bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Dank u Marijn,
maar als ik er vanuit ga dat het raampje een aanslag heeft dan kan ik deze ook aan de binnenzijde monteren en krijg ik toch het zicht van een uitstekend raampje, misschien is het wel dit dat Tuoh bedoelde,
Zal dan wel zoals hij zei iets moeten voorzien onderaan om het kopshout te beschermen.
Alvast bedankt voor jullie tips.

Mvg Bart
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
73
3
41
Eindhoven
Hoi, mijn idee van de aanslag aan de buitenzijde is dat deze de speling rondom het raam tov de gevelbekleding afdekt; gevelbekleding kan dan vrij werken en kopse kanten zijn uit het zicht. Na mijn vakantie kan ik eventueel een schetsje maken om eea te verduidelijken. Via onderstaande link, eerste foto, een doorsnede van een stalen raamprofiel, let niet op plaatsing dubbelglas etc. Links is binnen, rechts buiten. https://www.glaskoning.nl/specialisaties/comfortglaze-voor-stalen-kozijnen
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Gisteren het laatste deel van de kaders geplaatst en nadien overal de schorren in voorzien.

1C6FD723-476C-471F-A217-50B97A56CFF7.jpg

Ha bij het plaatsen van de foto nog opgemerkt dat er een schor ontbreekt, links bovenaan in het vak van het raam, zullen we eens gaan in orde brengen.
Daarnet alles eens opgemeten voor de volgende lading materiaal te bestellen.
nog een vraag hiervoor, heb ik genoeg aan een tussenafstand van 37,5 cm voor de horizontale latten of kan ik er beter nog eentje bij plaatsen? Kom dan uit op een tussenafstand van ong. 29 cm.
Alvast bedankt.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag de celit D4 platen bevestigd met de stoflatten.

7449CA54-CDFC-4DFE-8017-E53A8BD112F5.jpg

Waarschijnlijk morgen de horizontale latten er tegen en dan zijn we klaar voor de gevelbekleding.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Bedankt Jelte,
morgen zal ik waarschijnlijk de eiken tand en groef planken gaan halen, er komt namelijk een verlengd weekend aan.
Maar voor we er aan beginnen toch nog een vraag over het plaatsen van deze.
Ik wil ze onzichtbaar bevestigen en zal dit met inox schroeven doen door de tand of de groef, maar hoe bevestig ik de eerste en de laatste plank tussen die balken?
ook zou ik aan de muurplaten een hoekje van 45° Maken ter grote van de dikte van de planken en dan de plank zelf ook onder 45° en tussen de plank en muurplaat 1cm open laten, is dit een goed idee? Of heeft dit totaal geen nut.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Plaatsen van gevelbekleding is gestart, niemand een idee voor de eerste en laatste plank?
Anders plaats ik er wel een inox nagel in met een niet te grote kop, als alles grijs wordt zullen deze toch niet meer opvallen.

8F0FE888-ADE4-4BCB-935C-6EF1840F2EA7.jpg

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
bedankt tuoh
heb nog veel te leren he.
Heb het al eens opgezocht en zal me zo eens een boor aanschaffen, daarna de prop met lijm erin en achteraf gelijk schuren.
Welke lijm gebruik ik best voor deze toepassing, houtlijm D3 of pu D4?

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Nog wat gevelbekleding geplaatst dit weekend, nog een vlak achteraan en we zijn rond.
Daarna gaan we over tot het maken van de deur en de poort, hiervoor zou ik een kader maken en daarna eiken beplanking ertegen.
Zou ik deze kader ook in de eik kunnen maken of is dit niet aan te raden in verband met krom trekken?
De kader zou zowat moeten worden zoals op de foto maar dan wat kleiner, had gedacht aan 2 x een z.
935924CC-4DA4-4163-806C-C9087BB954AC.jpg

D2961A20-5A9D-42B8-9AEF-A0B772DD727F.jpg ACB92A30-702F-45CC-916A-A56DD632E31E.jpg

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
De gevelbekleding zit er tegen, nu de deuren en poort.
heb hier nog een balk liggen waar ik genoeg kan uithalen voor de deur als de kader gemaakt wordt met balken van 80 x 40 mm.
Zijn deze afmetingen genoeg of welke zou ik beter nemen?

mvg Bart
 

tuoh

Oud hout
Oppassen als je een balk gaat herzagen, het hout kan behoorlijk kromtrekken tijdens het zagen omdat er een boel interne spanning kan vrijkomen.
Doorgaans zijn grote secties gezaagd uit koppen van bomen, of stammen met serieus wat reactiehout in. Kortom zeker geen topklasse.

Meestal word poorthout breder gehouden, 100 à 125mm breed op 42 à 58mm dik, afhankelijk van de grootte van het geheel.
De schoren in het voorbeeld hierboven hebben een te flauwe hoek om echt efficiënt te zijn, best ergens rond de 45° aanhouden, alhoewel steiler ook werkt, vlakker daarentegen niet.
Bij het voorbeeld waren twee schoren beter geweest, waarbij elke schoor één tussenregel kruist, door deze halfhouts in te werken, of beide hier van een korte pen te voorzien.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Bedankt Tuoh,
het voorbeeld is niet helemaal wat het zal worden hier, bij mij is het geheel 2,30m x 1m voor de deur en 2,30m x 1,10m per poort vleugel dus de schoren komen rond de 45° te staan.
Wat het hout betreft zal ik er dan maar nieuw bestellen zal het meteen ook laten schaven.
Is er iets waar ik juist moet opletten bij bestelling?

Mvg Bart
 

tuoh

Oud hout
De "natte droom" van elke houtbewerker is opteren voor zuiver kwartiers hout, maar dat zal doorgaans wel een utopie blijken.
Dus best kijken naar hout met een rechte nerf, weinig of geen kwasten, geen torsie erin, en voldoende droog hout.

De beste eik is niet te zwaar van soortelijk gewicht, en de winterringen niet te dicht opeen, zomerhout dubbel zo dik als de winterringen is quasi perfect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.