Ervaring met lucht ontvochtigers?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Het condens was het meest heftig toen het 's nachts gevroren had en overdag de zon erop stond. Geen idee wat dat zegt over de dakconstructie. Als ik er naar kijken van binnen zijn het groene platen, buitenkant lijkt EPDM te zijn maar of er nog wat tussen zit kan ik niet zien.

W.b. materiaal was ik van plan dit tussen de gordingen te schuiven:


Is hier iets mis mee?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Foto?
Hoe dik zijn de platen ?
Mijn werkplaats heeft een dak van osb afgewerkt met roofing. Werkplaats is behoorlijk winddicht. Geen condens. Carport zelfde dakopbouw maar open. Condens op vloer. Afdak met hout voorraad metalen damwand platen en ook behoorlijk tochtig. Tegen de damwand platen condenseert het heel fel (zoals je beschrijft in jou werkplaats). Alles is drijfnat. Enige oplossing is temperatuur van onderkant platen omhoog brengen. En dat kan enkel met isolatie op het dak. Rotswol is niet geschikt voor deze isolatie klus.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Zucht, wat ik al zei..complex.

Ik zal vanochtend eens wat foto's maken en kijken of ik ergens kan zien hoe dik de platen zijn!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het condens was het meest heftig toen het 's nachts gevroren had en overdag de zon erop stond.
je krijgt vooral condens door de temperatuurverschillen, en de daarmee gaande verschillen in absolute vochtigheid
is het 's nachts koud geweest, dan is het materiaal 's morgens nog koud
warmt de buitenlucht sneller op dan het materiaal, dan bevat die meer vocht dan het koude materiaal toelaat, waardoor je condens krijgt
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Klein overzichtje van de garage dan maar:

eerste foto is de dakconstructie. Ik kan nergens zien hoe dik de groene platen zijn. Je ziet hier ook dat er veel vocht in zit.

Tweede foto is een buitenmuur, De gordingen liggen in de gemetselde muur, tussen de muur en de platen zit een flinke spleet. Aan de buitenzijde (die laatste foto, is het wel ietswat dicht gemaakt maar ook daar kan ik niet zien wat het is.

Derde foto is de achtermuur. Daar staat de meeste regen en wind op. Hier zitten wat ventilatie openingen in, zijkanten ook trouwens.

Vierde foto close-up van de ruimte tussen dak en muur

Laatste foto is het buitenaanzicht.

Zoals gezegd is de buitenkant EPDM of ander type dakrubber.
 

Bijlagen

  • IMG_3154.JPG
    IMG_3154.JPG
    113 KB · Weergaven: 31
  • IMG_3155.JPG
    IMG_3155.JPG
    120,7 KB · Weergaven: 28
  • IMG_3156.JPG
    IMG_3156.JPG
    111,2 KB · Weergaven: 25
  • IMG_3157.JPG
    IMG_3157.JPG
    76,8 KB · Weergaven: 24
  • IMG_3158.JPG
    IMG_3158.JPG
    89,8 KB · Weergaven: 24

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit draadje heb ik niet echt in detail gevolgd
op de 1ste foto is inderdaad te zien dat er veel vocht in het plafond zit
ik zou zelfs vermoeden dat je een lek hebt
jouw dakopbouw is niet minder klassiek dan die van andere daken
een afgesloten toplaag met daar onder platen
dit jaar heb ik een osb-plafond gestoken onder hetzelfde type dak
de architect heeft de opbouw voorgeschreven
die was epdm - osb - gordingen met glaswol tussen - isover vario km duplex - osb
let wel: wanneer je op de osb van het plafond een niet-ademende verflaag zet, dan sluit je het vocht op, waardoor je kans op rot krijgt
alle kieren werden grondig met (ondoorlatende) plakband of expansieschuim gedicht
voor een technische bespreking ben ik niet bevoegd
wil je hier uit geraken, vat dan de raad van alle collega's samen, of - nog beter - vraag een architect of dakdekker om raad
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dit is ook wel precies wat ik her en der lees op de diverse sites over isolatie en ook precies hoe ik het van plan ben aan te pakken als ik er iets aan ga doen.

Enige verschil is dat ik niet weet waar die groene platen nou precies van gemaakt zijn, dat zal mijn gebrek aan bouwkundige kennis zijn.

Overigens denk ik niet dat ik een lek heb, het vocht zit in meer of mindere mate overal, als het een lek is verwacht ik dat het meer geconcentreerd zal zijn op 1 plek.

Edit: als ik dit lees: Damp-open folie nodig? » De Isolatieshop - De Isolatieshop moet de folie nog boven het isolatiemateriaal. Dat is dus niet helemaal hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Even een gedachte die het eerst bij mij opkomt.

Een dak naisoleren, zonder dat je weet hoe deze geconstrueerd is en of de gekozen isolatie hier wel bij past is een grote gok.

Als ik het zo zie, hebben we het over een platdak.

ik zou dan kiezen voor een veel makkelijker oplossing. Onze bijkeuken, was eerst een enkelsteens fietsenschuur. Planken op balken en daarop een bitumen dakbedekking. Na uitbreiding van de keuken is dit dus een bijkeuken geworden. De wanden geïsoleerd. Het dak heb ik geisoleerd volgens het omgekeerde dak principe, dus de isolatie op het bestaande dak aangebracht. Hiervoor heb ik een laag EPS aangebracht en daarop openbeton daktegels of hoe die dingen ook maar mogen heten. Dat is inmiddels al weer 28 jaar geleden. Vorig jaar de tegels eraf gehaald en op het EPS een groen(sedum) dak aangebracht. isoleert nog beter. Sedum en EPS ingesloten in een hardhouten rand. Op dat sedum kreeg ik ook nog eens subsidie van de gemeente.

D6F39F7B-CE26-4E2D-A333-AE4E740E25AB.jpeg
Hier zie je een gedeelte van dit dak. Ik heb een paar tegels opnieuw aangebracht, omdat er rechts een droogmolen op het dak staat. De slang is een grapje voor de foto.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Edit: als ik dit lees: Damp-open folie nodig? » De Isolatieshop - De Isolatieshop moet de folie nog boven het isolatiemateriaal. Dat is dus niet helemaal hetzelfde.
de bovenlaag van jouw dik is VOLLEDIG dicht
daar komt (gelukkig) geen druppel regen of vlokje vocht door
langs die kant dampfolie leggen heeft geen enkele zin
het zou trouwens een moeilijke klus zijn, want dan moet je het ook helemaal rondom de gordingen leggen
Het dak heb ik geisoleerd volgens het omgekeerde dak principe, dus de isolatie op het bestaande dak aangebracht
dat is ook een mogelijkheid
in praktijk gaat dat vlotter
het isolatiemateriaal is duurder
dat ik niet weet waar die groene platen nou precies van gemaakt zijn
op de foto's zijn de details niet te zien
als de platen niet geverfd zijn, dan is het ofwel mdf ofwel vezelplaat - ook spaanderplaat genoemd - die een drenking gekregen heeft om vochtbestendig te zijn
vochtbestendig betekent niet waterbestendig
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Even een gedachte die het eerst bij mij opkomt.

Een dak naisoleren, zonder dat je weet hoe deze geconstrueerd is en of de gekozen isolatie hier wel bij past is een grote gok.

Als ik het zo zie, hebben we het over een platdak.

ik zou dan kiezen voor een veel makkelijker oplossing. Onze bijkeuken, was eerst een enkelsteens fietsenschuur. Planken op balken en daarop een bitumen dakbedekking. Na uitbreiding van de keuken is dit dus een bijkeuken geworden. De wanden geïsoleerd. Het dak heb ik geisoleerd volgens het omgekeerde dak principe, dus de isolatie op het bestaande dak aangebracht. Hiervoor heb ik een laag EPS aangebracht en daarop openbeton daktegels of hoe die dingen ook maar mogen heten. Dat is inmiddels al weer 28 jaar geleden. Vorig jaar de tegels eraf gehaald en op het EPS een groen(sedum) dak aangebracht. Isoleert nog beter. Op dat sedum kreeg ik ook nog eens subsidie van de gemeente.
Dit is inderdaad beste oplossing. Omgekeerd dak. Moet wel bekeken worden of constructie sterk genoeg is, zeker met groendak. Een groendak houdt ook nog flink wat water vast, dus behoorlijk zwaar. Die groene platen lijken me watervaste vezelplaat, dus vergelijkbaar met OSB.
Ik zou de schuur eerst zoveel mogelijk winddicht proberen te maken.
Eventueel kan je als tijdelijke oplossing proberen met een PE folie onder de gordingen. Maar enkel om de winter door te komen. Als je vocht gaat opsluiten krijg je rot.
 
Laatst bewerkt:

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
De garage is geschakeld met de garage van de buren, de overige 3 kanten zijn vrij. op het dak iets aanbrengen heeft niet mijn voorkeur aangezien het dak gedeeld is.

Wat ik dus nog steeds niet begrijp is wat er mis is met dik glaswol isolatie tussen de gordingen met daaronder OSB? Eventueel met dampfolie tussen het OBS en de isolatie. Wat gaat er dan mis?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Het probleem is vocht. Glaswol wordt nat en verliest zo zijn isolerend vermogen. Er zijn (natuurlijke) isolatiematerialen zoals celuose en hennep die het vocht opnemen. In de zomer kan dat materiaal dan terug uitdrogen. Maar om te kunnen uitdrogen heb je een dampscherm nodig dat in de winter volledig dicht is, maar in de zomer zijn poriën opent zodoende dat het vocht terug uitgezweet kan worden.
Dus in geen geval een PE of PVC folie. Dat is ook de reden waarom OSB niet geschikt is als afwerking. OSB is dampdicht. Vocht wat achter de OSB zit kan niet meer weg.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Het probleem is vocht. Glaswol wordt nat en verliest zo zijn isolerend vermogen. Er zijn (natuurlijke) isolatiematerialen zoals celuose en hennep die het vocht opnemen. In de zomer kan dat materiaal dan terug uitdrogen. Maar om te kunnen uitdrogen heb je een dampscherm nodig dat in de winter volledig dicht is, maar in de zomer zijn poriën opent zodoende dat het vocht terug uitgezweet kan worden.
Dus in geen geval een PE of PVC folie. Dat is ook de reden waarom OSB niet geschikt is als afwerking. OSB is dampdicht. Vocht wat achter de OSB zit kan niet meer weg.
Ok, maar stel nou dat het droog is. Ik zet bijvoorbeeld een bouwdroger in de garage en ga het dak dan vanbinnen isoleren als het droog is. dus Glaswol TR312 met spijkerflens 6000x600x150mm Rd:3.75 (=3,60 m²) - De Isolatieshop. eventueel met folie eronder, alle randen dichten en vervolgens OBS platen er tegenaan.

Als er geen vocht uit kan, kan er ook geen vocht in toch?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Neen, zo werkt het niet. Dat is net het probleem. Als je de hele zaak perfect lucht en dampdicht kan afwerken zou dat wel kunnen. Maar perfectie bestaat niet. En luchtdicht is nog niet dampdicht. Je gaat altijd een beetje vochtinfiltratie krijgen. Het kan zijn dat de problemen pas na jaren tevoorschijn komen, maar dan is alles om zeep. Vochtproblemen door verkeerd aangebrachte isolatie en/of wandopbouw zijn een veel voorkomend probleem.
Zoals al gezegd is de enige juiste plek voor isolatie bij een plat dak boven op de waterdichte laag.
Onder een houten dakopbouw kan, maar heb je weinig vrijheid.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
wat Mathieu zegt klopt als een bus.
Het dak is aan de bovenzijde dampdicht. Ga je vervolgens de onderkant ook afsluiten, dan sluit je vocht op en er zullen altijd lekken zijn, waardoor er alleen maar vocht bijkomt.

B5E8FD26-10D8-4093-A355-37C7E81540AC.png
een oplossing kan zijn, om dan tussen de isolatie en het dak te ventileren Door daar een geventileerde spouw te maken. Zo is een deel van mijn keuken uitgevoerd. Maar ik ben geen bouwkundige.

Waar ik wel ervaring mee heb is schapenwol als isolatie in een zelfbouwcamper.

ik was een van de eersten die dit heeft toegepast. De situatie is vergelijkbaar met een dampdicht dak, omdat de buitenwand van een buscamper ook dampdicht is. Dit in tegenstelling met de bouw, waarbij de buitenmuren vrijwel altijd dampopen zijn.

Laatst met mijn schoonzoon zijn Tiny house met schapenwol geïsoleerd, maar daar zijn zowel de binnen- als de buitenwand dampopen.

Ten eerste zou ik het gesprek met de buren aan gaan en toch overwegen een eenvoudig omgekeerd dak te leggen. EPS is niet duur en daktegels zijn vaak voor weinig op marktplaats te vinden. Bovendien is het weinig werk. EPS-platen erop leggen. Daktegels erop en klaar is Kees.

Wordt hem dat niet, kun je schapenwol overwegen. Schapenwol werkt namelijk vochtregulerend. Het kan tot zo’n 35% van het eigen gewicht aan water opnemen. Dat gaat dan IN de vezel zitten en niet er tussen. De wol blijft droog en houdt de volledige isolatiewaarde. Bij gunstige vochtomstandigheden, staat het het vocht weer af.
Ik zou de wol dan lekker dik tussen de gordingen doen. Niet afdekken om optimale ventilatie te behouden. Het is een idee, maar nogmaals ik ben geen isolatiedeskundige.

A51C9DFC-E346-4167-8536-D90F8E9E84F3.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.