Een raadsel

tuoh

Oud hout
HET freesje is gearriveerd, maar alvorens te gaan proefdraaien eerst alle (nieuwe)onderdelen maar een vaste plaats gegeven, dat komt het overzicht en het gebruiksgemak ten goede.
Ook al mijn rommelbakken eens doorgespit op zoek naar wat passende sleutels, ik wist dat ik nog ergens een lange sleutel 17 had, maar waar? Uiteindelijk gevonden en mee op het bord gehangen, het is de perfecte sleutel voor het verstellen van de tandwielen. Ik heb graag per machine alle nodige sleutels bij de hand, dat spaart een hele hoop tijd en zoekwerk.

Qua constructie zijn alle plooien nu glad gestreken:D De machine staat op punt, nu is de tijd gekomen om een uitgebreide testsessie in te lassen. Morgen de stapel brandhout maar eens doorzoeken voor wat geschikte teststukken, daarna kan de pret beginnen.

Bijgaand nog een paar foto's van de complete opstelling, inclusief alle onderdelen.

Mvg,

André


CIMG3155.jpg


CIMG3157.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de eerste schroefdraad gefreesd, maar dit ging niet zonder slag of stoot. Het freesje voor de binnenschroefdraad blijkt bij nameten een schacht van 6,25mm te hebben, sh... Dat past dus niet in een verloopstuk van 6mm. Kwam nog bij dat het verloopstuk dat ik liggen had er eentje is van 6 naar 12mm, daar kon ik sowieso toch niks mee doen, de gebruikte bovenfrees heeft een opname van 8mm. De eerste klus was dan ook een nieuw verloopstukje draaien, van 6,25 naar 8mm, deze kaap is nu ook gerond.

Dit is sowieso een tijdelijke oplossing, er word een nieuw onderdeel vervaardigd met een opname van 8mm, en een breder freesje (min. 8mm)

Volgende verzuchting, als de machine omgesteld is naar draadsnijden is het een hele klus om terug een leunspaan op de machine te zetten om een randje te draaien, of een stuk af te steken. Daarom de slede en de beitelsupport maar aangepast, nu kan ik ook een (nieuw gemaakte) leunspaan op de dwarsslede bevestigen:D Dit werkt een heel stuk sneller. Van de gelegenheid ook maar gebruik gemaakt om dit support aan te passen, de voetprint is nu breder gemaakt, dit komt de zijdelingse stabiliteit ten goede, de bevestiging kon hetzelfde blijven. eens geplaatst is dit nu één onwrikbaar geheel geworden.
Daarbij ook de dwarsslede maar aangepast, er steekt nu een dikke stalen lat onder de slede met de meerdere getapte gaten, ik heb nu de mogelijkheid om gelijk wat op deze slede te plaatsen met 1 of 2 bouten van M10. Is het toebehoren verwijderd dan rest er een kale slede zonder enige hindernis in de vorm van een uitstekend stuk draadeind. Tevens de maataanduiding verplaatsbaar gemaakt, de slede lag nu toch op de werkbank, dit laat veelzijdiger werken toe.

Na al dit kluswerk kon de eerste binnenschroefdraad gefreesd worden, nu, dat ziet er heel goed uit, precies echt:D Volgende week volgt dan een passende buitenschroefdraad, wat op zijn beurt zou moeten resulteren in een werkende schroefverbinding.

Word vervolgd dus,


André

Een nieuwe verloopbus.
CIMG3160.jpg

Een aangepast support en dito slede.
CIMG3165.jpg

En een nieuwe leunspaan.
CIMG3167.jpg

Klaar voor de binnendraad.
CIMG3162.jpg

Met dit als resultaat.
CIMG3164.jpg

En een stukje buitendraad gefreesd.
CIMG3168.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
568
Ziet er weer allemaal zeer goed doordacht en verzorgd uit. Ook een erg handige oplossing voor de leunspaan.

Het valt wel op dat de binnendraad een stuk rafeliger wordt gesneden dan de buitendraad. Ik denk dat het helpt als je voor het snijden van binnendraad de transportrichting omdraait?
 

tuoh

Oud hout
Ziet er weer allemaal zeer goed doordacht en verzorgd uit. Ook een erg handige oplossing voor de leunspaan.

Het valt wel op dat de binnendraad een stuk rafeliger wordt gesneden dan de buitendraad. Ik denk dat het helpt als je voor het snijden van binnendraad de transportrichting omdraait?

Hallo Kor,

dat rafelige valt heel goed mee, het ziet er op foto een stuk akeliger uit dan het in werkelijkheid is. Even een schuurpapiertje erdoorheen halen en klaar is kees. De rafeltjes hangen enkel aan de top van de binnenschroefdraad, die zijn zo weg, de draadflanken zelf zijn mooi glad.

Maar het is een eerste test, alle mogelijkheden gaan nog onder de loep genomen worden, aanvoersnelheid, draairichting, spaanafname, transportrichting, etc. Je kan dit proces vergelijken met de doorontwikkeling van een prototype naar een productierijp product. Dat vraagt aardig wat tijd en moeite, maar we komen er wel uit hoop ik:D

Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.070
1.702
Terkaple
www.woodworking.nl
Uiteraard een topic voor onze eregalerij, maar pas als het onderwerp helemaal afgerond is. Eenmaal in de galerij kun je niets meer toevoegen.

Prachtig stuk werk Andre, maar dat vond ik ook al van de draaibank zelf! Ben wel benieuwd hoe de tandwielen zich houden mbt slijtage, ik heb geen idee hoeveel voedingssnelheid je gebruikt, Steven moet gauw eens komen filmen.
Het resultaat ziet er indrukwekkend uit. Je zou wel een serie houten spindels kunnen maken voor een mooie houten bankschroef.

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Steven moet gauw eens komen filmen

Daar zal ik inderdaad binnenkort eens werk van maken, maar pas als de meester tevreden is over zijn creatie ;-).

Ben er afgelopen week al eens binnengelopen, 't is indrukwekkend hoe soepel alles loopt en hoe keurig alles uitgekiend is!

Ik heb toch maar geluk dat ik slechts op een spreekwoordelijke boogscheut (zeker in vergelijking met de meeste leden van dit forum) van André vandaan woon ;-).

Groeten,
Steven
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Inderdaad een 'MEESTER' ik zit altijd met open mond en vol bewondering te kijken en te lezen.
In een woord GEWELDIG! bedankt tuoh voor dit topic.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Misschien moet hiervoor zelf een eregalerij binnen de eregalerij, idee, vertaling van het idee naar concept, uitvoering en werking alles is tot in de puntjes uitgevoerd en omvat het hoogste nivo van vakmanschap (is tie weer)... Supertopic wat ik met heel veel plezier en bewondering lees.
 

tuoh

Oud hout
........ Ben wel benieuwd hoe de tandwielen zich houden mbt slijtage, ik heb geen idee hoeveel voedingssnelheid je gebruikt, ..............

jaap



Dat is het mooie bij deze opstelling, in tegenstelling met een metaaldraaibank waar men per spoed een daaraan gekoppelde voedingssnelheid heeft, is hier de voedingssnelheid volledig variabel, traag of snel heeft geen invloed op de spoed:D
Het is het enkel de verhouding tussen toerental draaias en verplaatsing van de slede die telt, de nu geplaatste tandwielset heeft een ratio van 21,2, dit geeft een spoed (of een sledeverplaatsing) van 4,8mm per toer van de draaias. Als deze 1 toer draait gaat het grote tandwiel met de aandrijfpoulie voor de staalkabel 1/21,2 van een omwenteling doen, dat is een serieuze vertraging. Dit wil zeggen dat de tandwielen quasi geen slijtage gaan oplopen door het zeer trage toerental. Deze vertraging wil ook zeggen dat er een redelijk hoog koppel op de onderste tandwielen komt, maar daar weet de Berken multiplex wel raad mee zo te zien. Alle grote tandwielen hebben een even aantal tanden, de kleine hebben een oneven aantal tanden, tijdens het draaien komen dus nooit dezelfde tanden tegenover elkaar. Dit wist elke molenbouwer al een paar honderd jaar geleden:D Deze kennis hebben we dus maar benut. Dank zij de rijkelijk opgesmeerde lijnolie loopt alles quasi geruisloos en dus ook zonder al te veel wrijving.

Omdat ik de aandrijving via een hendel met de hand doe kom ik op een voedingssnelheid van ongeveer 20 à 30 mm per min. :D:D:D Hier heb ik dus nog wat groeimogelijkheden:p


Mvg,

André

Ps: Heren, bedankt voor alle lovende commentaren tot dusver.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dag Tuoh,

Mooi van die tanden die nooit of pas na heel veel omwentelingen weer het zelfde tandje tegenover zich vinden zodat de slijtage mooi gelojkmatig verloopt.

Wat ik me afvroeg is of je de vorm van de tanden zo hebt gemaakt dat ze afwentelen zonder wrijving. Of is dat hier niet zo kritisch en is dat niet het geval? Ze zien er anders wel zeer welgevormd uit. Hoe deed je dat?

mvg
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
De vorm is inderdaad zo dat de tanden met minimale wrijving in elkaar grijpen. dit is te danken aan Mathias Wandel zijn gear template generator, printen, op hout kleven en dan de zaag erin. Voor het maken van tandwielen is deze tool goud waard, het spaart een hele hoop tekentijd.

Nu is het wel zo dat bij gezaagde tanden, in dit geval 550 stuks, er altijd wel eentje tussen zit die wat afwijkt van de vorm, niemand is perfect:p Maar tijdens een rondje proefdraaien haal je die er zo uit, even bijwerken met de vijl en klaar is kees. Mag wel stellen dat alle tandwielen nu quasi perfect in elkaar grijpen. Het is ook belangrijk om alle boringen mooi te centreren en te zorgen dat ook de buitenrand mooi rond is. Na het zagen van de tanden zijn alle tandwielen op de draaibank gecenterd, daarna is de buitenkant mooi rond geschuurd op een schuurschijf door gebruik te maken van een verstelbare mal met passende centerpunt.
Ook de steekcirkels zijn gecenterd, samen met het middencenter is dit de een heel belangrijk iets, hier grijpen de tanden van twee tandwielen op elkaar in.

Dat centeren van de tandwielen heb ik gedaan met een recht freesje in de bovenfrees, terwijl de bovenfrees gemonteerd zat op de dwarsslede:D Precies dezelfde techniek als op een metaaldraaibank, maar hier gebruikt men dan een binnendraaibeitel. Al bij al was het maken van alle tandwielen betrekkelijk snel achter de rug, totaal twee dagen werk:D

Voor relatief trage toerentallen werken houten tandwielen perfect, ze zijn spotgoedkoop in vergelijking met stalen exemplaren, en heel makkelijk te vervaardigen of te bewerken.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vandaag was het "moment supreme" aangebroken, na een paar weken knutselen kon ik voor de eerste maal een paar houten onderdelen met schroefdraad erop samen breien tot één geheel:D Dat lukte boven verwachting goed, bij de tweede poging waren de juiste instellingen gevonden. Dit sloeg dan voornamelijk op de nodige speling tussen moer en bout of spindel, anders dan bij een stalen bout en moer moet er bij een houten exemplaar altijd wat speling gelaten worden. Een andere parameter was de aanvoerrichting, voor buitendraad is dit van links naar rechts aanvoeren, de diepte kan in één gang gefreesd worden, 4mm diep bij deze setting, daar heeft zowel machine als frees totaal geen moeite mee.

Voor vlotter stelwerk ga ik wel een soort meetinstrument moeten ineen flansen om de binnenschroefdraad op te meten, en dan specifiek de diepte van de schroefdraad, dit bepaald namelijk ook de buitendiameter van de bout. Nu is het wat giswerk, met een schuifmaat kan ik niet tussen de gangen meten binnenin de moer, aan de buitenkant meten is niet juist genoeg.

Maar eens de juiste passing gevonden verloopt het draadfrezen als een fluitje van een cent, beide passen perfect ineen, de moer loopt vlot over de hele schroefdraad heen en weer.
De op voorhand gedraaide cilinders wel even op maat gedraaid met de (boldraai)beitel op de slede, zo zijn deze perfect cilindrisch en op de juiste diameter, nauwkeurigheid tot op 0,1mm.
De gefreesde buitenschroefdraad vereist weinig nabewerking, even door de draadgangen met een schuurpapier bij een links en rechts draaiende machine en de schroefdraad is klaar voor gebruik.

De conclusie na de ervaringen van vandaag is dat de machine op punt staat, daar moeten geen wijzigingen meer gebeuren, alles werkt naar behoren, getuige het eindresultaat:D Als ik hier nog winst wil boeken qua afwerking gaat het van de rest moeten komen.

Komende weken gaan dus nog testen volgen met andere houtsoorten, een andere volgorde van bewerken, eerst de spindel dan de moer bijvoorbeeld, dit zal vermoedelijk makkelijker zijn om de onderdelen op elkaar aan te passen. Ga ook eens experimenteren om de gedraaide cilinders eerst al eens een paar lagen lijnolie te geven alvorens er draad op te frezen, een beetje analoog aan het werken met draadstrelers. Een oppervlakteafwerking bind de vezels, wat zou moeten resulteren in een gladder freesresultaat.
Ook de 60° frees ga ik nog eens onder de loep nemen, ik zou op de tophoek graag een kleine radius krijgen, scherpe punten in hout is voor niks nodig, een (zeer)kleine radius geeft een mooier resultaat.

Dit alles zijn kleine details, de vandaag gefreesde schroefdraad is zonder meer bruikbaar, mooie rondloop, geen knelpunten, overal evenveel speling, een mooie gelijkmatige spoed, zowel bij de binnen- als de buitenschroefdraad. Maar omdat ik nogal veeleisend ben, ook voor mijn eigen werk, ga ik toch door met experimenteren, het eindresultaat kan er alleen maar beter van worden.

Bijgaand nog wat plaatjes, in het vuur van de strijd even het fototoestel uit het oog verloren, gevolg, geen plaatjes van het frezen. Maar dit euvel word de komende tijd nog wel verholpen.

Mvg,

André

Mooi cilindrisch en op maat draaien.
CIMG3174.jpg

Spindel en moer.
CIMG3180.jpg

De moer loopt vlot heen en weer.
CIMG3175.jpg

Teststuk 1 en 2 naast elkaar.
CIMG3186.jpg

Het eindresultaat in de lijnolie.
CIMG3189.jpg
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Wauw Andre, wat een machtig gevoel moet dat geweest zijn om al je denk en fabricagewerk nu te zien doen waarvoor het allemaal gedaan is. prachtig die draad op houten spindels. Past het strak in elkaar of zit er speling op de draad?

Zo wordt een mooie houten bankschroef wel een heel stuk eenvoudiger, de moeilijkste onderdelen maak je nu zo. De toepassingsmogelijkheden zijn natuurlijk oneindig, potten met schroefdeksel, houten bouten en moeren voor demontabele constructies, assen, een spindel voor bankschroeven.

Mooi hoor.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dat lukte boven verwachting goed...

Volgens mij ben jij de enige die aan het succes twijfelde :rolleyes:. Ik kan moeilijk (lees: onmogelijk) voor alle andere forumleden spreken, maar de wijze van realisatie tot nu toe gaf weinig aanleiding tot gerede twijfel op het eindresultaat !

Ik vind het meer dan bewonderenswaardig ! Chapeau !!!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hah, Scheppie zegt het al mooi. Ik zie ook al prachtige werkbankspindels liggen :) Ik heb ze vorig jaar geprobeerd te maken met een tap en een draaddoos (om 'tap box' maar even te vernederlandsen). Geen succes, het draait voor geen meter. Ik heb zo'n vermoeden dat de spoed van de tap en die van de doos niet exact gelijk zijn. Dus een van de klusjes op mijn lijstje is om eerst maar eens een nieuwe draaddoos te maken. Het gaat me net iets te ver om zo'n complete schroeffreesdraaibank in elkaar te zetten, dat laat ik aan de Tuoh's van deze wereld over ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.