Een raadsel

tuoh

Oud hout
Nog een kleine update, gisteren met behulp van een touwtje eens gekeken of het eerder geschetste kabeltraject ook effectief zo kan uitgevoerd worden.
Jawel zo blijkt nu:D
De nodige geleidewielen kunnen nu gemaakt en geplaatst worden.

Heb ook het eerste stuk behuizing klaar, voor wat uiteindelijk een werkende mini winch moet worden. Met behulp van deze winch kan ik dan de staalkabel op lengte draaien en aanspannen. Twee vliegen in één klap dus.


Mvg,

André


Het traject voor de kabelbaan:D
CIMG3027.jpg

Een winch in aanbouw.
CIMG3033.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Denk zelfs dat ze zo gegroeid zijn. Ik zou dat beest niet graag tegen komen in het donker:D Mvg, André

Lijken mij hoorns van de Impala. Ach, een onverwachte ontmoeting bij het vallen van de avond, op een Beli snijplank van Wupsie.... Kan gazellig worden ;)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het zijn de hoorns van een kleine Koedoe, de ribbels die er van nature op zitten zijn er afgeschuurd en de hoorns zijn gepolijst. Koedoe's zijn prachtige antilopen die formidabele hoorns kunnen ontwikkelen. De hoorns onder het tafeltje zijn van mannetjes van op zijn hoogst een jaar of zes, zonde! Wijfjes krijgen geen hoorns.

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
Bij gebrek aan horens van de Koedoe, maar terug gegrepen naar een stuk kunststof om de nodige geleidewielen uit te vervaardigen:D
Een stukje Trespa van 8mm was een volwaardig alternatief. Een uurtje verder zijn we ettelijke wieltjes rijker.

Voor het rechtse support had ik nog een serieus krom stuk Robinia staan, een paar korte stukken uitzagen lukte nog net, anders was het brandhout geworden. Hier komen twee wielen op te zitten, die gaan de kabel van onder naar boven, en verder naar de rechtse kant van de dwarsslede geleiden. Het support heb ik verstelbaar gemaakt, kan ik één en ander perfect laten sporen, vastklemmen gaat gebeuren met een wig of wat dacht je anders.

Morgen kunnen de eerste geleidewielen geplaatst worden, daarna komt het linkse support aan de beurt.

Mvg,

André


Het uitgangsmateriaal.
CIMG3037.jpg

En het eindresultaat.
CIMG3035.jpg

Een deel van het rechtse support.
CIMG3040.jpg

Het totaalplaatje minus de geleidewielen.
CIMG3043.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Goeie keus, trespa, hoorn stinkt vreselijk als het heet wordt door, bijvoorbeeld, draaien :) Ik volg dit draadje weer met open mond, de vanzelfsprekendheid waarmee eea beschreven wordt en de foto,s van het resultaat doen mij enerzijds twijfelen aan mijn eigen kunnen, maar motiveren anderzijds ook om zelf weer een dergelijk project, zij het op veel kleinere schaal, beet te pakken, namelijk het ombouwen van een slijpmachine naar een volwaardig slijp- en wetstation voor (draai) beitels. Zal tzt eea laten zien en beschrijven.

Wederom complimenten Andre, dit is mooi om te lezen en om te zien. Vakmanschap!

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Een slijpmachine ombouwen staat ook nog op mijn lijstje, maar dat zal nog niet voor direct zijn:p


Daarstraks heeft de dwarsslede zijn eerste pasjes gemaakt, motorisch aangedreven dan nog wel:D:D Zelfs zonder kabelspanner wil ie al uit de startblokken, dat beloofd.

Maar hier was nog wat werk aan vooraf gegaan, geleidewielen geplaatst op de rechtse support. Links één los geleidewiel en een verstelbaar stalen support met twee geleidewielen geplaatst. Voor het stalen support was er weer wat metaalbewerking nodig om dit te fabriceren. Twee bussen draaien, waar een stalen stang van 20mm moet inpassen, aan de bussen een plat stuk staal lassen om deze te kunnen bevestigen aan de draaibank (middels een paar schroefbouten)

Eén ding is zeker, metaal draaien gaat een stuk trager dan hout draaien:p Tijd om na te denken te over dus, wat dan weer voor gevolg had dat er hier en daar nog wat verfijningen zijn aangebracht. Te snel werken is ook niet goed, zeker voor een éénmalige constructie is het belangrijk om één en ander eerst wat te laten sudderen alvorens de hand aan de ploeg te slaan.

Zo heb ik te laat gemerkt dat het stalen support teveel naar voor zit, gevolg is dat de bovenste stalen kabel moet gedwongen worden ( middels een schroefoog) om de op de wielen te blijven lopen. Het werkt wel maar ik ben er niet tevreden over, dat moet eleganter kunnen. Het support moet meer naar achter, de twee steunplaten moeten dus ingekort worden, dan komt de kabel meer in één lijn te lopen met de geleidewielen, en kan de schroefoog komen te vervallen.

Daarna komt het sluitstuk van de hele constructie aan de beurt, het verder opbouwen van de mini winch, eens deze geplaatst en werkend is staat niks ons nog in de weg om de eerste stukken te gaan frezen.

Eens alles naar wens werkt is de tijd gekomen om één en ander definitief af te werken. Zo bestaan de assen waar de tandwielen op draaien nu uit een stalen bout en wat rondsels en moeren. In definitieve vorm komen hier zwaardere gedraaide assen op te zitten, met een minimale speling tussen as en tandwiel. Ook de tandwielen moeten dan nog eens op de draaibank om deze mooi te centreren en te voorzien van een binnenbus. Het had geen zin om deze al picco bello af te werken zolang er geen zekerheid was op een werkend geheel.

Dank zij de (nieuwe) dwarsslede ga ik de tandwielen nu met behulp van de bovenfrees mooi kunnen centreren, en tevens de centers op maat uit kunnen draaien, of beter gezegd uit te frezen:D:D


Mvg,

André

Nog een geleidewiel op zijn plaats.
CIMG3050.jpg

De wig geplaatst.
CIMG3051.jpg

Er nog wat staal tegenaan gegooid.
CIMG3053.jpg

En geplaatst.
CIMG3056.jpg

De linkerzijde van de aandrijving.
CIMG3057.jpg
 
Laatst bewerkt:

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ben erg onder de indruk van wat je hier aan het opbouwen bent, eerder al een kogeldraai inrichting en nu deze uitbreiding.
Heeft je draaibank ook een naam? een mooi naambord aan de voorzijde past er wel bij.

Fantastisch.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Dit is meestal het plan als ik werkstukken zie waarvan ik schele hoofdpijn krijg als ik lees over het proces van creeren en fabriceren: schuren :) :) :).
 

tuoh

Oud hout
Vandaag nog wat verder geklooid aan de naamloze draaibank:D Als er iemand een suggestie heeft voor een (liefst) korte naam? Veel plaats heb ik niet meer om er een logo in te snijden, daarom.

Eerst maar die linkse support gemodificeerd, dat schroefoog ligt nu in de prullenbak en ik heb er een geleidewieltje bij geplaatst. Het hele support ook wat meer naar achter geplaatst, nu loopt de kabel zoals het hoort. Weer een punt minder op de lijst.

En dan het sluitstuk van de hele metamorfose, de winch. Alles is gelast, en de nodige onderdelen zijn gedraaid, volgende week de eindafwerking. Dan kan ik ook de staalkabel op lengte maken en voorzien van een tweede lus. (met nicopress kabelklemmen) Normaal gebruik ik de tang voor verstagingen, maar dat werkt hier dus ook:p

Zo komt stilaan het eind van de werkzaamheden in zicht, alle opgeborrelde ideeën zijn een feit geworden. Hierna begint het fijn tunen, het afstellen van de machine, het uitwerken van tabellen, etc.

Mvg,

André

Een geleidewiel meer of minder maakt niet uit:D
CIMG3071.jpg

De winch in opbouw.
CIMG3074.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Twister lijkt me een goede naam, vooral voor eventuele export naar de USA. Daar zijn de twisters de tornado's die regelmatig het middenwesten teisteren.
Het Spiraaltje lijkt me minder geschikt vanwege de vreemde associaties.
Andre, is de hoeveelheid kabel om de aandrijfcilinder wel voldoende om ook in de toekomst genoeg frictie op te bouwen? M'n gut feeling zegt me er minstens een hele slag om heen te leggen. Maar het is een mooi project, een mooi samengaan van hout en metaal.
 

tuoh

Oud hout
Bij een werkende opstelling komen er meer slagen rond de cilinder, hoe meer wrijving hier hoe beter. Heb nu maar één slag gegeven, juist voldoende om te kunnen zien hoe de kabel over de geleidewielen gaat lopen.

Export naar de USA zie ik niet meteen zitten Dat kost een fortuin aan advocaten om alle claims over "geklemde vingers" en dergelijke te counteren:p. De gemiddelde onderdaan van Uncle Sam is nu niet direct de handigste thuis heb ik de indruk. Tenminste als je afgaat op alle geposte filmpjes op You Tube en dergelijke:D:D:D

Rare jongens die A..... zou Obelix zeggen.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Het probleem is niet dat de gemiddelde Amerikaan niet handig zou zijn. Ze hebben generaties lang moeten improviseren op hun trektochten naar het westen. Het grote probleem is die exorbitante schadevergoedingen die in rechtszaken worden afgedwongen. Geen fabrikant waagt zich eraan om apparatuur op de markt te brengen zonder UL-keur. Daardoor is een generatie van onwetenden gekweekt die denken dat apparatuur met UL-keur geen gevaar kan opleveren. Met alle gevolgen vandien.
Op het DIY-kanaal zie je regelmatig dat figuren zonder inzicht of enige ervaring een huis half afbreken om te moderniseren en totaal niet weten hoe ze van die zelf veroorzaakte bouwval weer iets bewoonbaars moeten worden. Dat is geen onhandigheid maar een grenzeloze zelfoverschatting.
En ik ben het volledig eens met Obelix, ik citeer hem regelmatig. ;-)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Juist, waar staat de obligate, safety covers were removed for demonstration purpose only. Hier moet minstens een twist-stop op komen, met obligate zwarte pens - bloedworst demonstratie.

Op het DIY-kanaal zie je regelmatig dat figuren zonder inzicht of enige ervaring een huis half afbreken om te moderniseren

Mijn droom: in zo'n "help mijn man is klusser" programma geraken, mensen hun morele verontwaardiging - schadenfreude gunnen en met een minimum aan kosten alles laten renoveren. Alleen het enthousiast armenzwaaiend gillen voor bij de aflevering vergt nog wat inoefenen, al is dat er misschien over.
 

WR1944

Oud hout
Mijn droom: in zo'n "help mijn man is klusser" programma geraken, mensen hun morele verontwaardiging - schadenfreude gunnen en met een minimum aan kosten alles laten renoveren. Alleen het enthousiast armenzwaaiend gillen voor bij de aflevering vergt nog wat inoefenen, al is dat er misschien over.

Ik ben bang dat het feit dat je aangesloten bent bij een houtbewerkingsforum met bijna 170 bijdragen op je teller je totaal ongeloofwaardig maakt voor zo'n programma. Maar dat zou in de USA geen beletsel vormen als het kijkers trekt. Dus ga maar vast oefenen op spectaculaire special effects zoals instortende muren en overstromende badkamers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.