Een raadsel

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het resultaat is echt schitterend!
Het is heerlijk als al je denk en ontwikkelingswerk uiteindelijk zo'n resultaat oplevert, kicken!!! :cool:

Binnenkort wip ik wel weer es binnen, wil dat toch met eigen ogen zien!

Groeten,
Steven
 

tuoh

Oud hout
Het resultaat is echt schitterend!
Het is heerlijk als al je denk en ontwikkelingswerk uiteindelijk zo'n resultaat oplevert, kicken!!! :cool:

Binnenkort wip ik wel weer es binnen, wil dat toch met eigen ogen zien!

Groeten,
Steven

Ongelovige Thomas:D:D:D Maar de deur staat bijna altijd open, je weet de weg hé.

Als ik morgen nog wat tijd heb ga ik aan de slag met een paar andere houtsoorten, Es, Beuk, Haagbeuk, etc.. We zullen dan wel zien wat dat als resultaat oplevert.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Door een onverwachte toevloed van reparatie- en extra beveiligingswerk na een inbraakgolf in de buurt ligt het werk aan de draaibank voorlopig stil:mad: Ik hoop binnen een paar weken de draad hier weer op te nemen. Het is eerlijk gezegd ook niet slecht om even wat afstand te nemen van het project, tijd om alles eens te overschouwen. wie weet komen er nog wat ideetjes opborrelen:p

Ps: wie graag het spul eens in levende lijve ziet stuurt maar een pb'tje, kunnen we zo verder afspreken.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Werken met toleranties van 0,05 à 0,1mm in hout, het is niet evident, en al zeker niet als de machine zelf ook voor het grootste deel uit hout bestaat. Elke vorm van speling tussen de onderdelen is dan teveel.
Deze week daarom toch weer wat gesleuteld aan de draaibank, en dan specifiek aan de onderwagen van de slede. Deze is nu onderaan voorzien van een (demontabele)brug die voor- en achterzijde van de slede met elkaar verbind. Heb er ineens ook een paar geleidewieltjes in verwerkt die op de onderzijde van het bed lopen. Het geheel is nu nu weer wat stijver geworden zodat een permanente precisie tot 0,1mm kan gewaarborgd worden:D

Nog een aanpassing, om de moeren uit te draaien op de juiste binnenmaat geschikt voor een welbepaalde schroefdraad, heb ik een draaibeitel van een metaaldraaibank aangepast om de klus te klaren. De boorbeitel is in HSS, dat snijd dus als een mes door de boter.
Ook het 60° freesje eens onder handen genomen, de spitse toppunt herslepen naar een radius, dit geeft een mooiere en sterkere schroefdraad, terwijl het op de werking ervan geen invloed heeft.

De komende weken testen we verder en blijven we het proces verfijnen tot er een quasi perfect eindresultaat tevoorschijn komt.


De bijkomende brug garandeert een tolerantie tot 0,1mm.
CIMG3191.jpg

Een HSS boorbeitel aan het werk.
CIMG3190.jpg

Een schroefdraad met afgeronde draadgangen, recht van de machine.
CIMG3192.jpg
 

tuoh

Oud hout
Steven, we zijn het hele proces nu aan het fijn tunen, zo komen we stilaan tot een vlot werkend geheel.

Die afgeronde punt levert al mooier werk op, maar we zijn er nog niet.

Tijdens de testen kwam er nog een euvel aan het licht, namelijk de manueel aangedreven aanvoersnelheid van de frees. Dit werkt goed voor het instellen, maar om meters te maken is het een crime. Het is gewoon vervelend werk en het gaat niet vooruit:p (althans, zo voelt het toch aan) Die variabele aandrijving heeft ook zijn negatieve gevolgen tijdens het frezen, het freesbeeld is niet mooi regelmatig.


Anders aanpakken dus, we gaan één en ander in de schoenen schuiven van de motor, die word dat ronddraaien toch nooit beu:D Het word een kleine aanpassing met grote gevolgen, motorisch aangedreven wil zeggen dat ik iets anders kan doen terwijl de machine (traag) aan het werk is;)

Om de motorsnelheid van 1500tr/min terug te brengen naar een vlot regelbare 100 à 120 tr/min op de draaias, heb ik enkel een tussenas nodig met een paar houten V- schijven erop. Door het lage toerental op de draaias moet de motor niet teveel afgeknepen worden met de FU, wat nefast zou zijn voor de koeling van de motor.
Bijkomend voordeel van deze operatie, een motorisch aangedreven aanvoer is een constante aanvoer, wat op zijn beurt weer zorgt voor een mooi en homogeen freesbeeld:D
Dubbele winst dus, gaan we morgen werk van maken.

Dit zal dan meteen de laatste aanpassing geweest zijn denk ik, de citroen is stilaan volledig uitgeknepen:p


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Zo, de machine is weer een onderdeel rijker, de tussenas, inclusief poulies, is gemaakt en geplaatst. Omdat ik nog een oude V-riem had liggen, die wonderbaarlijk genoeg de juiste lengte had, kon ik ook ineens proefdraaien. De constructie is een mix van restjes geworden, zo komt de as met glijlager uit een oude grasmachine;) Verder 2 "lagerblokken" uit Padouk, en nog wat restjes staalprofiel uit de afvalbak.

Het geheel werkt perfect en het toerental komt een heel stuk lager te liggen, maar nog niet laag genoeg. De "schuld" moet gezocht worden bij de motorophanging, de as is juist tekort om de motor ver genoeg te kunnen verschuiven om de riem op de kleinste poulie te krijgen, Oeps. Morgen nog eens in de afvalbak op zoek naar een 40mm langer stuk staal.
Eens dit op zijn plaats bereiken we wel het laagste toerental en zijn we dus waar we willen wezen.

Niettegenstaande dit "tijdelijke" euvel werkt de hele constructie als een fluitje van cent, de Berken multiplex V-riemschijven werken als de beste. Door met zowel de lengte van de tussenas als met de hoogte van de plaatsing ervan te "spelen" is het nu mogelijk om beide riemen door het gewicht van de motor op spanning te zetten. Geen extra spanners of iets dergelijks meer nodig.
Eens de motorophanging aangepast is kunnen we van start gaan met het "motorisch aangedreven schroefdraadfrezen"

En nog wat plaatjes van de klus,

Lagerblokken in Afrikaans Padouk.
CIMG3195.jpg

Custom build riemschijven.
CIMG3199.jpg

De "te korte" motorophanging.
CIMG3205.jpg

De "andere" zijde.
CIMG3206.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
568
Mooi om te zien hoe je voor echt ieder probleem je eigen oplossing vindt.

Ook fascinerend hoe je langzamerhand het gebouw laat integreren in je draaibank :)
 

tuoh

Oud hout
Als ik deze draaibank mettertijd verkoop is dat stuk buitenmuur in de prijs inbegrepen:D Het is wel de beste manier op komaf te maken met trillingen op een machine, alle storende elementen verbannen van de machine, in dit geval naar de muur. Was vroeger met transmissieassen niet anders, die hingen meestal aan het plafond te rammelen, terwijl de aangesloten machines rustig stonden te brommen zonder één trilling.
Eerlijk gezegd gebruik ik de muur omdat er op de machine zelf te weinig plaats is, bovenstaande is een gelukkige bijkomstigheid.

Onze duik in de afvalbak heeft resultaat opgeleverd, een langere as gevonden, maar iets dunner dan de originele. Daarom twee nieuwe bussen gedraaid om de motorophanging aan te passen. Nu kan de motor ruim voldoende versteld worden om de gewenste riemschijven te bereiken.

Klaar voor de eerste gemotoriseerde test dus, stuk inspannen, kabel inscheren, bovenfrees paraat en klaar. Nou, het resultaat overtreft de verwachtingen, een mooie gelijkmatige aanvoer levert een strakke schroefdraad op. Terwijl de machine aan de slag is staat de operator buiten in de zon een sigaartje te roken:D Semi-automatisch noemt men dit, niet het roken, wel het frezen.

Ik ben tevreden met het nu bereikte eindresultaat, een strakke schroefdraad, uniform van vorm en stap, een mooi freesbeeld en geen uitsplintering. Het mooiste is dan nog dat dit geen speciale kunstgrepen vraagt, het is gewoon standaardwerk geworden op de(ze) draaibank.

Om een idee te krijgen van de benodigde werktijd heb ik daarstraks eens een spindel gefreesd, van een ruw vierkant naar een functionele draadspindel in exact 16min. omsteltijd inclusief.

Bijgaand de laatste plaatjes van het eindresultaat, zowel van de machine als het werkstuk.


Gemotoriseerd freeswerk.
CIMG3213.jpg

Het eindresultaat, een strakke schroefdraad.
CIMG3215.jpg

Het totale plaatje, inclusief muur:D
CIMG3216.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
@tuoh,
Geweldig allemaal, ik schreef in een eerdere post dat ik het zelfs kon begrijpen wat jij allemaal laat zien en zo duidelijk opschrijft. Maar dat was in dit geval toch te hoog gegrepen wat ik snapte er soms geen jota van maar heb wel alles met stille bewondering bekeken en gelezen. Ik kan hierbij alleen maar schrijven grote klasse tuoh en bedankt voor dit heerlijke topic.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Terwijl de machine aan de slag is staat de operator buiten in de zon een sigaartje te roken:D Semi-automatisch noemt men dit, niet het roken, wel het frezen.

Dat is driedubbel genieten ! #machineaandeslag #zon #sigaar. Wat een prachtig stuk techniek. Volop bewondering en diep respect. Deze kan zo naar de ere-galerij !!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.