Een raadsel

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
geweldig ding!!!
Loopt echt mooi, Tuoh . Gefeliciteerd.
En nu maar klemmen en bankschroeven maken.

Steven , dank je voor de film, zo zien we het ook eens.

groeten
Ornament
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik heb weer met volle bewondering gekeken en zitten genieten van dit filmpje.
Wat een vakmanschap straalt hiervan af, hierbij maak ik een diepe buiging voor de meester.:D
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Eindelijk de langverwachte video van de machine in actie!

Hulde alom ! Draaiend ziet het er nóg indrukwekkender uit.

Bedankt ook voor het posten van het filmpje, Steven. Je zult er in Hollywood geen Oscar voor krijgen, maar voor de forum-freaks hier zal er toch wel één of ander houten beeldje mee te winnen zijn :D
 

tuoh

Oud hout
Gisteren nog een paar "test spindels" van schroefdraad voorzien, deze maal zijn het exemplaren uit Haagbeuk met een moer uit Esdoorn. Naar mijn aanvoelen lijkt dit een winnende combinatie te zijn. De buitenschroefdraad is in Haagbeuk mooi strak te frezen quasi zonder beschadigingen.

CIMG3270.jpg

Tevens wat geëxperimenteerd met de start van de schroefdraad, bruusk starten op diepte of stelselmatig verdiepen, deze laatste manier word in de toekomst de standaard, het oogt beter.

CIMG3275.jpg

Het hele proces verloopt nu al aardig gestroomlijnd, de handelingen worden routine, idem voor de instellingen. Ik kan de speling tussen moer en bout nu tot op 0,1mm regelen, niet direct nodig in hout maar toch. Tevens een paar ijkpunten aangebracht op freeshouder en slede, dat maakt het heel wat makkelijker om deze steeds haaks of evenwijdig met de draaias te plaatsen tijdens het verstellen. De maatlat op de slede ga ik vervangen door een digitaal exemplaar, 1mm als kleinste maateenheid is duidelijk niet precies genoeg om prettig te werken. Zo een digitale meetlat van HBM lijkt mij het geknipte ding hiervoor, kost niks en kan toch tot 0,01meten.

CIMG3271.jpg

Om één en ander wat gestroomlijnder te laten verlopen een tijdje geleden een klein Woodfastje op de kop getikt voor weinig, dit bankje heeft ook een M33, zo moet ik niet steeds de grote draaibank verstellen om wat te draaien of te schuren.
Vermoedelijk ga ik komende winter nog maar eens een (kleinere) houten draaibank bouwen, deze maal geïntegreerd in een werkblad. Eens deze klaar kan het woodfastje terug de deur uit.

En vandaag bij Vanhoutte in Beernem op hun rommelzolder een groter freesje voor de binnenschroefdraad gevonden:D Hiermee ga ik tot een spoed van 10mm kunnen frezen. Het ding ziet er uit als een scheepsschroef, zeker als je het vergelijkt met het huidige freesje dat ik gebruik. Voor de buitenschroefdraad was er sowieso geen probleem, dat freesbitje kan zelfs tot 12mm spoed de baas. Binnenkort dus een update van de hardware.

Lijkt wel een scheepsschroef.
CIMG3280.jpg

Een spoed tot 10mm ligt in het verschiet.
CIMG3281.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Tevens wat geëxperimenteerd met de start van de schroefdraad, bruusk starten op diepte of stelselmatig verdiepen, deze laatste manier word in de toekomst de standaard, het oogt beter.

Eens, veel beter !


Daar waar ik al lang blij zou zijn 1 moer af te hebben gekregen, zaag jij hem t.b.v. de demo gewoon doormidden... :cool:
Alles met elkaar weer een prachtig relaas ! Heb je nog meer evolutie-theorieën in het vooruitzicht, of... :confused: :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.