Leuk je voortgang hier te volgen.Ik heb eigenlijk helemaal geen materiaal om warm mee te stoken behalve een aansteker. Sowieso zit het hele spul vol met vet en olie, weet niet of ik daar vuur bij wil introduceren.
Zoals al gezegd, je hebt een brander nodig en moet het wiel van buiten naar binnen warm stoken om vervorming te voorkomen. Ik zou eerst het wiel en spaken warm stoken en daarna pas de kern. Dan is het wiel en spaken namelijk al uitgezet en kan je de as zo koud mogelijk houden.
Als je de boel eerst goed reinigt, idd bv met diesel, dat verdampt ook redelijk snel als je het met papier "droog" maakt, dan valt de walm best mee. Wel deuren open.
Trek wel een paar (las)handschoenen aan, komt het los dan wil je geen heet ijzer vastpakken.
En die aansteker ......gewoon stoppen met roken.
En dat draadeind dat uit die as steekt, ik vermoed dat die er gewoon ingedraaid zit.
Je kan er twee moeren opdraaien en die goed tegen elkaar vastzetten, dan kan je daarmee het draadeind los draaien als het goed is, met de onderste moer.
En persoonlijk zou ik in etappes werken, dwz stukje los en schoonmaken/roestbehandelen/primeren/lakken. En dan het volgende.
Dan hou je meer overzicht en kan je dingen die klaar zijn zo lang "opbergen" met alle boutjes etc wat er bij hoort, tot alles weer gemonteerd kan worden.
Nu heb je straks alles los en moet je dan pas beginnen met schoonmaken etc.
Behalve dat je werkplaats straks ruimte tekort heeft voor normale werkzaamheden, vergroot je ook de kans dat dingen zoek raken.
En zoals al eerder door mij aanbevolen aan je, neem een naaldbikhamer.
Daar kan je al heel veel mee schoon krijgen zonder dat je ook maar iets hoeft te demonteren.
Maakt het werk een stuk leuker, omdat het al bijna schoon is als je het dan demonteert.
Bovendien kan je verf die er al af is niet verbranden als je iets moet warm/heet-stoken om los te krijgen, scheelt ook walm dus .
Laatst bewerkt: