De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoeveel "herrie" maakt hij? Valt dat nog mee?
Ik zou willen zeggen 'het valt mee' maar ik denk dat dat bevooroordeeld is, als trotse eigenaar. Paar pagina's terug heb ik een filmpje geplaatst waar je hem kunt horen. De motor hoor je vooral bij het aanzwengelen, die typische elektrische 'whine' wanneer er veel koppel gevraagd word, ook wel bekend van de tegenwoordig alombekende elektrische auto's. Zodra de motor eenmaal op gang is komt daar een hoop windgeruis bij: Die enorme wielen met dikke spaken zijn niet echt aerodynamisch natuurlijk. Vervolgens heb je het geluid van het zaaglint dat net-wel-net-niet de geleiders raakt (je wil niet dat het aanloopt, maar ook niet dat het speling heeft) en bovenop dat orkest krijg je dan het lint dat door het stuk hout heen loopt, wat dan in vergelijking met de rest nog het minste van het lawaai is. Tenminste, bij een stam (waar ik nu mee test). Heb je een gortdroog stuk douglasplank dan krijg je zo'n zeurend geluid als de zaag erdoor komt.

Het is dus allemaal bij elkaar best wel luid ja. Tegelijkertijd is het geluid veel minder irritant dan een zaagtafel en zeker dan een elektrische schaaf, frees of afkortzaag (die vind ik echt verschrikkelijk).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb voor nu aan de achterzijde van de tafel een eikenhouten plank gemonteerd, lekker vlak en waterpas (de tafel zelf is niet niet 100%, zo blijkt nu, maar da's niet zo erg). Even wat extra planken ertussen zodat ik iets heb om langs te duwen en de slede stapsgewijs langs het lint te kunnen duwen. De grote stam ligt in een houten 'hoek' en zit daar met schroeven in vast. Deze methode heb ik vaker gebruikt zien worden om de eerste snede(s) te maken in rondhout.

WhatsApp Image 2022-09-13 at 17.05.24.jpeg

Voor nu alleen nog het 'kontje' afgezaagd om te checken of dat allemaal lekker liep. Straks even wat plakjes zagen en misschien wel even een filmpje maken. Dit betreft een stam die ik kreeg van een vriend hier in de buurt nadat hij de boom gerooid had. Ik heb ook nog een klein stammetje essen in de tuin liggen, kijken of dat nog wat is.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoeveel "herrie" maakt hij? Valt dat nog mee?

Oordeelt U zelf. Ik ga voortaan wel gewoon oorbescherming dragen, ik wilde vooral nu kunnen luisteren naar 'vreemde' geluiden, ik moet de machine immers leren kennen. Ik heb heel rustig gezaagd, ik heb als hobbyist immers weinig haast. Ik hoop wat leuke planken uit deze stam te krijgen voor een klein tafeltje, betreft plataanhout. Oh, en die stofopvang is echt wel hard nodig ja. Het produceert echt heel fijn stof, nog erger dan mijn zaagtafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL, Wim Kluck en Rdl

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, nu gaan we het even goed doen. Dit hout met deze machine produceert een stof zo fijn dat het gelijk op je longen slaat, en aangezien er nog geen afzuiging op zit...

WhatsApp Image 2022-09-13 at 19.57.40.jpeg

Deze gekregen stam was ik voornemens 'op te offeren' om eens te leren hout verzagen. Maar heel onverwacht gaat alles op rolletjes tot nu toe en hou ik een paar leuke planken over:

WhatsApp Image 2022-09-13 at 20.09.21.jpeg

dit was nog op 35mm dik. Na wat 'indirect geleerde lessen' van @Rdl heb ik de dikte van de volgende plakken maar verhoogd naar 50mm.

WhatsApp Image 2022-09-13 at 20.14.05.jpeg

Uiteraard moet het geheel nog wel opgelat worden om te drogen. Het is een vrij lichte houtsoort, merk ik, en ik hoop dat een jaartje buiten onder de veranda oplatten voldoende is.

WhatsApp Image 2022-09-13 at 20.22.22.jpeg
WhatsApp Image 2022-09-13 at 20.32.50.jpeg

Ik stop nu, vanwege het tijdstip, maar morgen zit er nog wel een extra plak van 5cm in. Ik hoop twee plakken een elkaar te kunnen maken tot een blad, en dan heb ik nog wat resten voor een paar elegante pootjes. Als alles lukt natuurlijk. Het moedigt me in ieder geval wel aan op vaart te maken met het verder opruimen en organiseren van mijn zolderverdieping, want dan kan ik daar wat meer hout gaan drogen en opslaan :).
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Mooi werk zo (en goeie baard!!). Gaaf om te zien dat het werkt, ik kan mij de eerste stammetjes ook nog zeer goed herinneren over de lintzaag.

Wel zou ik zeggen dat je lint nog te verfijnd is voor dit werk. Bij het herzagen heb ik en 25mm 2 TPI lint gebruikt, dat gaat echt een stuk beter ook qua spaan afvoer e.d. De zaag het werk dan laten doen i.p.v. erdoor moeten duwen, dat is uiteindelijk nog veiliger ook.
P.s. je went wel aan zo'n machine, pas op voor nonchalant worden op zo'n moment...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mooi werk zo (en goeie baard!!). Gaaf om te zien dat het werkt, ik kan mij de eerste stammetjes ook nog zeer goed herinneren over de lintzaag.

Wel zou ik zeggen dat je lint nog te verfijnd is voor dit werk. Bij het herzagen heb ik en 25mm 2 TPI lint gebruikt, dat gaat echt een stuk beter ook qua spaan afvoer e.d. De zaag het werk dan laten doen i.p.v. erdoor moeten duwen, dat is uiteindelijk nog veiliger ook.
P.s. je went wel aan zo'n machine, pas op voor nonchalant worden op zo'n moment...
Je hebt helemaal gelijk, ik wacht even salaris af en dan bestel ik een M42 Cobalt Ripper lint, 1.15TPI. Schijnt ideaal te zijn voor rippen en vers hout. En dan nonchalante moet je idd voor uitkijken, gelukkig heb ik nog steeds gezond ontzag voor mijn machines.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Heel mooie foto’s maar dit soort stofmaskers met een baard is schijnveiligheid!
My thoughts exactly :D

Verder is je doorvoersnelheid (begrijpelijk bij het leren kennen van zo'n kolos) heel laag en je TPI mag misschien ook ietsje hoger nog, draagt ook bij aan het feit dat het stof zo fijn is.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Bij de laaste geluid opname mis ik nu het gierende /scheurende geluid dat de zaaglint ergens tegen aan loopt,
Voor stofmasker kan je de baard ook gebruiken (grap) in iedergeval de zaag doet het eind doel in zicht,
Ben benieuwd welke zaag nu het meest wordt gebruikt de kleinere of de grote ,
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ben benieuwd welke zaag nu het meest wordt gebruikt de kleinere of de grote ,
Goede vraag... Ik heb bijvoorbeeld een N3800 en een 30 jaar oude BAS 315 lintzaag, en ik merk dat ik het kleinere oudje veel vaker gebruik dan de Hammer.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goede vraag... Ik heb bijvoorbeeld een N3800 en een 30 jaar oude BAS 315 lintzaag, en ik merk dat ik het kleinere oudje veel vaker gebruik dan de Hammer.
Ik heb de grote lintzaag echt heel specifiek voor lengtesnedes, herzagen en het verwerken van vers hout. Voor andere bewerkingen ben ik al goed voorzien van andere machines. Er zullen dus weken, misschien soms maanden zijn dat hij relatief ongebruikt zal worden, maar daar word hij niet slechter van. Ik haal dan de spanning van het lint en de riem en zorg dat alles goed gesmeerd blijft.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bij de laaste geluid opname mis ik nu het gierende /scheurende geluid dat de zaaglint ergens tegen aan loopt,
Voor stofmasker kan je de baard ook gebruiken (grap) in iedergeval de zaag doet het eind doel in zicht,
Ben benieuwd welke zaag nu het meest wordt gebruikt de kleinere of de grote ,
Mis? Ik neem aan dat het goed is dat dit geluid nu weg is :p. Ik denk dat er ergens een geleider niet goed stond afgesteld destijds. Het ding loopt nu super soepel. Ik moet alleen nog een meer geschikt lint erop zetten voor dit soort werk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.