bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag moeten stoppen door de regen, maar toch al een korbeel in vorm gebracht, nu nog inwerken in stijl en ankerbalk.
Ja tuoh, had ik maar zo een werkhuis, nu is het allemaal in open lucht te doen of binnen in huis maar denk dat de vrouw niet echt zou kunnen lachen hiermee.

IMG_1394.jpg
IMG_1391.jpg

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo jelte,
Eerst en vooral heb ik de rondingen uitgetekend op het hout tot ik naar mijn zin (kan voor iedereen anders zijn) de juiste vorm te pakken had, de pennen zijn gewoon met de handzaag gemaakt, voor de rondingen heb ik zaagsneden gemaakt tot aan de afgetekende lijn en deze dan met hamer en beitel weggekapt.
Ik zal bij het maken van de volgende korbeel stap voor stap foto's nemen en deze dan posten hier.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag verder gewerkt aan de korbelen, zit nu aan nummer 5.

Eerste en vooral de vorm afgetekend, dit was al wat makkelijker omdat we er al eentje hadden, was dus eigenlijk gewoon overtekenen.
Dan verschillende zaagsneden gemaakt tot op de juiste diepte.IMG_1395.jpg

Daarna de pennen gemaakt

IMG_1396.jpg

De volgende stap was het wegkappen van de ingezaagde delen.

IMG_1397.jpg

En als laatste verder wegkappen en opschuren.

IMG_1398.jpg

Mvg Bart
 

tuoh

Oud hout
Hallo Bart,

mooie vorm voor een schoor, maar de pennen geven mij een ongemakkelijk gevoel, daar schort iets aan. Bij schoren of andere schuine penverbindingen word de pen aan de achterkant nooit recht gezaagd (=verminderd) maar volgt gewoon de vorm van het hout.
Het corresponderende gat word dus ook breder geboord (de volle lengte van de penborst) maar wel overal op dezelfde diepte. Eens de verbinding samengebouwd, is er van de "loze" ruimte tussen pen en gatbodem niks meer te zien, het doet ook niks af aan de sterkte van de verbinding. Bij de schoor hierboven getoond is ook de penlengte wat veel van het goede, die is wat te lang in verhouding met de houtbreedte.
Een gewijzigde pen lay-out gaat zorgen voor een vlottere montage van het geheel, en dat is niet onbelangrijk bij houtbouw:)
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Tuoh,

Bedoel je eerder dan zo een vorm?

IMG_1399.jpg

De stippellijn is zoals het nu gemaakt is, hoelang zouden de pennen het beste zijn, ze zijn nu 120mm lang ( penborst inbegrepen ) en 160mm breed, op plaatsen waar er zowel links als rechts zitten in dezelfde stijl zijn ze 95mm, kan ik de korbelen zoals ze zijn gebruiken of kan ik ze beter opnieuw maken.
Alvast bedankt

Mvg Bart
 

tuoh

Oud hout
Ja, dat is de correcte vorm:D De penlengte voor de schoren zou ik hier op zo een 70mm houden, dat is ruim voldoende voor die korte schoren.
Wat je al gemaakt hebt aan schoren mag je zo gebruiken hoor, geen probleem, maar kort de bestaande pennen al in als de gaten nog niet gehakt zijn.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Met het goede weer een dagje verlof genomen en terug hier thuis aan de slag geweest.
Vandaag de penborsten schuin uitgehakt en alles mooi in elkaar gepast.

IMG_1400.jpg

Daarna alles uit elkaar gehaald, de gaten voor de toognagels geboord en alles terug gemonteerd.

IMG_1401.jpg

Daarna de gaten afgetekend op de pennen, alles terug uit elkaar, de aftekening 2mm opgeschoven en dan de gaten in de pennen geboord.

IMG_1403.jpg

De eerste set van de 2 die op deze manier worden uitgevoerd ligt nu klaar voor montage.

IMG_1402.jpg

Morgen met de 2de starten.

Mvg Bart
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een telmerk
P6131488_zpsrspqndbu.jpg
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Ernest,
Bedankt voor de tip, het was niet zichtbaar op de foto's maar de onderdelen zijn wel degelijk gemerkt hoor, het is wel niet zoals in het voorbeeld van jou maar gewoon met een alcoholstift.
Hier een foto van het omgedraaide korbeel.

IMG_1404.jpg

Mvg Bart
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Telmerken, dat is alleen het traditional manier om alle onderdelen die in de werkplaats vervaardigen waren weer inelkaar te zetten op de plaats van de gebouw. Er zijn talloze systemen belangrijk is die een die voor jouw het best werkt.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hier zijn we terug, er is al een week of 3 voorbij gegaan sinds de laatste post hier maar dit wil niet zeggen dat we hebben stil gezeten gedurende deze weken, de reden hiervoor is eigenlijk dat we eigenlijk steeds de zelfde verbindingen aan het maken zijn maar dan aan de andere zijde.
Dit weekend is daar een beetje verandering ingekomen, zo zijn al de stijlen afgewerkt en zijn we begonnen aan de bovenste muurplaten en de 2 buitenste ankerbalken. De bovenste muurplaten worden met elkaar verbonden met een schuine haaklas, 1 van de 2 lassen is al klaar om te verbinden nu deze van de voorste muurplaat nog (als ik deze maak zal ik er foto's van nemen).
Nog 2 muurplaten te gaan en nog een 4 korbelen en we kunnen beginnen denken aan het geheel in elkaar te plaatsen.
.IMG_1405.jpgIMG_1406.jpg

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Alweer een weekend voorbij en we hebben onze 2de las afgewerkt.

IMG_1408.jpg

IMG_1407.jpg

IMG_1409.jpg

IMG_1410.jpg

IMG_1411.jpg

Verder nog 4 korbelen gemaakt (deze keer met de juiste vorm) en inderdaad de montage ging een stuk makkelijker, ze moeten enkel nog worden opgeschuurd.

IMG_1414.jpg

Daarna alles mooi uitgetekend en afgeschreven.

IMG_1126.jpg

En alles in elkaar gepast.

IMG_1415.jpg

Voor vrijdag heb ik een mini hijskraan gehuurd, dus als alles goed verloopt zou het tegen vrijdagavond allemaal moeten geplaatst zijn, hopelijk past alles perfect in elkaar, duimen maar.

Mvg Bart
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dat ziet er top uit zeg...
Ik zit er zelf ook aan te denken om dergelijk bouwwerk te maken. Het stokt momenteel op de aanvraag van een vergunning. Ik moet namelijk een bouwtekening met sterkte berekening inleveren. Heb jij ook zoiets moeten doen? En zo ja, hoe kom je aan de info...
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Gandel69,
als je het echt graag wil zou ik me zeker niet laten tegenhouden door de aanvraag, het heeft ook hier enige tijd geduurd eer de vergunning in orde was.
Zelf heb ik geen sterkteberekening moeten laten uitvoeren, wel moest ik een schets maken van de 4 zijden, de lengte, breedte en hoogte opgeven en de constructie op een inplantingsplan intekenen en dan maar wachten tot het verlossende bericht.
Voor onze bouw heb ik ooit wel een sterkteberekening laten uitvoeren en dit was in een speciaal studiebureau.
Mocht je er ooit mee starten plaats het dan zeker op het forum.

Mvg Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.