De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
@trigger Heb de mijne destijds uit elkaar gehaald met een rondhout eik. Langs de andere zijde op het hout kloppen met een hamer van 500 à1000 gr en telkens 45° verder draaien na iedere slag. Na een ronde of 3 komt het er normaal wel vanaf. Al meerdere keren op die manier gedaan
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@trigger Heb de mijne destijds uit elkaar gehaald met een rondhout eik. Langs de andere zijde op het hout kloppen met een hamer van 500 à1000 gr en telkens 45° verder draaien na iedere slag. Na een ronde of 3 komt het er normaal wel vanaf. Al meerdere keren op die manier gedaan

Dan ben ik SoL vrees ik :D. Dat hebben we echt al vreselijk vaak geprobeerd langs alle richtingen met nog wel veel zwaardere hamers. Ding zit zo vast als een huis.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Fucking finally!!! Zelf maar de kogel door de kerk gejaagd en een fatsoenlijke poelietrekker gekocht. En voila, deze paste wél op het aandrijfwiel en met een beetje overtuiging kwam deze langzaam los van de spie/as.

Nu kan de as eruit en ga ik een bedrijf /specialist zoeken die dat gedeelte voor mij kan reviseren. Kan ik ondertussen aan het frame beginnen.
 

Bijlagen

  • 20210113_121055.jpg
    20210113_121055.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 99

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mooi dat het tot zo ver gelukt is ,
Vraag me af was er dan niemand die zo een trekker even te leen had hier op het forum?
Dan was die poelie er wel eerder af geweest ,
Maar zo een trekker is handig als je die zelf heb voor dat er nog eens zo een beest langs komt, je weet maar nooit,
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mooi dat het tot zo ver gelukt is ,
Vraag me af was er dan niemand die zo een trekker even te leen had hier op het forum?
Dan was die poelie er wel eerder af geweest ,
Maar zo een trekker is handig als je die zelf heb voor dat er nog eens zo een beest langs komt, je weet maar nooit,
Ik heb zeker wel een aanbod tot lenen gehad van een forumlid, maar dat model was veel te groot om tussen de smalle ruimte tussen wiel en behuizing te passen, bovendien was het een dik uur enkele reis om hem op te halen, dus aan benzine alleen al een stevig bedrag. Ik heb nu een eigen en geen idee wanneer ik hem ooit weer nodig hebt, maar hij ligt er :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Niet wegbrengen, je kan zelf prima een paar lagers vervangen. Trek dat wiel aan de andere kant er ook even vanaf. Kan de lagerbehuizing uit elkaar. Als je zoiets wegbrengt weet je niet of er door een vakman of een prutser aan wordt gewerkt. Als je het zelf doet, duurt het misschien wat langer, maar weet je wat er mee gebeurt is. En voor het uurloon dat je uitspaart kan je mooi het gereedschap kopen dat je nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: SjoerdvR, Kor en mark20v

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Chevy, dat lintwiel zit gekrompen op de lager/as, dat kan en wil ik niet zelf aanpakken, maar ik zal er nog eens naar kijken zodra ik hem eruit heb. Misschien valt de schade mee.

Mathieu, in principe wilde ik het zo laten. Het werkt prima en de riem is nog in goede staat.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We zijn flink wat tijd verder :) maar ik heb eindelijk weer wat tijd kunnen maken voor deze lintzaag, die ik toch zo vreselijk graag wil gaan gebruiken. Het wiel is ondertussen naar een specialist geweest en die hebben er met twee monteurs (geschatte leeftijd gelijk aan de lintzaag) naar gekeken. Hun conclusie is dat er helemaal niks met die as moet gebeuren. Gewoon goed schoonmaken en met de fohn nieuw vet erin laten lopen.

De motor moet ook niet gereviseerd worden aldus een elektromonteur, al wil ik de behuizing wel weer netjes maken (anders staat het zo lelijk op een gerestaureerde lintzaag).

Dat betekent dus dat er eigenlijk gewoon niks 'gefixt' hoeft te worden, alleen weer terug 'mooi' maken en zorgen dat hij behouden blijft voor de komende tientallen jaren.

Ik heb de zaag compleet gestript en heb nu alleen nog een kaal frame over. De motor eraf was nog even een dingetjes, alles zit muurvast natuurlijk, maar met wat WD40 en een blok hout van ruwweg 30 kilo kon ik e.e.a. overtuigen het gevecht op te geven.

20210601_194818.jpg

Er zit nog een beugel rechts (op de foto links) maar de as daarvan is er al bijna uit, ik moet nog even iets regelen waarmee ik hem er voorzichtig uit kan timmeren zonder het metaal te vervormen.

Dan is de volgende taak om het frame helemaal van verf te ontdoen, en van nieuwe te voorzien.
Voor stap één overweeg ik simpelweg afbijt. Ik wil niet gaan krassen en steken op dit frame, en afbijt maakt de verf zo zacht dat ik het er met een dun houtje vanaf kan steken/borstelen.

Ik heb geen idee wat voor verf / afwerkmiddel ik het beste gebruik op dit soort metaal. Qua kleur twijfel ik over zwart of het mint groen wat er nu ook op zit. Ik timmer uiteindelijk ook een nieuwe veiligheidsinrichting en die zal ik waarschijnlijk ook van een kleurtje voorzien.

Zit ik ook met de binnenkant... de onderkant kan ik nu goed bij (daarom ligt hij op zijn kant) maar de binnenzijde is lastig goed bij te komen. op zich zie ik daar ook geen roest (vrijwel nergens eigenlijk, behalve de binnenkant van de voeten) dus wellicht moet ik daar content zijn met gewoon schoonmaken?

Wellicht is wegbrengen een optie... in deze staat kan ik hem zelf op de aanhanger tillen (met de kraan weliswaar) maar dan zit ik weer met het matchen van de kleuren. Een professional kan het misschien veel mooier maken (en het metaal beter voorbewerken) zodat het langer 'goed' blijft. Maar ja, wat zou zoiets kunnen kosten en waar vind je zo iemand?

En is er ook de kwestie van de voeten. De voeten van de zaag staan niet perfect recht/vlak. Je kunt de zaag in staande positie iets wiebelen. Ik kan slecht bepalen of dit aan het frame of aan mijn vloer ligt (die is namelijk ook niet overal perfect recht) maar sowieso moet ik er misschien een standaard of basis onder maken. Ik ben op zich niet van plan het ding vaak te verzetten (of überhaupt, vanwege de inrichting van een rollenbaan en kraan erbij) maar als ik zoiets wil doen, heb ik daar nu de kans voor. Een voet van hout zou me wel de mogelijkheid geven het perfect waterpas/vlak te maken, maar ik heb weinig speelruimte daarvoor (ruwweg 10 centimeter, anders zit de bovenkant tegen het plafond).

20210601_194830.jpg

20210601_194825.jpg

tips... ideeëen...?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Die gaten in de voet zijn om hem aan de vloer te bevestigen. Dan iebelt hij ook niet meer.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die gaten in de voet zijn om hem aan de vloer te bevestigen. Dan iebelt hij ook niet meer.

Dat was me niet ontgaan, maar de vloer is van beton, en hij komt in het midden van de werkplaats. Ook loop ik dan de kans op flink resoneren - metaal direct op beton. Liever zou ik een niet permanente basis hebben die de vloer heel laat en de trillingen beperkt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Je kan trillingsdempers door die gaten steken. Kan je de machine mooi vlak stellen. Je hebt ruimte in de voet, dus het kost je geen hoogte.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Persoonlijk had ik hem weggebracht om het te laten ontlakken, en stralen, om het vervolgens te laten poedercoaten.

Dan heb je alles nieuw en fris.

Wil je minder uitgeven, dan kan je met een roterende staalborstel alles kaal maken, ontvetten, en dan in de epoxy spuiten.

Na een dag of 2schuur je hem lichtjes op, en spuit (of rol, net hoe mooi je het hebben wil) in 2of 3lagen selemix.

Selemix is een laklijn die erom bekend staat een heule lange levensduur te hebben.
Ik spuit er alles mee, van paardentrailers, tot kranen.

Hoe dan ook, fijn dat je weer post.

Ik wens je succes.

Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en Balk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.