen op het glas meer.

Zodoende overweeg ik i.e.g. het dak te isoleren aan de binnenkant. Kosten zullen rond de EUR650 totaal zijn:

EUR275 voor 15cm dik glaswol met flens
EUR300 voor 9mm OBS
+ wat los montage materiaal wat ik waarschijnlijk nog wel heb
+ bezorgkosten.

+ een flinke hoeveelheid tegenzin om een enorme rotzooi te maken in de garage.

Ik twijfel dus nog steeds of het rendabel is. Het zou namelijk maar zo kunnen dat als het dak goed geisoleerd is en eventueel de muur waar de wind/regen bijna altijd op staat, ik opeens met een goedkope ontvochtiger een enorme winst ga halen met het omlaag halen van de RLV. Hiermee bedoel ik dat ik met weinig brandstof de temperatuur in een goed werkbereik van een ontvochtiger kan houden..

Als ik NU de temp op 14-15 graden wil houden kost het me EUR50 per 3-4 dagen aan brandstof. Dat is dus geen optie..

Goed isoleren is wel echt complex.

Ik twijfel nog even verder....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Plat dak aan binnenkant isoleren is vragen om problemen. Normaal gezien moet een wand damp open zijn naar de koude kant. Vermits je nu condens hebt aan de onderzijde van het dak, veronderstel ik dat dit niet zo is (metalen dakplaten?). Je kan isolatie aan de binnenzijde aanbrengen, maar dan moet je geschikt isolatie materiaal gebruiken (dat vocht kan bufferen) en zeer zorgvuldig een intelligent dampscherm aanbrengen.
Ga je bijvoorbeeld isolatieplaten (PIR of Pur) met daaronder OSB, dan is de kans nog groot dat je condensatie tegen de dakplaten krijgt. Na een tijd zal er opnieuw water uit je plafond lopen.
Bezint eert gij begint!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.