Ok, vandaag weer verder gewerkt aan het preppen van de onderdelen voor het stralen en spuiten.
Ik heb het frame op de kar gekregen met de elektrische lier in het plafond, die het gewicht nu wel kan hebben nu alles eraf gehaald is.
Ik ben dus langzaam de delen die simpel uit elkaar kunnen, en gewoon gestraald en gespoten mogen worden, erbij aan het leggen.
Er moest een dremel aan te pas komen om het plaatje te redden op het stelgewicht.
Daar zal ik later koperen of bronzen nagels voor moeten regelen om het opnieuw vast te penen.
De bovenste lintbeveiliging is echter ook met van die metalen nagels vastgepeend aan de steunen.
Normaal zou ik dat lekker gelaten hebben, maar eentje zat behoorlijk los en de metalen kap had op die plek ook een kreukel. Ik heb ze dus los geslepen met de haakse slijper en met een metalen pen eruit geslagen.
Daarna heb ik de kreukel er zo goed mogelijk uit geslagen op de bankschroef.
De wielen en de motor moet ik nog schoonmaken met de staalborstel, waarbij de wielen ook gestraald zullen worden (uiteraard niet de kurklaag, die is nog netjes en dat houden we zo). De motor zal alleen gepoetst en gespoten worden, deze gaan we niet stralen.
Maar dan....
het probleemstuk

. Zoals
@chevy66 terecht zei: netjes uit elkaar halen heeft zéér de voorkeur.
Het is echter écht niet te vinden hoe ze dit ooit gemonteerd hebben. Ik poog enkele foto's:
Zoals velen ondertussen weten is dit het verstelbare gedeelte waar het bovenste wiel op gemonteerd word.
Wat er nu van over is, minus alles wat ik kón verwijderen, is een metalen onderstel (uit één gedeelte gegoten) en een ashuis waarin de as en de conische bevestiging van het wiel steken. Parallel aan dat ashuis zit een tweede soort buis, die één geheel vormt met het ashuis, en dat is waar het mis gaat.
De rechterzijde van deze parallele buis, richting het wiel, heeft een plat gedeelte. Die kan in principe uit de houder schuiven waar hij in hangt. Aan de linkerzijde is de ruimte in de houder zo groot dat hij er makkelijk uitgetilt zou kunnen worden, ware het niet voor de draad die erin steekt: