Ervaring met lucht ontvochtigers?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dat valt niet tegen!. Met wat extra verwarming van een electr bron lijkt dit goed te gaan komen. Je kan dit eerst even proberen met een el straalkacheltje voor je besluit IR panelen te kopen. (je merkt het al: ik heb wat tegen die vaak onnodig dure IR-panelen :giggle: ),

@ mhermans: Het doet er niet toe hoeveel water er in de lucht zit. De relatieve vochtigheid is hier bepalend.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dat valt niet tegen!. Met wat extra verwarming van een electr bron lijkt dit goed te gaan komen. Je kan dit eerst even proberen met een el straalkacheltje voor je besluit IR panelen te kopen. (je merkt het al: ik heb wat tegen die vaak onnodig dure IR-panelen :giggle: ),

@ mhermans: Het doet er niet toe hoeveel water er in de lucht zit. De relatieve vochtigheid is hier bepalend.
Het valt me alleszins mee ja. Wat heb je tegen IR panelen? Het lage verbruik vind ik wel prettig ivm het feit dat alles op 1 groep zit (op 16A). geen probleem voor 1 machine + afzuiging.. maar ik moet al te veel extra's willen aansluiten en ik heb echt totaal geen zin om een grondkabel erbij te leggen.

Edit: IR panelen zijn minder zuinig dan ik in m'n hoofd had lees ik nu
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Die IR panelen zijn als oma´s straalkacheltje maar met een wat lagere oppervlak temp zodat het effect ""aan-een kant-te-warm-aan-de-andere-kant-te-koud"" minder sterk is. Zo kunnen IR panelen effectief helpen het prettiger te hebben op je lokale werkplek. Maar voor ruimteverwarming maakt het qua verbruikskosten geen reet uit welk type elektr. kachel je neemt. De goedkoopste is de beste. Mijn irritatie is dat qua aanschaf relatief dure IR panelen alom worden gepromoot terwijl voor veel toepassing een ""ouwe school"" elektr. kachel zou hebben volstaan.

In jouw geval zou (voor het comfort) een IR paneel als lokale warmte best eens heel prettig kunnen zijn. De hoofdverwarming (de zibro) voorkomt de kouwe rug en zorgt voor ""de droogte"", mits flink gesteund door een luchtdroger. Klinkt goed. (ik had niet verwacht dat het beetje verwarmen met de zibro al zoveel effect zou hebben; de isolatie van je werkruimte lijkt beter dan ik dacht).

Ik blijf dit met interesse volgen.

Klaas
 
Laatst bewerkt:

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ik heb ook nog even een aanvulling.

Gister testje gedraaid met ontvochtiger.

Waardes voor start:
8.5 graden
72% RV

Ontvochtiger heeft 1 uur gedraaid, waarbij het resultaat was;
8.5 graden
71% RV

Daarna enkel mijn 3.3 kw kacheltje aangezet waar de waarden na 2u draaien als volgt waren;
16 graden
52% RV

Een combinatie van beide heb ik nog niet getest.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Idd. Met zo'n Zibro kacheltje gaat de absolute luchtvochtigheid alleen maar toenemen ;-)
maar goed, als de absolute luchtvochtigheid toeneemt... Dan ben ik wel benieuwd naar hoe groot het absolute verschil is tussen 21 graden en 60% relatief vs 13 graden en 70% relatief. Dit is grofweg het verschil tussen binnenshuis en garage waarbij binnen er geen roest optreed op alles wat staal is.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb ook nog even een aanvulling.

Gister testje gedraaid met ontvochtiger.

Waardes voor start:
8.5 graden
72% RV

Ontvochtiger heeft 1 uur gedraaid, waarbij het resultaat was;
8.5 graden
71% RV

Daarna enkel mijn 3.3 kw kacheltje aangezet waar de waarden na 2u draaien als volgt waren;
16 graden
52% RV

Een combinatie van beide heb ik nog niet getest.
Welke luchtonvochtiger was dat? Hoe groot is de ruimte? Niet geisoleerd?

En uiteindelijk, wat was het verbruik?

Het spelletje is (wat mij betreft) zo economisch mogelijk een vriendelijk klimaat maken voor het gereedschap en dus tegen welke kosten kan je de vochtigheid terug dringen...
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Die IR panelen zijn als oma´s straalkacheltje maar met een wat lagere oppervlak temp zodat het effect ""aan-een kant-te-warm-aan-de-andere-kant-te-koud"" minder sterk is. Zo kunnen IR panelen effectief helpen het prettiger te hebben op je lokale werkplek. Maar voor ruimteverwarming maakt het qua verbruikskosten geen reet uit welk type elektr. kachel je neemt. De goedkoopste is de beste. Mijn irritatie is dat qua aanschaf relatief dure IR panelen alom worden gepromoot terwijl voor veel toepassing een ""ouwe school"" elektr. kachel zou hebben volstaan.

In jouw geval zou (voor het comfort) een IR paneel als lokale warmte best eens heel prettig kunnen zijn. De hoofdverwarming (de zibro) voorkomt de kouwe rug en zorgt voor ""de droogte"", eventueel gesteund door een luchtdroger. Klinkt goed. (ik had niet verwacht dat het beetje verwarmen met de zibro al zoveel effect zou hebben; de isolatie van je werkruimte lijkt beter dan ik dacht).

Ik blijf dit met interesse volgen.

Klaas

Ah ok, dan snap ik het wel aardig. Enige doel is comfort op een bepaalde plek, hooguit twee plekken - maar dan tegen zo min mogelijk energie. (wie wil dat nou niet...)

Ondertussen draait de Zibro vrolijk door. Temperatuur is de hele dag constant op 13 graden op minimum verbruik en met thermostaat vast ingesteld op 6 graden. Aangezien ik 6 graden vraag maar het niet onder 13 graden zakt is mijn conclusie dat de zibro geen setting heeft waar ie behalve verbranding terug schroeft ook helemaal stopt met verwarmen totdat het onder het ingesteld niveau komt. Ik heb alleen op de ramen en de deur iets condens, verder is alles droog.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Welke luchtonvochtiger was dat? Hoe groot is de ruimte? Niet geisoleerd?

En uiteindelijk, wat was het verbruik?

Het spelletje is (wat mij betreft) zo economisch mogelijk een vriendelijk klimaat maken voor het gereedschap en dus tegen welke kosten kan je de vochtigheid terug dringen...
Het gaat om deze ontvochtiger:

De ruimte is zo'n 28m2 dus de ontvochtiger is eigenlijk te klein maar dat is hetgene wat ik had staan om te testen.

De garage zou volgens de vorige bewoner volledig geïsoleerd moeten zijn maar ik heb het idee dat de betonvloer die niet gesloten is verder een pijnpuntje is qua dat betreft

Van het verbruik durf ik niks te zeggen verder.

Dus het is zeker niet de beste test gezien de ontvochtiger
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat moet ik nog minimaal 596 keer lezen voordat ik het echt goed snap... Maar wat is de conclusie?
@Robert_T
bovenstaande vraag kwam op onderstaand bericht van mij
je haalt het zakken van de luchtvochtigheid van 88 naar 65 % aan
dat komt omdat je van 5 of 10° naar 15° gegaan bent
als men de luchtvochtigheid in % uitdrukt, dan is dat temperatuurgebonden
de lucht van 15° kan meer vocht opnemen dan die van 10 of 5°
vandaar dat de luchtvochtigheid in % uitgedrukt, zakt
in absolute waarde zit er nog even veel vocht in die warmere lucht
zakt de temperatuur weer, dan gaat de relatieve luchtvochtigheid weer omhoog
hier de rechtstreekse link naar joost de vree

1638559452368.png
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Welke waarde is nu eigenlijk van belang om roest tegen te gaan? Relatief of absoluut?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Welke waarde is nu eigenlijk van belang om roest tegen te gaan? Relatief of absoluut?
volgens mij relatief, want relatief duidt op de verzadiging van de lucht met vocht
om die reden is het gemiddeld in de winter binnenshuis te droog, omdat het buiten kouder is, en er in absolute waarden minder vocht in de lucht zit
hoe minder de lucht verzadigd is, hoe minder kans op afzetting van het vocht op materiaal en gereedschap
dit in een omgeving waar temperatuur en vochtigheid stabiel zijn
af en toe krijg ik toch condensatie op mijn machines, omdat het overvloedig regent, de buitentemperatuur plots omhoog gaat, de lucht vochtiger wordt, en mijn machines nog kouder gebleven zijn
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Alleen relatieve vochtigheid is van belang.

En verder (samengevat):
Om roestvorming te voorkomen moet RV 24/7 beneden pakweg 50% worden gehouden. Dat is wat streng; je kan altijd compromissen met jezelf sluiten. Om dat te bereiken is voor groot deel van het jaar 24 uur/dag stoken nodig. Evt kan de kachel deel van de dag uit mits een droger zorgt dat de RV beneden de gewenste waarde blijft. (vrijwel zeker nodig als een bron zoals de zibro wordt gebruikt).
Om de stookkosten laag te houden is isolatie nodig. (maar gezien de eerste resultaten van stookproefjes is die isolatie niet bar slecht).

De verwarming dient alleen om de RV te beheersen. Om lokaal het comfort te verhogen kunnen evt IR panelen dienen.

De discussie blijft beetje lastig door de nog gebrekkige kennis van thermische eigenschappen van de ruimte en de twee doelen die - althans in de discussie - door elkaar blijven spelen: roestpreventie en comfort .

Klaas
PS: Ik hoop dat ik het niet te drammerig heb opgeschreven.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
SJEZUS WAT DRAMMERIG! :ROFLMAO:

Anyway. Vanwege eerder commentaar over de relatieve vochtigheid vs absolute hoeveelheid vocht ben ik even op het verkeerde ben gezet, vandaar m'n vraag van vanochtend, wat nu het meest relevant is. Aangezien het klimaat primair is om m'n gereedschap goed te houden is dat wat mij betreft irrelevant.

Het verbruik van de kachel is uiteindelijk toch ook best hoog. Met een buitentemperatuur heb ik de garage 24u lang op 13 graden kunnen houden op de minimale stand. Dat is dus grofweg 5 dagen per 20L = EUR65. Wanneer het kouder is zal het verbruik toenemen.

Ik zou nog eens kunnen kijken hoe het gaat als ik met de timer ga werken waarbij de kachel niet 24x7 aanstaat maar in blokken zodat het i.e.g. alsnog IETS warmer is dan buiten - en welke invloed dat heeft op de RV waarde.

Inmiddels vraag ik me dan toch af of het plafond isoleren geen valide optie is, eventueel met de muur die het meeste regen en wind te verduren krijgt. Dat hoeft op zich niet veel te kosten en is goed te doen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb 2 dé- humidifiers hier in huis, die werken good zolang als het warm en vochtig is, droger en kouder en ze stoppen om goed te werken, de koelers hebben dan niet genoeg verschil met de lucht om goed te werken, de compressors draaien misschien wel maar de koelers nemen geen of heel weinig vocht uit de lucht, en dat is nu van 50% to 60%.

Het grootste probleem met vocht is dat de beton and de stenen muren steeds vocht opnemen van de lucht en de grond, en die dan verdampt in je ruimte, vooral de betonnen vloeren geven steeds vocht af dat ze uit de grond opnemen, de reden dat je nooit houten wanden direct op een betonnen vloer mag zetten.

Dan het andere probleem is het verwarmen van de lucht, die will dan weer meer vocht opnemen, dan laten we de lucht weer afkoelen en de vochtigheid gaat sterk omhoog, alles dat niet droog en warm is zal condensatie er op krijgen, hout neemt het op en staal/metaal gaat roesten.

Een ruimte met constante warmte die hoger is dan buiten zal veel minder last hebben van condensatie dan een die alleen tijdelijk verwarmd word en dan weer kouder word.

Je kan use silica gel met een klein ventilator, niet goedkoop maar ja dat werkt, met het nodige drogen van de beads regelmatig.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Nog een paar opmerkingen:

Allereerst:
Het volgende punt is hier vaker genoemd maar misschien in de loop van de discussie onvoldoende benadrukt:
Omdat een kachel van het type Zibro geen afvoer heeft komt er door de verbranding veel vocht in de ruimte. Toch daalt de RV doordat de ruimtetemp steigt . Zodra de zibro uit is moet de droger dat vocht er uit halen en als het een condensdroger is moet dat snel (voor de temp te laag wordt). Het is een begaanbare en interessante weg, maar .... etc.

Ik wilde nu eigenlijk een ander punt maken, nl. kosten:
Stel een dat aardas voorlopig gaat stabiliseren op 40 cent per kuub. De calorische waarde is ruwweg 10 kWh per kuub.
Stel het rendement van een gaskachel met afvoer op 70% (ik heb hier geen verstand van maar het is lager dan 100%). Dan is effectief de cal waarde 7 kWh per kuub, afgerond 0,06 euro per kWh.
Elektriciteit kost 0.25 per kWh.

Stel dat je 100 dagen per jaar 24 uur per dag moet stoken met 1000 watt gemiddeld. 100x24x 1kW=2400 kWh
Dan kost met gas stoken : 2400x0,06=144 euro per jaar
En elektrisch stoken 2400x0,25=600 euro per jaar.
We vergeten de afschrijving en installatie hier even. Het is toch al een sommetje met forse aannames.

Jaja, ik weet het, gas gaat weg maar dat gaat nog wel even duren hoor en waarschijnlijk is een gaskachel 2e hands nu al ""geen cent"" meer waard. Ik heb dit niet gecheckt op bv MP.

Kanttekening 1:
Gaskachel met rookgasafvoer zal veel droger stoken dan de Zibro maar minder droog dan elektr. of CV. Hoeveel minder? Ik herinner me het gepiep van mensen met een piano toen ze over gingen van gaskachel naar CV. Mogelijk komt dat door voortdurende aanvoer van buitenlucht tbv de verbranding. Ik heb hier geen verstand van.

Kanttekening 2:
Als ik het goed heb opgezocht is een Zibro (gestookt met de speciale Zibro-brandstof) ongeveer 2 keer zo goedkoop qua stookkosten dan een elektr. kachel.

Tenslotte:
Misschien heb ik in de discussie wat gemist maar heb je een aansluiting op je CV overwogen? Die ketel heeft een hoger rendement dan 70% en het is een echt droge bron van warmte . Een elektr. stralertje kan evt voor lokaal comfort zorgen.

Nu hou ik voorlopig mijn mond :)

Klaas
typo: eerste kWh veranderd in kW in 100x24x 1kWh =2400 kWh (zo''n foutje mag niet :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.