Ervaring met lucht ontvochtigers?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Niet de eerste met vocht/klimaat vragen maar na lang zoeken niet echt een antwoord gevonden dus maar even een topic openen....

M'n werkplaats is ongeveer 24m2, enkelsteens, geimpregneerd aan de buitenzijde. Het is wel goed geventileerd, overal roosters tegenover elkaar en als het enigzins normaal weer is heb ik de roldeur gewoon open. De wanden en het platte dak zijn niet geisoleerd, althans het dak i.e.g. niet aan de onderkant..

Nu meet ik een luchtvochtigheid van 75%, dat wil ik graag terugbrengen naar ongeveer 50-60%. Ik zie hier en daar gereedschap en bitjes die beginnen te roesten. Daar kan ik wel wat aan doen natuurlijk maar ik wil kijken of ik de vocht uit de lucht kan krijgen.

Een ontvochtiger met een permanente afvoer lijkt me eigenlijk wel prima. Aangezien temperatuur een rol speelt in de efficientie kijk ik naar absorbtie ontvochtigers, zoiets al dit;


Ik heb alleen geen idee wat ik ervan moet verwachten? Gaat dit uberhaupt iets noemenswaardigs doen of is het dweilen met de kraan open? Mochten er betere opties zijn hoor ik dat ook graag.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Heb je ook gedacht aan een (beetje) verwarmde kast waar je je gereedschap in opslaat? Maar als je denkt roestvorming wel te kunnen onderdrukken wat is dan je belangrijkste reden om de ruimte te willen ontvochtigen?
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dit is wel een lastig onderwerp...
Als je een onverwarmde ruimte goed ventileert zal deze in een wat langere vochtige periode ook een hoge luchtvochtigheid krijgen en is het inderdaad dweilen met de kraan open.
Als je de natuurkunde erop loslaat zijn er een paar feiten waar je niet omheen kunt, waterdamp slaat neer op koude ondergrond en als de ruimte onverwarmd is zal deze met vertraging altijd de buitentemperatuur volgen, als die oploopt kan de waterdamp dus toeslaan en is roestvorming onvermijdelijk. Goed in het vet/olie kan je e.e.a. wel vertragen.
Als je niet ventileert kan een ontvochtiger ook aardig zijn werk doen zonder 24/7 aan te slaan, een kleine verwarming om het verschil Binnen-Buiten groot genoeg te maken helpt ook.
Ik heb trouwens ook een (andere)Woods ontvochtiger en die doet zijn werk prima, neem altijd wel een ruime overcapaciteit minimaal 2 maal dus 24m2 een ontvochtiger ontworpen voor 50m2 bij voorkeur meer.
 
Laatst bewerkt:

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Ik gebruik een ontvochtiger in m'n kelder. Destijds gekocht in de lidl. Werkt erg goed. Beter is het natuurlijk om de oorzaak weg te nemen. Je kan de relatieve luchtvochtigheid instellen en hij zal ook de luchtvochtigheid handhaven.

Temperatuur heeft wel een invloed maar heeft vooral effect op hoe snel en hoeveel vocht hij op een uur uit de lucht kan halen. Bij volcontinu dus geen probleem.

Hou er wel rekening mee dat je energieverbruik zal toenemen, hij zal namelijk vol continu aan het ontvochtigen zijn.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Heb je ook gedacht aan een (beetje) verwarmde kast waar je je gereedschap in opslaat? Maar als je denkt roestvorming wel te kunnen onderdrukken wat is dan je belangrijkste reden om de ruimte te willen ontvochtigen?
Ah, nee dat bedoelde ik niet zo. Ging er meer om dat het niet direct off-topic zou gaan en ik allerlei advies zou krijgen daarover. :) Ik heb vanochtend middeltjes besteld om roest weer weg te krijgen en ballistol ter voorkoming/vertraging van additionele roest. Het primaire doel is preserveren van de gereedschappen, ook op ringetjes, moertjes etc op de stationaire machines zie ik roestvorming...
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dit is wel een lastig onderwerp...
Als je een onverwarmde ruimte goed ventileert zal deze in een wat langere vochtige periode ook een hoge luchtvochtigheid krijgen en is het inderdaad dweilen met de kraan open.
Als je de natuurkunde erop loslaat zijn er een paar feiten waar je niet omheen kunt, waterdamp slaat neer op koude ondergrond en als de ruimte onverwarmd is zal deze met vertraging altijd de buitentemperatuur volgen, als die oploopt kan de waterdamp dus toeslaan en is roestvorming onvermijdelijk. Goed in het vet/olie kan je e.e.a. wel vertragen.
Als je niet ventileert kan een ontvochtiger ook aardig zijn werk doen zonder 24/7 aan te slaan, een kleine verwarming om het verschil Binnen-Buiten groot genoeg te maken helpt ook.
Ik heb trouwens ook een (andere)Woods ontvochtiger en die doet zijn werk prima, neem altijd wel een ruime overcapaciteit minimaal 2 maal dus 24m2 een ontvochtiger ontworpen voor 50m2 bij voorkeur meer.
De ruimte verwarmen, ook maar een klein beetje is wel echt een uitdaging. Ik krijg er niet eenvoudig een gasleiding naartoe en elektrisch kost ook nogal wat aan energie, wat momenteel al geen pretje is. Ik ben al de nodige uren aan het lezen over de diverse manieren van zibro laserkachels tot IR panelen, tot hout/schaafsel kacheltjes etc etc maar alles heeft een hoop nadelen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Je hoeft maar een paar graden warmer te zijn dan buiten, maar niet geïsoleerd is dat inderdaad een uitdaging. Eigenlijk is er gewoon geen eenvoudige oplossing, sorry.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Bij de action kan je ook vocht vreeters kopen , heb er 2 grote in mijn fiets/ tuinschuur op 2 hoogtes
Alleen die moet je op bepaalde tijd het vocht weg doen en de vulling aan vullen,
Of dat voldoende is voor je is even bekijken ,
Tis ook wat voor vloer je hebt
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Toevallig dat ik momenteel met een soortgelijk probleem zit, al is bij mij de garage volledig geisoleerd.
Ik raak op het moment ook luchtvochtigheid van 70% aan. Wat wel flink daalt als ik een 3kw kacheltje aanzet.

Ik zat nu zelf ook te kijken naar een ontvochtiger en kwam deze tegen. Durf alleen niet te zeggen of het wat is.


Toevallig heeft mijn vriendin er een staan voor der salon van een ander merk dus ik ga ook eens daarmee testen wat het effect is. Dan zal ik het hier ook laten weten
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Je hoeft maar een paar graden warmer te zijn dan buiten, maar niet geïsoleerd is dat inderdaad een uitdaging. Eigenlijk is er gewoon geen eenvoudige oplossing, sorry.
Ok, stel dat ik eea ga isoleren... wat zou dan het meeste opleveren? Logischerwijs zeg ik het plafond?

Ter illustratie... foto genomen vanaf de roldeur.

- Muur links is geschakeld met de garage van de buren dus denk dat dat weinig oplevert en eerlijk gezegd ga ik die cleats niet allemaal opnieuw doen.
- De achtermuur moet ik nog wat mee en is ook de "regenkant" Is geimpregneerd. Je kan er een bak water tegenaan gooien en dat valt er zo vanaf maar kleine moeite om die muur met dampfolie, regelwerk en pir platen te isoleren.
- muur rechts is een buitenmuur met deur en raam. Ik zou die op zich kunnen isoleren zonder al te veel gedoe. alleen de afzuiging loshalen.
- Plafond is hoog zat, ook dat is prima te doen met underlayment/PIR o.i.d.
- Vloer is beton + egalisatiemiddel + epoxy.. volgens mij kan ik/hoef ik daar niks mee...?

Wat zou nou nog iets van winst opleveren aan klimaat?

WhatsApp Image 2021-11-07 at 16.45.11.jpeg
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Toevallig dat ik momenteel met een soortgelijk probleem zit, al is bij mij de garage volledig geisoleerd.
Ik raak op het moment ook luchtvochtigheid van 70% aan. Wat wel flink daalt als ik een 3kw kacheltje aanzet.

Ik zat nu zelf ook te kijken naar een ontvochtiger en kwam deze tegen. Durf alleen niet te zeggen of het wat is.


Toevallig heeft mijn vriendin er een staan voor der salon van een ander merk dus ik ga ook eens daarmee testen wat het effect is. Dan zal ik het hier ook laten weten
Heb je je wel eens verdiept in het temperatuur werkbereik? Het probleem hiervan is (denk ik) dat het bij lagere temperaturen amper nog werkt.. dat is waarom ik op een absorptie ontvochtiger ben gekomen..

De bedrijfs temperatuur zou 5-35 graden moeten zijn maar zo gauw je onder de 15 graden komt doet ie nauwelijks nog wat..

Dit is alleen maar theorie die ik overal lees. zelf geen ervaring mee...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Verkijk je niet op het stroomverbruik. De Woods tussen 335 en 600 Watt vermogen. Als dat toestel de ganse dag draait kost het je tussen 2,4 en 4,3 euro/dag (stroom aan 30 cent). De Eeese is zuiniger, 1 euro/dag.
Ik vermoed dat er een kleine koelmachine in zit (zo werkt een echte ontvochtiger tenminste). Hij gaat dus ook warmte afgeven. Afgegeven vermogen is opgenomen vermogen plus latente warmte uit de waterdamp (626 Wh/kg condens).
Een relatieve vochtigheid van 70 % is niet zo erg hoog en zal in principe geen condens geven.
In mijn onverwarmde werkplaats heb ik weinig last van roest. Sommige gereedschappen roesten helemaal niet, andere (zoals de beitel van een slechte Japanse schaaf en zaaglinten van Tuffsaws) snel.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Heb je je wel eens verdiept in het temperatuur werkbereik? Het probleem hiervan is (denk ik) dat het bij lagere temperaturen amper nog werkt.. dat is waarom ik op een absorptie ontvochtiger ben gekomen..

De bedrijfs temperatuur zou 5-35 graden moeten zijn maar zo gauw je onder de 15 graden komt doet ie nauwelijks nog wat..

Dit is alleen maar theorie die ik overal lees. zelf geen ervaring mee...
Klopt daar had ik ook maar gekeken. Maar aangezien ik zelf rond de 10 graden blijf zitten in de garage was ik aan het twijfelen of de absorptie perse nodig is. Vandaar dat ik even ga testen met die van mijn vriendin om te kijken wat het doet. Ik heb een vochtmeter op mijn apple homekit aangesloten dus ik kan het ten alle tijden actief monitoren

Ik denk dat bij mij ook meespeelt dat de vloer niet gesloten is met epoxy of verf
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Heb je je wel eens verdiept in het temperatuur werkbereik? Het probleem hiervan is (denk ik) dat het bij lagere temperaturen amper nog werkt.. dat is waarom ik op een absorptie ontvochtiger ben gekomen..

De bedrijfs temperatuur zou 5-35 graden moeten zijn maar zo gauw je onder de 15 graden komt doet ie nauwelijks nog wat..

Dit is alleen maar theorie die ik overal lees. zelf geen ervaring mee...
Als het ontvochtigers zijn met koelmachine werken deze op het principe van condenseren op een koud oppervlakte. Hoe groter het temperatuurverschil, hoe meer condens er kan neerslaan. De minimum temperatuur van het condenserend oppervlak mag niet onder het vriespunt gaan, anders gaat de verdamper bevriezen. Je gaat dus inderdaad een minimum temperatuur moeten aanhouden in je werkplaats. Maar het toestel gaat daar gedeeltelijk zelf voor zorgen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Klopt daar had ik ook maar gekeken. Maar aangezien ik zelf rond de 10 graden blijf zitten in de garage was ik aan het twijfelen of de absorptie perse nodig is. Vandaar dat ik even ga testen met die van mijn vriendin om te kijken wat het doet. Ik heb een vochtmeter op mijn apple homekit aangesloten dus ik kan het ten alle tijden actief monitoren
dan lees ik graag wat resultaten daarvan! Ik bedenk me trouwens net dat het juist in de zomer harder nodig is dan nu.. en dan heb je dat probleem niet echt meer. Kan ook een overweging zijn om bij koude temperaturen simpelweg niet te ontvochtigen.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Niet de eerste met vocht/klimaat vragen maar na lang zoeken niet echt een antwoord gevonden dus maar even een topic openen....

M'n werkplaats is ongeveer 24m2, enkelsteens, geimpregneerd aan de buitenzijde. Het is wel goed geventileerd, overal roosters tegenover elkaar en als het enigzins normaal weer is heb ik de roldeur gewoon open. De wanden en het platte dak zijn niet geisoleerd, althans het dak i.e.g. niet aan de onderkant..

Nu meet ik een luchtvochtigheid van 75%, dat wil ik graag terugbrengen naar ongeveer 50-60%. Ik zie hier en daar gereedschap en bitjes die beginnen te roesten. Daar kan ik wel wat aan doen natuurlijk maar ik wil kijken of ik de vocht uit de lucht kan krijgen.

Een ontvochtiger met een permanente afvoer lijkt me eigenlijk wel prima. Aangezien temperatuur een rol speelt in de efficientie kijk ik naar absorbtie ontvochtigers, zoiets al dit;


Ik heb alleen geen idee wat ik ervan moet verwachten? Gaat dit uberhaupt iets noemenswaardigs doen of is het dweilen met de kraan open? Mochten er betere opties zijn hoor ik dat ook graag.
Ik gebruik de Woods absorptie droger voor mijn droogzolder. Bevalt uitstekend. Ik had daarvoor een condensdroger maar die werkt alleen goed in verwarmde ruimten. Bij lage temperaturen zal de condensor bevriezen. Deze wordt automatisch ontdooit maar dat kost tijd en energie. Een absoptiedroger heeft dat probleem niet. De Woods houdt mijn droogzolder ( van 10x6 m met een schuin dak) continue tussen de 40 en 50% luchtvochtigheid. De temperatuur is ook iets hoger dan in mijn werkplaats vanwege de warmte die de droger afgeeft. Wat mij betreft een aanrader, en ja, hij gebruikt wel de nodige energie,..
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je gaat isoleren is het wel alles of niets, tenzij je het alleen doet om de stookkosten "iets" te verlagen. Ik heb mijn hele garage, plafond, vloer en wanden gedaan is ook wel relatief snel op temperatuur nu. Als ik je situatie zo bekijk zou ik het zelf eerst proberen met een ontvochtiger, dat is wel het eenvoudigst en een eenvoudig elektrische kacheltje met thermostaat en vanuit daar eventueel verder kijken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
De redenen die je aanvoert begrijp ik goed (ik heb hetzelfde roestprobleem :mad: )

Ik heb geen sommetje gemaakt maar op basis van je beschrijving vermoed ik dat je het meeste effect voor je geld krijgt als je veel isoleert en weinig verwarmt.

Als de betonvloer zonder isolatie direct op de ondergrond ligt, zal je via dat oppervlak veel warmte verliezen. Uit je beschrijving krijg ik de indruk dat vloer en plafond het eerst in aanmerking komen om te isoleren, mede omdat het me ook de ""makkelijkste"" oppervlakken lijken.

Je kan het resultaat hiervan afwachten en doet vervolgens een proef waarbij je met elektrische kacheltjes bij verwarmt om te bepalen hoeveel watt je nog nodig hebt . Elk elektr. kacheltje is goed genoeg voor deze proef. Je kan ze van jezelf lenen of je leent - heel kort, alleen voor je proefje - van de buurvrouw of van de overbuurman. Zo doe je geen dure stappen op de tast.

Veel beter is : Nu al dat proefje met de kacheltjes doen en zien hoe slecht het nu is. Vervolgens de isol. stap maken en daarna de proef met de kacheltjes herhalen. Zo krijg je beetje een beeld van de verbetering. Daarna besluit je hoe verder.

Klaas


PS1: (je hebt wel een temp meter en vochtigheidsmeter nodig en voor beide proeven dezelfde kachels gebruiken of vermogen checken met een wattmeter en een dag afwachten met vergelijkbare condities. Nou ja, je moet wat experimentele neigingen hebben :)

PS2: oeps Ik zie nu dat de adviezen alle kanten op vliegen. Niemand weet het . Daarom hou ik van proefjes.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Via de vloer verlies je niet veel warmte. De bodem onder een huis heeft een constante temperatuur van ongeveer 12°. In de winter dus soms al warmer dan de ruimte.
Zoals al aangehaald krijg je condens door contact van warme, vochtige lucht met een koud oppervlak. Je moet dus vermijden dat warme, vochtige lucht in je werkplaats terecht komt. Dat kan gebeuren als je veel ventileert (een tochtige schuur) tijdens overgang van koud naar warm weer. Je gereedschappen zijn nog koud en als er warme lucht mee in contact komt wordt het dauwpunt overschreden. Schuur winddicht maken en gecontroleerd ventileren (met mate), liefst met warmterecuperatie.
Isoleren en verwarmen gaat uiteraard helpen doordat je gereedschappen warmer blijven. En op een warm oppervlak is het dauwpunt ook hoger.
Maar los daarvan. Sommige soorten staal roesten sowieso als je ze niet grondig invet.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hm... na het eea gelezen te hebben dacht ik het aardig te snappen. Dat idee is nu wel weg. :oops:

Als ik het goed begrijp en even samenvat;

1) (Gecontroleerde) ventilatie en isolatie zijn beide belangrijk, in mijn geval helpt isolatie de temperatuur iets hoger te houden dan de buitenlucht als ik actief ga verwarmen op wat voor manier dan ook. Die verwarming hoeft maar weinig verschil te zijn, als er maar verschil is met buitentemperatuur. Dit heeft uiteindelijk als gevolg een reductie van luchtvochtigheid. De uitdaging hier is dat isoleren alles of niks is en dus een behoorlijk grote eenmalige uitgave en inspanning zal zijn.

2) Actief ontvochtigen met een absorptie ontvochtiger. Groot nadeel hier zijn de kosten. Absorptie in aanschaf is vrij goedkoop, ik zie machines voor minder dan EUR300 maar de energiekosten zullen flink oplopen. Ik neem aan dat heftig schommelende luchtvochtigheidspercentages ook weer niet handig is met hout en dus is het wel beter om het permanent af te regelen op een acceptabel percentage. 2-4EUR per dag vind ik wel heftig.

Kosten voor een werkbare temperatuur maak ik me minder druk om en is even bijzaak aangezien de tijd in de garage niet uren per dag is en dus de energiekosten beperkt zullen blijven welke methode ik dan ook kies.

Zit ik nu ongeveer goed met m'n conclusies? Is het algemene advies met isolatie niet eens beginnen met het plafond en 1 muur... of gaat het sowieso wel iets doen en verdien ik dat toch wel terug op lange termijn? (lastige vraag, snap ik... maar als iedereen nu zegt dat het zinloos is is dat ook van de baan)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.