De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je al zo ver bent, zou ik gewoon alles demonteren, schoonmaken, lagers vervangen. Zorgen dat alles gangbaar is. Dan afplakken en opnieuw in de verf zetten. Dan kan je daarna lekker zagen, zonder dat er elke keer weer wat moet gebeuren. gewoon in een keer alles goed doen.

Oh zeker, maar dat heeft weinig invloed op het sluiten van het frame enzo. Met de tip hierboven over het bestellen van withworth materiaal (dank!!) en de pers die binnenkort geleverd gaat worden word dat ook heel haalbaar. Eerst maar eens spuiten, dan heb ik dat alvast gehad. Mocht er dan bij dat proces per ongeluk wat verdwaald straalzand of verf in een lager terecht komen is dat ook minder erg.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hmmm... ik zie dat whitworth doppen en steeksleutels nog wel betaalbaar te krijgen zijn (momenteel gebruik ik twee engelse sleutels omdat mijn gewone doppen/sleutels niet goed passen) maar een tap/snij zet gaat wel gauw in de papieren lopen. Ik verwacht niet dat ik op regelmatige basis oud gereedschap ga restaureren daarmee. Wat is wijsheid?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Waar heeft trigger die dan voor nodig? De bevestigingsmiddelen die er in zitten kan je toch hergebruiken? En mijn ervaring met oude machines is, dat je vaak koppen treft waar geen standaard metrische of inch sleutels of doppen op passen. Als je er met een bahco bij kan , gebruik je die. Afwijkende maten zoek je een zeskantdop die zo goed mogelijk past bij. Of je slijpt de bekken van een steeksleutel op maat. Chinese setjes kracht doppen zijn een goede betaalbare bron.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Waar heeft trigger die dan voor nodig? De bevestigingsmiddelen die er in zitten kan je toch hergebruiken? En mijn ervaring met oude machines is, dat je vaak koppen treft waar geen standaard metrische of inch sleutels of doppen op passen. Als je er met een bahco bij kan , gebruik je die. Afwijkende maten zoek je een zeskantdop die zo goed mogelijk past bij. Of je slijpt de bekken van een steeksleutel op maat. Chinese setjes kracht doppen zijn een goede betaalbare bron.

Er zitten ook voldoende draden in delen van het frame die ik niet kan vervangen, en sommige bouten zijn hartstikke bruikbaar maar het geheel moet gewoon schoon en netjes gemaakt worden. Net wat jij ook zegt: in 1x goed doen ;-).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Heb je die tap/snijset echt wel nodig?
Met eventueel nieuwe bouten/moeren vervangen als je de huidige niet meer vertrouwt (of als deze aangetast zijn door roest) is het toch opgelost, daarvoor heb je geen tapset nodig. Of is er draad op vaste machinedelen versleten die opnieuw getapt moet worden?

En inderdaad, nu je al zover bent, zou ik ook alles demonteren. Dan weet je tenminste 100% zeker dat je alles hebt gecontroleerd, en dat je (voor zover je dat kunt inschatten) versleten lagers etc hebt vervangen. Niet dat je 'm straks in elkaar hebt staan en je over een paar maanden weer vanalles moet loshalen omdat er toch ergens speling zit. Alhoewel, dan weet je wel hoe het moet dus is het ook snel gedaan 😎 (duikt snel weg)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja goed doen is het beste... Toch maar kijken of ik die as eruit krijg, maar voor het onderste wiel moet hij dan weggebracht, die zit gekrompen en daar heb ik de spullen niet voor.

Tap snijset wil ik wel regelen, er zijn ook draden in machine delen die ik goed wil doen en liever over dan verlegen. Als ik hem moet kopen kan hij altijd weer verkocht, maar lenen is zeker een optie.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zojuist afgesproken de zaag volgende week af te leveren bij Straal en Spuitbedrijf Henskens Noord in Geesbrug :). Ik zal niet persoonlijk aanwezig zijn bij het proces (het is een tussen-de-bedrijven-door klus) maar wellicht dat zij wel bereid zijn af en toe een foto te maken.

Ik ben voor 99% over de kleur: Ik ga voor een zwarte basis op het frame (de eerste meter omhoog) en dan knal oranje. De aanbouwdelen ga ik afwisselen zwart/oranje doen afhankelijk van waar het komt zodat ik een leuk accent verkrijg. Ik weet het, het is niet origineel 'Danckaert groen' of uberhaupt traditioneel, maar dat is de houten opbouw om mijn vege lijf veilig te houden ook niet, en ik ben ook niet van plan een stoommachine te gaan installeren. We brengen deze zaag dus volledig naar de 21e eeuw. Wellicht beinvloed dit een eventuele verkoopwaarde (ooit, als het gebeurt) negatief maar ik leef nu en niet straks.

Voor die tijd moet ik dus nog zorgen dat de as uit het ashuis komt (hij draait vrij, maar ik kan dus nergens kracht zetten om de moer achterop los te draaien) en de lintgeleiders uit elkaar halen zodat dat die ook mee gespoten kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Volgens mij kan je dat dikke stuk aan de wielzijde er ook af trekken. Daar zit misschien iets om de as te blokkeren. Anders dat grote ronde gedeelte goed ontvetten en dan een oude multibelt er omheen en dan de belt vastklemmen in een bankschroef. Beetje het idee van een oliefilter sleutel.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Volgens mij kan je dat dikke stuk aan de wielzijde er ook af trekken. Daar zit misschien iets om de as te blokkeren. Anders dat grote ronde gedeelte goed ontvetten en dan een oude multibelt er omheen en dan de belt vastklemmen in een bankschroef. Beetje het idee van een oliefilter sleutel.
Klopt, dat stuk kan er ook af, maar dan moet de as eruit. En die zit aan de achterkant met een moer vast. Daar kan ik geen kracht op zetten omdat de as perfect rond (en glibberig) is. Ik ga deze week ff fröbelen, jouw idee is geen slecht plan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Anders het stuk even me nemen naar een landbouw mechanisatiebedrijf en daar even een grote luchtsleutel er op.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Anders het stuk even me nemen naar een landbouw mechanisatiebedrijf en daar even een grote luchtsleutel er op.
Ik heb een slagschroevendraaier maar geen attachment die daarop past, het is een grote ronde ring met inkepingen waar je met een beitel of schroevendraaier de boel los kan tikken. Even creatief nadenken dus, misschien kan ik met hout/doeken de as klemmen en zelf gaan tikken. Het is dezelfde sluiting als die voorop gebruikt werd en die kwam eenvoudig los (paar tikjes).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.