De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Succes:

20210911_104747.jpg

Ik heb de poten om dat randje geklemd aan de achterzijde, en dan het geheel in de bankschroef gestoken. Dat was genoeg tegendruk om de as helemaal uit het huis te drukken.

Het dopje op de achterkant ga ik terugplaatsen, puur voor de bescherming tegen verf/stof en dergelijke. Hoe ik de voorkant af ga dichten weet ik nog niet, maar er klonk één lager niet lekker en dat was niet dat grote lager wat je aan de buitenkant ziet (dat 'flexibele' lager) - die loopt voorbeeldig. Ik ga het ashuis ook laten spuiten en dan ga ik bij terugkomst bepalen welke lagers ik laat vervangen/reviseren.

De as met lager en het metalen glijlager heb ik in plastic verpakt zodat het in de tussentijd geen vuil en stof aantrekt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik hoef me nu alleen nog te richten op die buis die parallel aan het ashuis loopt, die dus als scharnier fungeert. Die klemt behoorlijk. Ook heb ik nog één metalen onderdeel (die van de lintgeleider-buis) die vastgeroest zit, en die moet ook los voor het spuiten.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik hoef me nu alleen nog te richten op die buis die parallel aan het ashuis loopt, die dus als scharnier fungeert. Die klemt behoorlijk. Ook heb ik nog één metalen onderdeel (die van de lintgeleider-buis) die vastgeroest zit, en die moet ook los voor het spuiten.
Laat toch zitten. Doet verder niks en lijkt niet beschadigd. Waarom er af?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Als je de machine laat stralen zou ik een plankje maken om het asgat af te dichten. Heb je een schilder/straler die met beleid werkt en mild straalgrit gebruikt kun je het afplakken met ductape. Desnoods meerdere lagen. Straalgrit is weinig effectief op zachte materialen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bernard43

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan alles wat gespoten moet worden het beste los aanleveren. Waar je geen verf wil hebben ,plak je af. Als je onderdelen zoals dat deksel monteert en je laat het spuiten, dan beschadig je de verf als je het weer los maakt om de as te monteren. En al het vet moet echt weg zijn, anders blaas je het op je werk met het spuitpistool.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Wat bij een ashuis perfect werkt zijn twee plankjes om de openingen af te dichten. Gat er in boren en een draadstang er doorheen steken. Simpel en heel effectief
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Laat toch zitten. Doet verder niks en lijkt niet beschadigd. Waarom er af?
Nou, het hoort te scharnieren en is zo verwaarloosd dat die functie bijna niet meer werkt. Ik wil niet dat het over 10 jaar compleet gefuseerd is.

Update: de buis is er ook bijna uit. Wederom de poelietrekker gebruikt. Ik moet de later aangebrachte groene verf nog even weghalen zodat hij ook soepel door het tweede oor kan glijden.

Daarna maar even wat tijd besteden aan afplakken, plankjes maken ter afdichting en markeren wat welke kleur moet worden.

Ik heb hierna nog 1 onderdeel wat zo vast zit dat zelfs de poelietrekker het niet los krijgt, bij de lintgeleider buis.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Beter afplakken dan plankjes. Afplakband kan je met een mesje netjes verwijderen, zodat je een mooi einde aan je lak krijgt. Plankje verwijderen geeft een lelijk rafelrandje.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We hebben weer een overwinning geboekt. Ik kan niet alleen voor mezelf spreken want de vele nuttige tips die ik van jullie ontvang zijn onontbeerlijk :).

20210911_140409.jpg

Die poelietrekker is zijn geld rap terug aan het verdienen. Haalde ik er eerder het cruciale aandrijfwiel mee van de onderste as, nu doet hij dienst om dit ashuis leeg te halen. De stelbuis moest zich ook, met tegenzin, gewonnen geven. Het zat niet vastgeroest maar het scheelde niet veel.

20210911_141036.jpg

Die gaat dus op de stapel 'schoonmaken'. Sowieso moet ik even in een grote ton alle vet en stof van alle delen af poetsen voordat ik de kwetsbare delen kan gaan afplakken.

Het laatste onderdeel geeft zich niet zo makkelijk gewonnen:

20210911_140411.jpg

Dit is de beweegbare lintgeleider aan de voorzijde. Je ziet precies dat hij weinig is verzet in de laatste jaren dat hij gebruikt is. De beugel aan één zijde is reeds verwijderd, daarvoor was het genoeg de buis op en neer te rammen in een bijna aangeklemde bankschroef.

20210911_140418.jpg

De andere zijde daarentegen, is vastbesloten een eenheid te blijven vormen met de buis.
Mijn vermoeden is dat door een vorige eigenaar of monteur de bovenzijde van de buis iets uitgeslagen is, waardoor een rand over de beugel is geslagen. Het stukje dat uitsteekt (ruwweg 1 tot 2mm) oogt namelijk niet geheel rond meer.

20210911_141258.jpg

De bankschroefmethode sorteert hier dan ook geen effect behalve het heftig schudden van mijn gereedschap over de hele werkbank. Ik kan echter wel, met aanzienlijke assistentie van een vuistje, het sujet enigzins draaien. Ik heb in totaal ongeveer 35 graden aan bewegingsvrijheid, waarbij het woordje vrijheid zéér relatief is. Met de hand draaien is er echt niet bij.

20210911_141803.jpg

Helaas is ook de poelietrekker hierbij zijn meerdere tegengekomen.

20210911_142453.jpg

Ik heb er zoveel spanning opgezet als ik met mijn sleutel 22 en mijn puddingarmpjes aankan, maar het ding beweegt geen micrometer in de gewenste directie. Dit zou dus echt een klusje zijn voor een 12 tons pers :). Ik heb hem nu in de klem laten zitten en ga zo nog een beetje hitte proberen te introduceren. Als dat ook niet werkt, word het wachten op de (nieuwe) pers.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20210911_154439.jpg

Ik heb toch maar schoorvoetend een butaanbrandertje gekocht, een tijd terug. En dit maal ook maar ingezet. Ik heb voorzichtig (rondom en niet op één plaats) de beugel verwarmd terwijl ik langzaam de poelietrekker aandraaide. En dat deed het hem. Hij kwam nooit echt 'los' maar millimeter voor millimeter heb ik hem eruit gedraaid. Ik heb nu alle componenten van elkaar gescheiden. Er zit nog wel een verstelwiel met draad in het frame van de zaag, wellicht dat ik nu ook een poging durf te doen die te verwijderen zodat alles echt uit elkaar ligt.

Nu komt het poetsen. Eigenlijk stukken minder leuk :(.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
We hebben weer een overwinning geboekt. Ik kan niet alleen voor mezelf spreken want de vele nuttige tips die ik van jullie ontvang zijn onontbeerlijk :).

Bekijk bijlage 107546

Die poelietrekker is zijn geld rap terug aan het verdienen. Haalde ik er eerder het cruciale aandrijfwiel mee van de onderste as, nu doet hij dienst om dit ashuis leeg te halen. De stelbuis moest zich ook, met tegenzin, gewonnen geven. Het zat niet vastgeroest maar het scheelde niet veel.

Bekijk bijlage 107547

Die gaat dus op de stapel 'schoonmaken'. Sowieso moet ik even in een grote ton alle vet en stof van alle delen af poetsen voordat ik de kwetsbare delen kan gaan afplakken.

Het laatste onderdeel geeft zich niet zo makkelijk gewonnen:

Bekijk bijlage 107548

Dit is de beweegbare lintgeleider aan de voorzijde. Je ziet precies dat hij weinig is verzet in de laatste jaren dat hij gebruikt is. De beugel aan één zijde is reeds verwijderd, daarvoor was het genoeg de buis op en neer te rammen in een bijna aangeklemde bankschroef.

Bekijk bijlage 107549

De andere zijde daarentegen, is vastbesloten een eenheid te blijven vormen met de buis.
Mijn vermoeden is dat door een vorige eigenaar of monteur de bovenzijde van de buis iets uitgeslagen is, waardoor een rand over de beugel is geslagen. Het stukje dat uitsteekt (ruwweg 1 tot 2mm) oogt namelijk niet geheel rond meer.

Bekijk bijlage 107550

De bankschroefmethode sorteert hier dan ook geen effect behalve het heftig schudden van mijn gereedschap over de hele werkbank. Ik kan echter wel, met aanzienlijke assistentie van een vuistje, het sujet enigzins draaien. Ik heb in totaal ongeveer 35 graden aan bewegingsvrijheid, waarbij het woordje vrijheid zéér relatief is. Met de hand draaien is er echt niet bij.

Bekijk bijlage 107551

Helaas is ook de poelietrekker hierbij zijn meerdere tegengekomen.

Bekijk bijlage 107552

Ik heb er zoveel spanning opgezet als ik met mijn sleutel 22 en mijn puddingarmpjes aankan, maar het ding beweegt geen micrometer in de gewenste directie. Dit zou dus echt een klusje zijn voor een 12 tons pers :). Ik heb hem nu in de klem laten zitten en ga zo nog een beetje hitte proberen te introduceren. Als dat ook niet werkt, word het wachten op de (nieuwe) pers.
Je kan nog een pijp op je sleutel zetten. Maar dat kan ook misgaan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kan nog een pijp op je sleutel zetten. Maar dat kan ook misgaan.
Ik heb andere mensen veel fouten zien maken met metaal. Daarom ben ik er zelf, als leek, extra voorzichtig mee.

Was even vergeten dat de lintgeleiders ook nog uit elkaar moeten. Die zijn 'aftermarket' volgens mij en hebben ook een aparte kleur (hamerslag groen). Het metalen blokje waar de daadwerkelijke geleiders in steken komt eenvoudig genoeg los, maar om ze eruit te halen moet ik een borgring lossen die ín de verstelknop steekt. Heb zojuist een tangetje gekocht bij de bouwmarkt maar ben bang dat die nog te groot gaat zijn voor dit minieme gaatje. Anders maar wat online vinden. Desnoods kan ik de geleiders altijd nog met de hand schonen, schuren en zwart verven, ze werken verder prima en zijn goed gangbaar.

20210911_160906.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mooi dat nu bijna alles uit elkaar is!
Het schoonmaken is misschien een minder leuke klus, maar je gaat wel resultaat zien zodadelijk.
En dan op naar de verf…
Het is echt een vreselijk leerzaam project! En zolang dingen (uiteindelijk) blijven lukken, blijft het ook leuk.
Ik moest vooral over een psychologische hobbel heen om echt met metaal te gaan werken. Dat was voorheen beperkt tot aandraaien en af en toe een gaatje boren, maar tot nu toe heb ik echt moeten slijpen, branden, persen... dit gaat de mooiste 100-jaar oude lintzaag van het land worden :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en klusrob

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Je kan nog een pijp op je sleutel zetten. Maar dat kan ook misgaan.

Andere optie is de poelietrekker met een luchtsleutel vastdraaien. In de boekjes staat dat dat niet mag, en leermeesters geven je een tik op de vingers, maar werkt vaak perfect door meer momentum dan met de hand, en door de klappen van de luchtsleutel die het klemmende gedeelte (net als door een hamerklap) laat schrikken.

Als je geen luchtsleutel hebt dan werkt een klap met de hamer ook terwijl de poelietrekker de boel op spanning heeft staan. Wel op buitenzijde van het klemmende deel slaan.

Maar dat is een tip voor je volgende project Trigger. Mooi dat je hem al los hebt gekregen zo.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Andere optie is de poelietrekker met een luchtsleutel vastdraaien. In de boekjes staat dat dat niet mag, en leermeesters geven je een tik op de vingers, maar werkt vaak perfect door meer momentum dan met de hand, en door de klappen van de luchtsleutel die het klemmende gedeelte (net als door een hamerklap) laat schrikken.

Als je geen luchtsleutel hebt dan werkt een klap met de hamer ook terwijl de poelietrekker de boel op spanning heeft staan. Wel op buitenzijde van het klemmende deel slaan.

Maar dat is een tip voor je volgende project Trigger. Mooi dat je hem al los hebt gekregen zo.
Hou op! Straks straat er hier ook nog een compressor te ronken :cool:.

De lintgeleiders geven me nog een beetje 'gedoe'. Er kwam op de zilveren knop een piepklein inbusje tevoorschijn om de knop van de draad te lossen, maar die inbus draait vast in de schroefdraad... die daardoor is beschadigd. Beetje lomp ontwerp. Eentje kreeg ik met moeite los, de andere kwam los, maar met een winding of twee aan vernachelde schroefdraad. Daarna is het veel makkelijker de borgring te lossen (je hoeft niet meer door een gaatje te werken) maar bij nummer 2 van 4 kon in de pen van de geleider er niet doorheen duwen (ja, de borgring was er al af). Toen ik daar een beetje geweld op zette schoot er een (stuk) binnenbus uit de behuizing. Het lijkt alsof ik een bus in tweëen geslagen heb maar dat is op zich niet erg, net zoals bij krukaslagerschalen (3x woordwaarde) kun je die gewoon weer in elkaar zetten. Het is maar een lintgeleider, er gaan geen draaiende krachten op deze bus staan.

Nummer 3 en 4 doe ik vanavond of morgen wel, ga nu eten maken voor de familie (linguini met pesto en spinazie, verse parmezaan en brood met kruidenboter - ik ben van alle markten thuis).

Ik heb een grote specie-emmer klaarstaan en 15 liter schoonmaakazijn. Ga ik morgen of begin van de week maar eens wat onderdelen poetsen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
De (handels?)naam van zo'n borging is "circlip". Misschien helpt dat bij het zoeken naar gereedschap en tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.