bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag het 2de deel van de muurplaat klaargemaakt en gemonteerd, nu waren de zaagsneden perfect van diepte en de muurplaat ging vlot over de draadstangen toch alweer een fout gemaakt bij de lasverbinding, in mijn volle enthousiasme vergeten van kant te wisselen waardoor de hoek van 30 graden in de verkeerde richting staat😂, zal morgen een stuk maken dat hier in past.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21 KB · Weergaven: 1.486
  • image.jpg
    image.jpg
    22,2 KB · Weergaven: 1.500
  • image.jpg
    image.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 1.494

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag weer aan de slag geweest, mijn allereerste hoekverbinding met een halve zwaluwstaart verbinding en ik moet zeggen een hele tijd aan bezig geweest maar hij paste direct.
Verder de muurplaat aan de andere zijde gemaakt en gemonteerd en ook een pen aan de muurplaat gemaakt waar een kolom zal over schuiven.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    22,8 KB · Weergaven: 1.442
  • image.jpg
    image.jpg
    21,6 KB · Weergaven: 1.445
  • image.jpg
    image.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 1.448

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag verder gewerkt aan de muurplaten, ook de T half hout verbindingen nu vraag ik me af of het korte stukje (foto 1) moet worden vastgemaakt aan de buitenste muurplaat? Deze ligt nu gewoon los erin.
verder is alles goed verlopen, nog een dagje werken en de muurplaten zullen klaar zijn.

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    19,9 KB · Weergaven: 1.382
  • image.jpg
    image.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 1.379

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag de laatste muurplaten afgewerkt, morgen begin ik waarschijnlijk aan de stijlen.
Tuoh, ergens in het verslag van Dulcimer stond vermeld dat je de stijlen die op de 4 buitenhoeken komen met een vierkante pen in de gaten laat zakken en deze dan vastzet met een toognagel, hoe plaats je deze toognagel het beste? En wat is de geschikte diameter? Het is een vierkante pen van 70 mm, de muurplaat is 100 x 200 mm
Kan deze soort verbinding ook bovenaan op de buitenhoeken worden toegepast?

Alvast bedankt.

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 1.244

tuoh

Oud hout
Hallo Bart,

bij de hoekstijlen in je constructie zou ik geen toongagels gebruiken, gewoon het eigen gewicht van de constructie laten werken is voldoende. Om toongagels te plaatsen is de muurplaat te dun hier ( 2x 50mm dikte) Al de andere stijlen kunnen wel getoogt worden in de muurplaat op volle dikte ( 1 x 100mm dikte) Dat is meer dan voldoende om de hele constructie op haar fundering te houden:D
Dat kort stukje muurplaat komt automatisch vast te liggen als er een staander met vierkante pen komt op te staan.
De verschillende constructiemogelijkheden bovenaan zijn hier al eens de revue gepasseerd, met voor- en nadelen. Maar inderdaad, voor jou constructie zou het bovenaan ook lukken met vierkante pennen, op voorwaarde dat de ankerbalk de draaglip bovenaan krijgt en onderaan een drietal cm mee kan steunen op de staander. Ook hier weer de vierkante pen uit het center plaatsen om meer achterhout over te houden (gevaar op uitbreken)
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Alweer eens bedankt Tuoh, ben er direct mee aan de slag gegaan en zo zijn er al 2 stijlen geplaatst en zijn we aan de volgende begonnen.
wat is eigenlijk de reden waarom de ankerbalk de lip bovenaan moet hebben? Heeft dit iets te maken met de sterkte?
Op het korte stukje muurplaat komt geen stijl te staan, dus misschien beter om hier een toognagel in te voorzien.

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 1.175

tuoh

Oud hout
De muur- of wandbalken hebben bij een halfhoutse verbinding best de uitsparing aan de bovenzijde, zo dragen ze toch volledig op de staanders, en is er geen gevaar voor inscheuren aan de lip bij belasting op deze manier. Daaruit volgt dan weer dat de ankerbalk de draaglip aan de bovenzijde krijgt, en een paar cm moet ingewerkt worden in de muurbalk om ook alle gewicht op de staander te kunnen overdragen. De lip dient enkel om de onderdelen bij elkaar te houden.
Bijkomend voordeel bij deze opbouw, de plaatsing is makkelijker, eerst de staanders oprichten en verbinden met de wand- of muurbalken, daarna deze op hun beurt dwars verbinden met de ankerbalken die er tussen zakken.

De normale opbouw is juist andersom, er worden dan telkens twee staanders verbonden door een ankerbalk opgericht, de muurbalken gaan dan op hun beurt alle deze "portieken" verbinden. Hier is het dan wel aangewezen om ankerbalken en muurbalken op een verschillende hoogte in te werken.


Waarom dan wel een kort stukje muurplaat op die plaats als er geen staander komt? Kan inderdaad met een paar korte toongagels vastgezet worden, echter deze wel aanbrengen zonder een verspringing in het gat te boren, je krijgt hier toch nooit een trekkende toging van de las.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Oké bedankt, zoals eerder al vermeld zal het hier een combinatie worden van manieren, zo ga ik enkel de 2 buitenste ankerbalken op dezelfde hoogte brengen van de muurbalken, de 2 binnenste zullen tussen de 2 staanders inkomen op de manier die je eerder al hebt uitgelegd en zullen dus 20 cm lager zitten.
Eigenlijk is het een beetje uitproberen van verschillende mogelijkheden, zo heb ik de hoekverbindingen van de muurplaten met die halve zwaluw verbinding gemaakt en zou ik bovenaan voor een gewone halfhout verbinding gaan (deze is makkelijker).
Op het korte stukje komt een tussenwand te staan waar de barbeque is ingewerkt, zo vormt het korte stukje een geheel met de rest.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag 2 stijlen afgewerkt en geplaatst, de 2de van links staat nog niet 100% recht maar dit ligt aan de muurplaat, bij de plaatsing van de ankerbalk zou dit moeten goed komen.

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 1.159

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Simon,

De foto's zijn inderdaad naar de kleine kant, in het begin waren ze nochtans goed van grootte maar stonden ze gedraaid en opeens werden ze zo klein.
Ik zal eens proberen of ik hier wat kan aan doen maar ik ben niet zo handig met computers.

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • IMG_1387.jpg
    IMG_1387.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 1.110

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag een lange dag achter de rug, zo heb ik 2 stijlen gemaakt en voorzien van alle pennen en gaten, ook heb ik mijn eerste ankerbalk gemaakt en deze dan in elkaar gezet.
Verder begonnen aan het eerste korbeel.

Bekijk bijlage 48788Bekijk bijlage 48786

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • IMG_1392.jpg
    IMG_1392.jpg
    101 KB · Weergaven: 991
  • IMG_1390.jpg
    IMG_1390.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 986
  • IMG_1389.jpg
    IMG_1389.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 994

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.