Ervaring met lucht ontvochtigers?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb een geïsoleerde werkplaats en die verwarm ik al jaren met een Zibro kachel.
Deze geeft een hoog vochtgehalte.
Sinds 2 jaar heb ik er een Qlima DD208 lucht ontuchtiger erbij en dat bevalt met uitstekend.
Bij 17 graden gaat de Zibro uit en laat ik de Qlima nog een uurtje draaien. Ik zit dan meestal onder de 60%
De Qlima geeft ook nog warmte af.
Met geisoleerd bedoel je ook echt volledig geisoleerd? plafond, wanden, vloer? Na isolatie is met een zibro makkelijk de temperatuur in het juiste werkgebied van een energiezuinige ontvochtiger te houden?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hm... na het eea gelezen te hebben dacht ik het aardig te snappen. Dat idee is nu wel weg. :oops:

Als ik het goed begrijp en even samenvat;

1) (Gecontroleerde) ventilatie en isolatie zijn beide belangrijk, in mijn geval helpt isolatie de temperatuur iets hoger te houden dan de buitenlucht als ik actief ga verwarmen op wat voor manier dan ook. Die verwarming hoeft maar weinig verschil te zijn, als er maar verschil is met buitentemperatuur. Dit heeft uiteindelijk als gevolg een reductie van luchtvochtigheid. De uitdaging hier is dat isoleren alles of niks is en dus een behoorlijk grote eenmalige uitgave en inspanning zal zijn.
Temperatuur verschil met buiten voorkomt condensatie

2) Actief ontvochtigen met een absorptie ontvochtiger. Groot nadeel hier zijn de kosten. Absorptie in aanschaf is vrij goedkoop, ik zie machines voor minder dan EUR300 maar de energiekosten zullen flink oplopen. Ik neem aan dat heftig schommelende luchtvochtigheidspercentages ook weer niet handig is met hout en dus is het wel beter om het permanent af te regelen op een acceptabel percentage. 2-4EUR per dag vind ik wel heftig.

Ik heb een Woods sw22, duur in aanschaf erg voordelig in gebruik, max 200watt en gemiddeld per dag bij mij ruim onder 1kWh.

Kosten voor een werkbare temperatuur maak ik me minder druk om en is even bijzaak aangezien de tijd in de garage niet uren per dag is en dus de energiekosten beperkt zullen blijven welke methode ik dan ook kies.

Zit ik nu ongeveer goed met m'n conclusies? Is het algemene advies met isolatie niet eens beginnen met het plafond en 1 muur... of gaat het sowieso wel iets doen en verdien ik dat toch wel terug op lange termijn? (lastige vraag, snap ik... maar als iedereen nu zegt dat het zinloos is is dat ook van de baan)
Isolatie is kostbaar, maar eenmalig...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Bij mijn advies ben ik er ten onrechte van uitgegaan dat je behalve roestpreventie ook een groter comfort wilde. Als ik zorgvuldig had gelezen had ik geweten dat comfort (oplossingsrichting: isol. in combinatie met verwarmen) geen grote rol speelt. Daar wordt het anders van.

Een paar puntjes: Beton isoleert veel slechter dan een halfbaksteen muur. Ik ben toch zo eigengereid te zeggen dat de vloer waarschijnlijk een belangrijk lek is die relatief makkelijk is te isoleren. Maar het is waar dat een deel isoleren een heel beperkt effect heeft.
Zibro zou ik zelf niet snel voor kiezen vanwege de risico's. Ik weet ook niet zo zeker of het echt goedkoper is dan elektr. verwarmen. Maar dat is makkelijk uit te zoeken.

Het is een lastig probleem en een beetje gissen naar een oplossing. Voor mijn eigen werkplaats heb ik nog geen oplossing gevonden die mij past :)

Klaas
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Temperatuur verschil met buiten voorkomt condensatie



Ik heb een Woods sw22, duur in aanschaf erg voordelig in gebruik, max 200watt en gemiddeld per dag bij mij ruim onder 1kWh.


Isolatie is kostbaar, maar eenmalig...

Dat is idd een kostbare machine... maar als daarmee het energie verbruik dusdanig afneemt is dat ook weer snel terug te verdienen. Staat ie in een vergelijkbare ruimte qua afmetingen? Hoe heb je alles geisoleerd?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Staat bij mij in 40m2 (en bij aantoonbaar elk jaar een nieuw filter 6 jaar garantie), qua isolatie heb ik van die pir/fermacell platen op de wanden en het plafond, op de vloer ligt pir met een betere osb plaat erop, dus vanuit binnen omdat ik er buiten niet bij kon.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Staat bij mij in 40m2 (en bij aantoonbaar elk jaar een nieuw filter 6 jaar garantie), qua isolatie heb ik van die pir/fermacell platen op de wanden en het plafond, op de vloer ligt pir met een betere osb plaat erop, dus vanuit binnen omdat ik er buiten niet bij kon.
Duidelijk, bedankt! Dat is wel echt een enorm project om achteraf te doen.. oef.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Bij mijn advies ben ik er ten onrechte van uitgegaan dat je behalve roestpreventie ook een groter comfort wilde. Als ik zorgvuldig had gelezen had ik geweten dat comfort (oplossingsrichting: isol. in combinatie met verwarmen) geen grote rol speelt. Daar wordt het anders van.

Een paar puntjes: Beton isoleert veel slechter dan een halfbaksteen muur. Ik ben toch zo eigengereid te zeggen dat de vloer waarschijnlijk een belangrijk lek is die relatief makkelijk is te isoleren. Maar het is waar dat een deel isoleren een heel beperkt effect heeft.
Zibro zou ik zelf niet snel voor kiezen vanwege de risico's. Ik weet ook niet zo zeker of het echt goedkoper is dan elektr. verwarmen. Maar dat is makkelijk uit te zoeken.

Het is een lastig probleem en een beetje gissen naar een oplossing. Voor mijn eigen werkplaats heb ik nog geen oplossing gevonden die mij past :)

Klaas
Groter comfort is nice-to-have... maar gezien de beperkte ruimte en een vrijwel vaste plaats waar ik sta zou een IR paneeltje eigenlijk al voldoende zijn schat ik in. Wie weet is het nog wel een keer mogelijk om een garage tegen "normale" bedragen goed uit te bouwen.. de ruimte in de tuin om de ruimte te verdubbelen heb ik namelijk wel... en in dat geval zijn dit zaken om direct mee te nemen.

Ben een beetje bang dat ik tot de zelfde conclusie als jou ga komen.. Al ga ik nog wel even goed kijken naar ontvochtigers.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie, leuk dat je kunt vergroten ! En je hebt al zo''n mooie ruimte :).

Ik heb zelf thuis geen ruimte en gebruikte van een dorpsgenoot een groot slecht geïsoleerd houten tuinhuis met een echte gaskachel met afvoer! In een mum van tijd lekker warm. Een condensdroger haalde veel water weg maar in de tijd dat ik er niet was en de kachel niet brandde daalde de temp te veel om hem effectief te laten zijn.
Prachtige roestvorming.

Met een adsorptiedroger heb ik geen ervaring. Bezwaar tegen drogers vind ik hun hoge energiegebruik

Ondertussen heb ik een soort kantoortje van een vrachtwagengarage van een andere aardige dorpsgenoot (in mijn dorpje wemelt het van de ""schuurtjes"" mits het dorp je kent ). Die ruimte is nauwelijks beter. Ik heb een verwarmd temp. geregeld kastje gebouwd voor de lijm en verf en wat kwetsbare spullen en sla mijn meest kwetsbare spullen thuis op. Maar "" alles"" wat even zonder vet is, roest. Rampamoeren, boutjes en soms beitels etc.).

Klaas
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Potverdorie, leuk dat je kunt vergroten ! En je hebt al zo''n mooie ruimte :).

Ik heb zelf thuis geen ruimte en gebruikte van een dorpsgenoot een groot slecht geïsoleerd houten tuinhuis met een echte gaskachel met afvoer! In een mum van tijd lekker warm. Een condensdroger haalde veel water weg maar in de tijd dat ik er niet was en de kachel niet brandde daalde de temp te veel om hem effectief te laten zijn.
Prachtige roestvorming.

Met een adsorptiedroger heb ik geen ervaring. Bezwaar tegen drogers vind ik hun hoge energiegebruik

Ondertussen heb ik een soort kantoortje van een vrachtwagengarage van een andere aardige dorpsgenoot (in mijn dorpje wemelt het van de ""schuurtjes"" mits het dorp je kent ). Die ruimte is nauwelijks beter. Ik heb een verwarmd temp. geregeld kastje gebouwd voor de lijm en verf en wat kwetsbare spullen en sla mijn meest kwetsbare spullen thuis op. Maar "" alles"" wat even zonder vet is, roest. Rampamoeren, boutjes en soms beitels etc.).

Klaas
Lijkt me een leuk dorp om te wonen, die luxe heb ik dan weer niet. :)

Overigens goed idee om een klein kastje te gebruiken wat je wel verwarmd. Wat lijm en en electrisch handgereedschap is wel een groot deel van de ellende. Misschien dat ik dat idee sowieso even van je steel. Hoe heb je het verwarmd?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
een electronische ontvochtiger werk het grootste deel van het jaa primma in niet verwarmde ruimte.
aal als het echt koud is (lees vriest) werkt hij niet maar dan zit er meestal ook weinig vocht in de lucht.

als je de ruimte verwarmt neemt de relatieve vochtigheid af maar de lucht kan dan toch veel meer vocht bevatten.
Als je veel condens wilt moet je een ongeisoleerde ruimte warmstoken
het water zal dan letterlijk van je enkelglas ramen afdruppelen als het buiten koud is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Overigens goed idee om een klein kastje te gebruiken wat je wel verwarmd. Wat lijm en en electrisch handgereedschap is wel een groot deel van de ellende. Misschien dat ik dat idee sowieso even van je steel. Hoe heb je het verwarmd?

Ik heb een vrij grote kast gebouwd met deurtjes en laden (uitwendig ruwweg 80 hoog keer 60 keer 60 cm) Dubbelwandig MDF met tussenruimte opgevuld met 2 cm tempex geloof ik. In de kast gebruik ik twee 15 watt gloeilampen in serie zodat ze samen ong 8 watt dissiperen. Ik heb er ook een thermostaatje in die bij, ik geloof, 20 graden uitschakelt. Door twee gloeilampen in serie te gebruiken blijft de oppervlaktemp van de lampen beneden een brandgevaarlijke temp ook bij weigeren van de thermostaat. Het blijft oppassen dat de lampen niet worden bedekt. Ik had ooit nog eens een soort stalen kooitje om de lampen willen maken ter bescherming.

In de kast zit ook een ventilatortje die gelijk met de lampen wordt geschakeld.

Als ik het over zou doen zou ik een eenvoudig en klein bakje/kastje bouwen met verwarmertje en thermostaatje, uitsluitend voor verf, lijm, mijn Starret en dergelijk duur roestgevoelig gereedschap. .
En kennelijk is het klimaat in mijn kast niet goed genoeg, want sommige beitels en schaven roesten toch na verloop van tijd (ehhh ... ik ben ook onvoldoende waakzaam dat vettig te houden). Nu sla ik het meest kwetsbare gereedschap thuis op. Maar ik zou eigenlijk moeten uitzoeken wat de temp en rel. vochtigheid in de kast is en het vermogen aanpassen of misschien sluiten de deuren niet goed. Mooi projectje maar nooit goed afgemaakt :).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
een electronische ontvochtiger werk het grootste deel van het jaa primma in niet verwarmde ruimte.
aal als het echt koud is (lees vriest) werkt hij niet maar dan zit er meestal ook weinig vocht in de lucht.

als je de ruimte verwarmt neemt de relatieve vochtigheid af maar de lucht kan dan toch veel meer vocht bevatten.
Als je veel condens wilt moet je een ongeisoleerde ruimte warmstoken
het water zal dan letterlijk van je enkelglas ramen afdruppelen als het buiten koud is.
Ik kan die redenering toch niet helemaal volgen. Als er met koude lucht geen condens was, zal er bij diezelfde lucht warm ook geen condens optreden. De absolute hoeveelheid vocht blijft immers dezelfde en dus ook het dauwpunt. Het kan wel zijn dat de warme lucht extra water gaat opnemen (door verdamping of activiteiten) waardoor de absolute hoeveelheid vocht stijgt. En dan kan je wel over het dauwpunt van koude oppervlaktes zoals enkel glas gaan. Maar bij kortstondig verwarmen zal er niet veel verdamping/opdroging optreden omdat de aanwezige materialen te koud blijven om uit te dampen. Tenzij je verwarmt met open vlam. Maar dat is naar mijn mening geen optie.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Als er iets duidelijk is geworden is dat het behoorlijk onduidelijk is hoe en of dit nou het beste op te lossen valt zonder enorme verbouwing... (althans voor mij).

Aangezien de temperaturen rond het vriespunt zitten 's ochtends en 's avonds ben ik inmiddels ook aan het experimenteren met een Zibro kacheltje. Ik ben van een graad of 5 naar 10+ graden gegaan in ik denk minder dan een kwartier. Een uur later was het 15 graden en al behoorlijk comfortabel. Wat wel opviel is dat ik van een luchtvochtigheid van 88% gezakt ben naar 65% binnen 2 uur.

Dit is wel wat verder experimenteren waard, zo ook wat het verbruik zal zijn ongeveer. De kachel staat nu op 6 graden ingesteld en laat het vannacht gewoon eens lopen. Het valt me niks tegen tot dusver.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Een interessant experiment. Ik ben nog wel benieuwd hoe de luchtvochtigheid verloopt in het deel van de dag dat je afwezig bent en de kachel naar ik aanneem heel laag staat of uit is.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Een interessant experiment. Ik ben nog wel benieuwd hoe de luchtvochtigheid verloopt in het deel van de dag dat je afwezig bent en de kachel naar ik aanneem heel laag staat of uit is.
Ik heb de kachel permanent aan staan op de minimale temperatuur, dat is 6 graden. Vanochtend even gekeken en het kacheltje werkt nog steeds (met de eerste hoeveelheid brandstof, dat zal een kleine 5L zijn)

Garage was 13 graden (buiten 4 graden). Luchtvochtigheid 69%.

Als nu blijkt dat ik aardig lang doe met de brandstof ga ik overwegen om een energiezuinige ontvochtiger erbij te zetten die een minder ruime werktemperatuur heeft dan de absorbtiedrogers. Eventueel aangevuld met vochtvreters.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Een interessant experiment. Ik ben nog wel benieuwd hoe de luchtvochtigheid verloopt in het deel van de dag dat je afwezig bent en de kachel naar ik aanneem heel laag staat of uit is.
Overigens qua comfort is het vrij snel 15 graden en goed te doen. Beetje een grensgeval van wat ECHT comfortabel werken is dus ik ga nu nog even kijken naar IR panelen ter aanvulling voor het comfort. Het scheelt wel dat als je geen gevoel meer in je vingers hebt, je ook niet zo snel voelt dat ze eraf liggen als het mis gaat :rolleyes:
 
  • Haha
Waarderingen: The Boktor

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Dat moet ik nog minimaal 596 keer lezen voordat ik het echt goed snap... Maar wat is de conclusie?
Conclusie (hoe ik hem opvat) is dat het logisch is dat de luchtvochtigheid bij 8 graden hoger is dan bij bijv 15 graden.

Omdat er bij 8 graden relatief minder vocht in de lucht kan zitten dan bij 15 graden. Dus het percentage veranderd maar dit houd niet in dat er per definitie minder vocht in de lucht aanwezig is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.