Alle goed bedoelde zorgen worden gewaardeerd

uiteraard mag er niks (kunnen) gebeuren.
De maasgrootte van deze matten is 5x5 centimeter. Te klein voor armen, handen en herderneuzen. Daarnaast komt het op enige afstand van de wielen. Ik denk echter ook aan de achterzijde. Ik heb net even een designsessie met mezelf gehouden in de werkplaats (een uur rondlopen, houtjes pakken, ertegenaan houden, meten etc etc). Daaruit komt het volgende voorlopige plan:
De aandrijving word volledig bekist. Ik heb daar niet genoeg eiken voor, maar de voet is van douglas met ebbenhouten perkoleum erover, dus hier ga ik hetzelfde doen, want douglas daar heb ik zat van. De bekisting zal de volledige lengte afdichten aan de rechterzijde van de machine, tot enige afstand onder de zaagtafel, waarmee dus ook de mogelijkheid weggenomen word om langs die zijde (door het frame heen) in het onderste wiel te grijpen. Ook laat dit het vierkante gat onder de zaagtafel vrij waarmee de tafel vastgezet kan worden, en hierlangs ga ik later ook de afzuiging bouwen. De bekisting zal ook iets aan de achterzijde doorlopen en de motor volledig omvatten. Aan de lange zijde zal de zijwand (met draadmat erin verwerkt) uitneembaar zijn (voor als de riem eraf loopt b.v. en om schoon te maken).
Bovenop de bekisting komt een balk die verticaal omhoog zal steken ter hoogte van de 'rug' van de machine. Dat doe ik namelijk ook aan de andere kant (links) op dezelfde locatie. Aan de linkerzijde zal ik de deuren eraan vastmaken, maar ook aan de rechterzijde komt een plaat met gaas erin zodat je wederom ook langs de rechterzijde niet door het frame heen in het wiel kan grijpen. Ik heb voldoende montagepunten gevonden om dit geheel heel stijf te monteren zodat het ook niet naar binnen of buiten kan buigen.
Aan de voorzijde komt aan de beweegbare lintarm een plaat met scharnier die 'over' de deur vouwt, zoals de zaag eerder ook had. Dit mechanisme maak ik zo dat wanneer gesloten de deur niet kan bewegen (niet openvallen, maar ook niet tegen de wielen geduwd kan worden).
Last but not least komt er aan de bovenzijde ook een constructie, puur voor de stijfheid van het hiervoor geschreven. Ik moet daar een deel vrijlaten zodat het lintwiel vrijheid blijft houden voor verstellen.
Aan de linkerzijde (de bedrijfskant dus) komen dan ook de schakelaars. Ik weet nog niet precies wáár, maar ik wil zorgen dat vooral de noodstop makkelijk te vinden en gebruiken is. Ik heb nog kort gedacht of een vorm van motorrem mogelijk is, gekoppeld aan de noodstop, maar dat heeft nog meer denkwerk nodig.
Al met al wil ik het onmogelijk maken om in de wielen danwel aandrijving te grijpen of te vallen en dat het lint onder geen beding, ook niet wanneer het knapt, uit de machine kan komen. Hiertoe zal ik de metalen kap over de bovenzijde ook handhaven en zorg ik dat de onderzijde voldoende dicht is. Zo dicht mogelijk bij hoe moderne lintzagen het doen dus. Omdat ik hulp van een elektronica-expert heb, is het misschien ook mogelijk om wat dodemans schakelaars te implementeren zodat de zaag inoperabel is wanneer een van de luiken of de deur niet correct gesloten zijn.