De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
470
167
Puur uit belangstelling. Wat is de huidige status van dit project?

Status is dat het ding nog steeds als oversized presse papier ruimte inneemt op de verkeerde plek in mijn werkplaats :geek:. Ik ben nog niet verder gekomen met het verwijderen van de onderste wielen. Deels omdat we vast zaten (letterlijk) en deels vanwege andere projecten/prioriteiten. Er moet waarschijnlijk gestookt worden, en de fit is dermate strak dat olie er niet tussen lijkt te komen, dus de tip van Bigfoot zet waarschijnlijk geen zoden aan de dijk (ik heb al kruipolie geprobeerd bv).
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
548
134
Omgeving Eindhoven
Ik kwam laatst onderstand product tegen. Geen enkele ervaring mee, en ook geen idee of het een verkooppraatje is of waarheid, maar het zou roest oplossen en de werking van kruipolie versterken, waardoor deze ook in kleine poriën kan komen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
118
36
Staphorst
Reactor had ik ook al voor gesteld op blz 2 maar daar kwam geen reactie op ,
Ding gewoon weer op de kar en naar een goede werkplaats rijden die in groot materiaal doet,
Er is al een zware poellitrekker op gezet dus er is meer aan de hand, dan alleen maar vast
Anders schoon maken verfen en onder de boel vol vet pompen en draaien zo lang die gaat.
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
470
167
Het probleem is niet vastroesten jongens, anders zou het wiel niet zo vrij draaien. Dat was ook de mening van de buurman die er flink zijn best op heeft gedaan en vroeger ook metaalbewerker was. Dat wiel is gewoon op de as gekrompen en dat krijg je met een 'simpele' poelietrekker niet los. En zelfs als het roest was, ik zag onlangs een video van 'mustie1' op youtube waar een zuiger in een cylinder was vastgeroest. Daar ging ook een arsenaal aan smeermiddelen in gecombineerd met 'aanmoediging'. Uiteindelijk moest er een 20 tons pers aan te pas komen om de boel los te drukken.

Ik ga dit gedeelte inderdaad uitbesteden, maar dan wil ik de boel eerst los hebben. We gooien er binnenkort nog een poging tegenaan met een kleinere poelietrekker op het kleinere wiel, en als ik daar iemand voor kan vinden, warm stoken.

Eindresultaat is dat hij ofwel als zodanig naar een specialist gaat, of alleen de as + wielen :).
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
18
2
34
HECHTEL-EKSEL
Hoi Trigger,

ik heb net een zaag gekocht die veel op die van jou lijkt. Alleen bij mij is er nergens een erk/jaartal/type terug te vinden.

IMG_1906.jpg

Vraagje: hoe heb je die van jou getransporteerd? Die van mij staat in een (lage) kelder en kan nie rechtop naar buiten op de aanhanger, we hebben al geprobeerd om hem te kantelen op de aanhanger en hem erop te schuiven maar dat is niet gelukt (weet jij hoe zwaar die dingen ongeveer zijn?), Plan is nu om hem eerst op zijn voorkant te leggen, dan horizontaal omhoog takelen, aanhanger eronder en dan weer laten zakken, of hebben jullie een beter idee? Sorry dat ik deze vraag in jouw thread stel, hij lijkt er heel veel op, daarom de vraag. In de toekomst zal ik hier een eigen thread/youtube video over de restauratie maken.

IMG_1905.jpg
Groetjes,

Sander
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
548
134
Omgeving Eindhoven
Is er een manier om er een pallet onder te krijgen?
Dan kan je hem mogelijk met een hoogheffende palletwagen buiten op de aanhanger zetten. Dat heb ik ook gedaan met mijn zaagtafel (zie hier voor de beschrijving). En je hebt toch ook weer iets nodig om 'm thuis van de aanhanger af te krijgen...
Deze palletwagens zijn te huur bij o.a. Boels. (Let op, ff reserveren want niet iedere vestiging heeft ze standaard staan)
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
470
167
Hoi Trigger,

ik heb net een zaag gekocht die veel op die van jou lijkt. Alleen bij mij is er nergens een erk/jaartal/type terug te vinden.
Hij lijkt er inderdaad verdacht veel op! Ik heb ook geen cijfers of papieren van de mijne, maar hij is voorzien van een krachtstroommotor van HEEMAF en Wiki vertelt mij dat die NV in 1963 is opgeheven. Ik vermoed dus dat jaartal of ouder. Fabrikant van de zaag was Danckaert in Brussel, ook al niet meer in leven helaas. Schijnen geweldige machine te zijn (de mijne is helaas nog niet operationeel).
Vraagje: hoe heb je die van jou getransporteerd? Die van mij staat in een (lage) kelder en kan nie rechtop naar buiten op de aanhanger, we hebben al geprobeerd om hem te kantelen op de aanhanger en hem erop te schuiven maar dat is niet gelukt (weet jij hoe zwaar die dingen ongeveer zijn?), Plan is nu om hem eerst op zijn voorkant te leggen, dan horizontaal omhoog takelen, aanhanger eronder en dan weer laten zakken, of hebben jullie een beter idee? Sorry dat ik deze vraag in jouw thread stel, hij lijkt er heel veel op, daarom de vraag. In de toekomst zal ik hier een eigen thread/youtube video over de restauratie maken.

Wel, ik heb 'hulp' gehad...

ZDI3bXsvOzCAyN0mZCfnyL4A.jpg

Ook voor het uitladen heb ik ter plaatse iemand met een shovel ingeschakeld. Daarna met een combinatie van plafond-takel + shovel op zijn poten getild. Ik heb de zaag sinds ontmanteld met de bedoeling hem op de juiste positie in de werkplaats te zetten (met een verrijdbaar onderstel dat ik nog moet bouwen) en na restauratie weer op te bouwen, maar ik zit met de onderste wielen. Zowel het aandrijfwiel als het onderste zaaglintwiel zitten gewoon echt muurvast op de as en we krijgen er met geen mogelijkheid enige beweging in. De as draait (nog) vrij soepel maar gezien de hoeveelheid roestig vocht dat daar sinds uit is komen lopen verwacht ik niet dat dit nog lang gaat duren.

Misschien kun jij me helpen door de documenteren hoe jij deze wielen los krijgt/kreeg....?
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
18
2
34
HECHTEL-EKSEL
Zo, die past er net (niet?) in. Kon de aanhanger het wel aan? Volgens de verkoper zou de mijne wel eens meer als 100 jaar oud kunnen zijn. Hij heeft hem 20 jaar geleden van een begrafenisondernemer gekocht die hem voor zijn kisten gebruikte. Ik heb gelezen dat de motoren vaak later werden toegevoegd, dus die datum lijkt me geen juiste indicatie. Als ik jouw problemen lees over de wielen loskrijgen ben ik geneigd om die van mij er lekker op te laten zitten. Ze leken me op het eerste zicht soepel te lopen, geen lekkage en ik heb het smeernippeltje eens open gedraaid en deze zat nog vol vet. Wel maakte de machine veel herrie als ie aanstond. (Vibratie?) Dat werd ook wel versterkt door de zelfgemaakte MDF kist die hij er rond had gemonteerd volgens mij. Ook ik ben van plan om de resaturatie uitgebreid te documenteren, dus wellicht kunnen we elkaar helpen :). Vrijdag ga ik terug met een kennis om te kijken hoe we hem uit de kelder kunnen krijgen (Eventueel met een verrijker). Ik had hem liever rechtop gezet omdat zo platleggen me toch kwetsbaar lijkt voor het wiel. Ik zal foto's maken en nadien zelf een thread starten hierover.

Klusrob, zo heb ik dat ook gedaan met mijn combinatiemachine. Alleen hier gaat het niet bij want buiten de garagepoort is nog steeks een afdak waar ik hem niet hoog genoeg kan tillen. Ik zou hem dan eerst een heuvel op moeten duwen en dat is niet mogelijk lijkt me.

Bedankt voor jullie tips!
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
470
167
Zo, die past er net (niet?) in. Kon de aanhanger het wel aan? Volgens de verkoper zou de mijne wel eens meer als 100 jaar oud kunnen zijn. Hij heeft hem 20 jaar geleden van een begrafenisondernemer gekocht die hem voor zijn kisten gebruikte. Ik heb gelezen dat de motoren vaak later werden toegevoegd, dus die datum lijkt me geen juiste indicatie. Als ik jouw problemen lees over de wielen loskrijgen ben ik geneigd om die van mij er lekker op te laten zitten. Ze leken me op het eerste zicht soepel te lopen, geen lekkage en ik heb het smeernippeltje eens open gedraaid en deze zat nog vol vet. Wel maakte de machine veel herrie als ie aanstond. (Vibratie?) Dat werd ook wel versterkt door de zelfgemaakte MDF kist die hij er rond had gemonteerd volgens mij. Ook ik ben van plan om de resaturatie uitgebreid te documenteren, dus wellicht kunnen we elkaar helpen :). Vrijdag ga ik terug met een kennis om te kijken hoe we hem uit de kelder kunnen krijgen (Eventueel met een verrijker). Ik had hem liever rechtop gezet omdat zo platleggen me toch kwetsbaar lijkt voor het wiel. Ik zal foto's maken en nadien zelf een thread starten hierover.

Klusrob, zo heb ik dat ook gedaan met mijn combinatiemachine. Alleen hier gaat het niet bij want buiten de garagepoort is nog steeks een afdak waar ik hem niet hoog genoeg kan tillen. Ik zou hem dan eerst een heuvel op moeten duwen en dat is niet mogelijk lijkt me.

Bedankt voor jullie tips!
Mijn aanhanger mag officieel 630 kilo hebben. Ik heb voor de zekerheid de banden op 3,1 bar gezet en vermoed dat ik wel iets over het gewicht heb gezeten, maar het gewicht was perfect verdeeld, de aanhanger was zéér stabiel, goed gezekerd en uiteraard hou je extra rekening met je rijgedrag. De auto had er geen enkele moeite mee (zoals optrekken als stevig remmen, dat laatste testje uiteraard voor je definitief vertrekt).

In welke regio/stad komt jouw zaag te staan? Rechtop vervoeren lijkt me overigens niet wenselijk, de aanhanger zou zomaar om kunnen klappen met zoveel (hoog) gewicht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.609
165
De zaag van boktor hebben we gewoon staand vervoerd. Hij had even een knappe aanhanger gehuurd.
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
18
2
34
HECHTEL-EKSEL
Mijn aanhanger mag officieel 630 kilo hebben. Ik heb voor de zekerheid de banden op 3,1 bar gezet en vermoed dat ik wel iets over het gewicht heb gezeten, maar het gewicht was perfect verdeeld, de aanhanger was zéér stabiel, goed gezekerd en uiteraard hou je extra rekening met je rijgedrag. De auto had er geen enkele moeite mee (zoals optrekken als stevig remmen, dat laatste testje uiteraard voor je definitief vertrekt).

In welke regio/stad komt jouw zaag te staan? Rechtop vervoeren lijkt me overigens niet wenselijk, de aanhanger zou zomaar om kunnen klappen met zoveel (hoog) gewicht.
Ik had even opgezocht hoe je zo'n zaag best vervoerd en kwam tegen dat je hem best rechtop of op zijn 'ruggegraat' vervoerd. Met de ruggegraat bedoelen ze volgens mij het vaste verticale gedeelte aan de linkerkant als je ervoor staat, misschien is dat ook een optie? Denk je dat de zaag meer als 630 kg weegt? De verkoper schatte hem op 3 a 400 kg.

Ik wilde hem in een standaard dubbelassige aanhanger zetten (zie je ook op de achtergrond op de foto) of zou ik hiervoor een speciale, sterkere aanhanger moeten huren?

De eigenaar van de aanhanger had hiermee ook al een 1000 kg waterton mee vervoerd dus ik denk dat het geen probleem zou moeten vormen.

De zaag komt in Hechtel-Eksel (Belgie) te staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.609
165
Die zaag in de kelder is al zo ver gedemonteerd, dat ik hem met een gehuurd opvouwbaar olifantje op de kar zou leggen. Ik zou hem op de aandrijfpoelie zijde leggen. Niet op de wielzijde. Is ook handig om de machine weer thuis van de kar te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SanderKl

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
18
2
34
HECHTEL-EKSEL
Die zaag in de kelder is al zo ver gedemonteerd, dat ik hem met een gehuurd opvouwbaar olifantje op de kar zou leggen. Ik zou hem op de aandrijfpoelie zijde leggen. Niet op de wielzijde. Is ook handig om de machine weer thuis van de kar te krijgen.
Daar heb ik ook al aan gedacht. Ik zou hem dan eerst kantelen en plat leggen (op blokken zodat ie niet op de poelie/wiel leunt, dan horizontaal omhoog takelen, aanhanger eronder en weer laten zakken. Ik heb al een bedrijf gevonden waar ik zo'n kraantje kan huren, weet alleen niet of het zou lukken om de aanhanger eronder te rijden, hoe lang is de arm van zo'n kraantje gemiddeld? Denk je dat ik hier de aanhanger onder kan rijden? Ik denk dat ik hem voorzichtig op de assen moet leggen, ermee schuiven gaat niet (vorige keer geprobeerd).
Bedankt om mee te denken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.609
165
Andersom werkt makkelijker. De zaag met de kraan boven je aanhangwagen rijden en dan laten zakken. Hoe ver je de arm van het kraantje kan maken, hangt af van het gewicht dat je er in hangt.
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
18
2
34
HECHTEL-EKSEL
Kleine update: het is gelukt! We hebben hem uiteindelijk met de verrijker op kunnen pakken. Dan de verrijker met de zaag op een oplegger gezet en zo thuis weer afgeladen :)
Gelukkig dat ik iemand kende met wat materiaal want dat ging echt vlotjes.
Morgen ga ik er aan beginnen en zal ik alles goed documenteren hier op het forum.
Bedankt voor alle tips!

IMG_1972.jpg

IMG_1982.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.