De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Ik zou dan liefst een wedstrijd zien naar wie de meest originele heeft. Dus wie zijn ziet er nog het meest uit zoals ze destijds gemaakt werd
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb iemand in Belgie benaderd die een identieke machine te koop heeft, met de vraag of hij bereid zou zijn wat foto's te maken. Hij gaf aan van wel, maar ik krijg helaas geen reactie meer.


op de foto's is een hendel te zien die door de voorkant heensteekt via een lange as, en ik twijfel tussen de officiele tafelverstelling (ik denk dat de mijne incompleet is) of een motorrem. Iemand die me meer kan vertellen? De foto's zijn niet heel duidelijk helaas.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Ben ook in het bezit van een dankaert. Volgens gaat het hier om een motorrem. Op de mijne staat er ook eentje maar de opstelling is niet dezelfde
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Die hendel aan de voorkant is om hem in zijn werk te zetten. Op de as zitten twee poelies, een zit vast op de as, de andere kan vrij draaien. Met die hendel kan je de riem van poelie laten wisselen. Deze machines zaten oorspronkelijk op een aandrijving met een centrale as, die ergens door een stoommachine, of gasmotor werd aangedreven. Die as draaide altijd, dus je moest de machines aan en af kunnen koppelen. Je hebt ook systemen met een klauwkoppeling met koppelingsplaten en een lange hendel. die zaten hoog in het gebouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die hendel aan de voorkant is om hem in zijn werk te zetten. Op de as zitten twee poelies, een zit vast op de as, de andere kan vrij draaien. Met die hendel kan je de riem van poelie laten wisselen. Deze machines zaten oorspronkelijk op een aandrijving met een centrale as, die ergens door een stoommachine, of gasmotor werd aangedreven. Die as draaide altijd, dus je moest de machines aan en af kunnen koppelen. Je hebt ook systemen met een klauwkoppeling met koppelingsplaten en een lange hendel. die zaten hoog in het gebouw.
Nu ik met jouw uitleg nog eens naar de foto's kijk denk ik dat je helemaal gelijk hebt! Deze zaag lijkt inderdaad zo'n mechanisme te bezitten. Ik dacht dat het misschien een tafelverstelling of motorrem kon zijn. Mijn tafelverstelling word vastgezet door een getapte buis met gaten erin die onderin (in het frame) op de bout geschroefd zit die de tafel klemt. Door de buis vast te draaien (de gaten dienen om een schroevendraaier te steken voor meer grip/moment) blijft de tafel in die positie vast staan.

Het werkt, maar het is enigzins omslachtig en ik vroeg me af of dat vroeger misschien anders ging. Evenals de motorrem, zoiets zou ik nog graag toevoegen.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
En dan gewoon casual mee naar het dorpscentrum hobbelen voor een paar boodschappen. Humor.
Ze zijn wel stil die oude stoommachines. Elektrisch is er niks bij ^^. Kost wel een bulk hout maarja gezien je een houtbewerker bent heb je vast wel wat afval liggen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zeker niet mijn mooiste werk, maar het zit en je kunt geen arm of been meer tussen de riem steken. Het zit met schroeven vast en kan er eenvoudig af mocht ik de riem eraf hebben. Er komt nog een hendel achter bovenin om de druk van de riem te halen (door de motor te lichten) voor als hij niet gebruikt word.

1661697735718.png
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een stevige pilaar nodig om de deuren aan af te hangen, maar wil niet de hele zaag 'verstoppen'. Uiteindelijk een hoek gemaakt van twee 2.5cm dikke, 18cm brede en 230cm lange planken. Bovenin zit een driekhoek voor de stevigheid, er komt er later ook nog eentje in het midden voor extra rigiditeit.

20220830_132104.jpg

Op die manier blijft de mooie belettering, zij het om een hoekje, zichtbaar:

20220830_132109.jpg

Maar kan het lint niet ontsnappen en de bekabeling of een persoon raken. De plank zit ook op de voet vast.

Ik wilde ook een elegante oplossing om de spanning van de aandrijfriem te halen wanneer de machine niet gebruikt word. Voor de linten is het makkelijk, je haalt het gewicht eraf. Daar ga ik echter wel iets mooiers voor verzinnen, ik zit te denken aan een constructie via het plafond, maar dat komt later.

Vanavond gewerkt aan een hefboom. Gemaakt van douglas (hoe kan het ook anders, ik kom om in dat spul) en oude metalen delen: wat boutwerk, een oude ketting, een behuizing van een wiel van een zaagonderstel en wat schroefjes hier en daar.

20220830_194112.jpg

Ik heb een balkje onder de motor liggen zodat als de boel echt finaal zou klappen, er niks kapot slaan (motor, beugels of vloer), en dat balkje blijft daar ook. Het ligt niet in de weg. Wil je de spanning van de riem hebben:

20220830_194123.jpg

Voila.

Ik ben best in mijn nopjes met deze constructie, het is niet alleen een 'creature comfort' maar in feite ook een extra beveiligingsmaatregel en verlengt de levensduur van mijn riem.

Volgende stap: deuren...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Ik heb een stevige pilaar nodig om de deuren aan af te hangen, maar wil niet de hele zaag 'verstoppen'. Uiteindelijk een hoek gemaakt van twee 2.5cm dikke, 18cm brede en 230cm lange planken. Bovenin zit een driekhoek voor de stevigheid, er komt er later ook nog eentje in het midden voor extra rigiditeit.

Bekijk bijlage 123080

Op die manier blijft de mooie belettering, zij het om een hoekje, zichtbaar:

Bekijk bijlage 123081

Maar kan het lint niet ontsnappen en de bekabeling of een persoon raken. De plank zit ook op de voet vast.

Ik wilde ook een elegante oplossing om de spanning van de aandrijfriem te halen wanneer de machine niet gebruikt word. Voor de linten is het makkelijk, je haalt het gewicht eraf. Daar ga ik echter wel iets mooiers voor verzinnen, ik zit te denken aan een constructie via het plafond, maar dat komt later.

Vanavond gewerkt aan een hefboom. Gemaakt van douglas (hoe kan het ook anders, ik kom om in dat spul) en oude metalen delen: wat boutwerk, een oude ketting, een behuizing van een wiel van een zaagonderstel en wat schroefjes hier en daar.

Bekijk bijlage 123082

Ik heb een balkje onder de motor liggen zodat als de boel echt finaal zou klappen, er niks kapot slaan (motor, beugels of vloer), en dat balkje blijft daar ook. Het ligt niet in de weg. Wil je de spanning van de riem hebben:

Bekijk bijlage 123083

Voila.

Ik ben best in mijn nopjes met deze constructie, het is niet alleen een 'creature comfort' maar in feite ook een extra beveiligingsmaatregel en verlengt de levensduur van mijn riem.

Volgende stap: deuren...
En hoeveel langer denk je de riem te kunnen gebruiken? Hier al 20 jaar in gebruik, nog nooit ontspannen of gebroken.
En kijk uit naar de deuren die eraan komen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En hoeveel langer denk je de riem te kunnen gebruiken? Hier al 20 jaar in gebruik, nog nooit ontspannen of gebroken.
En kijk uit naar de deuren die eraan komen
Ja, dat wist ik niet he. Maar nu is er een extra maatregel die je moet nemen om de machine te gebruiken, in rusttoestand kun je hem wel aanzitten, maar word er niks aangedreven. Dus ik vind het toch een toevoeging. Ik ga ook nog een nette plek maken/verzinnen voor de bediening en noodstop.

De deuren ga ik met grote scharnieren doen, een boven een onderin, en onderling verbonden via de linkerzijde. Rechts op de verstelbare arm komt een balk met een eigen deurtje die over de grote deur heen sluit, en dan vergrendeld word. Op die manier kan de arm blijven bewegen (op en neer) terwijl de deur gesloten blijft.

Als ik heel fancy zou willen doen, maakte ik van de hefboom een wipwap met een contragewicht en een touw, via poelies, naar de deur. Als je dan de deur opentrekt, word vanzelf de aandrijving weggenomen. Maar da's een beetje complex en zonder motorrem maar deels nuttig.

Even doordenkend: een rubberen blok dan via een veermechanisme langs binnenuit tegen het onderste wiel gedrukt word. Zodra je de deur sluit, duwt deze het blok weg en kan het wiel vrij draaien. Doe je de deur open, word het wiel afgeklemd. Maar dat zou alleen (goed) werken als je de motor met dezelfde beweging los schakelt. Beetje heel ingewikkeld. Een noodstop-motorrem zou hetzelfde probleem hebben, je moet met het inschakelen van de noodstop gelijk een rem activeren via een relais ofzo.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat is wel een flinke pilaar. Ik heb op mijn grote lintzaag 1 plank naaldhout plank (Amerikaans grenen, denk ik) van 4 cm dik gebruikt, aan 2 niet al te grote hoekijzerachtige steunen. De deuren zijn uit 19 mm Fins vuren multiplex. De bovendeur rust op een bout aan de andere kant die gelijk ook als slot dient, dus boven komt er in het gebruik geen kracht op. De onderdeur rust ook onder het blad op de zaag, dus 1 plank van 4 cm is echt wel genoeg.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat is wel een flinke pilaar. Ik heb op mijn grote lintzaag 1 plank naaldhout plank (Amerikaans grenen, denk ik) van 4 cm dik gebruikt, aan 2 niet al te grote hoekijzerachtige steunen. De deuren zijn uit 19 mm Fins vuren multiplex. De bovendeur rust op een bout aan de andere kant die gelijk ook als slot dient, dus boven komt er in het gebruik geen kracht op. De onderdeur rust ook onder het blad op de zaag, dus 1 plank van 4 cm is echt wel genoeg.
De deur zal redelijk wat gaan wegen verwacht ik en zelfdragend zijn aan een paar flinke joekels van scharnieren (van een oud tuinhek). Deze pilaar is aan de achterkant ingezaagd om het spangewicht te accomoderen en zal aan de voorkant nog aangepast worden om de bediening in te plaatsen. Ik kan ze er gewoon tegenaan schroeven, maar dat zou dan het draaibereik van de deur beperken. Dus ja, daarom ben ik voor een flinke pilaar gegaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.