De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even proefpassen.

WhatsApp Image 2022-09-10 at 16.43.43.jpeg

Ik wil het scharnier aan de binnenzijde van de pilaar zetten zodat de deur verder open kan slaan, dat geeft meer ruimte bij het wisselen van het lint. Dat betekent dat de rechterzijde dus nog iets geschaafd moet worden om die ruimte te bieden. De draadmatten liggen verzonken:

20220903_205653.jpg

in een halve centimeter verdieping. Net genoeg om de latten die ik eroverheen gemaakt heb, heel ietsje te klemmen op het staal zodat het in het hout gedrukt word en dus niet gaat rammelen/trillen. Na het spijkeren van de latten op de bovenzijde zijn ze aan de achterkant geschroefd, dus de latten zitten muurvast. Deze constructie heeft als voordeel dat als het lint er ooit af mocht lopen, het tegen het hout van de deur aan loopt en niet tegen de draadmat.

Ik denk dat ik nog wat 45 graden balkjes wil maken in de linkerzijde zodat beide 'gedeeltes' van de deur elkaar nog ergens anders vinden dan alleen via die links lat zelf. Op zich voelt het geheel vrij stevig maar een beetje extra kan zeker geen kwaad.

Zowel onder als boven maak ik een plank/lat die over de deur heen scharniert (aan de rechterzijde dus) en dan op vergrendeld kan worden. Zodoende kan de deur niet openzakken tijdens gebruik, maar kan de arm toch in hoogte versteld worden. Deze techniek was ook door de vorige eigenaren gebruikt en ik vond het prima werken. Ik ga de hele deur ook nog wat randjes breken en schuren vooraleer ook deze in de olie gaat.

Ik ga ook nog zo'n frame met een mat maken (ik heb nog over) aan de achterzijde van het bovenste lintwiel. Alhoewel je goed je best zou moeten doen daar iets in te steken in bedrijf, is het niet onmogelijk en ik zie geen reden om dat risico te lopen dus ook daar komt een bescherming op.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De deur hangt erin. Ik heb uiteindelijk scharnieren via Marktplaats geregeld hier in de buurt, gelijk 8 stuks voor het geval ik iets zou vernachelen (wat niet is gebeurd). Vier voor de deur en twee afgezaagd voor het scharniermechanisme rechts.

20220911_160742.jpg

De deur hangt lekker recht en scharniert perfect, loopt ook volledig vrij. Aan de onderzijde ben ik nog niet klaar, maar de bovenzijde sluit reeds.

20220911_160724.jpg

Het 'slot' is zo gemaakt dat de geleider-arm over de complete lengte kan blijven bewegen door een houten 'hoekprofiel' over de deur te kantelen en dan te vergrendelen.

WhatsApp Image 2022-09-11 at 16.01.30(1).jpeg
WhatsApp Image 2022-09-11 at 16.01.30.jpeg
WhatsApp Image 2022-09-11 at 16.01.29.jpeg

En dat leid natuurlijk tot een veilige en blije houtbewerker.

WhatsApp Image 2022-09-11 at 16.01.19(1).jpeg

De positie van de schakelkast ga ik veranderen, die komen nu toch links van de deur, ik heb daar een geschikt plekje gevonden om te in te zetten.

Ik mis nu alleen nog een deursluiting onder en een beveiliging achter het bovenste lintwiel, maar dat komt later wel, de zaag kan in ieder geval bijna ingezet worden.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
De deur hangt erin. Ik heb uiteindelijk scharnieren via Marktplaats geregeld hier in de buurt, gelijk 8 stuks voor het geval ik iets zou vernachelen (wat niet is gebeurd). Vier voor de deur en twee afgezaagd voor het scharniermechanisme rechts.

Bekijk bijlage 123431

De deur hangt lekker recht en scharniert perfect, loopt ook volledig vrij. Aan de onderzijde ben ik nog niet klaar, maar de bovenzijde sluit reeds.

Bekijk bijlage 123432

Het 'slot' is zo gemaakt dat de geleider-arm over de complete lengte kan blijven bewegen door een houten 'hoekprofiel' over de deur te kantelen en dan te vergrendelen.

Bekijk bijlage 123433
Bekijk bijlage 123434
Bekijk bijlage 123435

En dat leid natuurlijk tot een veilige en blije houtbewerker.

Bekijk bijlage 123436

De positie van de schakelkast ga ik veranderen, die komen nu toch links van de deur, ik heb daar een geschikt plekje gevonden om te in te zetten.

Ik mis nu alleen nog een deursluiting onder en een beveiliging achter het bovenste lintwiel, maar dat komt later wel, de zaag kan in ieder geval bijna ingezet worden.
Waarom zou je achteraan het lint nog een beveiliging gaan plaatsen? De twee ijzers die de boven bescherming van het lint waarborgen zorgen toch voor een grote veiligheid genoeg. Ik zou eerder inzetten op het dicht maken van de onderkast omwille van het zaagmeel en stof.
Tussen jouw mooie kast en de machine kan je perfect een plaat zetten om motor en aandrijfsysteem stofvrij te houden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Was wat achter met lezen. De gaasdeuren geven vrij zicht op de mooie wielen. Maar niet praktisch. Wordt een stofverspreider denk ik.

Klaas
Ik koester momenteel nog de hoop dat ik met een hogesnelheids afzuigmethode langs de onderzijde van de zaagtafel het meerendeel af kan vangen. Ik heb redelijk wat capaciteit op de afzuiger. Mocht dat onwerkbaar blijken kan ik eventueel nog overwegen plexiglas in te zetten zodat de zichtbaarheid blijft.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Trigger: Ik heb een (veel minder mooie) kleine antieke lintzaag-machine in restauratie en zit met een soortgelijk dilemma: Hoe de deuren stofdicht maken en toch een authentieke look behouden.

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mis nog een kijkgaatje zo dat je het lind kunt zien op het bovenste wiel waar het zich bevindt op het wiel ,
Stof het Licht er maar net aan hoe vaak je de zaag gebruikt, tis een hout werkplaats toch daar licht meestal stof,
Afzuiging bij de onderste borstels?
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mis nog een kijkgaatje zo dat je het lind kunt zien op het bovenste wiel waar het zich bevindt op het wiel ,
Stof het Licht er maar net aan hoe vaak je de zaag gebruikt, tis een hout werkplaats toch daar licht meestal stof,
Afzuiging bij de onderste borstels?
Dat vind ik een heel goed idee, dat kijkgaatje!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb bij mijn oude lintzaag het vak waar de zaag onder het blad door heen gaat zo goed mogelijk luchtdicht afgesloten, met een smalle opening voor het lint onder en boven, en daar een forse afzuigslang aan. Dat werkt op zich goed, je voelt/hoort de lucht naar binnen zuigen boven bij het lint.

Maar, als je vochtig hout zaagt, en zeker als je dat met de nerf mee zaagt en van die mooie lange vezeltjes krijgt, dan ligt het nog overal - rechtsonder het wiel, linksonder het wiel, het komt met de zaag mee naar boven in een fonteintje en landt overal, kortom, na 30 minuten zagen is het tijd om schoon te maken.

Ik heb niet de illusie dat ik dat met een borstel op het wiel nog kan verbeteren.

Bij dwars zagen en/of droog hout is het aanmerkelijk beter, trouwens.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Het gaat om de veiligheid dus slechts slightly off-topic, maar ik vroeg me af: hoe 'zeker' jij je baard tijdens machinale houtbewerking?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ook bij een wat langere baard werkt een elastiekje prima. En een gezicht is makkelijker te reconstrueren dan een gescalpeerde hoofdhuid.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hij werkt... nu zonder kans dat ik een lint in mijn smoel krijg :). Ik heb nu een volledige sluitende deur, onder en boven, de bediening zit nu links en voor wat het waard is, ik heb het zo gemaakt dat wanneer de deur open staat deze de aan/uit hendel afdekt/blokkeert. Het lint is aan alle zijden opgesloten en kan de machine niet verlaten met dichte deur. Ik moet de machine nog leren vertrouwen, het is nog steeds eng om dat gieren van de wielen en motor op te horen loeien, maar het lint dat er nu op zit (een 23mm 4TPI lint) spoort netjes en het zaagt uiteraard als een malle, stukje douglas geprobeerd, daar vrat hij doorheen alsof het boter was.

Nu nog even een goed lint regelen en dan gaan we eens nadenken over de afzuiging :).
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Wim Kluck

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De eerste resultaten, nog met een oud lint, zijn binnen:

WhatsApp Image 2022-09-13 at 12.13.59.jpeg

Deze stam had al een vlakke kant om op de tafel te drukken, grotere stammen gaan uiteraard in een slede, dit was even een testje. Ik heb ook maar even een tijdelijke geleider tegen de tafel geklemd.

WhatsApp Image 2022-09-13 at 12.28.11.jpeg

Verbazingwekkend genoeg zijn de snedes vrij haaks, en ook goed vlak. Ik zie nog een hele kleine deviatie in het gezaagde oppervlak (los van de ruwe zaagsnede uiteraard) maar dit resultaat is echt overweldigend goed. Het enige wat nog echt moet wennen is het durven gebruiken. Het is echt intimiderend om ervoor te staan op volle kracht en dan zo'n stam eronder te drukken. Ik gebruik een duwstok uiteraard, maar het is nog echt heel eng, dus dat moet wennen. Nog een paar snedes en dan haal ik het lint eraf om alles te controleren (of alle verbindingen nog goed vast zitten en soepel lopen etc etc).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.