De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

Teijgetje

Nieuw lid
7 sep 2020
11
12
Vinkeveen
Ik heb eigenlijk helemaal geen materiaal om warm mee te stoken behalve een aansteker :). Sowieso zit het hele spul vol met vet en olie, weet niet of ik daar vuur bij wil introduceren.
Leuk je voortgang hier te volgen.

Zoals al gezegd, je hebt een brander nodig en moet het wiel van buiten naar binnen warm stoken om vervorming te voorkomen. Ik zou eerst het wiel en spaken warm stoken en daarna pas de kern. Dan is het wiel en spaken namelijk al uitgezet en kan je de as zo koud mogelijk houden.
Als je de boel eerst goed reinigt, idd bv met diesel, dat verdampt ook redelijk snel als je het met papier "droog" maakt, dan valt de walm best mee. Wel deuren open.
Trek wel een paar (las)handschoenen aan, komt het los dan wil je geen heet ijzer vastpakken.
En die aansteker ......gewoon stoppen met roken. ;)

En dat draadeind dat uit die as steekt, ik vermoed dat die er gewoon ingedraaid zit.
Je kan er twee moeren opdraaien en die goed tegen elkaar vastzetten, dan kan je daarmee het draadeind los draaien als het goed is, met de onderste moer.

En persoonlijk zou ik in etappes werken, dwz stukje los en schoonmaken/roestbehandelen/primeren/lakken. En dan het volgende.
Dan hou je meer overzicht en kan je dingen die klaar zijn zo lang "opbergen" met alle boutjes etc wat er bij hoort, tot alles weer gemonteerd kan worden.
Nu heb je straks alles los en moet je dan pas beginnen met schoonmaken etc.
Behalve dat je werkplaats straks ruimte tekort heeft voor normale werkzaamheden, vergroot je ook de kans dat dingen zoek raken.

En zoals al eerder door mij aanbevolen aan je, neem een naaldbikhamer.
Daar kan je al heel veel mee schoon krijgen zonder dat je ook maar iets hoeft te demonteren.
Maakt het werk een stuk leuker, omdat het al bijna schoon is als je het dan demonteert.
Bovendien kan je verf die er al af is niet verbranden als je iets moet warm/heet-stoken om los te krijgen, scheelt ook walm dus .
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Alleen even de naaf verwarmen. Kan gewoon vanaf de voorkant. Dat is de kant waar de moer heeft gezeten. Zorg voor een grote vlam, anders loopt de warmte sneller weg dan dat je hem kan toevoeren. De vlam niet op de as richten maar op de rand. Hij hoeft niet rood gloeiend te worden, maar moet even een paar honderdste mm uitzetten. Als je het hele wiel warm wil stoken kan je het beste die 5 liter diesel in die kuip doen en hem onder je wiel in de brand steken. Oude verf gaat er prima af met parel tapijtverwijderaar. Nawassen met wasbenzine. Wat je van een machine afhaalt, maak je klaar voor hernieuwde montage voordat je aan het volgende begint. Maar dat lukt nu niet omdat hij niet de juiste spullen heeft. Dit is leren terwijl je bezig bent. Ervaring is nu eenmaal iets wat je krijgt nadat je het nodig had
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je een soepel draaiend wiel wilt demonteren, alleen omdat je het schoon wilt maken en schilderen. En als het loden babbit lagers zijn, lijkt heet stoken me ook niet zo aanlokkelijk. Ik zou opteren voor een restauratie met mate en niet radicaal tewerk gaan:rolleyes:

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat wordt een mooi project! Als je inspiratie zoekt en een bron van kennis en restauratie-oplossingen, adviseer ik je om de filmpjes van Keith Rucker te kijken. Hieronder een eerste over lintzaagwielen.

Succes! Fons


Mooi project! en idd Keith is zeker aan te raden.
Iemand wel eens van dit soort rubber over wielen getrokken? blijft dat een beetje zitten? en moet je wiel dan opnieuw gelanceerd worden?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mooi project! en idd Keith is zeker aan te raden.
Iemand wel eens van dit soort rubber over wielen getrokken? blijft dat een beetje zitten? en moet je wiel dan opnieuw gelanceerd worden?


Hij praat over rubberbanden. Hier zijn de urethaanbanden het meest gangbaar.

Die heb ik idd er overheen getrokken, maar nog te weinig gezaagd om er wat over te kunnen zeggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Je moet de lagers niet verwarmen, alleen even de naaf. En gezien de opbouw ben ik er eigenlijk vrij zeker van dat de machine kogellagers heeft. De as en de lagers worden alleen maar warm als je met een te kleine vlam verwarmt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik denk niet dat het witte kastje een nullast schakelaar is, maar een beveiligingsschakelaar tegen overbelasting.
Hiervan kun je de stroomsterkte instellellen.
Als het een nullastschakelaar zou zijn zou nu de groene knop naar boven moeten staan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je een soepel draaiend wiel wilt demonteren, alleen omdat je het schoon wilt maken en schilderen. En als het loden babbit lagers zijn, lijkt heet stoken me ook niet zo aanlokkelijk. Ik zou opteren voor een restauratie met mate en niet radicaal tewerk gaan:rolleyes:

Fons

Omdat het lager van het onderste wiel een grote hoeveelheid roestwater, troep en olieachtige substantie aan het lekken is. Dat zegt mij dat het daar niet misschien heel veel langer soepel zal blijven lopen. Ook wil ik de roest op diverse plekken aanpakken nu het nog te behappen is. Sowieso heeft de machine lange tijd stil gestaan aldus de vorige eigenaar dus nazien is geen overbodige luxe.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Dat witte kastje is een pkz, maar dat van die knoppen begrijp ik niet goed. De rode knop steekt vaak verder uit, uit veiligheidsoverwegingen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Water? Dan zal de machine wel een keer buiten hebben gestaan of een slimmerik heeft hem met water schoon gemaakt nog niet zo lang geleden anders was het water wel verdampt .
Is het geen dunne olie ? Water en smeermiddelen zijn geen vrienden olie en vet ook niet.
Smeermiddelen geven een verkleuring met water

Verhitten van het wiel niet meer dan hand warm om het eventuele vet wat tussen de as en het wiel soepel te maken
Dat het niet plakt/ zuigt , zal na de jaren wel hard zijn kloppen op het wiel wees voorzichtig dat de boel niet knapt onder spanning
Beter kloppen op de kopse kant van de trekker onder spannig om zo het wiel te laten schrikken ,
Tis oud en groot zal wel veel kracht bij kommen kijken ,mag dan wel een hele grote beest van een poeliterkker zijn.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Knappe machine.

Witte kastje is hoofdschakelaar, al dan niet met een beveiliging in, dat maakt niet zo veel uit....
De blauwe draad is gewoon als grijze gebruikt. De schakeling gebruikt de nul niet, blauw is nergens nodig. Als je de electra behoudt zoals ze zijn gewoon de drie fases aanschakelen, draairichting controleren en eventueel 2 van plaats wisselen. Grijze kast is mogelijk ster- driehoek (is niet noodzakelijk nodig, hangt o.a. af van vermogen motor), mogelijk veranderen van toerental (hangt af van type motor). De motor is waarschijnlijk iets jonger dan de machine. Dit type machine stond vroeger in werkplaatsen met een centrale as, waarop ze met lange platte riemen gekoppeld werden. Die centrale as werd aangedreven met wat voorhanden was.... Een dieselmotor, een in die tijd mastodontale electromotor.... In de industrie met stoom.... Hier in het dorp was bijvoorbeeld een werkplaats waar nog geen electriciteit was. De centrale as werd aangedreven door een tractor of dorsmachine als die niet op het land nodig was. In een latere fase werden de machines, gebouwd voor de eeuwigheid, aangepast en voorzien van een eigen motor met kortere riem.
Die schakeling is zeker geen raketwetenschap.... Als je er niets van kent misschien technieker zoeken die het na zijn uren wil doen... Iedereen die wat vertrouwd is met electromechaniek kan dat beestje eenvoudig aansluiten of van een moderner schakelkastje voorzien. Als je het zelf wil doen nauwkeurige foto's posten van aansluitingen en evt. schema klemmenblok van alle kastjes (hier of op circuits online forum). In ieder geval de nul niet gebruiken.... OF alles laten zoals het is op elektrisch vlak.... Is niets mis mee....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Water? Dan zal de machine wel een keer buiten hebben gestaan of een slimmerik heeft hem met water schoon gemaakt nog niet zo lang geleden anders was het water wel verdampt .
Is het geen dunne olie ? Water en smeermiddelen zijn geen vrienden olie en vet ook niet.
Smeermiddelen geven een verkleuring met water

Verhitten van het wiel niet meer dan hand warm om het eventuele vet wat tussen de as en het wiel soepel te maken
Dat het niet plakt/ zuigt , zal na de jaren wel hard zijn kloppen op het wiel wees voorzichtig dat de boel niet knapt onder spanning
Beter kloppen op de kopse kant van de trekker onder spannig om zo het wiel te laten schrikken ,
Tis oud en groot zal wel veel kracht bij kommen kijken ,mag dan wel een hele grote beest van een poeliterkker zijn.

Nadat de machine 2 dagen plat heeft gelegen en weer recht is gezet begon het onderste wiel langzaam een bruine waterige substantie te lekken langs de spaken, komende vanuit de binnenzijde van het lagerhuis. Aangezien de babbitlagers met dik lagervet zijn gesmeerd (evident aan het verwijderde bovenste wiel) is dat niet wat ertussenuit komt. Ik heb het steeds opgevangen met doeken en die komen er roestig bruin weg, dit zie je ook op sommige foto's.

Ik kan nu in ieder geval niet verder zonder een manier om te verwarmen en zonder poelietrekker.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik heb nog eens naar de bovenkant gekeken. Als ik het goed zie, kan je met een lange hendel het bovenste lagerhuis scharnieren om dat dunnere asje waar die bout uit steekt. Aan de kant van het wiel, kan je met een handwiel van onder af de wielvlucht regelen. Met het draadstuk en de dikke tegenmoer kan je de sporing regelen. Als je aan de bovenkant van het achterste juk, dat schroefje met zaagsnede er uit draait en je kantelt het lagerblok omhoog, dan kan je de lange bout er uit draaien die de dunne as nu nog vergrendeld . Dan kan het dunne asje uit het lagerhuis. Je moet het misschien tussen de twee oren even schoon schuren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat witte kastje is een pkz, maar dat van die knoppen begrijp ik niet goed. De rode knop steekt vaak verder uit, uit veiligheidsoverwegingen.
Dat was ook mijn gedachte. Maar de pkz of pkzm oude modellen hadden meestal de knoppen naast elkaar. Of het inderdaad een motorbeveiligingsschalelaar is is zeer eenvoudig te zien. Er moet een plastic schroefje zitten waarmee je het amperage kan instellen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi project! en idd Keith is zeker aan te raden.
Iemand wel eens van dit soort rubber over wielen getrokken? blijft dat een beetje zitten? en moet je wiel dan opnieuw gelanceerd worden?
Ik heb op mijn vorige lintzaag (Meber) de originele kurklaag vervangen door een rubber/kurkband. Deze heb ik met rubbercement erop geplakt. Het was materiaal dat op lengte geleverd wordt en ik heb het met een stotende naad tegen elkaar gelijmd door het bij de laatste overlap op de juiste lengte af te snijden. Ik heb er jaren goed mee gezaagd!

Fons
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, mijn buurjongen heeft gepoogd mij te hulp te schieten met een grote stevige poelietrekker. Helaas bood de zaag nog steeds weerstand, en we kregen hem echt niet los:

20200929_194657.jpg

20200929_194648.jpg

Er zitten geen bouten vast achter het wiel, en het wiel draait compleet vrij. We kunnen geen enkele manier bedenken waarop het wiel vast zou kunnen zitten op de as behalve ofwel geklemd op een conische as (logische aanname, het bovenste wiel werkt immers ook op die wijze) ofwel geschroefd, maar ook door één wiel te blokkeren en te draaien krijgen we er geen beweging in.

Ik heb de poelie echt wel flink op spanning gezet, niet tot het punt waarop ik er geen beweging meer in kon krijgen (wil het ook niet slopen) maar schiet mij maar lek... kan het nou echt zo vast zitten? Of zie ik iets over het hoofd?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Ik heb een aantal jaren geleden eentje gedemonteerd, zonder dergelijke grote poelietrekker.
Ben morgen thuis en ga dan eens kijken of ik je kan helpen.
Raad of foto's.
Je hoort nog van mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.