De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Even voor jouw duidelijkheid:
Jouw motor is dus permanent in driehoek geschakeld.

Dus geen ster-driehoek of ster.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Er zit bovenaan een constructie die ik niet doorzie. Het gaat om het kantelmechanisme waarmee je de zaaglinten op spanning zet, en in het spoor laat lopen.


Je noemt eigenlijk 2 constructies en moeten gescheiden van elkaar gezien worden en afgesteld. In theorie is dit voor elk (type) lint vaak anders. Ik wil hiermee eigenlijk zeggen dat die beide afstellingen niet éénmalig zijn.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even voor jouw duidelijkheid:
Jouw motor is dus permanent in driehoek geschakeld.

Dus geen ster-driehoek of ster.

Ik heb er wat via internet gevonden artikelen op nagelezen en alhoewel ik het nu ervan begrijp, zie ik nog niet hoe ik dit in de praktijk moet zien in het geval van mijn zaag. Is dit iets wat nu niet meer (of wellicht minder) van toepassing is? Ik weet dan mijn stoppenkast in de garage (in tegenstelling tot die in de hoofdkast in de woning) uitgerust is met smeltzekeringen omdat de vorige eigenaar de issue had dat gewone (herbruikbare) tuimelzekeringen eruit klappen bij het inschakelen van een lasapparaat, ondanks dat hij nominaal binnen de vermogensbelasting bleef.

Je noemt eigenlijk 2 constructies en moeten gescheiden van elkaar gezien worden en afgesteld. In theorie is dit voor elk (type) lint vaak anders. Ik wil hiermee eigenlijk zeggen dat die beide afstellingen niet éénmalig zijn.

Nu ja, mijn vraag is vooral hoe het uit elkaar moet... zou het schoonmaken en spuiten wel makkelijker maken.
Ik heb de ballast-arm er wel uit kunnen verwijderen (die de boel dus op spanning trekt met een loodgewicht).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Dat het een driehoek geschakelde motor is, is eigenlijk niet interessant. Alleen belangrijk als je gaat stoeien met electra én verstand van zaken hebt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Nu ja, mijn vraag is vooral hoe het uit elkaar moet... zou het schoonmaken en spuiten wel makkelijker maken.


Aan de hand van de (te weinige) fotos, voor mij niet goed zichtbaar. Mss dat wat meer fotos helpen nadat je het wat schoner gemaakt hebt. Vaak komen dan "naden" zichtbaar die je eerst niet zag.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, ik heb nu toch twee onderdelen gevonden die iets te vastgeroest zijn in hun rol :).

20200907_160259.jpg

dit is de achterzijde van het wiel waarvan jullie reeds wisten dat hij niet mee wil werken.
Daar tegenover hebben we echter het aandrijfwiel:

20200907_160302.jpg

en ook die verzet zich hevig tegen evacuatie. Aan weerszijden van de grote dikke as-buis die door het frame is gestoken zitten bouten die ik reeds gelost heb, ik kan alleen maar raden naar wat zij precies vasthouden, maar los van dat de hele boel wel in het zaagframe heen en weer wil bewegen (met zacht doch dringend aanmoedigen) willen beide wielen niet van de interne as lossen. Afgaande op de roest op deze laatste zijde en de hoeveelheid roestig vocht dat (nog steeds) uit de andere zijde van de as blijft lopen kan ik alleen maar vermoeden dat hier een substantiële hoeveelheid vocht in terecht is gekomen en dat de boel is vastgeroest.

Ik heb via persoonlijk bericht reeds een aanbod ontvangen van een medeforumlid om een poelietrekker formaatje 'lomp' te mogen lenen, doch dit is wel een goed uur rijden en ik heb een paar volle weken voor de boeg :(.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We zijn een paar millimeter verder... letterlijk :).

Achter het grote wiel zitten 4 bouten die ik heb weten te lossen. Het is voorzichtig werk omdat de maten zo'n beetje allemaal nét niet overeen komen, de sleutels zijn steeds een tikje te groot, dus gebruik ik ook veel de engelse sleutel.

20200907_165422.jpg

De twee metalen delen achter het grote wiel zijn iets van elkaar gekomen doordat ze niet nu niet meer door die vier bouten gefixeerd zijn, echter verder dan dit lukt niet omdat het aandrijfwiel aan de overzijde óók niet los wil, en dat vertelt mij dus dat de interne as aan beide wielen gefuseerd zit. Je ziet dat de behuizing van het geheel ook door het frame heen wil bewegen, te zien aan het 'schone' gedeelte dat nu zichtbaar is geworden.

Het aandrijfwiel:

20200907_165433.jpg

heeft een kleine uitsparing, doch ik kan niet ontcijferen waaróm. Ik dacht eerst dat het wiel wellicht alleen in een bepaalde positie van de as te halen valt (met andere woorden, ik moet het wiel draaien op de as?) maar omdat het aan elkaar vastgeroest lijkt te zitten lukt dat ook niet.

Iemand een verstandige tip hoe nu verder? Uiteraard heb ik de tip 'poelietrekker' reeds gekregen maar als het vastgeroest zit, ga ik de boel daarmee dan niet slopen?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Lees mee van af het begin
Mooi dat zo een oude machiene weer in ere hersteld wordt
Zit wel wat werk aan zo te zien
Zou voor die electromotor de vorige eigenaar vragen hoe die Hem op start
Kan ook zijn dat het in 2 keer gaat , eerst in een op toeren laten komen dan over in zijn 2
Dat was ook zo bij een (beest) van een lintzaag waar ik even aan heb gestaan .

Wonder wel ging een kleine scheppach 32? met scherp lind bijna net zo gemakkelijk door 10cm dik eiken heen als die
Grote lintzaag , alleen bij die Grote had je lekker de ruimte en dat is ook veel waard ,
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
In principe heb je een 2-klauw nodig ivm het aantal spaken/openingen wat je hebt. Met wat mazzel past een 3-klauw.
Je kan behoorlijk wat kracht zetten met zo'n ding. Pas dus op dat je um niet aan gort of krom trekt.
Die van mij zat ook behoorlijk vast. Gedaan met een hydraulische trekker... Ik heb gietijzeren wielen, dus moest extra voorzichtig zijn.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
heeft een kleine uitsparing, doch ik kan niet ontcijferen waaróm. Ik dacht eerst dat het wiel wellicht alleen in een bepaalde positie van de as te halen valt (met andere woorden, ik moet het wiel draaien op de as?) maar omdat het aan elkaar vastgeroest lijkt te zitten lukt dat ook niet.

Iemand een verstandige tip hoe nu verder? Uiteraard heb ik de tip 'poelietrekker' reeds gekregen maar als het vastgeroest zit, ga ik de boel daarmee dan niet slopen?


Die kleine uitsparing op de laatste foto bij de as in het wiel? Dat is de spiebaan van het wiel.

Weer de hele avond kruipolie spuiten. Doe dan gelijk alles wat nog los moet ook ff meteen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die kleine uitsparing op de laatste foto bij de as in het wiel? Dat is de spiebaan van het wiel.

En die spiebaan voorkomt niet het lostrekken van het wiel? Niet dat ik straks wat kapot trek oid...

Goed, de mij ter leen aangeboden poelietrekker is inderdaad twee poots, dus daar moet ik dan maar voor gaan denk ik.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als we dan toch gaan spuiten met kruipolie kan je reactor kruipolie gebruiken na de gewone kruipolie,gebruiken
Ken het zelf niet maar maar een kennes in de brommer wereld had daar goede resultaten mee
Het geageerd te sammen met de gewone kruipolie ,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je motor is wel in ster driehoek geschakeld. Dat regel je met de grijze kast. Iemand heeft dat witte kastje in de voedingskabel er voor gebouwd, zodat je een nulspanningsbeveiliging hebt. Als je alleen de witte gebruikt en je grijze kast met de hendel in driehoek hebt staan en hij start op zonder dat er een zekering uit gaat, kan je dat zo gebruiken. Anders wordt het grijze op nul, witte kastje aan, dan grijze kastje in ster, als de motor op toeren is grijze kastje doorschakelen naar standje driehoek. De aandrijfpoelie op spanning zetten met een poelietrekker en dan even de fakkel op de naaf. Als hij losspringt poelietrekker aandraaien tot de poelie er af is. Bij je bovenjuk, kan je daar de asstomp die uitsteekt draaien? Ik zag op je foto's een dekseltje met twee inbusboutjes zitten. Wat zit daar achter? Bij de onderkant aan de wielkant zat daar een boutje, of 4 netjes verdeelt over de omtrek? Dat boutje wat je losgedraait hebt, haaks op de as, zat daar de bus mee geborgd?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je motor is wel in ster driehoek geschakeld. Dat regel je met de grijze kast. Iemand heeft dat witte kastje in de voedingskabel er voor gebouwd, zodat je een nulspanningsbeveiliging hebt. Als je alleen de witte gebruikt en je grijze kast met de hendel in driehoek hebt staan en hij start op zonder dat er een zekering uit gaat, kan je dat zo gebruiken. Anders wordt het grijze op nul, witte kastje aan, dan grijze kastje in ster, als de motor op toeren is grijze kastje doorschakelen naar standje driehoek.

Zoals we eerder hebben vastgesteld ben ik geen electra-expert. Ik weet bijvoorbeeld niet wat men nou eigenlijk bedoeld met 'driehoek' en 'ster' ;). Het lijkt een soort tweetrapsraket, dat begrijp ik, maar hoe je het daarwerkelijk moet aansluiten zoek ik later uit, als de electra daadwerkelijk aan de beurt is. Momenteel worstel ik nog met de demontage van het spul.

De aandrijfpoelie op spanning zetten met een poelietrekker en dan even de fakkel op de naaf. Als hij losspringt poelietrekker aandraaien tot de poelie er af is.

De fakkel is de bout die door de poelietrekker steekt neem ik dan aan? De term is me niet bekend.

Bij je bovenjuk, kan je daar de asstomp die uitsteekt draaien? Ik zag op je foto's een dekseltje met twee inbusboutjes zitten. Wat zit daar achter?

We hebben het nu over dat gedeelte dat het bovenste wiel 'draagt' en wat ik eraf gehaald heb? Aan de achterzijde zit inderdaad een deksel met twee boutjes, die heb ik nog niet los gehad. Zal ik later eens naar kijken.

Bij de onderkant aan de wielkant zat daar een boutje, of 4 netjes verdeelt over de omtrek? Dat boutje wat je losgedraait hebt, haaks op de as, zat daar de bus mee geborgd?

Het boutje dat haaks op de as zit gaat door het frame heen, en daar zit de 'behuizing' mee vastgezet waar de as doorheen loopt. Beide zijden van het frame hebben zo'n boutje die je moet lossen, en dan kan het hele gedeelte waar wiel en aandrijfpoelie aan vast zitten heen en weer schuiven in het frame - doch omdat beide wielen niet los willen kun je het er niet uit nemen.

De wielzijde heeft een breed gedeelte aan de wielzijde, en een breed gedeelte tussen wiel en frame. Die twee zaten met 4 bouten, netjes verdeeld over de omtrek, aan elkaar geborgd. Nu die bouten los zijn wijken de twee gedeeltes wel iets, maar alleen zover als de ruimte aan de overzijde (tussen aandrijfwiel en asbehuizing) toelaat (omdat dit wiel ook vast zit op de as).

Op onderstaande foto is het brede gedeelte dat met het wiel 'mee komt' links weergegeven. Het rechter brede gedeelte is degene waar een vetboutje in hangt. Je ziet een rand tussen beide - die opening kan ik makkelijk open en sluiten door te schuiven, maar meer speling is er dus niet. De linker zijde wil met het wiel mee naar buiten toe, ondanks dat het eigenlijke wiel hier nog wel overheen 'draait'. Iets zegt me dat dit dus ook zo'n 'babbit' lager is, maar dan eentje waarbij iets vast zit (maar vraag me niet wát, want het wiel draait nog hartstikke soepel/vrij).

20200907_165422.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je een wiel niet van de as krijgt met gewone middelen wil warm stoken ook wel eens helpen. Met warm stoken bedoel ik niet de zaak op één plek roodgloeiend maken, maar gelijkmatig opwarmen. Overal even warm trachten te houden. Vaak hoef je niet zo heel veel te verwarmen om de zaak los te krijgen.
Voor de motor zou ik uitkijken naar een electronische softstarter/rem. Dan loopt de machine gecontroleerd aan en uit.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je een wiel niet van de as krijgt met gewone middelen wil warm stoken ook wel eens helpen. Met warm stoken bedoel ik niet de zaak op één plek roodgloeiend maken, maar gelijkmatig opwarmen. Overal even warm trachten te houden. Vaak hoef je niet zo heel veel te verwarmen om de zaak los te krijgen.
Voor de motor zou ik uitkijken naar een electronische softstarter/rem. Dan loopt de machine gecontroleerd aan en uit.

Ik heb eigenlijk helemaal geen materiaal om warm mee te stoken behalve een aansteker :). Sowieso zit het hele spul vol met vet en olie, weet niet of ik daar vuur bij wil introduceren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Een fakkel is zo'n ding waar vuur uit komt, bv een snijbrander. Om van dat vet af te komen haal je 5 liter dieselolie een grote emmer of kleine speciekuip en een assortie kwasten. De elektra hoef je verder niets mee. Als je de draden wil vervangen, kan je dat een op een over nemen. De as met aandrijving moet aan beide zijden de poelie en het wiel er af, dan kan je de hele as uit je machine schuiven. Met de bouten aan beide zijden zitten de lagerdeksels vast. Daar achter zitten zeer waarschijnlijk gewone kogellagers. Datzelfde vermoed ik ook aan de bovenkant, vandaar mijn vraag of de as die er nu nog zit kan draaien en wat zit er achter het dekseltje met de twee bouten. Goede kans dat er een moer achter zit waarmee de bovenas in de lagers zit. Begin eerst eens met alles wat je van je machine afhaalt schoon te maken, dat werkt veel fijner.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Als je een wiel niet van de as krijgt met gewone middelen wil warm stoken ook wel eens helpen. Met warm stoken bedoel ik niet de zaak op één plek roodgloeiend maken, maar gelijkmatig opwarmen. Overal even warm trachten te houden. Vaak hoef je niet zo heel veel te verwarmen om de zaak los te


Zoals Chevy66 al zei: De naaf van het wiel opwarmen. Dus de as zoveel mogelijk koud laten. Ik herinner mij nu dat ik dat ook heb moeten doen.... met gietijzer dus...
Ik had zo'n campinggaz hobbybrander die je voor weinig bij elke bouwmarkt kan kopen. Echter... de warmteinbreng is niet zo erg groot van die vlam, dus of het bij mij doorslaggevend is geweest dat ik het wiel daardoor eraf gekregen heb is de vraag.

Zoals Mathieu al zij: probeer zo gelijkmatig mogelijk te verwarmen, dus ook nog stukjes spaak, ander zou er teveel spanning in het wiel kunnen komen en daarmee vervorming. Het liefst in een zeer korte tijd (meerdere branders tegelijkertijd gebruiken). waarom?... omdat als je langer aan het stoken bent de as ook gaar opwarmen en dus gaat uitzetten... Op zich geen ramp, en zou door alle warmte verschillen zelf nog weleens in je voordeel uit kunnen pakken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Er lopen echter twee hele dikke kabels van en naar de motor vanuit deze constructie, en ik heb geen idee waarom. Ook is de bedrading van de binnenzijde van de plastic opbouw compleet zwart, uitgezonderd de bedrading die naar de motor lijkt te lopen - deze heeft echter maar 4 van de 5 draden (aarde, blauwe fase, bruin en zwart) en ontbeert de grijze draad die ik gewend ben van krachtstroom, maar ik ben daarin nog een redelijke beginner en ga dit zeker uitvogelen.

Over ster-driehoek of niet:
Eigenlijk zijn de 2 gekleurde citaten verwarrend. Ik had mij gefocust op het groene citaat. Dus zoals altijd zal Chevy66 het hier weer bij het rechte eind hebben. Hij legt de focus op het rode citaat. Logisch, omdat het deel van het groene citaat waarschijnlijk nog wat info mist.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.