De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
ik heb ook nog een verbinding die niet los wil. Een arm die is vastgeroest op een kaal stuk metaal, had eigenlijk los moeten kunnen :LOL: toch maar een simpel brandertje besteld om te kijken of we dat voorzichtig warm kunnen stoken.

Ik heb ondertussen wat ervaring met vastgeroeste onderdelen. De keren dat het mis ging was achteraf bijna altijd een gevolg van gebrek aan geduld (en aanvankelijk vooral gebrek aan inzicht). Jij stelt ons gelukkig voortdurend vragen en vertelt ons wat je aan het uitspoken bent :) ).
Brandertjes hou ik niet zo van. Ik heb een heatgun met instelbare temp incl een temp meter gekocht. (630 graden als max temp van de gloeispiraal) . Voordeel van zo''n gun is dat je min of meer weet wat je doet. Paar keer opstoken en snel afkoelen en tussendoor soppen met kruipolie. Soms werkt het. Niet opgeven.

Prachtproject! Een stuk leuker dan mijn lintzaagprojectje.

mvg
Klaas
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dacht dat het moeilijkste al achter de rug was maar nee er komt nog meer,
Als men op een van die eerste foto's kijkt lijkt het wel dat die draad pen er aan de achterkant zichbaar is ,
Zo door het smeer te zien,
Mischien eerst andre dingen los maken en kijken mischien dat het dan meer/ beter zichtbaar wordt
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.799
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Schroefdraad bij de meeste oude machines is WW.Die as waar die bout doorheen zit kan er toch gewoon uit? Dan kan je ook van af de andere kant bij die bout. Je hebt kans dat hij aan de kant van het huis er in is gedraaid en dat die kant een grotere schroefdraad heeft. Waarom begin je niet met de hele zwik schoon te maken en van verf te ontdoen? Dat gat in het oor waar die as in zit, wat zit daar in? Schroefdraad met borgbout? Kerfstift, conische borgpen?
:rolleyes: ik snap niet waarom je zegt dat die 'as er toch gewoon uit kan' - die bout gaat dwars door die as héén. Dus nee, de as kan er niet uit. En de bout kan er ook niet uit, want die zit dus vast aan een bus die in het onbereikbare 'oor' steekt. Het is dus een onmogelijke puzzel...

Het oor waar het draadeind uitsteekt heeft een draad. Op één van de foto's zie je me een brede holle bout vasthouden, die gaat weer over het draadeind heen en schroef daadwerkelijk in het oor, terwijl het draadeind er los doorheen steekt. Het probleem is dus dat het draadeind niet te verwijderen is vanuit het andere oor...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.799
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dacht dat het moeilijkste al achter de rug was maar nee er komt nog meer,
Als men op een van die eerste foto's kijkt lijkt het wel dat die draad pen er aan de achterkant zichbaar is ,
Zo door het smeer te zien,
Mischien eerst andre dingen los maken en kijken mischien dat het dan meer/ beter zichtbaar wordt
Die brede metalen bus waar het draadeind aan vast zit, past alleen maar in het oor waar het in steekt. De bus loopt vrij in zijn eigen 'oor' (hij kan beperkt op en neer bewegen, en draaien) maar de bus kan niet weg: aan de ene zijde zit het ashuis en aan de andere zijde de buis (waar het draadeind doorheen steekt).

Ik krijg steeds het verzoek het verder schoon te maken - dat is al gebeurd: je komt er gewoon moeilijk bij en de lak laat op veel plaatsen los waardoor er zwart doorheen komt. Ik heb het ding van alle kanten bestudeerd - er zijn geen verborgen bouten en sluitingen meer te vinden.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Misschien is het een idee om er eens een (close-up) filmpje (rondom) van te maken?

En ja, het klinkt mss overdreven maar zoals oa Chevy66 al meerdere keren heeft aangegeven: maak het zoveel mogelijk verf en vetvrij. Gebruik ook je persluchtpistool daarvoor. Zo kunnen zaken/naden zichtbaar worden die je eerst niet zag.

Verder weten we niet wat voor brander(tje) je hebt aangeschaft, maar zoals eerder is aangegeven: een Campinggaz-brandertje (zoals ikzelf heb :LOL:) genereert vaak niet voldoende warmte tov de massa die je wilt heet stoken.

Edit: je was iets eerder dan ik met de opmerking over het schoonmaken..;)
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dat ronde stuk ijzer waar die bout door heen zit, dat zit toch aan het eind in het gietstuk? Je hebt het grote stuk, waar de hoogte verstelling en de dwarsverstelling in zitten en je hebt het gietstuk waar het wiel aan zit. Dat gietstuk heeft twee oren, waar de as door heen loopt, waar die bout in zit. Die as moet er uit.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Hier heb ik mijn British Standard Whitworth draadeind en moeren gekocht. Levert snel. Daarmee heb ik mij Wadkin zaagtafel kunnen herstellen. Wellicht kan jij met twee moeren het draadeind losdraaien.

BSW
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Het is in volgorde in mekaar gezet dus nu is de kunst het uit te zoeken hoe die volgorde was ,
Met een gas brander kan je wel de verf heet stoken en met een staalborstel de verbrande verf er af borstelen,
Maar verborgen naden zal er wel niet zo meer zijn , verrassing onder de verf
Die 2 bouten met gleuf hadden die alleen maar als doel afdichting ? Zo ja wat kan dat zijn , om later
Wat er bij aan te bouwen of hulp voor op of af bouw , beter eerst voorzichtig af tasten dan later had ik maar,
Of er komt een forum lid langs met het goede oplossing
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Niet gehinderd door enige kennis:
Op een van je foto's zie ik op de onderste dikke ronde buis (is dat het ashuis?) mogelijk een deksel zitten met 2 bouten vastgehouden. Heb je dit al losgehad + wat zit daaronder? Want ik lees daar zo niets over in je verhaal, terwijl ik een naad denk te zien wat mij suggereert dat dit 2 losse delen zijn.

Ik vermoed eigenlijk dat daaronder een borgmoer zit om de as vast te houden, eigenlijk zoals een remtrommel op de as van een oude auto vastzit. En mogelijk dat je vanuit daar een kop van een bout van het draadeind vind?

20210831_211543.jpg

En het stuk draadeind in kwestie, zit dat muurvast of zit er beweging/speling in? Maw kan je het ronddraaien en/of bewegen? (edit, ik denk het wel, aangezien je het er iets eerder over hebt dat je met die uitstekende bout geprobeerd hebt een ronddraaiende bus te fixeren)
En het grote gat met kraag op de onderste buis, is dat puur een gat, of zit daar schroefdraad in en/of zat daar iets aan vast?

Zou je ook wat foto's willen plaatsen van de andere kant van dit onderdeel, dus van de kant waar het wiel aan zit. Misschien moet daar eerst nog iets los om de as los te krijgen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je kan dat dikke gedeelte niet zo ver draaien, dat je bij de onderkant van die bout kan?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat ik zo zie van de foto's is onderuit kan hij niet dan zal hij op een of andere manier naar boven er uit moeten
Eerst eens ln de echte kruipolie in combinatie met reactor mocht er dus schroefdraad in die binnen bus zitten
Zou die eerst goed los gemaakt moeten worden,
Die bus zo maar met die bout huis vast zetten heb je kans dat de draad kapot gaat , en of die draad bus?
Die binnen in zit Vervormd , of is al Vervormd samen geperst met monteren destijds door dat schroefdraad gat
Zo als eerder aan gegeven lijmklem en 2 voor gevormde houten klosjes kan een goed begin zijn,
Om te proberen of het los wil kommen

Kan het ook zijn dat die draad bus die je in de hand hebt op een foto dat die de onderste bus van boven
klem zet ? Of een mogelijkheid biedt om deze klem te zetten
Het blijft spannend,
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.799
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bij deze, op verzoek:


@klusrob dat plaatje van het ashuis kan los inderdaad, maar dat sorteert niks. De bus stopt in het oor en loopt niet door naar onderen. Dat ashuis heeft er dus in zijn geheel niks mee te maken behalve dan dat het ashuis één geheel vormt met de stelbuis en dus moet dat component in zijn geheel weggehaald worden. Achter het plaatje vind je puur de mechaniek om de as uit het ashuis te halen, mocht je dat willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.799
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat ik zo zie van de foto's is onderuit kan hij niet dan zal hij op een of andere manier naar boven er uit moeten
Eerst eens ln de echte kruipolie in combinatie met reactor mocht er dus schroefdraad in die binnen bus zitten
Zou die eerst goed los gemaakt moeten worden,
Die bus zo maar met die bout huis vast zetten heb je kans dat de draad kapot gaat , en of die draad bus?
Die binnen in zit Vervormd , of is al Vervormd samen geperst met monteren destijds door dat schroefdraad gat
Zo als eerder aan gegeven lijmklem en 2 voor gevormde houten klosjes kan een goed begin zijn,
Om te proberen of het los wil kommen

Kan het ook zijn dat die draad bus die je in de hand hebt op een foto dat die de onderste bus van boven
klem zet ? Of een mogelijkheid biedt om deze klem te zetten
Het blijft spannend,
De bus zit eigenlijk helemaal nergens meer aan vast, behalve dan het draadeind waar ik hem van probeer te scheiden. De bus beweegt volledig vrij in zijn zitting (het oor) en de enige reden dat hij er niet uit kan is dat de stelbuis er niet uitkan... vanwege het draadeind. Het is dus ook moeilijk die bus zo te fixeren dat je kracht kan zetten op die verbinding. De enige manier om dat te doen is via die twee boutgaten, als je daar een bout in draait klem je daar de bus mee vast. Vermoedelijk is dat een soort stelmechaniek, waarmee je het bovenste lintwiel beperkt kan draaien (links/rechts) om spoor te houden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.799
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wellicht kan ik erbij met een decoupeerzaag met een metaalblad erin. Als ik het draadeind onder de stelbuis doorgezaagd krijg (meer dan enkele millimeters speelruimte heb je daar niet, maar een zaagblad zou net moeten passen) komt het geheel wel vrij. Dan hoef ik puur een nieuwe bus + draadeind te plaatsen bij de opbouw. Misschien kan ik de bus wel hergebruiken, maar daar reken ik niet op. Ik voel een metaaldraaibank aankomen... ;).

De 12 ton pers is onderweg in ieder geval, maar dan voor een ander gedeelte. De lintgeleider op de arm heeft een vastgeroeste beugel die ik eruit moet persen (grof geweld op de bankschroef werkte hier niet helaas).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dat gedeelte wat je op dat filmpje omhoog en omlaag doet, moet je 180 graden draaien om die as. Dan kan je bij de onderkant van die bout die je dwars zit. Die as zit aan weerskanten in een oor. Die gaten die in die oren zitten, daar zit iets in om de as op zijn plek te houden, of het zijn smeergaten. In dat geval kan het zijn dat je die oren even moet verwarmen om ze los te krijgen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.799
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat gedeelte wat je op dat filmpje omhoog en omlaag doet, moet je 180 graden draaien om die as. Dan kan je bij de onderkant van die bout die je dwars zit. Die as zit aan weerskanten in een oor. Die gaten die in die oren zitten, daar zit iets in om de as op zijn plek te houden, of het zijn smeergaten. In dat geval kan het zijn dat je die oren even moet verwarmen om ze los te krijgen.
Hmmm... interessante gedachte! Ik heb de werkplaats net dichtgegooid, maar ik zal morgen eens kijken!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.799
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat gedeelte wat je op dat filmpje omhoog en omlaag doet, moet je 180 graden draaien om die as. Dan kan je bij de onderkant van die bout die je dwars zit. Die as zit aan weerskanten in een oor. Die gaten die in die oren zitten, daar zit iets in om de as op zijn plek te houden, of het zijn smeergaten. In dat geval kan het zijn dat je die oren even moet verwarmen om ze los te krijgen.
😱🙏👏🥳 @chevy66 met het verlossende antwoord dames en heren!!! Het zat na zoveel (60, 70, 80, wie zal het zeggen!) jaren zó vast dat het niet eens opviel dat die buis kon scharnieren. En dat kon hij ook bijna niet meer, het kostte me vreselijk veel kracht maar toen... langzaam... een paar millimeter. En toen enkele centimeters... en toen ik hem 90 graden gedraaid had kon ik de draad + bus er zó uit meppen (met een plastic hamer, uiteraard!).

20210902_095544.jpg

Ik twijfel nog of ik de as ook uit het ashuis wil hebben (voor het spuiten is in elkaar laten misschien nog wel handiger, die as maak ik gewoon goed schoon en plakken we af) maar dat is voor later zorg. Het laatste stukje van de puzzel is opgelost!! Dankjewel!

Nu kijken of ik de lintgeleiders ook wil demonteren. Veel foto's gemaakt zodat ik zeker weet hoe ze weer in elkaar moeten. Zou mooi zijn als alles een uniforme kleur krijgt.

Speaking of which... ik heb nog geen kleur gekozen. Ik neig naar mintgroen (wat er nu ook op zit) of dat ouderwetsche donckergroen wat je op veel gereedschap van 'vroeger' ziet. Of gewoon lekker radicaal. Brandweerrood ofzo.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je al zo ver bent, zou ik gewoon alles demonteren, schoonmaken, lagers vervangen. Zorgen dat alles gangbaar is. Dan afplakken en opnieuw in de verf zetten. Dan kan je daarna lekker zagen, zonder dat er elke keer weer wat moet gebeuren. gewoon in een keer alles goed doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.