epoxy gieten op onbehandeld eiken, maar zonder verkleuring?

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Hi Beitel,
Ik bedoel dat je de epoxy ontlucht, niet het complete werkstuk. Als je de epoxy gemengd hebt met de harder dan vacuüm trekken... En dat kan hiermee...
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
hoi even een vraagje ivm de epoxyafwerking : Als je deze tafel in de volle zon zou zetten , zou het epoxy hier dan hinder van ondervinden , of zou het hard blijven ?
Ik overweeg om met dit een eiken tuintafel af te werken vandaar deze vraag .
grtz
stefke
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Enige wat er gebeurd met epoxy is dat t iets vergeeld in contact met uv stralen. Het zal nooi zacht worden. Er is bij de poly service of mr boat ook uv "bestendige" epoxy te krijgen. Is niet 100% bestendig naar t scheelt erg veel. Verder afwerken met 6 tot 8 lagen dd lak ter bescherming....
 
Laatst bewerkt:

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Die uv besstendigheid vind ik een beetje discutabel. Als je de tekst bij het product goed leest, dan staat er dat de hars de uv stralen absorbeert en zodoende het product beschermd tegen uv stralen.
En volgens mij absorberen alle epoxy`s de uv...reactie is vergeling van de epoxy....denk ik.

Anyway, ik heb nog een gietronde gedaan, maar weer niet succesvol.

-Had de bovenste laag opgeschuurd
-de epoxy opgewarmd, waardoor hij een stuk beter vloeide.
-(bij 1 van de gietsels heb ik hem ook nog 8% verdunt met acceton)
- verharder toegevoegd volgens de gegevens en goed gemengd
- gegoten via het roerstaafje, maar hij vloeide dan nog niet goed uit
- met een kortharige roller verdeelt over het oppervlak
- en direct met de verfbrander, maar ook met de gasbrander geprobeerd om de bellen te verwijderen

Maar de bellen knappen niet! Tenzij ik hem echt ontzettend heet stook, maar dan ontstaan er andere problemen.
Ook was hij, ondanks dat hij zo lekker dun was, toch nog niet volledig waterpas (vlak) uitgevloeid.

Snap er weinig van.
Ik ga nu toch eens een paar kg bijbestellen van exact dezelfde hars als Steven had gebruikt.

Degene die ik nu had was deze: https://polyestershoppen.nl/Epoxy+coating+-+transparant-p-1238.html

Oja, dacht dat die ontluchtingsrollers bedoelt waren om te gebruiken bij het lamineren.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
DD lak is toverspul;)

Ik heb het leren kennen als de gekleurde lak voor boten om een strak huidje te krijgen. het trekt zich zelf namelijk heel mooi vlak die lak.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hè welk merk DD lak heb jij dan gebruikt? Ik herken dat niet zo erg. Je moet uiteraard het niet met een rolll op rauschen dan kan het idd mis gaan. Maar als je netjes rolt of met de kwast gaat het goed.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Met vacuum moet je er een zak omheen doen, en een bleeder en breather, dus je krijgt geen egaal oppervlak.

Er zijn ook ontluchtingsrollers, maar ik weet niet of die in deze toepassing ook werkt.

Ontluchtingsrollers zijn er voor om de lucht uit een vezel (glas, koolstof, kevlar, katoen etc) laminaat te werken. In dit geval is het klare hars en moet je voorzichtig zijn met het roeren, niet teveel lucht inbrengen; maar wel heel goed roeren natuurlijk, een aantal minuten minstens. Na het roeren zou je de hars ook nog kunnen ontluchten, professionele bedrijven zetten de mengpot dan in een tank en zuigen die vacuum gedurende een paar minuten. Dat zou je kunnen imiteren door een deksel op je mengpot te maken met een aansluiting voor de stofzuiger, alles helpt tenslotte.
Aceton toevoegen moet ik je ook ernstig afraden, dat is slecht voor de kwaliteit van het eindproduct. De hars verwarmen kan wel iets, maar dan verkort de potlife erg snel en heeft de hars minder tijd om goed uit te vloeien. Maar ik zou wel ruim boven de 20 graden gaan zitten en voorzichtig zijn met de brander of verfstripper. Eerst nog wat experimenteren op kleinere plankjes misschien?

Als je DD lak rolt (kan met zowel een schuim als velour roller), krijg je wel kleine belletjes, maar die trekken er volledig uit. DD lak rollen geeft een ongelofelijk glad en strak eindresultaat.

jaap
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb DD-lak van Polyservice gebruikt met een veloursroller. Kan vast aan mijn techniek liggen, maar ik kreeg het niet bubbel vrij. Ze trokken er niet allemaal vanzelf uit.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Alleen ervaring met DD-lak oftewel Double coat van De IJssel. Gewoon met een kwast opgezet ooit, rete strak.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Ik heb mijn salontafel afgelopen weken 2 x gedaan met de velours roller, met dd lak van ijssel. Eerste keer onverdunt, dit droogte op als een ontzettende sinaasappel, met 1k lak van de action heb ik nettere resultaten. 2e keer heb ik 10% verdunt met thinner, nu was hij wel strak, maar helemaal mat opgedroogd. Terwijl het hoogglans is... Had zulke goede verhalen gehoord, dat ik had verwacht dat het pakken met de lak toch wel moest lukken, maar helaas nog geen suc6...

geen last gehad van belletjes.
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
FAQ

Welke verdunning kan ik bij Double Coat gebruiken?
Gebruik uitsluitend Double Coat Kwastverdunner of Double Coat Spuitverdunner. Gebruik beslist geen thinner of verdunner van een andere leverancier.

Kan ik meerdere lagen Double Coat zonder schuren aanbrengen?
Dit is mogelijk als de volgende laag na 24 uur maar binnen 48 uur wordt aangebracht. In alle andere gevallen moet geschuurd worden tussen de lagen.

Waarom ontstaan in de laag Double Coat blaasjes?
Deze blaasjes kunnen door verschillende oorzaken ontstaan, bijvoorbeeld: een te hoge omgevings- of ondergrondtemperatuur, microporeus polyester, door een hoge vochtigheid, door het gebruik van een verkeerde roller of een te hoge laagdikte.

Wat kan de oorzaak van kraters zijn?
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, bijvoorbeeld: de ondergrond bevat siliconenwas of resten siliconen kit, de ondergrond is vet, de ondergrond is microporeus.


Dofheid wellicht door de thinner. Het sinaasappelhuidje kan gekomen zijn door zuigende ondergrond. Poreuze of zuigende ondergronden had je wellicht eerst moeten sealen/gronden (even advies vragen bij leverancier wat je daar het beste voor kan gebruiken)
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
zou het misschien mogelijk zijn om voor de geïnteresseerden onder ons , een stap voor stap uitleg hierover met mededeling van de gebruikte producten te maken.
Want zelfs na het lezen van de 10 pagina's zie ik persoonlijk door de bomen het bos niet meer ;-)
Ik ga het sowieso eerst proberen op een rustiek blank eiken " mini " tafelblad .
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ben je al iets wijzer? Ik heb het nu ook al twee keer gelezen en niks wijzer geworden. Dit middeltje dat middeltje... Maar wat werkt nu echt? Ben je er al uit? Ben benieuwd naar je resultaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.