De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En die bout op de eerste foto in het frame?
Houdt die hem niet tegen?

De as waaraan de twee wielen vastgeroest lijken te zitten, zit op zijn beurt weer in een as-huis (zo noem ik het als leek maar even). Dat as-huis zit in het frame, en die bout die jij noemt (aan de andere zijde zit er ook eentje) houd dat huis op zijn plek. De as heeft al een klein beetje speling in het as-huis, maar kan er niet uit omdat beide wielen vast zitten. Had ik er één los, kon ik de boel in ieder geval uit elkaar schuiven.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Omdat het lager van het onderste wiel een grote hoeveelheid roestwater, troep en olieachtige substantie aan het lekken is. Dat zegt mij dat het daar niet misschien heel veel langer soepel zal blijven lopen. Ook wil ik de roest op diverse plekken aanpakken nu het nog te behappen is. Sowieso heeft de machine lange tijd stil gestaan aldus de vorige eigenaar dus nazien is geen overbodige luxe.
En toch zou ik eerder opteren om er enkele cartridge 's vet in te spuiten, een riem erover en een uurtje of twee gewoon laten draaien.
Tussen misschien wel eens stoppen en voelen of hij warm aanloopt.
Na deze handeling komt hij misschien wel los of is het helemaal niet meer nodig dat hij loskomt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En nu hij flink onder spanning staat verwarmen en wat klopjes rondom met een kunststof hamer?
Komt hij dan niet los?

Onder spanning hebben we ook hier en daar geklopt met een hamer, maar geen soelaas. Verwarmen was niet mogelijk, ik heb daar de spullen niet voor.

@houtdraaierke65 met zoveel roest aan de binnenzijde ben ik bang dat het over een periode straks helemaal vast komt te zitten, en dan ben ik verder van huis. Het is ook niet alsof de zaag dagelijks zal draaien dus de boel moet ook bij stilstand gangbaar blijven.

Bovendien wil ik het frame behandelen en spuiten, dat is lastig te doen met deze delen er nog aan. Sowieso is op zijn kant leggen lastig op deze wijze, en kan ik de onderzijde niet aanpakken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Trekker vastdraaien tot hij niet meer verder gaat, sleutel er af en even een paar klappen op de kop van de trekker geven. En voor de goede orde, een hamertje van 500 gram gaat niet helpen. Gewoon een paar klappen met een moker. Een conische opname gaat niet zonder geweld los. Maar een fakkel gaat echt beter, dan stuik je het zeskant van de trekker niet zo op.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben zo bang dat ik de boel onherstelbaar beschadig... Niet dat ik niet ergens een goeie klap op kan/wil geven, ik heb gewoon nog nooit met zulke oude techniek van doen gehad. Beetje ervaring/kennis neemt een hoop van de twijfel weg :).
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik probeer nog wel eens om een aantal dagen wd40 of kruipolie ertussen te laten lopen. Ondertussen alle boutjes, borgingen pennen etc die er mee te maken kunnen hebben los te maken en het dan nog eens te proberen....gek genoeg heeft dit me in het verleden meerdere malen resultaat opgeleverd.

btw er zittem topzaaglint geleiders! Niet origineel natuurlijk, maar wel het neusje van de zalm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Het wiel zit op een conische as. Je moet hem even laten schrikken. Op spanning draaien en een paar klappen op de zeskant van de trekker. Je hoort het als hij los springt. Je kan hem er nou eenmaal niet af kijken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Gewoon doen zoals Chevy zegt. Warm stoken en dan een flinke klap op zijn snuit. Een flinke klap is vaak minder schadelijk en veel effectiever dan langdurige krachten of een groot moment.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Is er dan niemand die het juiste gereedschap en kennes heeft om er heen te gaan en even te helpen?
Zo wordt er weer een oude machine gered van de sloop
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Hij weet wat hij nodig heeft, maar door zijn gebrek aan ervaring durft hij niet zo goed. Maar ervaring krijg je door te doen. Het nadeel van een forum is nu eenmaal dat je 1001 adviezen krijgt, waarvan het grootste deel van mensen die ook nog nooit een machine uit elkaar hebben gehaald. Als je dan zelf ook niet de juiste kennis hebt om de adviezen te filteren en je bent bang om iets stuk te maken, dan schiet het niet op.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hij weet wat hij nodig heeft, maar door zijn gebrek aan ervaring durft hij niet zo goed. Maar ervaring krijg je door te doen. Het nadeel van een forum is nu eenmaal dat je 1001 adviezen krijgt, waarvan het grootste deel van mensen die ook nog nooit een machine uit elkaar hebben gehaald. Als je dan zelf ook niet de juiste kennis hebt om de adviezen te filteren en je bent bang om iets stuk te maken, dan schiet het niet op.

Ik heb een bus kruipolie gekocht, dat ga ik ipv wd40 zo even toepassen, en dan vanavond jouw methode proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Roest is niet het probleem. Een conische passing krijg je als hij goed vast zit geen kruipolie tussen. Het makkelijkste is met de fakkel, omdat je dan niet op je poelietrekker hoeft te slaan. Van dat slaan leutert de opname van de centreerpen uit, waardoor die na verloop van tijd steeds op de grond valt. En je trompt het zeskant op, wat je dan steeds weer moet restaureren, omdat er anders geen dop meer op past.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Mss een fakkel ff huren?
Wellicht door de capilaire werking dat er toch wat kruipolie kan binnendringen. Heeft tijd nodig... had je eigenlijk 3 weken geleden al moeten doen toen ik het zei. Baat het niet, schaadt het niet.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mss een fakkel ff huren?
Wellicht door de capilaire werking dat er toch wat kruipolie kan binnendringen. Heeft tijd nodig... had je eigenlijk 3 weken geleden al moeten doen toen ik het zei. Baat het niet, schaadt het niet.

Ik heb er toentertijd WD40 tussen gespoten, want dat was het dichtstbijzijnde dat ik had staan.
Sinds vandaag dus ook kruipolie in mijn assortiment :). Ga er straks even een paar klappen op geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb er toentertijd WD40 tussen gespoten, want dat was het dichtstbijzijnde dat ik had staan.
Sinds vandaag dus ook kruipolie in mijn assortiment :). Ga er straks even een paar klappen op geven.

Als lintzagen handjes hadden, stak deze twee middelvingers naar mij op :geek:.
Ik gok dat er een ton aan spanning op deze poelietrekker staat momenteel (verder kwam ik niet zonder dat mijn gereedschap op punt van springen stond):

7f1ada3e-0433-4786-ac71-41681ee02740.jpg

en zelfs met een hamer formaatje 'nondeju' was het enige dat bewoog het frame van de zaag over de vloer...

46a84c3c-a81e-4f20-ab60-25cb21932fbd.jpg

en jullie weten wat dit ding weegt, dus dat zegt wat ;).

Ik heb (nog) zwaarder geschut nodig, en dat kan ik niet zelf.
Aan de achterkant van het wiel is overigens zichtbaar dat zo'n beetje al het vet/smering eruit aan het lopen is, dus dit klusje moet echt wel even gebeuren voor hij weer in bedrijf genomen kan worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.