De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Testje gedaan nu het nieuwe Cobalt lint erop zit. Weer opnieuw eng, want loopt dat wel goed enzo. Inderdaad maar een gat in de voorste plank gemaakt zodat ik makkelijker kan zien hoe het lint spoort. Ik denk te merken dat ik inderdaad aan het randje zit van wat deze zaag aankant qua lintdikte. Ik heb namelijk behoorlijk wat spanning erop staan om hem goed strak te zetten, maar als ik nog strakker ga begint de druk-afstelling mee te werken aan het 'opheffen' van het wiel wat de sporing beinvloed.

Maar goed, op de huidige spanning kreeg ik 1) de sporing redelijk in het midden van het wiel en 2) een stabiel resultaat bij het doorklieven van enkele 18mm dikke plankjes.

20221003_160955.jpg

Ik moet nog steeds balkjes 'stapelen' om dicht genoeg bij het lint te komen bij gebrek aan een lintgeleider (ik krijg maar geen antwoord van die smid...) maar de afzuiging werkt op deze manier wonderbaarlijk goed. De 4cm slang onderop het blad doet zijn ding, en de grote slang bovenop creëert genoeg luchtsnelheid bij de snede zelf dat er niks op de tafel blijft liggen of rondvliegt bij het zagen.

De eerste (padoek) plank zonder afzuiging gedaan, na enkele centimeters had ik de vloer reeds oranje gekleurd. Daarna mét de afzuiging het mahonie en purper gezaagd, en de vloer bleef oranje... er mag uiteraard nog wel een net systeem komen om die slang op zijn plek te houden in plaats van een blok hout en een koffertje. Voor nu tevreden met de resultaten.

20221003_160930.jpg

20221003_162020.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck, Marijn en Rdl

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ik ga toch maar reageren. Deze zaag en zeker dit zaaglint kan je niet testen met plankjes van 18 mm. Om hier te zien hoe deze machine en het lint reageert en werkt heb je stukken van minstens 100 mm dikte nodig.
Daarna kan je kijken hoe het werkt. En wat je afzuigen betreft is het normaal dat je veel zaagstof boven je blad houdt , de inkeping in het houten blokje in je zaagblad nog te smal.
En indien je de afstandhouders langs de andere kant plaats zaagt het volgens mij ook wel veel makkelijker.
Zo werkt trouwens de aanslag die ik je leverde ook.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb hem een tijd terug een bericht gestuurd met wat foto's en achtergrond van mijn zaag en de brutale vraag of ik hem later in het traject vragen zou mogen stellen zodra ik ga opbouwen en africhten. Hij vond de zaag er leuk en interessant om te zien en gaf daar een volmondig ja op :).
Keith Rucker is inmiddels weer aan de slag met zijn bandzaag. In bijgaand filmpje zie je hem op een alternatieve draaibank de deels houten wielen beter rond maken.


Dan ook gelijk maar het eerdere filmpje over het opnieuw assembleren van de machine:
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Untitled.jpg

IK WEET HET! Het duurt allemaal veel te lang. Ik gebruik mijn zaag met veel plezier, maar verdorie, wanneer komt die geleider er nou een keer terug op! Ik heb nu twee mooie nieuwe blokken om de geleider te monteren. ze zijn nog een beetje 'modern' maar dat los ik later wel op met een vijl, een vlam en wat olie.

Voornaamste uitdaging is nu het monteren. De gaten zijn een perfecte M14, de bout links op de tafel past dan ook vlekkeloos. Maar de draad in de tafel is 7/16 BSW, en dus moet ik twee M14 bouten afdraaien naar die oud-engelse draad. Ik kan dat zelf niet, maar heb een fabriek in de buurt die dat MISSCHIEN wel kan regelen. Wordt vervolgd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kan niet de gaten uitboren en m14 in tappen?
Ja, maar ergens zou dat zonde zijn, dan is de machine niet meer in de oude staat te herstellen, dus een bezoeker die ik net had stelde voor het andersom te doen.

Een ander punt is dat M14 tappen misschien wel meer kracht nodig heeft dan ik hier kan uitoefenen met de hand? Ik heb dit gevonden:


maar die schrijven dus boor of tapmachine. Ik heb wel een accutol.... maar weet niet of dat goed gaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Zoek op volkel machine tap. Die moet je voor 2 tientjes kunnen krijgen. Ik heb deze set gekocht, vooral voor de mf schroefdraad die ik voor pennen maken gebruik. De kwaliteit is matig maar voor plastic ruim voldoende. Je mag van mij die m14x2 wel lenen. Is trouwens geen machine tap maar een 2 delige set.
M14 is ook geen courante maat. Boor heb ik ook nog wel liggen. Machine tap kun je gewoon met een wringijzer erin draaien. Desnoods met een bahco. Stuur maar een PM
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Kijk eens of je die 7/16 BSW snijplaat op die M14 schroefdraad van die bout krijgt. Je kan er altijd 1 proberen. Pak alleen de draad, daar is hij al dunner. Als dat lukt, heb je nog steeds een M14 hals. Dan kost het niks.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
En andersom? Ik weet niet of het gat met de draad door en door is, maar als dat zo is dan kan je misschien met M12 bout en een inslagmoer in je geleider, de geleider vastzetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
M14 is de maat van slijptol moeren. Daarom heb ik daar een tap en snijmoer voor. 7/16 is goed 11 mm, dat krijg je niet op een m14 bout gesneden zonder draaiwerk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kijk eens of je die 7/16 BSW snijplaat op die M14 schroefdraad van die bout krijgt. Je kan er altijd 1 proberen. Pak alleen de draad, daar is hij al dunner. Als dat lukt, heb je nog steeds een M14 hals. Dan kost het niks.
Dat was een tof idee, maar helaas:

1703963408037.jpeg

als ik gewoon een metaaldraaibank had, had ik de bout af kunnen draaien tot een maat waarop dit zou werken. Zie je wel, weer niet genoeg gereedschap...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En andersom? Ik weet niet of het gat met de draad door en door is, maar als dat zo is dan kan je misschien met M12 bout en een inslagmoer in je geleider, de geleider vastzetten.
Het gat is door en door, maar enkele millimeters achter het gat zit een metalen blok (onderdeel van het binnenwerk van de tafel). Niet genoeg ruimte voor een bout. Bovendien zou M12 dunner zijn dan het gat in het blok dat ik wil vastzetten, en dat vind ik geen elegante oplossing, alleen klemkracht zou dan de geleider op zijn plek houden.

Nee, ik wil het netjes doen, zodat het in ieder geval een béétje origineel lijkt....
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Je hebt toch een houtdraaibank? En een slijptol? En een 7/16 snijplaat? Ik hoef het hopelijk niet verder uit te leggen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Niet mijn wijsheid, maar van 'het internet ' UNC zou goed passen op BSW, zodat je misschien wat hebt aan onderstaande link.

Officieel, ja, maar in de praktijk, niet zo. Het past, maar je kunt (naar verluidt...) niet teveel kracht op de draad zetten en deze toepassing hier (gietijzeren zaaggeleider waar zwaar hout langs geduwd gaat worden) krijg juist veel te verduren. Bovendien zou een BSW of UNC bouw op 7/16 maat dunner zijn dan het M14 gat van de houder, dus niet ideaal.

Het ziet er dus naar uit dat ik een custom oplossing moet maken. Ik kom er nu helaas achter dat ik nog maar 1 M14 bout heb liggen, dus ik kan sowieso morgen niet verder, wat ik ook kies.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Chevy, ik weet dat je aan de ene kant behulpzaam probeert te zijn, maar zou het een keertje zonder de ondertoon kunnen? Als ik de oplossing zelf zag, had ik hem al toegepast.
Chevy bedoelt dat je de bout opspant in de draaibank en dat je die dan dunner maakt door die met de slijptol te lijf te gaan, totdat de snijplaat er op past.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Officieel, ja, maar in de praktijk, niet zo. Het past, maar je kunt (naar verluidt...) niet teveel kracht op de draad zetten en deze toepassing hier (gietijzeren zaaggeleider waar zwaar hout langs geduwd gaat worden) krijg juist veel te verduren. Bovendien zou een BSW of UNC bouw op 7/16 maat dunner zijn dan het M14 gat van de houder, dus niet ideaal.

Het ziet er dus naar uit dat ik een custom oplossing moet maken. Ik kom er nu helaas achter dat ik nog maar 1 M14 bout heb liggen, dus ik kan sowieso morgen niet verder, wat ik ook kies.
Dankjewel voor de toelichting. Wel jammer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.