Puur uit belangstelling. Wat is de huidige status van dit project?
Status is dat het ding nog steeds als oversized presse papier ruimte inneemt op de verkeerde plek in mijn werkplaats
Puur uit belangstelling. Wat is de huidige status van dit project?
Hij lijkt er inderdaad verdacht veel op! Ik heb ook geen cijfers of papieren van de mijne, maar hij is voorzien van een krachtstroommotor van HEEMAF en Wiki vertelt mij dat die NV in 1963 is opgeheven. Ik vermoed dus dat jaartal of ouder. Fabrikant van de zaag was Danckaert in Brussel, ook al niet meer in leven helaas. Schijnen geweldige machine te zijn (de mijne is helaas nog niet operationeel).Hoi Trigger,
ik heb net een zaag gekocht die veel op die van jou lijkt. Alleen bij mij is er nergens een erk/jaartal/type terug te vinden.
Vraagje: hoe heb je die van jou getransporteerd? Die van mij staat in een (lage) kelder en kan nie rechtop naar buiten op de aanhanger, we hebben al geprobeerd om hem te kantelen op de aanhanger en hem erop te schuiven maar dat is niet gelukt (weet jij hoe zwaar die dingen ongeveer zijn?), Plan is nu om hem eerst op zijn voorkant te leggen, dan horizontaal omhoog takelen, aanhanger eronder en dan weer laten zakken, of hebben jullie een beter idee? Sorry dat ik deze vraag in jouw thread stel, hij lijkt er heel veel op, daarom de vraag. In de toekomst zal ik hier een eigen thread/youtube video over de restauratie maken.
Mijn aanhanger mag officieel 630 kilo hebben. Ik heb voor de zekerheid de banden op 3,1 bar gezet en vermoed dat ik wel iets over het gewicht heb gezeten, maar het gewicht was perfect verdeeld, de aanhanger was zéér stabiel, goed gezekerd en uiteraard hou je extra rekening met je rijgedrag. De auto had er geen enkele moeite mee (zoals optrekken als stevig remmen, dat laatste testje uiteraard voor je definitief vertrekt).Zo, die past er net (niet?) in. Kon de aanhanger het wel aan? Volgens de verkoper zou de mijne wel eens meer als 100 jaar oud kunnen zijn. Hij heeft hem 20 jaar geleden van een begrafenisondernemer gekocht die hem voor zijn kisten gebruikte. Ik heb gelezen dat de motoren vaak later werden toegevoegd, dus die datum lijkt me geen juiste indicatie. Als ik jouw problemen lees over de wielen loskrijgen ben ik geneigd om die van mij er lekker op te laten zitten. Ze leken me op het eerste zicht soepel te lopen, geen lekkage en ik heb het smeernippeltje eens open gedraaid en deze zat nog vol vet. Wel maakte de machine veel herrie als ie aanstond. (Vibratie?) Dat werd ook wel versterkt door de zelfgemaakte MDF kist die hij er rond had gemonteerd volgens mij. Ook ik ben van plan om de resaturatie uitgebreid te documenteren, dus wellicht kunnen we elkaar helpen. Vrijdag ga ik terug met een kennis om te kijken hoe we hem uit de kelder kunnen krijgen (Eventueel met een verrijker). Ik had hem liever rechtop gezet omdat zo platleggen me toch kwetsbaar lijkt voor het wiel. Ik zal foto's maken en nadien zelf een thread starten hierover.
Klusrob, zo heb ik dat ook gedaan met mijn combinatiemachine. Alleen hier gaat het niet bij want buiten de garagepoort is nog steeks een afdak waar ik hem niet hoog genoeg kan tillen. Ik zou hem dan eerst een heuvel op moeten duwen en dat is niet mogelijk lijkt me.
Bedankt voor jullie tips!
Ik had even opgezocht hoe je zo'n zaag best vervoerd en kwam tegen dat je hem best rechtop of op zijn 'ruggegraat' vervoerd. Met de ruggegraat bedoelen ze volgens mij het vaste verticale gedeelte aan de linkerkant als je ervoor staat, misschien is dat ook een optie? Denk je dat de zaag meer als 630 kg weegt? De verkoper schatte hem op 3 a 400 kg.Mijn aanhanger mag officieel 630 kilo hebben. Ik heb voor de zekerheid de banden op 3,1 bar gezet en vermoed dat ik wel iets over het gewicht heb gezeten, maar het gewicht was perfect verdeeld, de aanhanger was zéér stabiel, goed gezekerd en uiteraard hou je extra rekening met je rijgedrag. De auto had er geen enkele moeite mee (zoals optrekken als stevig remmen, dat laatste testje uiteraard voor je definitief vertrekt).
In welke regio/stad komt jouw zaag te staan? Rechtop vervoeren lijkt me overigens niet wenselijk, de aanhanger zou zomaar om kunnen klappen met zoveel (hoog) gewicht.
Daar heb ik ook al aan gedacht. Ik zou hem dan eerst kantelen en plat leggen (op blokken zodat ie niet op de poelie/wiel leunt, dan horizontaal omhoog takelen, aanhanger eronder en weer laten zakken. Ik heb al een bedrijf gevonden waar ik zo'n kraantje kan huren, weet alleen niet of het zou lukken om de aanhanger eronder te rijden, hoe lang is de arm van zo'n kraantje gemiddeld? Denk je dat ik hier de aanhanger onder kan rijden? Ik denk dat ik hem voorzichtig op de assen moet leggen, ermee schuiven gaat niet (vorige keer geprobeerd).Die zaag in de kelder is al zo ver gedemonteerd, dat ik hem met een gehuurd opvouwbaar olifantje op de kar zou leggen. Ik zou hem op de aandrijfpoelie zijde leggen. Niet op de wielzijde. Is ook handig om de machine weer thuis van de kar te krijgen.
Bron/topic: Mijn eerste lintzaagjeDe zaag van boktor hebben we gewoon staand vervoerd. Hij had even een knappe aanhanger gehuurd.
Detail mineur...Volgens mij zaten er wel ergens nog wat spanbanden.