Een raadsel

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Als er iemand een suggestie heeft voor een (liefst) korte naam?

Beste André, ik geloof dat dit prachtige werkstuk de naam AWEL zou moeten dragen. En wel om de volgende redenen:

1. Naar mijn beleving begint iedere Belg een sappig verhaal met: "Awel, ....".
Gespreksstof is hier volop aanwezig; eenieder die met deze machine geconfronteerd wordt ( en een beetje gevoel voor techniek in z'n donder heeft ) zal smeken om een uitgebreide toelichting.

2. AWEL staat uiteraard voor André's Wonderbaarlijke Eigenbouw Ligno-ïde
 

tuoh

Oud hout
Alle hardware zit op zijn plaats, de laatste klus was het plaatsen van de winch en de kabel op lengte maken. Bij het tors of spiralen frezen heb ik de grootste lengte kabel nodig, dus eerst deze setting teruggeplaatst om de kabel op de juiste afstand door te knippen en te voorzien van een tweede lus.

De eerste test gaat dus het frezen van spiralen worden, de kabel is ingeschoren en via de winch op spanning gezet, met de nodige slagen rond de stalen poulie. Nu, de winch doet zijn werk perfect, ik kan de kabel snaarstrak aantrekken, een vioolsnaar is er niks bij:D Ik heb de winch voorzien van een handwiel (Noten) om de losse kabel eerst al een eind op te winden, eens op lengte draai ik met een platte sleutel de boel strak en blokkeer de trommel met een imbusbout M8. De uitgaande as van de winch heb ik achter het handwiel voorzien van twee platte kanten, hier past een sleutel 12/13 op. Het hele boeltje werkt zoals gepland, altijd leuk als er geen bijsturing meer nodig is.

Met alles op zijn plaats al eens een paar slagen drooggezwommen om te kijken hoeveel de spoed nu werkelijk is, dit bij een cilinder van 40mm, theoretisch kwam ik hier op 125mm, in werkelijkheid kom ik op 132mm. Oorzaak van deze afwijking, de dikte van de kabel, er moet namelijk 2 x 1/2 dikte bijgeteld worden om tot de reële diameter te komen. De kabel is 2mm dik, de echte diameter word dan 42mm, wat een theoretische verplaatsing van 131,88mm oplevert. Het verschil tussen theorie en praktijk is dus 0,12mm:cool: Daar doen we het voor. Nu is de spoed bij spiralen of torsen zeker niet kritisch, maar meten is weten. De verdeelkop ook al eens getest, dat verstellen gaat als een fluitje van een cent, 1-2-3-4-6-8 of 12 spiralen, alles werkt naar behoren.

Omdat ik nu toch aan de draaibank aan het sleutelen ben, van de gelegenheid maar gebruik gemaakt om de motorophanging eens met een kritisch oog te bekijken, het opspannen van riem moest beter kunnen. Nu ik kan beschikken over een goede metaaldraaibank was dat zaakje zo gepiept, resultaat is een veel strakkere oplossing, heel compact en snel te verstellen. Ook de uitlijning van vaste en losse kop eens nagezien met behulp van een dubbele cone, hier zijn geen aanpassingen nodig, die dingen staan nog altijd mooi in lijn, er is geen meetbare afwijking.

Niks staat ons nog in de weg om morgen de eerste spiralen te frezen, daarna komt het schroefdraadsnijden aan de beurt.

Bijgaand nog wat plaatjes van de laatste klussen.


Mvg,

André

De onderdelen van winch op een hoopje.
CIMG3077.jpg

En het ding in werking.
CIMG3084.jpg

De ingeschoren kabel.
CIMG3092.jpg

Vier handwielen op een kluitje.
CIMG3094.jpg

Een "paar slagen om de arm"
CIMG3097.jpg
 

tuoh

Oud hout
Awel, vandaag was het uur van de waarheid uiteindelijk aangebroken, de eerste gefreesde spiralen zijn een feit. Het hele mechanische gebeuren liep op rolletjes, letterlijk en figuurlijk.
Een stomme fout echter:mad: De verdeelschijf met 24 tanden bleek er bij nader inzien maar 23 te tellen, sh..., dat werkt dus niet. Hier moet ik morgen een mouw aanpassen, ttz. een nieuw exemplaar zagen met wel voldoende tanden. Voor de rest werkt alles zoals gepland, de kabel geeft geen krimp, de koppeling tussen draaias en dwarsslede is heel rigide.

Conclusie hier: op uitzondering van die verdomde verdeelschijf zijn er geen wijzigingen meer nodig, dit gedeelte is productierijp:D In de toekomst komen er enkel nog een paar poulies bij met verschillende diameters, en dus ook een verschillende spoed.



Dan was het tijd om de draaibank om te bouwen voor het schroefdraad frezen. De gekozen tandwielen zouden een spoed van 3mm moeten gaan opleveren. Na de eerste freesbeurt even gemeten, uitkomst 3,1mm:D

Kort en bondig, de combinatie van tandwielen, stalen poulies, winch, aandrijving door de motor, en de krachtoverbrenging door de stalen kabel, werken gewoon perfect. Hier moet ik niks meer aanpassen of wijzigen, het is een schot in de roos.:D

Bij het frezen van de eerste schroefdraad kwam wel de noodzaak naar voor om een maataanduiding te plaatsen op de dwarsslede. De schroefdraad moet in een paar gangen gefreesd worden, ik moet dan wel de aanzet per gang ergens kunnen aflezen, nu is het natte vingerwerk:p Ik ga dus een schaalverdeling met nulstelling op de slede bouwen, dat is niet al te veel werk. Een stuk meetlint heb ik nog liggen en een verstelbare aanwijzer is snel gemaakt.

De hele ombouw werkt dus van de eerste maal perfect, dit kan ik niet zeggen van de aangekochte frees:mad: De 60° frees van CMT is GEEN 60° maar slechts 52°, sh....
Nu moet ik op zoek naar een frees die wel een tophoek heeft van 60°. Met 52° heb ik geen schroefdraad, enkel een smalle spiraal.
Dit was het laatste dat ik verwachte, het enige aangekochte onderdeel is ook het enige dat niet voldoet.

Ook hier kan ik al een conclusie op papier zetten: de schroefdraadmodule werkt:D, er zijn geen aanpassingen meer nodig, enkel nog een maataanduiding aanbrengen.

Volgende week dus op jacht naar een bovenfrees met een tophoek die wel 60° meet.

Hierna kan ik één een en ander meer verfijnd beginnen afwerken, zoals echte assen draaien voor de tandwielen, en de tandwielen voorzien van een binnenbus. Om de slede een instelbaar start- en eindpunt te geven komen er op de draaibank ook nog een paar verstelbare lengteaanslagen.

De "Twister" is dus bijna klaar voor de strijd:D


Mvg,

André


Klaar voor de eerste spiraal.
CIMG3100.jpg

Zo iets dus.
CIMG3103.jpg

Of zo iets.
CIMG3105.jpg

spiralen alom.
CIMG3106.jpg

De eerste "schroefdraad.
CIMG3111.jpg
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Echt respect :)

Ik hou er wel van als het maken van het 'hulpmiddel' veel langer kost dat het hulpmiddel gebruiken.
Zo ben ik altijd drie kwartier bezig met een freesmal, om daarna 30 seconde te frezen.

En met deze machine kan je perfect spiralen draaien met perfecte afmetingen.. wat je anders bijna niet zou lukken
Echt geweldig om te zien!
 
A

Athanor

Guest
Hee Jeroentje,

Interessant dat je een filmpje in André's topic plaatst, maar kun je er ook bij aangeven waarom je dat doet? Valt nu zomaar in een zeer boeiend topic dat een leuke samenhang en opbouw kent.


Fons
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
223
't hoofd van Overijssel
Hee Jeroentje,

Interessant dat je een filmpje in André's topic plaatst, maar kun je er ook bij aangeven waarom je dat doet? Valt nu zomaar in een zeer boeiend topic dat een leuke samenhang en opbouw kent.


Fons

Het is zo gelijkend waar Tuoh mee op de proppen komt. Als ik zijn spiralen zie is dit het eerste waar ik aan denk op YouTube. Met weinig aanpassingen gaat hem dit vast en zeker lukken.

Een mens moet gemotiveerd worden door uitdagingen. Kleine en of groot dat maakt niet uit.
 

tuoh

Oud hout
Elke dag brengt iets nieuws en dat is deze dag niet anders. Bij het frezen van de eerste schroefdraad ontdekte ik al snel dat een maataanduiding op de dwarsslede wel een stuk makkelijker zou werken. Dat was dus de eerste klus vandaag. Een restje van een maatlint voor de verstekzaag in combinatie met een rond stukje staal en een verbindingsmoer geeft als resultaat een nastelbare maataanduiding. Het is de bedoeling om de frees juist tegen het hout te plaatsen, de maataanwijzer te verstellen tot op een cm streep en deze dan vast te zetten. Tijdens het frezen kan ik nu steeds zien hoeveel ik de slede verstel, eureka.

De beitels van het boldraaitoestel smeekten om meer werk, dus ook maar een support hiervoor gemaakt voor op de dwarsslede. Het resultaat is nu dat ik gelijk welke cilinder exact op maat kan voordraaien alvorens er draad op te frezen.
Ik denk wel dat nu het einde van de optie's voor de draaibank bereikt is:p Qua hulpstukken kan ik nu een aardige poos vooruit.

Vandaag ook eens een andere configuratie tandwielen geplaatst, de geplaatste set zou theoretisch een spoed moeten geven van 4,9mm en dat was ook exact de maat die ik opgemeten heb:D Bij gebrek aan een geschikte frees (60°) maar gebruik gemaakt van eentje van 90°. Ondertussen vermoedelijk een geschikt exemplaar gevonden bij Ecotools:cool:


Ps: open spiralen frezen word een later project denk ik, voorlopig heb ik mijn handen al vol met deze aanpassingen.


Mvg,

André

Een verstelbare maataanduiding, werkt wel makkelijker.
CIMG3118.jpg

En nog een kersvers onderdeel.
CIMG3117.jpg

Met dit als resultaat.
CIMG3122.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Thanks Wim, we blijven bezig:D

De binnenschroefdraad gaat eveneens gefreesd worden, het freesje heb ik al een paar jaar in de kast liggen en dat mag er nu uitkomen:D

Het is een HM snijkop met drie sneden en een nagemeten tophoek van 60°, gelukkig maar.
De aslengte van de frees is meteen ook de maximum diepte voor de binnendraad. In de praktijk gaat altijd eerst de moer gedraaid worden, de buitenschroefdraad word hier op aangepast. dit werkt makkelijker dan andersom. De maximum spoed word door dit freesje beperkt tot 5mm, het spul is niet dikker. Binnenkort ga ik mijn collega eens vragen om een zwaarder exemplaar te maken, liefst 8 à 10mm dik, dan kan ik ook grotere schroefdraad aan. Ik heb hier al rekening mee gehouden bij het bepalen van de overbrengingen:D

Had al eens een foto gepost van het ding, maar hier is ie nogmaals.

Mvg,

André


CIMG2910.jpg
 

tuoh

Oud hout
Omdat de geschikte frees nog niet geleverd is maar verder gegaan met de afwerk van het geheel. Nu alles werkt is de tijd gekomen om één en ander in een definitieve vorm te gieten. De onderdelen voor het frezen van spiralen zijn geoptimaliseerd en klaar voor de strijd. Hier moest ik enkel een andere verdeelschijf zagen, nu eentje met wel 24 tanden:D

Aan de onderdelen voor het schroefdraad frezen is meer werk aan, de tandwielen mochten definitief afgewerkt worden, dus zorgen dat die dingen mooi rondlopen, centers en buitenrand nadraaien, de tandvorm licht opronden, sommige tanden wat bijwerken, dit alles zorgt voor een heel rustige loop zonder de minste slingering. Je hoort die dingen nu gewoon niet draaien.

Ben nu bezig aan de definitieve assen en borgingen voor de tandwielen. De tandwielsetting op de draaias is al klaar, inclusief een bijkomende hendel voor manuele aandrijving. Hier had ik toch nood aan, makkelijker voor het stellen van de freesgang. Alle tandwielen zijn nu voorzien van éénzelfde boring en borggaten, dwz. dat alles onderling uitwisselbaar is, ik kan nu alle tandwielen in gelijk welke configuratie op de machine plaatsen.

Omdat ik van boven naar onder werk, kwam als volgende as diegene met het dubbel tandwiel aan de beurt. De voorlopige bout kon terug in de doos, een volwaardige as is in de plaats gekomen. ik heb deze assen voorzien van een rechthoekig stuk dat juist in de gleuf van de "brug" past, nu kan ik deze assen verplaatsen met gebruikmaking van één sleutel. Door het rechthoekige stuk kan de as immers niet meer verdraaien:D De tandwielen worden nu onderling gekoppeld door twee losse stalen borgpinnen, deze zitten opgesloten tussen twee buitenmaatse rondsels, die kunnen dus geen kant meer uit. Wisselen van tandwielen is nu een kwestie van een paar seconden geworden:p Jawel, time is money.

De tweede as voor het onderste tandwiel is ook gedraaid, hier moet ik morgen nog enkel het rechthoekige stuk aanvijlen, dan kan die ook op zijn plaats, inclusief tandwiel.
Eens deze klus geklaard is zitten alle onderdelen definitief op hun plaats. Dan moet ik enkel nog zorgen voor een bord waar alles netjes en overzichtelijk een plaatsje krijgt, dan hangen alle spullen zo voor het grijpen, inclusief de nodige sleutels om alles te monteren.

bijgaand nog wat plaatjes voor de liefhebbers.

Mvg,

André

Nog maar een hendeltje bijgemaakt.
CIMG3131.jpg

Langs achter gezien.
CIMG3136.jpg

De laatste as gedraaid.
CIMG3139.jpg

Dat past al.
CIMG3140.jpg
 

tuoh

Oud hout
Voila, alle tijdelijke oplossingen zijn bij deze weggewerkt, de complete reductiekast zit nu definitief in elkaar. Het hele tandwielstelsel draait nu zonder de minste speling tussen de diverse tandwielen.
Het veranderen van draairichting gebeurt zonder één dood punt in de keten, de kabel heeft ook totaal geen slip, dit alles maakt dat ik talloze malen heen en weer mag frezen in een schroefdraad, het freesje volgt altijd hetzelfde spoor:D

De hele verbouwing is nu klaar voor dienst, tenminste zo gauw ik een geschikte frees heb, deze is in bestelling. Vermoedelijk volgende week kan ik de eerste schroefdraad frezen.
Dit geeft me nog wat tijd om alle losse onderdelen een plaatsje te geven.

Mvg,

André

Na wat vijlen, een rechthoekige sectie op een rond stuk.
CIMG3143.jpg

De definitieve opstelling.
CIMG3150.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.