Een raadsel

tuoh

Oud hout
Hallo Touh,

het verhaal is blijkbaar nog steeds niet af ! Evolutie alom !

Waarom is esdoorn zo geschikt voor binnendraad? Waarom twee verschillende houtsoorten?

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net

Voor het aanbrengen van schroefdraad in hout moet de gekozen houtsoort een dichte en fijne nerf hebben, dus geen ringporige houtsoorten bijvoorbeeld.
Er zijn verschillende houtsoorten die aan deze eisen voldoen, Esdoorn is er daar één van, maar ook Beuk, Haagbeuk, Padouk, etc. zijn ook heel geschikt hiervoor. Nu, tijdens de diverse testruns die ik al achter de rug heb met verschillende houtsoorten, is het mij opgevallen dat Esdoorn perfect gefreesde binnenschroefdraad laat optekenen maar bij de buitenschroefdraad zijn de toppen van de schroefdraad snel beschadigd, heb er niet direct een verklaring voor maar de praktijk liegt niet.

Beuk is een goede allrounder, zowel de binnen- als buitenschroefdraad kan goed gefreesd worden, Idem voor Haagbeuk trouwens, het verschil tussen de beide houtsoorten is te verwaarlozen. Door zijn hoger gewicht en hardheid is Haagbeuk wel aangenamer in gebruik dan Beuk, vind ik toch.

Het is ook weer een subjectief aanvoelen, maar twee verschillende houtsoorten voor moer en bout lijken mij nu iets vlotter te lopen. De combinatie van moer en bout in Haagbeuk heb ik nog niet getest, het kan dus zijn dat ik mijn mening hierover nog moet bijstellen in de toekomst. Maar alvorens ik kan testen moet ik eerst nog wat geschikt hout scoren, maar daar word aan gewerkt:p

Door de manier van schroefdraad aanbrengen zal de binnenschroefdraad altijd als een insert moeten geplaatst worden. Dwz. dat in een willekeurige constructie waar een binnenschroefdraad nodig is een groter gat moet geboord worden waar de ronde moer dan kan ingelijmd worden. Een houtsoort die zich vlot laat lijmen geniet dan altijd de voorkeur. Laat nu juist Esdoorn, maar ook Beuk en Haagbeuk hier zeer goed scoren, er zijn dus sowieso verschillende werkende combinaties mogelijk.


Ps: inderdaad de evolutie stopt niet, dat is nu éénmaal zo met alles, maar dat wist Darwin al eerder;)


Mvg,


André
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Hallo Tuoh,

dank je voor je reactie.

ik stelde de vraag in verband met esdoorn vooral in verband met de te verwachten weerstand tegen slijtage. Is er een aanwijzing dat men kan verwachten dat esdoorn sneller of trager of even traag zou slijten dan bijvoorbeeld haagbeuk? Of moet de praktijk ons daar inzicht in geven? Ik stel de vraag gewoon omdat ik voor spindels in eerste plaats denk aan boxwood, haagbeuk, beuk en niet zo onmiddellijk aan esdoorn. Ik weet ook niet waarom

Wij zijn goed af met de theorieën van Darwin, blijf ons dus verrassen! Het is meer dan boeiend.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
Met enkel een freesje voor binnendraad ben je ook niks, er moest dus nog een passend hulpstukje gedraaid worden om het hele boeltje in een bovenfrees te kunnen monteren.
Vandaag dus de metaaldraaibank weer eens aangezwengeld om er eentje te fabriceren, totale lengte 85mm, opname 8mm, en een buitendiameter van 14mm. De cutter word bevestigd met een M6 boutje, dat komt dus niet meer los.
Bij een eerste testrun draaide alles pico bello, niet de minste trilling door onbalans:D Weer een stuk gereedschap bij voor op het bord.

Vers van de draaibank.
CIMG3284.jpg


Klaar voor actie.
CIMG3287.jpg

@Ornament, Esdoorn staat niet meteen bekend als een harde houtsoort zoals Beuk of iets dergelijks, een beetje onterecht eigenlijk. Als we naar de cijfers kijken is Esdoorn ook geen doetje, het hout kan heel wat aan. Vermoedelijk is het de associatie, Esdoorn = meubelhout, die er voor zorgt dat we op het verkeerde been gezet worden. Ik gebruik redelijk veel Europees Esdoorn voor alles en nog wat, het hout heeft me nog nooit in de steek gelaten of ontgoocheld. Qua weerstand tegen slijtage gaan Esdoorn en Beuk gelijk op. Hoe de houtsoort zich gaat houden bij het gebruik als moer? Daar kan ik nog geen gefungeerde uitspraak over doen, maar ik heb er wel vertrouwen in. De toekomst gaat uitwijzen of dit terecht is.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Scheppie, de schroefdraad is er in getapt, dit is wel op de draaibank uitgevoerd, wat je ziet zitten is een imbusbout M6. Het freesje is langs één zijde voorzien van een uitgedraaide kamer daarom de verjonging op het asje.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vandaag de nieuwe aanwinst eens op de proef gesteld, daarvoor moest er één en ander gewijzigd worden aan de tandwielreductie. Dus een paar tandwielen gewisseld zodat ik nu een spoed van 7,7mm zou moeten kunnen frezen. Dit blijkt in realiteit dus een spoed van 7,5mm te zijn, daar kan ik mee leven;)

Omdat het freesje niet alleen dikker is maar ook groter van diameter moesten de proefstukken ook een stuk groter worden. Bij het frezen van schroefdraad met een spoed van 7,5mm is 50mm de kleinste diameter die mogelijk is zo blijkt. Bij de kleinere spoed ( 4,4mm) blijkt de kleinste diameter 28mm te bedragen.

Omdat de hele procedure stilaan routine word was de buitenschroefdraad al snel klaar, twee spindels gefreesd met een verschillende diepte van de schroefdraad, te zien aan de breedte van de tophoek. Door de grotere spoed en dus ook de grotere freesdiepte (6 à 6,5mm) frees ik hier steeds in twee trappen.

Het is ondertussen ook duidelijk dat ik bij het frezen van de moeren steeds de binnenmaat van de buitenschroefdraad moet aanhouden, dat levert altijd een passende schroefverbinding op. Nu is het nog altijd een paar maal passen tot de juiste diameter gevonden is, binnen een paar dagen zit er echter een digitale maataanduiding op en is dat niet meer nodig.

Door de diepte van de schroefdraad is het ook bij de moeren noodzakelijk om in een paar stappen te werken, maar geen probleem, het eindresultaat is zonder meer goed;)

De cutter in actie.

CIMG3296.jpg

Het uiteindelijk freesresultaat.

CIMG3294.jpg


Sneller dan verwacht had ik twee zeer vlot werkende spindels. Bij deze grote spoed loopt de schroefdraad nog soepeler dan bij de kleine schroefdraad:cool:
Omdat de schroefdraad zo soepel loopt ga ik hier verder mee experimenteren door deze spindels te voorzien van een houten handwiel in plaats van een stang om ze te bedienen.
Ik verwacht dat een handwiel perfect gaat werken, als het niet te klein van diameter is. Tezelfdertijd ook eens zo een kruis in elkaar flansen om te zien of dat effectief beter of makkelijker werkt;)

Klein en minder klein.

CIMG3299.jpg


Wat didactisch materiaal in de olie.

CIMG3305.jpg

Dit bos spindels is komende zondag te zien, te proeven, te betasten en te testen in Zwolle, op het gekende adres:D:D



Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Het is ondertussen ook duidelijk dat ik bij het frezen van de moeren steeds de binnenmaat van de buitenschroefdraad moet aanhouden, dat levert altijd een passende schroefverbinding op. Nu is het nog altijd een paar maal passen tot de juiste diameter gevonden is, binnen een paar dagen zit er echter een digitale maataanduiding op en is dat niet meer nodig.
Mvg, André

Bestaan er dan houten digitale maataanduidingen ? :eek:
 

tuoh

Oud hout
Bestaan er dan houten digitale maataanduidingen ? :eek:


Jammer genoeg niet, het word dus een stalen exemplaar:cool:

Dit word dan meteen de laatste modificatie aan de houtenschroefdraadfreesdraaibank;) Het eindresultaat is het prototypestadium definitief ontgroeid, we kunnen in productie.
Nu, met enkel een werkende spindel ben je ook niks natuurlijk, er moeten ook nog toepassingen komen waar één en ander tot zijn recht komt. Dit is het volgende punt waar we werk van gaan maken.
Hier open ik binnenkort wel een ander topic voor. De eerste toepassing ligt al op de werkbank, sterker nog, die is bijna klaar. Het voorlopige eindresultaat is zondag te zien in Zwolle.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Vandaag heb ik de draaibank tijdelijk terug in "draaimodus" gebracht, de cirkel is rond:D

Tussen wat restjes noten vond ik nog een mooi stukje hout, juist van maat om de losse kop van de draaibank wat te verfraaien, kon dat stukje rode Trespa ook in de prullenbak. Het oog wil ook wat.


De nieuwe look:p

CIMG3356.jpg
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Nu dat stukje trespa weg ik wil ik toch nog even terugkomen op het draadsnijden.
Je hebt nu twee machines draaien. De motor voor het draaien en de langsvoeding en de frees voor het snijden. Is het niet veel mooier om een constructie te maken waardoor die bovenfrees kan komen te vervallen? Ik denk dan een paar assen, een extra riem naar de muur, een paar piefjes, een paar palletjes, een snaartje hier en daar, misschien nog een tandwieltje of twee, je snapt wel? ;)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Je hebt nu twee machines draaien. De motor voor het draaien en de langsvoeding en de frees voor het snijden. Is het niet veel mooier om een constructie te maken waardoor die bovenfrees kan komen te vervallen? Ik denk dan een paar assen, een extra riem naar de muur, een paar piefjes, een paar palletjes, een snaartje hier en daar, misschien nog een tandwieltje of twee, je snapt wel?

Laat je niet gek maken, André! :p
 

tuoh

Oud hout
Zo, de laatste (echt waar) aanpassing is een feit, werken tot op 1/100mm is nu mogelijk, of is alleszins toch al meetbaar.
Dit is de kers op taart geworden, alhoewel het er best raar uitziet zo een digitaal liniaal op een houten draaibank, gekker moet het niet worden:D Het voornaamste is wel dat ik dank zij dit liniaal heel wat pas- en meetwerk uitspaar. Het hele proces is weer wat sneller geworden en tezelfdertijd ook beter controleerbaar.
De toekomst gaat uitwijzen hoe dit type liniaal zich gaat houden in een stoffige en aan trillingen onderhevige omgeving. Mooie test voor de spullen van HBM.
Het liniaal bied in elk geval alles wat ik nodig heb, zoals de nulstelling op een willekeurig punt, een duidelijke en juiste maataanduiding, makkelijke opbouw, etc.:D


Het ding gemonteerd en geïntegreerd in het geheel.
CIMG3365.jpg

Meten is weten, ook op een stuk eigenbouw.
CIMG3363.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.